1
Тема. "З Україною в серці"
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.
Обладнання:
стрічечки жовто-блакитні, ватман - посередині зображена Україна, відео пісні, вислови про Україну, стікери з квіточками жовто-блакитними, сонечко з променями (вправа «Очікування»), державні символи України, фото видатних особистостей, мікрофон, пазли з написами прислів’їв.
Хід уроку
І.Організаційний етап
Учні розташовуються в класній кімнаті. Лунає пісня «Лише у нас на Україні».
ІІ.Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.
Учитель: Доброго дня! Наш урок пропоную розпочати такими рядками з вірша Л.Костенко про Україну.
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори…
Засперечались одного разу діти, яка стежка найкраща?
Діти: 1. – До магазину, - там є цукерки.
2. – Ні, до школи, - там є діти.
3. – Ні, до річки, - там можна купатись.
4. – Ні, в садок, - там повно яблук та груш.
5. – Ні, у поле, - там простір широкий.
Але тут увійшла мама. Діти запитують її: (хором) «Яка стежка найкраща?»
Вчитель: Мама подивилась на дітей, лагідно посміхнулась і відповіла:
Мати: - Додому, діти! До рідного дому!
Сьогодні ми з вами будемо говорити про нашу рідну Україну, згадаємо її багатостраждальну історію, символіку, доведемо, що ми гідні громадяни своєї Батьківщини.
Якою ви очікуєте побачити Україну?Давайте на промінчиках сонця напишемо те, що ми бажаємо нашій Україні, чого очікуємо найближчим часом для нашої держави.
(Учні прикріплюють промені, сонечко має посміхнутися над Україною)
Учитель.
Україна – країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради. Довгої вікової героїчної боротьби за волю.
Перегорнемо сторінки історії України.
Учень-історикознавець
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У ХУІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського ^юзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського ^юзу 1 грудня 1991 року.
1991 рік проголошення незалежності України.
2004 рік прояв громадської активності під час Помаранчевої революції.
2014 рік – Революція Гідності, що призвела до політичних та суспільних змін в Україні, подвигу українських військових та добровольців у боротьбі з російськими бойовиками, які тероризують східну Україну.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям «Небесна сотня».
(Демонстрація відеофрагменту «Небесна сотня»; режим доступу: https: //www.youtube. com/watch?v=mPULVFowi_4).
Наші серця навіки з героями Небесної сотні, воїнами у боротьбі за свободу та єдність України.
Учитель:
– Вшануємо їх пам’ять хвилиною мовчання.(запалювання свічки)
– Україна – це отча земля, рідний край, де ми народилися. Столиця України – Київ. Широкі і чарівні простори, прекрасні села і міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця.
– Погляньте на карту України. На ній позначено кордони української землі. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.
Учитель: – А зараз ми проведемо вікторину «Що ми знаємо про Україну?»
(За правильні відповіді учні отримують сині і жовті квітки, які потім прикріплять біля карти України)
Кожна держава має свою символіку державну і народну. На кожній рідній Землі проживають визначні постаті свого народу.
Робота в группах (об’єднання в групи за кольором синій і жовтий )
(Відео пісня А. Матвійчука «Я люблю Україну свою»)
І група.
Перед вами лежать державні і народні символи України. Розкажіть, що ви знаєте про їх історію, значення. Що ж вони символізують?
ІІ група
Перед вами фото видатних особистостей України. Пригадайте, який внесок зробили вони у розвиток України.
1.Тарас Григорович Шевченко – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
2.Григорій Сковорода – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
3.Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
4.Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
5.Борис Патон всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
6.Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
7.Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево- судинної хірургії, біокібернетик.
8.Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Г ерой України.
9.Джамала
Відомі українські спортсмени:
Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика), Яна Клочкова (плавання), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика) , Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).
ПОЛИН у мішечку
------– Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже – чинять вплив на нас із вами.
Учні-лінгвісти
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».
Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців.
Учитель: – У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість – як бути Людиною.
– А зараз ми проведемо конкурс «Дерево мудрості».
(На гілках виробленого з паперу дерева висять незакінчені прислів’я. Учням пропонуємо закінчити їх).
«Без верби і калини.» (немає України).
«Людина без рідної землі.» (як соловей без гнізда).
«За рідний край.» (життя віддай).
«Та земля мила.» (де мати народила).
«За народ і волю.» (віддамо життя і долю).
«Жити – .» (Вітчизні служити).
«Нема на світі другої України.» (немає другого Дніпра).
Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
«Україна»
Як називається герб нашої держави? (Тризуб)
Назвіть гори України. (Карпати)
Яка найбільша річка України? (Дніпро)
Який птах є символом України? (Лелека)
Столиця України? (Київ)
Народний символ України. (Калина)
Селище, у якому ви навчаєтесь (Сахновщина)
VII. Вправа «Мікрофон»
Учні формулюють відповідь на запитання
«Якби я був президентом України я б… »
Учитель. Правильно, діти, ви повинні настійливо йти до своєї мети і пам’ятати, що один в полі не воїн. Ми маємо бути єдині, спільно приносити нашій державі користь. Сьогодні держава дбає про вас, як рідна мати про свою дитину, а ви повинні дбати про неї, щоб вона була багата і щаслива. Ви маєте будувати своє майбутнє. І тільки спільними зусиллями ми досягнемо того, що очікуємо для України. Тільки тоді сонечко буде посміхатися і лагідними промінчиками зігріватиме Україну.
VIII. Вправа «Прощання»
«Всім серцем любіть Україну свою, - І вічні ми будемо з нею!» - писав поет Володимир Сосюра. І кожен громадянин України прихиляється до цих слів, тому що у душі народу живе велика любов до його рідної і милої України.
Давайте і ми віддамо частинку свого серця Україні, зі словами «Я посилаю голуба миру в Україну, тому що…»
(Роздаю папір. З нього робимо голуба-орігаміі прикріплюємо до карти України.)
Давайте запустимо наших символічнихголубівв наше мирне небо. І все це ми розмістимо навколо карти України. Щоб наша Батьківщина була захищена любов’ю, теплом наших сердець.
Відео пісня Олесі Заяць «Це моя Україна!»
Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.