Урок з української літератури для учнів 10 класу на тему: "І.Карпенко-Карий. Огляд життя і творчості письменника. П`єса «Хазяїн» - соціально-сатирична комедія."

Про матеріал

Мета:ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом драматурга, персонажами його творів, боротьбою за створення професійного українського театру, із поняттям про соціально - сатиричну комедію; розвивати навики ідейно-художньої характеристики літературного твору,

літературного героя;виховувати доброту, гуманне ставлення, доброзичливість і повагу до людей.

Перегляд файлу

Тема:І.Карпенко-Карий. Огляд життя і творчості письменника.

          П`єса «Хазяїн» - соціально-сатирична комедія.

 

 

Мета:ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом драматурга,  персонажами його творів, боротьбою за створення  професійного українського театру, із поняттям про соціально - сатиричну комедію; розвивати навики ідейно-художньої характеристики літературного твору,

літературного героя;виховувати доброту, гуманне ставлення, доброзичливість і  повагу до людей.

 

 

Тип уроку:застосування знань і формування вмінь.

 

 

Обладнання:портрет письменника, виставка його творів, фотоілюстрації «І.Карпенко-Карий. Життя і творчість», тестові завдання, мультимедіа.

 

 

 

 

 

 

 

                                     Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Де і в якій родині пройшли дитячі й юнацькі роки І.Тобілевича?
  2. Коли виявилась його любов до мистецтва? Розповісти про роботу письменника в театрі.
  3. Яку п’єсу І.Карпенка-Карого ви вивчали у 8 класі і якій темі вона присвячена?
  4. Яка різниця між драмою, комедією, трагедією?

 

IІІ Повідомлення теми й мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з життєвим і творчим шляхом видатного драматурга, актора, основоположника українського театру

 І. Карпенком-Карим (Тобілевичем). Крім цього ми зупинимося на комедії І.Карпенка-Карого «Хазяїн»: на змісті, жанрі, образах.

  • Згадаємо відомості з теорії літератури, зокрема комедію.

 

 IV Основний зміст уроку

  1. Робота в зошитах.
  • Запишіть, будь ласка, в зошити дату і тему уроку.

                                            На дошці

                                  Тринадцяте листопада

                                       Класна робота

                                 Іван Карпенко-Карий

                  Огляд життя і творчості письменника

                                     П’єса «Хазяїн»

  1. Слово вчителя
  • Диво сім’ї Тобілевичів: три брати – Іван, Микола, Панас та їх сестра Марія, склали основний кістяк української драматургії. Про старшого брата  Івана Карповича Тобілевича піде мова на уроці, за епіграф до якого можуть правити слова самого автора (епіграф на екрані).
  1. Відомості з біографії письменника
  • Давайте пригадаємо, що ми знаємо про І.Карпенка-Карого, творчість якого ви вивчали у 8 класі.
  • Сьогодні на уроці у нас присутні 3 групи – це науковці, літературознавці, теоретики.
  • Питання до групи науковців.
  • Чому І.Карпович Тобілевич увійшов у світову культуру як І.Карпенко-Карий?

(Це псевдонім митця, який поєднав у своєму літературному імені ім’я батька та згадку про улюбленого поета. Гнат Карий – герой п’єси Т.Шевченка «Назар Стодоля»).

  • Чому родину Тобілевичів називають кістяком українського театру?

(Брати І.Карпенка-Карого – режисери, актори: Микола Садовський, Панас Саксаганський, сестра – актриса та співачка Марія Садовська-Баріллоті. У сім’ю Тобілевичів увійшли чудові артистки українського театру: Марія Заньковецька (дружина Миколи) і Софія Тобілевич (дружина Івана).

  • І.Карпенко-Карий написав 18 оригінальних п’єс, кожна з яких стала своєрідною вершиною в жанрі драматургії.
  • Питання до групи теоретиків.
  • Давайте пригадаємо які жанри драматургії ми знаємо?(комедія,драма,трагедія).
  • Що таке комедія?
  • Що таке драма?
  • Що таке трагедія?

(на екрані з’являються визначення)

Слово вчителя

  • Дві чудові, самовіддані жінки супроводжували І.Карповича на його нелегкому шляху, ділили з ним щастя й гіркоту життя. Перше глибоке й незгасне кохання – Надія Карлівна Тарковська. Вона стала його дружиною в 1871р. Обоє були пристрасними театралами, шанувальниками Шевченкового слова, зіграли головні ролі в першій спільній сценічній роботі «Назар Стодоля», а згодом нарекли своїх дітей улюбленими іменами Галя і Назар. Іменем коханої дружини назвав І.Тобілевич хутір, закладений на землях поміщиків Тарковських. І донині хутір надія є історико-культурним заповідником, скарбницею духовних надбань родини Тобілевичів.

