Урок з української літератури для 6 класу .Тема уроку: «Доля «говорючої» риби у світі ( за твором Емми Андієвської « Говорюща риба»)»

Про матеріал
Урок з української літератури для 6 класу .Тема уроку: «Доля «говорючої» риби у світі ( за твором Емми Андієвської « Говорюща риба»)». Метою уроку було шляхом впровадження проєктної технології навчання та використання ІКТ розвинути вміння аналізувати життєві ситуації та удосконалити навички аналізу сюжету та сюжетних деталей художнього твору, сформувати критичне мислення, сприяти вихованню толерантного ставлення до людей, а особливо неординарних( « білих ворон») на основі казки-притчі Емми Андієвської «Говорюща риба» та прикладів із життя реальних особистостей.
Перегляд файлу

Урок з української літератури на тему «Доля «говорючої» риби  у світі ( за твором Емми Андієвської  « Говорюща риба»)». 

  Реалізація проєкту «Лабораторія щастя» метою якого є

- вироблення в учнів вміння працювати  в команді;

- розвивати навички критичного мислення;

- дати відповідь на питання : « Чи можна бути щасливим якщо ти не такий як усі?»

Мета уроку:

- ознайомити учнів із творами сучасної української  письменниці і художниці, з’ясувати казково-притчевий характер твору «Говорюща риба», особливості його композиції.

- розвивати вміння аналізувати життєві ситуації  та удосконалювати навички аналізу сюжету та сюжетних деталей художнього твору.

- формувати критичне мислення , сприяти вихованню толерантного ставлення до людей, а особливо неординарних( « білих ворон»).

- навчити презентувати власні ідеї та ініціативи, використовуючи доцільні мовні засоби.

ТЛ: притча.

Завдання випереджувального характеру  направлених на реалізацію ключових компетентностей:

  1.          Група «Мовознавці» добирає фразеологізми зі словом «риба» і пояснюють значення даних висловів.
  2.          Група «Біологи»  проводить дослідження на тему «Чи дійсно риби мовчать? »
  3.          Група «Блогери» презентує дослідження «Як Ілон Маск подолав труднощі та став генієм сучасності».

Епіграф до уроку:

 

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Доброго дня! Сьогодні ми з вами, діти, не просто учні, а співробітники лабораторії, незвичної, а казкової. Перед нами стоїть нелегке завдання – створити «Еліксир  щастя». Гаслом нашої  команди лаборантів будуть слова відомого поета та філософа Григорія Сковороди. Сковорода цитата укр1.jpg

 

Кожен співробітник нашої компанії провів певні дослідження. Усі свої думки та висновки ви сьогодні будете записувати до інтерактивної карти уроку.  Прошу підписати їх. Також звертаю вашу увагу, що за відповіді ви будете отримати фішечки.  По завершенню ви здасте ці роботи та після перевірки та узагальнення отримаєте оцінки.

ІІ. Актуалізація знань та вмінь учнів.

Слово вчителя. До нашої лабораторії надійшла заявка від прихильників творчості Емми Андієвської з проханням дізнатись як же ж  склалась доля «говорющої» риби у світі людей. Давайте перевіримо як добре співробітники нашої лабораторії знають зміст твору і чи всі готові працювати. Приготуйте до роботи свої телефони та зареєструйтесь за посиланням для проходження гри. Двох учнів я запрошую до дошки, щоб відтворити ланцюжок подій. Перші 5 переможців отримають фішечки. 

ІІІ.Осмислення та усвідомлення навчального матеріалу.

Навіть діти знають, що риби мовчать, недарма ж придумали приказку "німий, як риба". Всі бачили, як спійманий короп або карась лише беззвучно ворушить ротом, немов йому не вистачає повітря, але при цьому не видає ніяких звуків. Тоді виникає питання про те, чому риби мовчать, адже інші тварини видають якісь звуки, спілкуючись зі своїми родичами.

 Слово нашим біологам. ПРОЄКТ 1.

(додаток 1). З давніх-давен люди спостерігали , як виявилось, за рибами: складали казки, приказки, фразеологізми. Всі знають сталий вираз БИТИСЯ ЯК РИБА ОБ ЛІД. Що ж він означає?

Група мовознавців хоче поділитись дослідженнями з цієї теми.

ПРОЕКТ 2.

IV. Систематизація вивченого матеріалу

Перевірка засвоєння змісту казки та заповнення інтерактивної персональної картки : Дякую. Хочу нагадати, у Емми Андієвської є цикл не зовсім звичайних казок-притч, об’єднаних спільним початком і закінченням. Вони були опубліковані у 2000 році. Ця збірка казок містить 18 оповідей. Вони об’єднані обрамленням-зв’язкою: шакал та консервна бляшанка розповідають один одному «казки», кожна з яких закінчується тим, що казкарі коментують її, роблять висновки із почутого таким чином, що їхня мораль (висновок) є різною (а часом навіть протилежною), але суперечка до кінця ніколи не вирішується. Цим автор дає зрозуміти, що ми, читачі, маємо право на власні висновки, і будь-який з них буде вірним. До речі, хочу звернути вашу увагу, що картини письменниці  теж дуже незвичайні, кожен із вас може розтлумачити їх по-своєму.

Бесіда

1.Вам сподобався твір? Чим? (В ньому письменниця показала незвичайний морський світ; дуже засмутила кінцівка; невиправданими є вчинки чоловіка та його жінки тощо.)

2.Що здалося дивним? Незрозумілим? (Риба ходить, розмовляє; людська байдужість.)

3.Зачитайте, де народилася говорюща риба («Серед табунів мовчазної риби…»).

4.Чим вона відрізнялася від інших риб? (Тим, що вміла говорити.)

5.Що, окрім балакучості, мала говорюща риба? («Добре серце».)

6.Зачитайте, як їй жилося в морі? («Добре було гартись у хованки» серед коралових кущів; розповідала рибам жарти.)

7.Зачитайте, як «звучало» слово в морі («Кольоровими бульбашками рухається крізь воду».)

8.Ці бульбашки були кольоровими для всіх? (Ні, лише для говорющої риби, бо вони мали для неї значення, для інших вони були всього лише порожніми бульбашками).

9.Чому говорюща риба перейшла в інший табун? («Бачачи як батька й матір убиває неслава…», тобто через страждання батьків.)

10.Щось змінилося в її житті? (Нічого, бо в іншому табуні її також не розуміли.) Чому?

11.Зачитайте «суд над рибою». («Вся рибна громада після ще глибшої, ніж звичайно мовчанки…»)

12.Хто і де малював вирок? (Верховодки на верхніх верствах води.)

13.Чому? (У глибину суті проблеми ніхто не збирався заглиблюватися.)

14.За що ж її вигнали і куди? (Заважала рибам зосередитися, а це порушувало гідність риб’ячу; її боялися, отже, доля у риби була тепер одна –вигнання, еміграція.)

15.Чи ж справжньою є така гідність, якщо заради неї так просто вижити кожного, хто стане їй на заваді? (Ні, це говорить лише про боязнь «риб’ячого табуна» щось змінювати, дослухатися до чогось нового, незвичайного.)

16.Як жилося рибі на суші? Зачитайте. («З цих пір риба стала жити на березі…»)

17.Що сталося зі словами? («Вимовлені слова не лишали за собою найменшої бульки»)

18.Чому? (На землі слова – це звичне явище; на чужині слова звучать не так, як удома; слова перестали бути бульками і почали набирати сенсу.)

19.Чому риба так довго не наважувалася із кимось привітатися? (Боялася, що її знову не зрозуміють.)

20.Зачитайте знайомство риби і рибалки. («Побачила недалеко від себе рибалку, що відбився від гурту…»)

21. Що можна сказати про чоловіка? (Неговіркий одинак серед багатьох рибалок.)

22.На чому виникає їхня дружба? (На взаємодопомозі, взаєморозумінні. Рибалка слухає розповіді риби, «риба допомагала рибалці вибирати нові місця для ловитви».)

  •                                       Чи можна вважати дії риби зрадою по відношенню до своїх «сородичів»? (Питання дискусійного характеру, тому відповіді учнів можуть бути діаметрально протилежними. Так, адже вона залишилася рибою. Ні, бо її вигнали з моря, отже вона тепер була не «риб’ячого кола» і нікого не зраджувала.)
  •                                       Знайдіть у тексті слова «…рибалка відчув, що ліпшого приятеля, ніж говорюща риба в нього нема й ніколи не буде…». Скажіть, чому чоловік мусить (а не хоче) показати своїй родині говорющу рибу? (Тому що цей приятель є не зовсім звичайним, і рибалка трохи його соромиться; щоб довести, що навіть у нього – неговіркого одинака – може бути друг.)

23.Риба збирається в гості до рибалки. Чому, на вашу думку, фраза «Я йду в гості до рибалки» повторюється двічі? (Невпевненість, риба сама себе переконує у правильності вчинку; риба радіє, що нарешті і її покликали в гості.)

24.З ким риба зустрічається у дворі рибалки? (З дітьми і з дружиною рибалки.)

25.Яке враження справили на рибу люди? («Дивні звички мають…, вони не вітаються і не помічають інших».)

26.Що можна сказати про жінку? (Увесь час говорить, не слухаючи і не чуючи інших; заклопотана хатніми (побутовим, примітивними, приземленими) справами.)

27.Чи можемо ми засуджувати жінку? (Питання дискусійного характеру, тому відповіді учнів можуть бути діаметрально протилежними. Так, адже вона вбиває живу істоту, не почувши її. Ні, адже жінка завжди була заклопотана, бо мусила доглядати сім’ю, крім того, рибалка не попередив її про незвичайність нового друга.)

28.А рибалку за те, що не попередив дружину? (Так, бо він забув, що його друг потребує особливого представлення, адже риба – не звичайний друг, не людина.)

29.Зачитайте, якою стала риба на сковорідці. («Глянув рибалка на сковорідку…»)

30.Чому саме жінка вбиває рибу? (Світ бездуховності вбиває все незвичайне.)

31.Що після цього сталося з рибалкою? (Постійно шукає свого друга; став одиноким, як і раніше.)

Як ставиться письменниця до своїх персонажів?

Кого, на вашу думку, зобразила автор в алегоричних образах риби й рибалки? («Незвичайних», невизнаних людей.)

А в образі жінки? (Примітивізм, бездуховність.)

 

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ. ЯК ВИ ДУМАЄТЕ, ЧИ БУЛИ ЩАСЛИВИМИ НАШІ ПЕРСОНАЖІ. ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ ПИСЬМОВО « Чи можна бути щасливим, якщо ти не такий як інші? Чи можна досягти успіху в житті та якими принципами потрібно керуватись?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИКА

На Землі є чимало людей талановитих та успішних,а як же досягли успіху ці люди? І чи завжди шлях до мети був  безхмарним? ПРОЕКТ 3. Група «Блогери» презентує дослідження «Як Ілон Маск подолав труднощі та став генієм сучасності».(додаток№3)

ПРЕЗЕНТАЦІЯ + відео https://ranok.ictv.ua/ua/videos/yak-ilon-mask-podolav-zhittyevi-trudnoshhi-ta-stav-geniyem-suchasnosti/

Вміння приймати щось, не схвалюючи це. Здатність сприймати думки, які відрізняються від інших, в особливості поведінки зовнішнього вигляду, способу життя інших – називається толерантністю.

Давайте наголосимо ознаки толерантності.

Гра «Сачок»

Будемо ловити рибу: визначати риси толерантності людини.

Серед запропонованих характеристик оберіть ті, які характеризують толерантну людину.

hello_html_m7c23829a.jpg

Терпіння Злість

Повага Заздрість

Сприйняття Жадібність

Розуміння Егоїзм

Тактовність Співчуття Товариськість

 

- Чи зможуть люди, що відрізняються від інших людей, знайти собі друга?

- Нехай відповідь на це питання дасть твір.

 

VI.Підсумки. Усвідомлення власних досягень.

ДАЙТЕ ПОРАДИ  «Як не боятись бути самим собою і досягати успіху?»

 VII. Оголошення результатів навчальної діяльності. ( заповнення карти само оцінювання) Бажаю вам бути добрими до людей. Прийняття, толерантність, терпимість і розуміння оточуючих – ті уроки, що змінюють життя.

Для кожної людини важливо бути почутою і зрозумілою для інших.

 

Зараз, коли ми навчилися літати в повітрі,

як птахи, плавати під водою як риби, нам не

вистачає лише одного – навчитися жити на землі

як люди.

Б. Шоу

 

VIIІ.  Домашнє завдання.

  1.                                  Написати твір-мініатюру «Чи важко бути «говорющою» рибою?
  2.                                  Підготуватись до контрольної роботи.

 

Список використаних джерел:

1. https://ranok.ictv.ua/ua/videos/yak-ilon-mask-podolav-zhittyevi-trudnoshhi-ta-stav-geniyem-suchasnosti/

2. http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1943

3. http://timso.koippo.kr.ua/hmura13/ivanchenko-nataliya-mykolajivna-pryntsypy-vprovadzhennya-ta-perevahy-stem-osvity/

4. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf

 

 

docx
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
1736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку