Урок з української літератури 8 клас на тему:" “Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила,що керує вчинками героїв”

Про матеріал
На уроці учні дізнаються про мотиви твору "Дорогою ціною",переглянуть відеозаписи про біографію письменника та уривки з фільму "Дорогою ціною". Розглянуть образи Остапа та Соломії,їхнього кохання,яке керує вчинками.героїв.Діти формуватимуть вміння робити власні висновки,аналізуватимуть та виховуватимуть повагу до сили кохання.
Перегляд файлу

Урок з української літератури у 8 класі на тему:

Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив        у творі. Його непереможна сила,що керує вчинками героїв”.

image

Підготувала вчитель української мови та літератури Борисюк О.В.

Тема: Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила,що керує вчинками героїв.

Мета: - продовжити знайомити школярів з ідейно-художнім змістом твору «Дорогою ціною»,на прикладі стосунків Остапа та Соломії розкрити основні мотиви твору;

-         розвивати навички правильно аналізувати епічний твір,зокрема виокремлювати основні мотиви у творі;

-         формувати вміння робити власні висновки,аналізуючи вчинки героїв;

-         виховувати повагу до кохання,його великої сили,що рухає вчинками головних героїв повісті.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань; застосування вмінь та навичок.

Обладнання: портрет М.Коцюбинського, повість «Дорогою ціною»,картки для анкетування,відеозаписи.

Хід уроку

Епіграф до уроку:

«Кохання – це ризик на все життя»

Ванда Блонська

I.          Організаційний момент

Мотивація «Побажай мені хорошого дняJ»

( Вчитель звертається до дитини,яка сидить за першої партою,вітається з нею та бажає вдало провести час,або отримати хорошу оцінку,зрозуміти матеріал уроку. Учень відповідно звертається до свого сусіда по парті,і таким чином “струмочком” діти звертаються одне до одного. Остання дитина вітається з вчителем.

II.      Актуалізація опорних знаньБесіда:

-         Дайте визначення жанру твору? Доведіть?

-         Які проблеми,на вашу думку,розкриває автор?

-         Як ви уявляєте головних героїв твору? -        Що керує вчинками головних героїв?

III.   Оголошення теми та мети уроку.

3.1.Слово вчителя

На попередньому уроці ми з вами познайомилися з творчістю

М.Коцюбинського,зокрема з його твором “Дорогою ціною”. Повість написана 1901 року (опублікована 1902 року).

 Насамперед вона вирізняється історичною тематикою, у той час, коли письменник обирав об'єктом художнього осмислення гострі й болючі проблеми сучасності.

 

Михайло Михайлович Коцюбинський – відомий український письменник, його називають сонцепоклонником. Він любив життя, людей, землю, природу, прагнув до прекрасного й шукав його навіть там, де не було. Ось,що пишуть про нього відомі його колеги,громадські та культурні діячі.

Остап Лисенко(син композитора), який мав щастя особисто зустрічатись з митцем слова: «Уявіть собі людину середнього зросту. В його постаті, ході, одежі стільки простоти скромності і водночас якоїсь внутрішньої вишуканості, благородства. Рухи його скупі, жодного зайвого жесту, вдумливе обличчя так і світиться любов’ю до людей, погляд його темних на диво виразних очей, проникає до самого серця, зігріває душу».

«Досить було хоч раз побачити Михайла Коцюбинського, щоб полюбити його на все життя. Чехов писав, що все в людині повинно бути прекрасним: і обличчя, думка, і одяг».

Ірина Коцюбинська, донька письменника: «Він любив квіти, із захопленням вивчав їх, ботанічні знання були в нього досить великі. У садочку, що оточував наш будинок, яких тільки квітів не було… Батько дуже любив садок і разом з матір’ю насаджував дерева і квіти».

М. Рильський — про М. Коцюбинського:

В тугому комірці, з тяжким портфелем,

Охайний, чепурний і мовчазний,

Він перебував тут вік свій нелегкий Над статистичним ділом невеселим.

(«Чернігівські сонети»)

Джерело: https://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo

3.2. Перегляд відеозапису “Осяяний сонцем”про біографію М.Коцюбинського Джерело: https://youtu.be/LmSMRENAk2w

IV. Засвоєння нового матеріалу 4.1.Слово вчителя,бесіда.

  Все прекрасне на землі створене з любові. Вона – то найбільший скарб,який подарував нам Бог. Любов буває різна. Ми любимо своїх батьків,рідний край,перші промінці сонця,улюблену книгу чи річ.