   Усі діти здобули гарну освіту: Назар став інженером-хіміком, Юрій навчався у Львові, Орися та Марія закінчили Паризьку Сорбонну. З усіма дітьми І.Карповича були теплі, задушевні стосунки.

  • Діти, на сьогодні у вас було завдання підготувати повідомлення про історію написання п’єси «Хазяїн» та її зміст.
  • Слово надається літературознавцям.

(«Хазяїн» - художнє продовження «Ста тисяч», комедії, створеної у 1889р. Звідти бере початок образ Пузиря. До речі, роль Пузиря у виставі «Хазяїн» зіграв сам автор, який близький по духу Герасимові Калитці: така сама ненаситна жадоба збагачення, дикість натури користолюбця та аморальність. У даній п’єсі автор викриває і висміює явища, породжені капіталістичним ладом, аморальність вчинків капіталістів-землевласників).

  1. Визначення засобів комічного у творі.

Питання теоретикам.

  • Група теоретиків допоможе нам пригадати засоби комічного.

Гумор – притаманна реальній ситуації або художньому твору здатність викликати сміх.

Сатира – різке осміяння суспільних вад за допомогою сатиричних засобів.

Іронія – насмішка, виражена у формі похвали, заперечення у вигляді схвалення, зниження у формі возвеличення.

Сарказм – їдкий сміх.

  • Для того щоб з’ясувати які саме засоби комічного використав І.Карпенко-Карий у п’єсі «Хазяїн» нам треба звернутися до змісту твору.

 

У цьому нам допоможуть літературознавці.

  • Діти, назвіть героїв п’єси за поданими визначеннями.(Вікторина на екрані)

                          1.Пузир

                          2.Пузир

                          3.Феноген

                          4.Ліхтаренко

                          5.Золотницький

                          6.Калинович

                          7.Соня

                          8.Робітники

                          9.Зозуля

 

Питання науковцям.

  • Діти виділіть головного героя п’єси. (Пузир) 
  •  Давайте визначимо основні риси характеру Пузиря і запишемо їх в зошити.

(Скупість, жадоба до наживи, безчесність, жорстокість, безкультурність, неосвічений, несправедливий, егоїстичний, деспотичний)

  • Які герої світової літератури схожі на Пузиря?

(Гобсек з твору Оноре де Бальзака, Плюшкін з твору М.Гоголя «Мертві душі», Хома Кичатий з п’єси Т.Шевченка «Назар Стодоля»)

  1. Визначення конфлікту та жанру твору.
  • Діти, давайте визначимо який конфлікт лежить в основі твору?

(Основний конфлікт лежить між двома класами: робітники, капіталісти. Отже, конфлікт соціальний.)

  • Тепер, пригадавши засоби комічного, визначивши характер конфлікту, який лежить в основі п’єси, образи, давайте визначимо її жанр.
  • Зверніть свою увагу на екран. І.Карпенко-Карий писав 1900 року своєму братові Саксаганському… (Вчитель читає епіграф на екрані).
  • Діти, як ви розумієте ці слова?

(Цими словами сам автор визначив жанр п’єси «Хазяїн» - це соціально-сатирична комедія)

  • Зробіть цей запис у зошити.

6.Визначення теми, ідеї, актуальності твору.

-Тепер давайте визначимо тему, ідею, актуальність твору.

- Тему твору визначають теоретики. (з’являється на екрані)

- Ідею визначають літературознавці. (з’являється на екрані)

- Актуальність визначають науковці. (з’являється на екрані)

     (Діти роблять записи у зошити)

  • Діти, скажіть, будь ласка, від чого нас застерігає і чому вчить образ Пузиря?

     (Багатство – це ще не щастя)

 

 

V. Підсумок уроку

1. Тестова робота по творчості І.Карпенка-Карого. (відповіді для взаємоперевірки з’являться на екрані)

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Діти, скажіть, творчість і життєвий шлях якого письменника ми з вами розглянули? (І.Карпенка-Карого)

- Яку п’єсу І.Карпенка-Карого ми проаналізували? (п’єсу «Хазяїн»)

- Які поняття з теорії літератури пригадали? (комедія, драма, трагедія, гумор, сатира, іронія, сарказм)

- З якою комедією як жанром ми ознайомилися? (соціально-сатиричною)

VI. Домашнє завдання

  1. Скласти план-характеристику героїв п’єси за вибором.
  2. Повторити засоби комічного.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку