25 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити вивчення математики цікавим і веселим

Урок з укр.літ.Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній

Про матеріал
Урок комбінованого типу підійде для завершення вивчення твору.Урок-подорож часом цікавий як для учнів ,так і для вчителя.А різні методи та прийоми на уроці роблять його динамічним,творчим.
Перегляд файлу

Українська література.    7-Б клас             Урок №                Дата

Тема: Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній

Життя окремої людини має сенс лише тоді,

коли вона допомагає зробити життя

інших людей красивішим і шляхетнішим.

Ейнштейн А.

Мета: формування предметних компетентностей:

систематизувати знання учнів щодо прочитаної повісті-казки, удосконалювати навички аналізу художнього твору, коментування прочитаного; розвивати уяву, логічне й образне мислення, усне зв’язне мовлення, уміння висловлювати власні думки про вчинки героїв твору; виховувати почуття товариськості, відповідальності за свої вчинки

Формування ключових  компетентностей:

- Спілкування державною мовою (Уміння: висловлювати думки, погляди, конструювати речення).

- Уміння вчитися впродовж життя (Уміння: поповнювати словниковий запас).

- Загальнокультурна грамотність (Уміння: дотримуватися норм української літературної мови). 

- Соціальна компетентність (Уміння: бути частиною суспільства).

Навчальні ресурси: підручник, портрет М. Павленко, мультимедійна презентація, відеоролики, ілюстрації, роздатковий матеріал

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-уявна подорож у часі

Міжпредметні зв’язки: історія України

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація освітньої діяльності.  Повідомлення теми та мети уроку

1. Повідомлення теми та мети уроку

    Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми продовжимо й завершимо роботу над твором Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Тема нашого уроку: «Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній» (запис у зошитах).

На уроці ми систематизуватимемо знання щодо змісту прочитаної повісті-казки, удосконалюватимемо навички аналізу художнього твору, коментування прочитаного.

2. Мотивація освітньої діяльності

2.1. Робота з епіграфом:

- виразне читання учнями;

- бесіда:

● Спробуйте розкрити лексичне значення слова сенс (суть чого-небудь, зміст; розумна підстава, рація; мета, основне призначення чого-небудь).

● Як ви розумієте зміст епіграфа?

2.2. Слово вчителя

Життя… Таким коротким воно здається людині. А як хочеться багато зробити. Ще з дитинства кожен із нас прагне самоутвердитися, пізнати щось нове, цікаве й корисне, а потім, ставши дорослим, передати ці знання прийдешньому поколінню.

Чи замислювалися ви над сенсом життя? Що хочете отримати від нього? Матеріальне благополуччя, владу над іншими чи здоров’я, кохання, щастя? Людина сама визначає пріоритети. Прикладом такого життєвого вибору для кожного з вас може стати зміст твору «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Тож плідної усім нам праці!

ІІІ. Актуалізація компетентностей

1. Перевірка домашнього завдання

Інтерактивний прийом «Мікрофон» (учні ставлять один одному питання за змістом твору М. Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»)

2. Інтерактивний метод «Гронування» (запис у зошити)

- Оскільки ми вже добре знаємо зміст повісті-казки М. Павленко, пропоную дібрати слова чи сполучення слів, із якими він у вас асоціюється.

Можливий варіант

Софійка                                    блискавка                                Гордій Кулаківський

                                   прокляття                                     повість-казка

 шафа коралі Вадим

«Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»

         Сашко                        Данило Міщенко

фото                        Вишнопіль                 привиди Ірина Завадчук

3. Проблемне питання

- Доведіть, що твір М. Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» є повістю-казкою.

 ІV. Формування та розвиток компетентностей

1. Слово вчителя

Ми довели, що «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» є повістю-казкою, бо це великий за обсягом твір, за основу якого взято певні події, написаний прозовою мовою, але разом із тим йому властиві й казкові елементи. Давайте назвемо, які саме? (чарівні предмети (коралі), машина часу (шафа), привиди) А що відбувається завдяки цим казковим елементам? (Завдяки їм Софійка дістала можливість повертатися назад у минуле.)

Тому зараз я пропоную вам вирушити в подорож у часі разом із головною героїнею твору, аби пройти її стежками й дати оцінку подіям, які відбуваються  сьогодні й мали місце в ХІХ столітті.

2. Складання схеми подорожі. Літературна гра «Відгадай, про кого/що йде мова»

- Щоб скласти схему нашої подорожі, я пропоную вам відгадати, про кого або що йде мова в кожній зачитаній мною цитаті.

● «Кинулася до відривного календарика: повня! І минулого разу – також… Ці дивні бешкети відбуваються в повню!!!» (Софійка та квартира з привидами)

● «Нарешті оглядає чоловіка, який позував перед об’єктивом. Той самий кожух, а от борода – руда, як вогонь. І очі. Жовті, хитруваті.» (Гордій Кулаківський)

● «Удома вона знайшла світлину, на якій була Сніжана з Валентином і печальний хлопчик. Софійка відчинила … , й, підібгавши ноги, усілася на одяг поверх шухляди.» (Шафа)

● «У цю мить зачинилися двері шухляди й вона, ніби передражнюючи скрип, промовила …» (Коралі)

● «Вона промовила: «Кор-р-ралі!», але це не подіяло. Потім вона прочитала його … . Боляче стукнулась об стінку шафи – і вона вдома!» (Іларок)

 

           Початок ХХІ століття                                                  Початок ХІХ століття

 

                                                                                                

 

 

 

 

 

      Софійка                  Катерина                                              Гордій Кулаківський

 

 

 

3. Слово вчителя

Давайте вирушимо в нашу подорож у часі із сьогодення, сучасної незалежної України, де в містечку Вишнопіль в одній із квартир багатоповерхового будинку мешкає дівчинка Софійка.

4. Евристична бесіда

● Що вам відомо про Софійку та її родину?

● До якої важливої події готувалися в родині дівчинки?

● Без чого в родині Софійки не можна було виходити заміж?

● Що вам відомо про сусідів Софійки? Що відбувалося в квартирі поверхом нижче? Перекажіть цей епізод близько до тексту.

● Назвіть друзів та однокласників Софійки. Що ви про них знаєте? Наведіть відповідні цитати з тексту.

● У чому полягало прокляття роду Софійчиного однокласника Вадима Кулаківського?

● Чому Софійка вирішила будь-що зняти це прокляття з роду Вадима?

● Як їй це вдалося? Перекажіть відповідний епізод близько до тексту.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

5. Слово вчителя

Таким чином ми відстежили всі події, що відбуваються з героями твору в теперішньому часі. Як же нам потрапити в минуле? Яке слово треба промовити? (Коралі) Молодці! У нас вийшло!

І ось перед нами Вишнопіль початку ХІХ ст.. Переважну більшість українського народу в цей час складали селяни, які здавна трудилися коло землі. Більше половини земельних угідь належало поміщикам і казні, менше половини – селянським господарствам. Проте поміщицькі господарства не витримували конкуренції порівняно із західноєвропейськими. Деякі поміщики створювали на найбільш родючих землях фермерські господарства нового типу, інші ж підвищували їхню прибутковість шляхом збільшення площі власних орних земель за рахунок селянських наділів. Багатії всіляко намагалися примножити свої статки. Часто така гонитва ставала самоціллю, гроші витісняли з життя людини такі поняття як честь і мораль.

Хто з героїв повісті-казки М. Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» підходить під вище наведену характеристику? (Гордій Кулаківський)

6. Евристична бесіда

Що вам відомо про Гордія Кулаківського? Який злочин він вчинив? Свою відповідь підтвердіть цитатою з тексту.

● Яке людське прокляття переслідувало його нащадків?

● Назвіть відомих вам представників роду Кулаківських. Як складалося їхнє життя?

● Чому з-поміж усіх Софійка вирішила допомогти саме Катерині? Як це характеризує дівчинку?

7. Слово вчителя

Молодці! Ви дали вичерпні відповіді на поставлені мною запитання. Час нам разом із Софійкою повертатися в теперішній час. Як ми це зробимо? (промовити «Іларок»)

8. Творче завдання. Комунікативно-ситуативна вправа (робота в групах)

 - Уявіть, що у вас випала нагода особисто поспілкуватися з Софійкою та Гордієм Кулаківським. Що б ви їм порадили за наступних умов?

І група. Софійка збирається перенестися в минуле за допомогою шафи. Як їй поводитися, щоб не потрапити там в яку-небудь небезпеку?

ІІ група. Якою б ви хотіли бачити Софійку в майбутньому? Як їй поводитися, щоб не втратити своєї доброти, людяності?

ІІІ група. Чого не варто було робити Гордієві Кулаківському, щоб не накликати прокляття на своїх нащадків?

ІV група. Проаналізуйте поведінку Вадима Кулаківського. Які поради ви могли б йому дати. 

9. Представлення результатів роботи в групах

V. Закріплення  компетентностей

1. Перегляд відео з випуску новин

Постановка питань перед переглядом:

- Що спільного між цим відео та змістом твору «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»?

- Як особисто ви ставитеся до таких ситуацій? Чи можуть такі події, на вашу думку, відбуватися в реальному житті?

2. Бесіда

● Чи можна стверджувати, що трагедії передує моральний вибір Гордія?

● Чи змінився Вадим після зняття родового прокляття? Чи можна говорити про те, що його поведінку спричинювало тільки воно?

● Як ви вважаєте, моральний вибір кожної людини залежить від якихось зовнішніх обставин чи особисто від неї?

VІ. Підбиття підсумків освітньої діяльності

1. Рефлексія. Психологічна вправа (робота в групах)

- Кожна група отримала для роботи портрет Софійки. Усі ви маєте прикрасити шию дівчинки намистинкою з родинних коралів: білою, якщо ви все ж таки щось не зрозуміли з теми уроку, і у вас залишилися так звані «білі плями»; червоною, якщо цей урок запалив вас, спонукав до творчості й відкриття чогось нового.

2. Представлення результатів роботи в групах

3. Оцінювання учнів із коментарем учителя

VІІІ. Домашнє завдання, коментар щодо виконання:

Обов’язкове: виписати в зошит вислови видатних людей про сенс людського життя; дібрати цитати про добро і зло в повісті.

За бажанням: намалювати ілюстрацію до будь-якого розділу твору.

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня
Переглядів
1700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку