Тема: Б.-І. Антонич. Екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів. “Вишні”,“Різдво”,”Зелена Євангелія”
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство та естетичну красу поезій Антонича; поглиблювати вміння визначити головні мотиви, ідеї, художні засоби, коментувати їх, давати власну оцінку; розвивати вміння працювати з додатковими джерелами; удосконалювати навички роботи у групах, дослідницькі вміння, навички проектної діяльності; виховувати життєлюбство, любов до поезії, естетичний смак.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вдосконалення мовленнєвих компетенцій.
Тема: Б.-І. Антонич. Екзотика лемківського краю в контексті вселюдських мотивів. “Вишні”,“Різдво”,”Зелена Євангелія”
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство та естетичну красу поезій Антонича; поглиблювати вміння визначити головні мотиви, ідеї, художні засоби, коментувати їх, давати власну оцінку; розвивати вміння працювати з додатковими джерелами; удосконалювати навички роботи у групах, дослідницькі вміння, навички проектної діяльності; виховувати життєлюбство, любов до поезії, естетичний смак.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вдосконалення мовленнєвих компетенцій.
Епіграф:
Поезія – це завжди неповторність...
Ліна Костенко
Хід уроку:
2. Оголошення теми та завдань уроку:
Цього року ми з вами вперше маємо щастя вивчати «сонцехвальну» поезію цього оригінального майстра слова. Поетичний світ Богдана-Ігоря Антонича спробуємо осягнути через призму актуальних тенденцій літературознавства.
3.Представлення концепту теми:
Дуже часто ми намагаємося, прочитавши поетичний твір, відразу його зрозуміти. Однак вчені доводять, що треба вчитись сприймати поезію, пройшовши через 3 етапи: відчуття, сприймання, розуміння. Адже кожний твір поета – це явище мистецтва. І людина чує його по-своєму, уявляє певні художні образи (зорові, слухові, нюхові) і приходить до свого розуміння цього мистецького творіння.
Отже, спробуємо і ми відчути, сприйняти, зрозуміти…
Шкала сприйняття поетичного твору
(з точки зору синкретизму художнього твору)
ВІДЧУВАЮ |
СПРИЙМАЮ |
РОЗУМІЮ |
|
|
|
Виступ групи «критиків»
Б.-І. Антонич не погоджувався, коли його називали «безрозсудним поганином самого почування», — адже він не вдавався до «оязичення християнства» чи— навпаки. Часто в одному творі з'являлися мотиви двох вір, як у вірші «Різдво», де сюжет християнської містерії, тонко помережаний язичницькими елементами, розгортався в українському середовищі. Волхви уподібнювалися до лемків: «Прийшли лемки у крисанях І принесли місяць круглий», тобто хліб. Згаданий тут символ місяця пов'язувався здавен із дохристиянським святом Різдва. До речі, язичницький місячний знак—«золотий горіх» опинився в долоні Матері Божої, втаємниченої у долю її небуденного Сина. Вона знає його трагічне майбутнє, але нічого вдіяти не може, покладаючись у всьому на Господнє провидіння.
Виступ групи «спостерігачів-перцепторів»
1.Виразне читання тексту поезії Б.-І. Антонича «Зелена Євангелія».
2.Учні виконують завдання у зошиті під час читання, заповнюючи шкалу сприйняття поетичного твору «Відчуваю, сприймаю, розумію».
3.Обговорення записаного, обмін враженнями від поезії.
Асоціації та думки учнів:
Весна…каруселі…метелики у животі…навіть стовбури надихають…після холодної зими життя набуває новий сенс…все розцвітає, ніби світ народжується заново…
Весна – пора кохання. Весною сонце світить яскравіше, люди посміхаються частіше, пташки якось по-іншому співають, і ніби весь світ зупиняється ,коли поряд кохана людина, що так тепло тримає за руку. Я думаю, що кожна людина хоча б раз в житті закохувалася. Ось і Богдан-Ігор Антонич розповідає нам про неймовірну красу весни, як місяць в цю пору року вразливий, що аж червоний, як тюльпан, як вітер свіжий з’єднує людей. У місті не така весна, як у селі. За містом повітря чисте, навіює натхнення, краєвиди чудесні, гірські сади добре впливають на стан людини. Кохання може породитися не тільки у людських стосунках, а у гармонії з природою. На землі стільки дивовижного, і коли ти зіллєшся в єдине із природою, душа очиститься і думки будуть “закоханими”.
Виступ групи «репортерів»
Розповідь групи «репортерів» про фестиваль «Антонич-фест», присвячений сторіччю від народження Б.-І.Антонича.
5.Оцінювання виступів заздалегідь обраним журі.
6.Підсумки.
Рефлексія
На уроці я відчув…
На уроці я сприйняв…
На уроці я зрозумів…
7. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вірш Антонича «Різдво».