-         Скажіть як ви розумієте це поняття?

  Погляньте на дошку,сьогоднішнім епіграфом до нашого уроку служать слова Ванди Блонської : «Кохання-це ризик на усе життя».

-         Подумайте і скажіть,що мала на увазі ця відома польська журналістка?

-         Яке б ви дали визначення поняттю «кохання»?

  На сьогоднішньому уроці ми продовжимо з вами вивчати првість М.Коцюбинського «Дорогою ціною» і зупинемося на аналізі одного з провідних мотивів твору – коханню Остапа та Соломії. Проте перш ніж  перейти до нашої теми,давайте звернемося до біографії самого автора. Якже склалася його доля? Чи була у його житті кохана жінка?

  ( повідомлення учениці  «Кохання у житті М.Коцюбинського»).

4.2. Цитата.

  Запишіть у свої зошити цитату про те,як саме письменник розумів визначення любові. В одному з листів до Олександри Аплаксіної він написав: « Любовь - как цветок – ее нужно уметь сохранять,беречь».

 

-        Як ви гадаєте,чому М.Коцюбинський порівняв кохання з квіткою? -       З чим би ви порівняли любов?

4.3. Слово вчителя

  Твір містить  безліч мотивів,давайте визначимо найголовніші з них:

-     відтворення історичної епохи в оповіданні;

-     боротьба героїв за волю і власне щастя;-  щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

Отож,детальніше зупинемося на останньому.

4.4. Характеристика головних героїв твору.

image

4.4.1 Образ Остапа Мандрики.

2.1.1. Орієнтовний план до характеристики героя оповідання.

1.   Остап Мандрика — головний герой оповідання «Дорогою ціною».

2.   Портрет і зовнішність героя

3.   Багатоаспектність зображення Остапа:

а) психологічний стан;

б) ставлення до життя;

в) прагнення та цінності;

д) роль діда у вихованні героя, формуванні його поглядів;

д) кохання до Соломії.

4.   Риси характеру героя:

image

а) мужність і бунтарство;

б) ненависть до панів;

в) щирість і доброта;

г) рішучість і винахідливість;

д) здатність до ризику;

е) терпимість і волелюбність;

є) ніжність і чуйність у ставленні до Соломії;

ж) вірність у коханні;

з) працьовитість, любов до землі;

и) оптимістичність, життєлюбність.

5.   Остап — борець за волю, щасливе життя поневоленого люду

4.4.2. Образ Соломії

1.   Соломія — яскравий, багатогранний, глибокий образ української літератури.

2.   Портрет і зовнішність героїні.

3.   Риси характеру Соломії:

а) мужність і відвага;

б) вірність і самовідданість;

в) волелюбність і ненависть до гнобителів;

г) любов до життя;

д) здатність на самопожертву;

е) щирість і душевність;

є) оптимістичність та енергійність.

4.   Трагічна доля героїні.

5.   Значення образу української жінки.

(Повідомлення учениці «Кохання Остапа та Солмії Провідний мотив твору»)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

5.1 «Вільний мікрофон»

-   Чому на вашу думку автор назвав саме так твір?

-   Чи змогли б герої інакше вчинити в такій ситуації? Чи вартий був той недовгий «смак» волі такого вчинку?

5.2. «Релаксація»

Слово вчителя

У 1957 році на Кіностудії Олександра Довженка було відзнято фільм “Дорогою ціною”,проте мова фільму була російською,адже тогочасна влада заборонила екранізувати фільм мовою оригіналу.

Перегляд уривку з фільму “Дорогою ціною”

Джерело : https://youtu.be/34h-VvbeFrU

VI. Підсумок уроку  Таємне анкетування:

(вчитель роздає кожній дитині аркуш з  запитаннями)

-Чи сподобався/несподобався мені сьогоднішній урок? Чому?

-   Що мене вразило?

-Що запам`яталося?

-   Мої побажання.

VII.         Оцінювання учнів.

VIII.     Домашнє завдання.

Охарактеризувати образи-символи «часу»та «вічності».

pdf
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
728
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку