Урок з трудового навчання для 7 класу на тему "Виготовлення квітки методом мокрого валяння"

Про матеріал

План-конспект уроку з трудового навчання для 7 класу на тему "Виготовлення квітки методом мокрого валяння". На цьому уроці діти з допомогою вчителя навчаться виготовляти квітку піон.

Перегляд файлу

План-конспект уроку трудового навчання

на тему «Виготовлення квітки методом мокрого валяння»

Клас: 7

Мета:

  •                  Ознайомити з технологією мокрого валяння, інструментами та пристосуваннями; отримати навички роботи в техніці мокрого валяння;
  •                  розвивати творче мислення, уяву, фантазію, дрібну моторику пальців м'язів рук, увагу, окомір, пам'ять, вміння працювати в техніці мокрого валяння;
  •                  виховувати старанність,терпіння, охайність.

Обладнання:

 ілюстрації (приклади робіт з вовни), презентація, мотки з вовною, рідке мило у бутелі з дозатором, целофановий пакет, москітна сітка, ножиці, шаблони.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: бесіда, презентація, демонстрація, робота в групах, творча індивідуальна робота, гра – конкурс, повідомлення учнів, зустріч, метод конструювання понять, метод порівняння, метод евристичних запитань, самоосвітня творча робота, наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота,  індуктивний, репродуктивний.

 

Хід уроку

  1.               Організаційна частина.

1. Привітання.

2. Перевірка готовності дітей до роботи.

3. Перевірка присутніх

  1.            Повторення вивченого.

- Давайте перевіримо чи засвоїли те, про що уже говорили на попередніх уроках.

 Гра «Веселе лото».

Учні витягують із торбинки аркуші паперу, на яких записані питання . Завдання - відповісти.

  1. Що таке валяння?( Валяння з вовни (фелтінг, фільцеваніе) - це особливий процес, в результаті якого з вовни створюються об'ємні іграшки, одяг (жилети, туніки, валянки, тапочки), аксесуари (палантини, шарфи, капелюшки, біжутерія).
  2. Які вироби можна зробити з вовни?

 image005      12

Resize_of_Rotation_of_DSC06614   busyhttps://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/4/9/0/160111121852490905b077e88151a9ae33810b25f3b5112804x658957.jpg

  1. Які народи вперше використали техніку валяння? (Історія валяння з вовни пов'язана, в першу чергу, з кочівниками, які одомашнили овець. На Русі валяння з'явилося в епоху монголо-татарського ярма.)
  2. З якою легендою пов’язана історія виникнення цієї техніки? (Історія валяння пов'язана також з легендою про Великий потоп. У ній розповідається про те, як в Ноїв ковчег були зігнані різні звірі, в числі яких були і вівці. Їм доводилося перебувати в маленьких приміщеннях, їх шерсть падала прямо на підлогу, по якій вони ходили. Шматки вовни раз у раз потрапляли під копита тваринам, а коли Потопу прийшов кінець, і вівці були випущені, поверхня підлоги виявилася покритою першим валяним килимом.)
  3. Які види валяння бувають? (два способи валяння: мокре і сухе. Для мокрого використовується мильний розчин, а ось для сухого потрібно купляти спеціальні голки різних розмірів, а сам виріб виготовляти на паралоновій підкладці.
  1.            Вивчення нового матеріалу.
  1. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці виготовляти ми будемо подарунок нашим з вами мамам, бо...

- Яке скоро буде свято? 

Це 8 березня — міжнародний жіночий день. І хлопці, і дівчата зможуть зробити подарунок мамам, чарівну брошку або резинку для волосся у формі квітки.

https://cs6.livemaster.ru/storage/80/fb/a1d8e8eea601ee994a4090833dd9.jpg

  1. Повідомлення теми, мети уроку.

Тема: Виготовлення квітки методом мокрого валяння

Мета: Навчитися виготовляти заготовку для квітки методом мокрого валяння.

  1. Повідомлення нового матеріалу

Майстерність валяння з вовни передавалося з покоління в покоління. У техніці валяння по закінченні багатьох років практично нічого не змінилося. Однак у наш час виводять нові породи овець - мериносові. Вони славляться більш тонкою і м'якою вовною з якої можна отримати виключно ніжні вироби.

Ми дізнались, що є два способи валяння: мокре і сухе. Для мокрого використовується мильний розчин, а ось для сухого потрібно купляти спеціальні голки різних розмірів, а сам виріб виготовляти на паралоновій підкладці. Мокре валяння - це класичний спосіб. Основна хитрість полягає в тому, що для полегшення перемішування і взаємопроникнення волокон вовни використовують мильний розчин, який значно зменшує тертя між волосками, і під впливом тиску долонь волоски розташовуються в товщі матеріалу так, як їх ні за що не вдалося б розташувати в шарі повсті в сухому стані.

Крім цього в гарячій воді волоски шерсті значно подовжуються - таке природне властивість вовни. Після валяння виріб потрібно ретельно прополоскати і просушити, при цьому, в міру висихання, волоски намагаються прийняти початкову довжину, але оскільки їх кінці переплутані в процесі валяння, мастило в вигляді мильного розчину видалено, то вищезгадані "замочки" їх міцно тримають, що і дозволяють повсті зберігати додану в ході валяння форму. Звалювати  вироби треба не менше 40 разів. Таким способом виготовляються і плоскі повстяні вироби (килими, панно, картини, тканини для одягу, і об'ємних повстяних виробів.

На попередньому уроці ми з вами зробили ескіз та шаблони квітки  піон, яку почнемо зараз робити. Відкрийте, будь ласка, зошити з ескізом та дістаньте шаблони. Нагадую, що для цієї квітки потрібно зробити 4 заготовки, які потім потрібно з’єднати. Сьогодні ви будете працювати в командах по 4 учня. Кожен зробить 1 заготовку для квітки, а потім кожна команда збере свою квітку, яка буде оцінена мною. Крім поділу на команди вам було завдання вибрати капітана. Сьогодні капітани команд будуть відповідати за дисципліну, правильність виконання та раціональне використання мильного розчину.

 Оцінюватися роботи будуть за такими критеріями:

  • естетичність зовнішнього вигляду
  • охайність роботи
  • дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні.

І  Етап послідовності виготовлення:

  1. Розкладка вовни на трафарет, який треба покласти під пупирчасту клейонку. Витягуємо вовни з стрічки тонким прозорим шаром. Відривати не потрібно, саме витягуємо без зусиль. Всі рухи обережні, плавні, ніжні. Далі розкладаємо вовну радіально по трафарету, наступний шар по колу і знову радіально. Звертати увагу на товщину, вона повинна бути рівномірна. Не слід розкладати занадто товстий шар, якщо не хочемо отримати в результаті валянок.

https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/4/6/b/120229073010.jpghttps://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/f/d/6/120229073010.jpghttps://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/9/a/a/120229073010.jpg

  1. Прикрашаємо нашу квітку різними волокнами тонким шаром, щоб надати «жвавість» кольору.

https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/1/b/c/120229073011.jpg

  1. Накриваємо виріб москітною сіткою, скроплюємо мильною водою. Розчину не потрібно багато, тільки щоб зволожити шерсть.

мастер-класс по валянию

  1. Починаємо притирати вовну  через сітку. Всі рухи обережні, ніжні. Сітку час від часу піднімаємо, відокремлюємо від вовни, інакше вона намертво зваляється і робота буде зіпсована.

https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/d/8/1/120229073012.jpg

  1. Коли верхні волокна зчепилися, прибираємо сітку і продовжуємо валяти з двох сторін руками, поступово підсилюючи натиск і змінюючи напрямку руху

https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/2/4/d/120229074443.jpg https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/6/a/d/120229074444.jpg https://cs3.livemaster.ru/zhurnalfoto/f/d/e/120229074444.jpg

  1.                       Ознайомлення учнів з матеріалами і інструментами, використовуваними при валяння.

 Перед вами в коробочці знаходяться матеріали та інструменти, необхідні в роботі: рушник, пупирчаста клейонка, москітна сітка, трафарет виробів, бутель з мильним розчином, ножиці, вовна для валяння.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.

Учні обговорюють питання в командах і дають відповіді.

  1. Які інструменти та матеріали потрібні для валяння?

(рушник, пупирчаста клейонка, москітна сітка, трафарет виробів, бутель з мильним розчином, ножиці, вовна для валяння.

  1. Для чого при розкладці вовни використовують трафарет?

(Для того, щоб заготовка відповідала розмірам квітки)

  1. Вовну з стрічки витягують або відрізають?

(Витягують невеликими пасмами)

  1. Що потрібно робити, щоб москітна сітка не звалялась з роботою?

(Сітку час від часу піднімаємо, відокремлюємо від вовни, інакше вона намертво зваляється і робота буде зіпсована.)

 

  1. Вивчення санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні
  • На робочому столі ножиці розташовують праворуч, з зімкнутими лезами.
  • Світло повинне падати на робочу поверхню з лівого боку або спереду
  •  Слід закатати всім рукави, щоб одяг не вимазати у мильному розчині.
  • З мільним розчином поводитися обережно, не вимазуючи стіл та підлогу.

ІV. Практична робота.

І етап виготовлення квітки

Учні виконують завдання, а вчитель контролює правильність виконання, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні.

  1. Фізкультхвилинка.

Ви добре попрацювали, тепер дамо нашим очам і рукам відпочити. Зробимо кілька вправ під музичний супровід.

ІІ Етап послідовності виготовлення:

  1. Вирізання квітки.

Після того, як ви заготовку, потрібно вирізати  пелюстки квітки. Ми це робимо обережно ножицями, згідно з шаблону.

https://cs6.livemaster.ru/storage/c1/7e/968caf178e18be9f354b100d0dsa.jpg

  1. Вирізану заготовку потрібно трішки замилити.
  2. Виполоскати готову заготовку у воді та віджати.
  3. Скласти усі 4 заготовки, придати форму квітки та залишити висихати.

https://cs6.livemaster.ru/storage/80/fb/a1d8e8eea601ee994a4090833dd9.jpg

ІІ етап виготовлення квітки

Учні виконують завдання, а вчитель контролює правильність виконання, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні.

V. Перевірка та оцінювання робіт.

Учитель разом з учнями перевіряє роботи та оцінює їх. Оцінки за урок учні отримають з урахуванням додаткових балів за усні відповіді.

VІ. Підсумок уроку.                                                                                  

Урок добігає кінця, тож пропоную підбити підсумки , використавши «незакінчене речення»:

Для мене урок був корисним тому, що…

На уроці мені сподобалося…

VIІ. Домашнє завдання та прибирання робочих місць.

1.Вивчити принцип та послідовність виготовлення квітки методом мокрого валяння.

2. Підготувати вовну та інструменти для валяння другої квітки.

3. Підготувати доповідь на тему «Цікаві факти про валяння» - завдання на додаткову оцінку.

docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
1944
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку