28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Урок з української літератури 7 клас "Русалонька із 7-В, або прокляття роду Кулаківських"

Про матеріал

Методична розробка на містить презентації і музичного супроводу як зазначено в обладнанні до уроку. Кожен вчитель самостійно може підібрати матеріали в Інтернеті.

Перегляд файлу

Урок підготувала: Козаченко Ольга Василівна – вчитель Назарівської ЗФ КЗ «Карлівське НВО І-ІІІст», Кіровоградської області

Тема.   Життя кожної людини є шлях до самої себе.(За повістю М.Павленко «Русалонька із 7-В,  або Прокляття роду Кулаківських»)

Мета:  -    удосконалювати навички аналізу художнього твору;

  • розвивати  в учнів фантазію, творче мислення; 
  • формувати вміння  визначати  сюжетні елементи твору, проблематику,  добирати уривки з тексту для аргументації власних думок;                             
  • виховувати читацькі смаки, потребу в читанні;
  • формувати усвідомлену необхідність дотримуватися моральних принципів поведінки.

Обладнання : портрет М.Павленко,   ілюстрації до твору, родовідні дерева героїв, музичне оформлення..

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Активізація життєвого досвіду учнів. Мотивація навчальної  діяльності.

  • Сьгодні на уроці ми з вами продовжуємо роботу над твором Марини Павленко «Русалонька із 7-В». Згадайте образ письменниці за портретом.  І побудемо генетиками-дослідниками.
  • Чи знаєте ви хто такі генетики?
  • Як ви думаєте кого і що ми будемо досліджувати?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. 

Погляньте на тему і поясніть як ви розумієте її. Запишіть в зошити тему.

ІV. Робота над темою уроку.

  1. Бесіда.
  • Згадаємо хто є героїнею твору і з чого починаються її пригоди. (Софійка, намагається допомогти Вадимові)
  • Який жанр твору? ( Краєзнавчий детектив, повість з елементами фантастики) А чи можна твір назвати повістю-дослідженням родового гріха або прокляття? Доведіть.
  • Які роди досліджуються в творі?(Кулаківських, Міщенків, Вишні-Ягоди)

1а. За малюнком коротко згадати уривки

  • Якому роду приділяється більше уваги? (Кулаківських) Чому?
  • Яку таємницю Вадим розкрив перед Софійкою? Прочитайте уривок.
  • Як Софійка могла мандрувати у часі?  Що слугувало «машиною часу»? (Стара шафа і світлини.) Яке слово слід було промовити? (Кор-р-ралі!) А як можна було повернутися назад? (Промовити слово «коралі» навпаки – «іларок»!) Прочитати уривок.
  1. Робота з родовідними деревами
  • Ділимося на три групи і складаємо родовідні дерева родів. Потім запишіть в зошити за якими принципами жили роди, за які гріхи були покарані.
  • Що дізналася дівчинка про таємницю роду Кулаківських? Чому він був проклятий? Які нещастя довелося перенести? (Див.таблицю.) Прочитати уривки.

Гордій Кулаківський – обманом відібрав маєтності Данила міщенка та інших дворян

Фрол- випадково застрелився

Франя – вийшла заміж за Корнія(нареченого Клави) приворожила його

Яків –помер вдавившись картоплею на чужому обіді. Жінку заморив голодом.

Василь – 40 років просидів в погребі, дезертир

Іван – рано помер, люди побили, що лазив по людських городах

Катерина –добра, вихована. Згоріла від удару блискавки

Толик – все життя тиняється, хотів продати хату разом з бабою

Дядько Вадима – помер від наркотиків

Батько Вадима – не піклується сином

Вадим – лихий, зухвалий хлопчина

Данило Міщенко – двоїста душа, пропив своє і чуже майно

Михайло – брехун, потайки вивіз Юзефу

Онук-вусань –

Правнук Валентин Білий – брехун, цурається своїх дітей

Син у Вишнополі

Дочка Іринка в Києві

Клава – бідна сирота від якої відвернувся коханий

Горпина(Павло) – були щасливі, людяні, порядні

Ніна – людяна, любить тварин

Ліна (Максим) – вчителі,піклуються про інших

Тетяна(мама Софійки) – взаєморозуміння, взаємодопомога в сімї

Ростик, Софійка

Сніжана (Сергій Кавун) – чесність у родинних стосунках

  1. Звукові асоціації
  • Прослухайте мелодії і скажіть, з якими родами вона асоціюється.
  • Хто з родини Кулаківських вирізнявся своїм добрим серцем? (Катерина.) Розкажіть про цю героїню.
  • Чому вона не змогла зарадити трагедії, яка сталася з прапрабабусею Клавою? З Міщенком? Як це їй пояснив сліпий старець?
  • Чи вдалося Софійці врятувати Катерину? Хто їй допоміг?
  • Чи можна цей момент назвати кульмінаційним у творі?
  • Як  змінилося життя родини Кулаківських?
  • Чи зрадів Вадим? Чи подякував Софійці?
  • Хто був справжнім товаришем дівчинці? Коли вона це зрозуміла?
  • Як переплелися історії трьох родів?
  • Чи досліджували ви свій родовід?
  1. Фізхвилинка математична

V. Узагальнення вивченого.

1Вікторина «За уривком»

- Зараз проведемо вікторину «За уривком» За цитатами ви маєте взнати героя.

1. «А він уже сидів на пеньку, під кущем квітучої жовтої акації. Сидів і димів цигаркою» (Вадим)

2.. «У дверях класу з …Та й собі пройняла Софійку очима…» (Ірка)

3. «Якби моя воля – видала б закон: заборонити нещасливі фінали в казках!» (Софійка)

4. «Жодне з прізвищ не пасувало до її імені!» ( Сніжана)

5. «- Привіт! А в мене сьогодні зважилося людей на цілих 800 кілограмів…» (Сашко)

6. « Не могла .Хоронила брата: застрелився ненароком!- пояснила… (Франя)

2.Визначення проблематики твору.

  1. Переплетення минулого і сучасного. Проблема родовідної пам’яті.
  2. Проблема злочину і відповідальності за нього.
  3. Проблема вірності у коханні.
  4. Проблема щастя і нещастя.
  5. Проблема збереження народної моралі, родинних цінностей.
  6. Проблема батьків і дітей.

3. Дослідження понять «людина», «дружба», «родина»

- Як ви можете пояснити слово «людина». Якими якостями повинна бути наділена справжня людина?

- Як ви можете пояснити слово «дружба». Чи важливо людині мати друга?

- Як ви можете пояснити слово «родина». Коли родина спражні щаслива? За якими людськими нормами має жити?

 - Хто з героїв повісті-казки є справжнью людиною? А хто справжнім другом? Яка зродин є справжньою?

4. Запис в зошиті

Запишіть в зошит правила життя справжньої родини

VI. Підсумок уроку

  • Звернімося до теми уроку. Можливо, хтось по-новому витлумачить тему уроку.
  • Закінчіть речення

«На  уроці я зрозумів…»

«Я не зовсім зрозумів…»

VII. Оцінювання і ДЗ

  • Оцініть себе за таблицею
  • Напишіть відгук про повість

 

 

1

 

docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
8607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку