Повторити вивчений теоретичний матеріал з теми, закріпити знання, вміння та навички учнів при розв'язуванні рівнянь та задач на пропорцію з використанням її основної властивості;
розвивати логічне мислення, кмітливість та уяву учнів.
Нетрадиційний урок
ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ МАТЕМАТИКИ
6 клас
ТЕМА: ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ
МЕТА: повторити вивчений теоретичний матеріал з теми, закріпити знання, вміння та навички учнів при розв’язуванні рівнянь та задач на пропорцію з використанням її основної властивості;
розвивати логічне мислення, кмітливість та уяву учнів.
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож до країни
Математики. Математика – це цариця наук і відчиняє вона браму у своє царство тільки наполегливим, розумним, знаючим, кмітливим. Саме такими, діти, ви і є. Поділимо клас на дві команди, які будуть змагатися. Хто переможе, той першим і відчинить ворота таємничої брами. Подорожуючи, будемо зупинятися для виконання математичних завдань.
I-ша зупинка. Розминка « Думай швидше»
На дошці записано завдання для команд. Потрібно обчислити значення кожного відношення.
; 15: ; .
Завдання для другої команди
; ; ; .
II – га зупинка. « Знайди пару»
На дошці записано завдання для команд. Потрібно для кожного з відношень знайти пару.
; ; 1,5 : 2.
Завдання для другої команди
; 10 : 6; 12, 5 : 4
Відповіді. ; : 1; : ; : ; 25:20; 12:16; 5:3;
4,5:1,44.
III – тя зупинка. « Історична»
Слово пропорція ( від латинського proportio ) означає
« співвідношення, розмірність».
Вчення про відношення та пропорції особливо успішно розвивалося в IV ст. до н.е. в Стародавній Греції, яка славилася творами мистецтва, архітектури та ремеслами. З пропорціями пов’язували уявлення про красу, порядок та гармонію, про співзвучність акордів у музиці. Теорія відношень та пропорцій була викладена в «Началах» Евкліда ( III ст. до н. е. ). Саме там наводиться доведення основної властивості пропорції.
З глибокої давнини люди користувалися різними важелями. Весло, лом, ваги, ножиці, гойдалки тощо – приклади таких важелів.
IV – та зупинка. « Знайди невідоме»
Кожній команді потрібно знайти невідомий член пропорції.
V – та зупинка. « Хто більше?»
Командам пропонується одна з пропорцій:
10 : 5 = 6 : 3; 20 : 4 = 10 : 2,
яку треба записати різними способами ( не менше восьми )
VI – та зупинка. « Розв’яжи задачу»
Кожна команда отримує дві задачі, які потрібно розв’язати, склавши пропорцію.
1. З 450 кг пелюсток троянди отримують 405 г олії. Скільки потрібно пелюсток троянди, щоб отримати 540 г олії?
( 600 кг )
2. Коли посадили 756 дерев, то виконали план посадки дерев на 72%. Скільки ще дерев потрібно посадити, щоб виконати план?
( 294 дерева )
1. Зі 100 кг коров’ячого молока можна отримати 3,8 кг жиру. Скільки жиру можна отримати з 15 кг молока?
(0, 57 кг )
2. Під час озеленення міста на вулицях посадили липи. Прийнялося 95% усіх посаджених лип. Скільки лип не прийнялося, якщо прийнялося 57 лип?
( 3 липи ).
VII – ма зупинка. « Математичні терміни»
За одну хвилину кожній команді потрібно написати найбільшу кількість математичних термінів і дати їм означення, що починаються з букв слова «відношення». Наприклад, ділене, дільник, НСК, НСД, дріб, додавання тощо.
VIII – ма зупинка. « Логіка + мислення»
Задача. Брат і сестра зібрали кожний по 40 грибів, з них 52 білих. Скільки білих грибів зібрав кожний, коли відомо, що відношення кількості білих грибів до кількості інших у брата в 4 рази більше, ніж у сестри?
( 32 і 20 )
IX – та зупинка. Підсумок подорожі
Підраховується кількість правильних відповідей кожної команди та визначається команда-переможниця.
X – та зупинка. Домашнє завдання
1. Скласти кросворд з теми « Відношення і пропорції».
2. Задача. Довжина парку прямокутної форми на 400 м більша від його ширини, причому відношення довжини і ширини дорівнює відношенню 5 : 3. Скільки часу потрібно пішоходу, щоб обійти парк, якщо швидкість руху пішохода 3 км/год?
1