Тема: Види борошна. Макаронні вироби
Мета навчальна: поглибити знання учнів: про види борошна; про макаронних виробів, їх значення у харчуванні людини; про умови і терміни зберігання; про нові види макаронних виробів; про страви із макаронних виробів; про посуд та інвентар для їх приготування; сформувати в учнів поняття про теплову обробку макаронних виробів; про варіння основним способом як вид теплової обробки продуктів; про розварювання макаронних виробів у воді та молоці.
розвивальна: розвивати в учнів вміння та навички працювати в групі; самостійного пошуку інформації та роботи з додатковими джерелами; навички систематизації та аналізу навчального матеріалу; готувати страви із макаронних виробів, визначати їх якість; розвивати художній смак під час оформлення готових страв дотримуватись правил безпечної праці під час виконання робіт.
виховна: виховувати в учнів уважність, доброзичливість, охайність, ретельність, працьовитість, бережливе ставлення до праці, взаємоповагу під час колективної роботи, підтримувати інтерес учнів до процесу отримання знань.
Матеріали, інструменти, обладнання: проектор, дошка проекторна, комп’ютер, різні види борошна, різні види макаронів, лотки.
Наочність: таблиці, ілюстрації, комп'ютерна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1) перевірка присутності учнів;
2) перевірка санітарного одягу; дотримання правил особистої гігієни;
3) перевірка підготовленості учнів до уроку;
4) перевірка інструкційно-технологічних карт.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Тема сьогоднішнього уроку "Види борошна. Макаронні вироби". Запишіть її в зошити. Ми познайомимося з вами з різними видами борошна, макаронними виробами та навчимося правильно їх готувати.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Яке значення у харчуванні мають страви з борошна? (СЛ1)
- Страви та вироби з борошна мають високу калорійність, приємний зовнішній вигляд, добрі смакові якості, тому користуються великим попитом у населення.
2. Що таке борошно? (СЛ2)
- Борошно - це порошкоподібний продукт, який одержують при розмелюванні хлібних злаків. Назва борошна походить від виду зернової культури (пшениці, жита, гречки та ін.). Воно буває пшеничним, житнім, житньо-пшеничним, кукурудзяним, гречаним та ін.
(СЛ3)
Вид і сорт борошна |
Хімічний склад, г/100г |
Енергетична цінність, Ккал/100г |
|||||
вода |
білки |
жири |
вуглеводи |
інші речовини |
|
||
Пшеничне: |
|||||||
вищого сорту |
14,0 |
10,3 |
1,1 |
69,0 |
5,6 |
334 |
|
1 -го сорту |
14,0 |
10,6 |
1,3 |
67,8 |
6,3 |
331 |
|
2-го сорту |
14,0 |
11,7 |
1,8 |
64,3 |
8,2 |
324 |
|
оббивне |
14,0 |
11,5 |
2,2 |
58,7 |
13,6 |
298 |
|
Житнє: |
|||||||
сіяне |
14,0 |
6,9 |
1,4 |
64,8 |
12,9 |
304 |
|
обдирне |
14,0 |
8,9 |
1,7 |
61,4 |
14,0 |
298 |
|
оббивне |
14,0 |
10,7 |
1,9 |
58,6 |
14,8 |
293 |
|
Ячмінне |
14,0 |
10,0 |
1,6 |
57,6 |
16,8 |
284 |
|
Кукурудзяне |
14,0 |
7,2 |
|
70,9 |
6,4 |
330 |
|
незнежирене |
9,0 |
36,5 |
18,6 |
1,5 |
18,3 |
374 |
|
напівзнежирене |
9,0 |
43,0 |
9,5 |
Соєве: |
18,9 |
325 |
|
3. Як отримують борошно? (СЛ4)
- Борошно отримують двома способами помелу зерна: простий або обойний і складний, або сортовий. При простому помелі зерно відразу подрібнюють на борошно тільки одного ґатунку — обойне, яке в своєму складі має багато висівок, а значить, мінеральних речовин, вітамінів, клейковини.
- При сортовому помелі зерно спочатку подрібнюють на крупки різного розміру. Далі крупки сортують за розміром і якістю, шліфують. Кожен вид крупок потім розмелюють і формують різні ґатунки борошна.
4. Які виготовляють сорти борошна? (СЛ5)
- З пшениці виробляють такі сорти борошна: крупчатку, вищий, І, II ґатунки і обойне в залежності від помелу.
