За всі роки навчання ви вивчили необхідні художні засоби, які прикрашають літературні твори. Сьогодні ми узагальнимо та систематизуємо ваші знання про засоби художнього мовлення. |
|
Урок з теорії літератури
у рамках підготовки до ЗНО
в 11 класі
«Тропи»
|
Учитель |
За всі роки навчання ви вивчили необхідні художні засоби, які прикрашають літературні твори. Сьогодні ми узагальнимо та систематизуємо ваші знання про засоби художнього мовлення.
|
|
Детально зупинимося на тропах |
Тропи |
|
Прості тропи |
Порівняння – пояснення одного предмета, дії чи явища за допомогою іншого засобами зіставлення. Порівнюються або зіставляються два або декілька предметів, явищ, дій. Ми зустрічаємо порівняння як у повсякденному житті, так і читаючи літературні твори. Найчастіше при порівнянні використовуються сполучники та сполучувані слова: як, наче, неначе, мов,немов, немовби.
Приклади порівняння: Хоть молоді були, та гожі І кріпкі, храбрі, як харциз… («Енеїда», І.Котляревський)
Душа складала свій тяжкий екзамен, Мов тихий дзвін гірського кришталю… («Очима ти сказав мені: люблю…», Л.Костенко)
Народе мій, замучений, розбитий, Мов паралітик той на роздорожжу… («Мойсей», І.Франко).
|
|
Епітет – (з грецької epiteton – додаток), художній засіб, який вказує на якусь яскраву ознаку предмета, дії чи явища. Найчастіше це – прикметники: дуб могутній, велетенський; листя соковите, яскраво-зелене; очі глибокі, мрійливі. Переважно, епітети – це прикметники, але часто зустрічаються і інші частини мови:
Приклади епітетів: Білі акації будуть цвісти В місячні ночі жагучі. («Білі акації будуть цвісти», В.Сосюра).
Під Києвом великим, златоглавим Хай задзвенить прадідна наша слава! («Ярослав Мудрий», І.Кочерга).
Народе мій, до тебе я ще верну, Як в смерті обернуся до життя Своїм стражденним і незлим обличчям…(«Палімпсести», В.Стус).
|
Складні тропи |
Метафора – (з грецької metaphora- перенесення) – розкриття ознак явищ, предметів, дій за допомогою перенесення деяких ознак з інших предметів. Метафору ще називають коротким порівнянням.
Приклади метафори: Пташечка зраділа і защебетала (Т.Шевченко).
Гримить Дніпро, шумить Сула, Озвались голосом Карпати. (М.Рильський).
Ти, Оксано, вмієш Зарізати словами без ножа. («Бояриня», Л.Українка)
|
|
Метафора має два різновиди: персоніфікація та алегорія. Персоніфікація або уособлення – надання неживим предметам чи явищам ознак живих істот.
Приклади персоніфікації:
І все-таки до тебе думка лине, Мій занапащений, нещасний краю! (Л.Українка)
А візьме сум, заплачуть очі,- У чарці горенько топи. (П.Грабовський)
Пекельнее свято По всій Україні сю ніч зареве. (Т.Шевченко)
|
|
Алегорія – поширена метафора, троп, за допомогою якого абстрактним образам та явищам надається конкретне значення. Найяскравішим прикладом алегорії є байки.
Приклади алегорії:
Весною Муха-ледащиця Майнула у садок. («Муха й Бджола», Л.Глібов).
|
|
Перифраза – засіб, який дозволяє замінити конкретне слово іншими словами, описом, щоб запобігти повторів.
Не будь тою людиною, що догори щетиною
Легені планети, чорне золото, цар звірів
|
|
Синекдоха – заміна множини одниною.
Приклади синекдохи:
Більше ноги моєї тут не буде!
Вчися берегти гріш, хлопче.
|
|
Метонімія – перенесення одного явища на інше, що знаходиться з ним у тісному зв’язку. Часто використовував у своїх творах Т.Шевченко.
Приклади метонімії:
Гомоніла Україна, що нічим прожити. (Т.Шевченко).
Уся школа вийшла на суботник.
Ти довго Шекспіра перекладав сьогодні. (Є.Маланюк).
|
|
Гіпербола – перебільшення властивостей чогось або когось.
Приклади гіперболи:
О, сліз таких вже вилито чимало,- Країна ціла може в них втопитись. (Леся Українка).
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ Лиш приходить подібне кохання. (В.Сосюра).
|
|
Літота – применшення, засіб, протилежний гіперболі. Різке зменшення ознак предметів, дій, явищ для надання більшої виразності.
Приклади гіперболи:
До цього села рукою подати. Вона зростом з Дюймовочку.
|
|
Паралелізм – засіб, при якому зображення подій, явищ зображується одночасно, паралельно.
Приклади паралелізму:
Гуде вітер вельми в полі! Реве, ліс ламає; Плаче козак молоденький, Долю проклинає. (В.Забіла)
|
|
Оксиморон – (з грецької oxymoron – безглуздий, дурнуватий) – суміщення несумісного, поєднання протилежностей, таких, що в житті не можуть бути поєднаними.
Приклади оксиморону:
Дзвінка тиша, живий труп.
На нашій, не своїй землі… (Т.Шевченко)
|
|
Анафора – єдинопочаток, повторення літер, слів або фраз на початку рядків.
Приклади анафори:
Качане мій, за що тебе згноїли? Качане мій, кому ти завинив? Качане мій, лягли в твою могилу І людська праця, і щедроти нив. (В.Симоненко).
|
|
Епіфора – засіб протилежний анафорі, повторення у кінці рядків.
Приклади епіфори:
Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні. (В.Симоненко)
|
|
Безсполучниковість – випущення сполучників між однорідними членами речення для яскравішого пришвидшення.
Приклади безсполучниковості:
Скрізь порання: Печуть, варять, вимітають, миють. (Т.Шевченко).
|
|
Тавтологія – повторення однакових чи схожих за змістом слів.
Приклади тавтології:
Зупинились при дорозі Шукать подорожнього.
|
|
Антитеза – протиставлення протилежних понять, думок, подій.
Приклади антитези:
Моя любов чолом сягала неба, А ти ходив ногами по землі.
|
|
Інверсія – зміна у реченні звичайного порядку слів. У поезії зустрічається дуже часто.
Приклади інверсії:
Гей, брати! В кого серце чистеє, Руки сильнії, думка чесная. (І.Франко).
До тебе, Україно, наша бездольная мати, Струна моя перша озветься. (Леся Українка).
|
Практична робота в парах Визначити тропи поданих уривків
|
Закигиче розлука над нами, Розчахне двосистемно навскіс, Замордується лихо ножами Чи зависне в петлі твоїх кіс
|
Гарячий день — і враз достигне жито І доп'яніють обважнілі грона. Він ще незнаний, ще непережитий, Єдиний день — мого життя корона
|
Просвічений сонцем, на вітрі, в зеленім огні Він листя різьблене, обтяжене росами, сушить. Хай ломляться гори, хай грози ревуть в вишині, — Він тут вкорінився, він тут укріпився й не рушить. |
З жалем, з болем Понад полем Крик розноситься чаїний, Наче в давні Дні безславні Плач рабині На чужині.
|
Матусю! Хто очі мені замінив? — Всміхнеться, щоб сліз не побачив… Сама — до вікна, до неораних нив — І плаче…
|
На горі ніби снігом біліє давнезний собор, Що скликає всі вірні серця вечорами і зранку. Давня ратуша в землю вростає, немов мухомор
|
Ніжне творіння, тебе я не завжди докликую, Наче ту пару з небачених чаш із віків, Вдень ти малою стаєш, і стаєш уночі ти великою, Чом собі снишся вночі ти косулею серед вовків?
|
Коли нараз мені в чужому краї не вистачить на подих України, коли поміж небес та океанів не втримають мене сріблисті крила, — зостанеться гарячий попіл предків, і я розвіюсь над широким світом |
Місяць яснесенький Промінь тихесенький Кинув до нас. Спи ж ти, малесенький, Пізній бо час |
Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами. Нащо стали на папері Сумними рядами?
|
В райдугу чайка летіла. Хмара спливала на схід. Може б, і ти захотіла Чайці податися вслід? Сонце на заході впало. Райдуга згасла в імлі. Темно і холодно стало На неспокійній землі
|
Як Одіссей, натомлений блуканням По морю синьому, я — стомлений життям — Приліг під тінню сокора старого, Зарився в листя і забув про все.
|
Блиском, блиском, Миготінням, Тріском, тріском, Лупотінням Розгулявся Цар-Огонь. Золотих червоних ризах, В димках білих, синіх, сизих?
|
Опівночі айстри в саду розцвіли… Умились росою, вінки одягли, І стали рожевого ранку чекать, І в райдугу барвів життя убирать…
|
В небі з зір простяглася дорога ясна І горить, і тремтить наді мною. Я для пісні вікно розчинив, щоб вона Залила мою душу весною.
|
Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання.