План-конспект уроку з трудового навчання для 7 класу на тему "Виготовлення квітки методом мокрого валяння". На цьому уроці діти з допомогою вчителя навчаться виготовляти квітку піон.
План-конспект уроку трудового навчання
на тему «Виготовлення квітки методом мокрого валяння»
Клас: 7
Мета:
Обладнання:
ілюстрації (приклади робіт з вовни), презентація, мотки з вовною, рідке мило у бутелі з дозатором, целофановий пакет, москітна сітка, ножиці, шаблони.
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: бесіда, презентація, демонстрація, робота в групах, творча індивідуальна робота, гра – конкурс, повідомлення учнів, зустріч, метод конструювання понять, метод порівняння, метод евристичних запитань, самоосвітня творча робота, наочні, проблемно-пошукові, «мікрофон», практична робота, індуктивний, репродуктивний.
Хід уроку
1. Привітання.
2. Перевірка готовності дітей до роботи.
3. Перевірка присутніх
- Давайте перевіримо чи засвоїли те, про що уже говорили на попередніх уроках.
Гра «Веселе лото».
Учні витягують із торбинки аркуші паперу, на яких записані питання . Завдання - відповісти.
Сьогодні на уроці виготовляти ми будемо подарунок нашим з вами мамам, бо...
- Яке скоро буде свято?
Це 8 березня — міжнародний жіночий день. І хлопці, і дівчата зможуть зробити подарунок мамам, чарівну брошку або резинку для волосся у формі квітки.
Тема: Виготовлення квітки методом мокрого валяння
Мета: Навчитися виготовляти заготовку для квітки методом мокрого валяння.
Майстерність валяння з вовни передавалося з покоління в покоління. У техніці валяння по закінченні багатьох років практично нічого не змінилося. Однак у наш час виводять нові породи овець - мериносові. Вони славляться більш тонкою і м'якою вовною з якої можна отримати виключно ніжні вироби.
Ми дізнались, що є два способи валяння: мокре і сухе. Для мокрого використовується мильний розчин, а ось для сухого потрібно купляти спеціальні голки різних розмірів, а сам виріб виготовляти на паралоновій підкладці. Мокре валяння - це класичний спосіб. Основна хитрість полягає в тому, що для полегшення перемішування і взаємопроникнення волокон вовни використовують мильний розчин, який значно зменшує тертя між волосками, і під впливом тиску долонь волоски розташовуються в товщі матеріалу так, як їх ні за що не вдалося б розташувати в шарі повсті в сухому стані.
Крім цього в гарячій воді волоски шерсті значно подовжуються - таке природне властивість вовни. Після валяння виріб потрібно ретельно прополоскати і просушити, при цьому, в міру висихання, волоски намагаються прийняти початкову довжину, але оскільки їх кінці переплутані в процесі валяння, мастило в вигляді мильного розчину видалено, то вищезгадані "замочки" їх міцно тримають, що і дозволяють повсті зберігати додану в ході валяння форму. Звалювати вироби треба не менше 40 разів. Таким способом виготовляються і плоскі повстяні вироби (килими, панно, картини, тканини для одягу, і об'ємних повстяних виробів.
На попередньому уроці ми з вами зробили ескіз та шаблони квітки піон, яку почнемо зараз робити. Відкрийте, будь ласка, зошити з ескізом та дістаньте шаблони. Нагадую, що для цієї квітки потрібно зробити 4 заготовки, які потім потрібно з’єднати. Сьогодні ви будете працювати в командах по 4 учня. Кожен зробить 1 заготовку для квітки, а потім кожна команда збере свою квітку, яка буде оцінена мною. Крім поділу на команди вам було завдання вибрати капітана. Сьогодні капітани команд будуть відповідати за дисципліну, правильність виконання та раціональне використання мильного розчину.
Оцінюватися роботи будуть за такими критеріями:
І Етап послідовності виготовлення:
Перед вами в коробочці знаходяться матеріали та інструменти, необхідні в роботі: рушник, пупирчаста клейонка, москітна сітка, трафарет виробів, бутель з мильним розчином, ножиці, вовна для валяння.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Учні обговорюють питання в командах і дають відповіді.
(рушник, пупирчаста клейонка, москітна сітка, трафарет виробів, бутель з мильним розчином, ножиці, вовна для валяння.
(Для того, щоб заготовка відповідала розмірам квітки)
(Витягують невеликими пасмами)
(Сітку час від часу піднімаємо, відокремлюємо від вовни, інакше вона намертво зваляється і робота буде зіпсована.)
ІV. Практична робота.
І етап виготовлення квітки
Учні виконують завдання, а вчитель контролює правильність виконання, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні.
Ви добре попрацювали, тепер дамо нашим очам і рукам відпочити. Зробимо кілька вправ під музичний супровід.
ІІ Етап послідовності виготовлення:
Після того, як ви заготовку, потрібно вирізати пелюстки квітки. Ми це робимо обережно ножицями, згідно з шаблону.
ІІ етап виготовлення квітки
Учні виконують завдання, а вчитель контролює правильність виконання, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і правил охорони праці при валянні.
V. Перевірка та оцінювання робіт.
Учитель разом з учнями перевіряє роботи та оцінює їх. Оцінки за урок учні отримають з урахуванням додаткових балів за усні відповіді.
VІ. Підсумок уроку.
Урок добігає кінця, тож пропоную підбити підсумки , використавши «незакінчене речення»:
Для мене урок був корисним тому, що…
На уроці мені сподобалося…
VIІ. Домашнє завдання та прибирання робочих місць.
1.Вивчити принцип та послідовність виготовлення квітки методом мокрого валяння.
2. Підготувати вовну та інструменти для валяння другої квітки.
3. Підготувати доповідь на тему «Цікаві факти про валяння» - завдання на додаткову оцінку.