Борошно поділяється на види, типи і товарні сорти. Вид борошна зумовлюється видом переробленого зерна. Основними видами борошна є пшеничне і житнє. Пшеничне борошно за призначенням поділяється на: хлібопекарське, макаронне, кондитерське. Житнє борошно буває тільки хлібопекарським.
(СЛ6) Хлібопекарське борошно: виготовляють переважно з м'якої пшениці. Воно світле за кольором, тонке за помолом, має достатню кількість крохмалю і білків, щоб утворювати пластичне тісто, яке легко бродить і формується.
Макаронне борошно: виготовляють із твердої і високоскловидної м'якої пшениці. Макаронне борошно з твердої пшениці характеризується жовтуватим кольором і високим виходом сирої клейковини (30% і більше).
Кондитерське борошно: подібне до хлібопекарського, але з меншим вмістом білків. Клейковина тіста не повинна бути занадто пружною.
5. Як використовують різні ґатунки борошна? (СЛ7,8)
Крупчатку використовують для приготування здобних кондитерських і макаронних виробів.
Борошно вищого ґатунку - для приготування здобних борошняних і кондитерських виробів.
Борошно І ґатунку - в кулінарії для приготування млинців, оладок, пиріжків, паніровок, пасеровок, для випічки хлібобулочних виробів.
Борошно II ґатунку - для приготування хліба.
Макаронне борошно (СЛ9)
Житнє борошно (СЛ10)
(СЛ11) СІЯНЕ БОРОШНО - це подрібнений у порошок ендосперм. Воно має у своєму складі близько 3% висівкових частин, колір - білий із синюватим відтінком.
Розмір частин борошна коливається від 20 до 200 мкм.
Використовується для випічки хліба.
ОБДИРНЕ БОРОШНО відрізняється від сіяного темнішим (сіруватим) кольором (у його складі - до 10% оболонок), неоднорідним розміром часток - від 30 до 400 мкм.
Борошно придатне для випічки житнього та житньо-пшеничного хліба, простих сухарів.
ОББИВНЕ БОРОШНО є основним сортом при переробці жита. Його одержують при оббивному помелі з виходом 95 %. Воно складається з неоднорідних за розміром частинок (30 - 600 мкм). Борошно має сірий або коричнюватий колір, у ньому добре помітні висівкові частки, воно в основному використовується для випічки житньо-пшеничного хліба.
(СЛ12) КУКУРУДЗЯНЕ БОРОШНО
(СЛ13) ЯЧМІННЕ БОРОШНО
(СЛ14) ГОРОХОВЕ ПРОДОВОЛЬЧЕ БОРОШНО
(СЛ15) СОЄВЕ ДЕЗОДОРОВАНЕ БОРОШНО
(СЛ16) ГРЕЧАНЕ БОРОШНО
(СЛ17) РИСОВЕ БОРОШНО
(СЛ18) ВІВСЯНЕ БОРОШНО
Технологія приготування макаронних виробів:
макарони |
20-30 хв. |
локшина |
20-25 хв. |
вермішель |
12-15 хв. |
V. Практична робота. Приготування макаронних виробів
1. Вступний інструктаж
- повідомлення теми і мети лабораторно-практичної роботи;
- перевірка знань учнів з охорони праці;
- перевірка знань учнів з вивченого матеріалу.
Питання з охорони праці та попередньої теми:
2. Самостійна праця учнів та поточний інструктаж учителя.
Визначення доброякісного борошна (Додаток 1) –
1. Учні організовують робочі місця.
2. Розкладають зображення по місцях.
3. Виготовлення технологічної картки (приготування страви «Макарони по-флотськи», «Фаршировані макарони» запечені в духовці)
В залежності від складності приготування страви учитель показує окремі прийоми її приготування.
3. Зміст цільових обходів робочих місць.
Перший обхід: перевірити стан робочих місць.
Другий обхід: перевірити правильність виконання трудових прийомів.
Третій обхід: перевірити правильність дотримання технічних умов в роботі.
Четвертий обхід: перевірити правильність ведення міжопераційного контролю.
Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії.
4. Заключний інструктаж
1. Демонстрація технологічних карток.
2. Оцінювання завдання з урахуванням поточних помилок .
3. Повідомлення оцінок за освоєння прийомів і виконання завдання.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
ІХ Прибирання робочих місць
Додаток 1
Практична робота: Визначення доброякісного борошна
Технологічна карта
Послідовність виконання
Таблиця
Номер зразка |
Колір |
Наявність домішок |
Вологість |
Запах |
Смак |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
Висновок |