Мета:ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом драматурга, персонажами його творів, боротьбою за створення професійного українського театру, із поняттям про соціально - сатиричну комедію; розвивати навики ідейно-художньої характеристики літературного твору,
літературного героя;виховувати доброту, гуманне ставлення, доброзичливість і повагу до людей.
Тема:І.Карпенко-Карий. Огляд життя і творчості письменника.
П`єса «Хазяїн» - соціально-сатирична комедія.
Мета:ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом драматурга, персонажами його творів, боротьбою за створення професійного українського театру, із поняттям про соціально - сатиричну комедію; розвивати навики ідейно-художньої характеристики літературного твору,
літературного героя;виховувати доброту, гуманне ставлення, доброзичливість і повагу до людей.
Тип уроку:застосування знань і формування вмінь.
Обладнання:портрет письменника, виставка його творів, фотоілюстрації «І.Карпенко-Карий. Життя і творчість», тестові завдання, мультимедіа.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
IІІ Повідомлення теми й мети уроку
І. Карпенком-Карим (Тобілевичем). Крім цього ми зупинимося на комедії І.Карпенка-Карого «Хазяїн»: на змісті, жанрі, образах.
IV Основний зміст уроку
На дошці
Тринадцяте листопада
Класна робота
Іван Карпенко-Карий
Огляд життя і творчості письменника
П’єса «Хазяїн»
(Це псевдонім митця, який поєднав у своєму літературному імені ім’я батька та згадку про улюбленого поета. Гнат Карий – герой п’єси Т.Шевченка «Назар Стодоля»).
(Брати І.Карпенка-Карого – режисери, актори: Микола Садовський, Панас Саксаганський, сестра – актриса та співачка Марія Садовська-Баріллоті. У сім’ю Тобілевичів увійшли чудові артистки українського театру: Марія Заньковецька (дружина Миколи) і Софія Тобілевич (дружина Івана).
(на екрані з’являються визначення)
Слово вчителя
Усі діти здобули гарну освіту: Назар став інженером-хіміком, Юрій навчався у Львові, Орися та Марія закінчили Паризьку Сорбонну. З усіма дітьми І.Карповича були теплі, задушевні стосунки.
(«Хазяїн» - художнє продовження «Ста тисяч», комедії, створеної у 1889р. Звідти бере початок образ Пузиря. До речі, роль Пузиря у виставі «Хазяїн» зіграв сам автор, який близький по духу Герасимові Калитці: така сама ненаситна жадоба збагачення, дикість натури користолюбця та аморальність. У даній п’єсі автор викриває і висміює явища, породжені капіталістичним ладом, аморальність вчинків капіталістів-землевласників).
Питання теоретикам.
Гумор – притаманна реальній ситуації або художньому твору здатність викликати сміх.
Сатира – різке осміяння суспільних вад за допомогою сатиричних засобів.
Іронія – насмішка, виражена у формі похвали, заперечення у вигляді схвалення, зниження у формі возвеличення.
Сарказм – їдкий сміх.
У цьому нам допоможуть літературознавці.
1.Пузир
2.Пузир
3.Феноген
4.Ліхтаренко
5.Золотницький
6.Калинович
7.Соня
8.Робітники
9.Зозуля
Питання науковцям.
(Скупість, жадоба до наживи, безчесність, жорстокість, безкультурність, неосвічений, несправедливий, егоїстичний, деспотичний)
(Гобсек з твору Оноре де Бальзака, Плюшкін з твору М.Гоголя «Мертві душі», Хома Кичатий з п’єси Т.Шевченка «Назар Стодоля»)
(Основний конфлікт лежить між двома класами: робітники, капіталісти. Отже, конфлікт соціальний.)
(Цими словами сам автор визначив жанр п’єси «Хазяїн» - це соціально-сатирична комедія)
6.Визначення теми, ідеї, актуальності твору.
-Тепер давайте визначимо тему, ідею, актуальність твору.
- Тему твору визначають теоретики. (з’являється на екрані)
- Ідею визначають літературознавці. (з’являється на екрані)
- Актуальність визначають науковці. (з’являється на екрані)
(Діти роблять записи у зошити)
(Багатство – це ще не щастя)
V. Підсумок уроку
1. Тестова робота по творчості І.Карпенка-Карого. (відповіді для взаємоперевірки з’являться на екрані)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Діти, скажіть, творчість і життєвий шлях якого письменника ми з вами розглянули? (І.Карпенка-Карого)
- Яку п’єсу І.Карпенка-Карого ми проаналізували? (п’єсу «Хазяїн»)
- Які поняття з теорії літератури пригадали? (комедія, драма, трагедія, гумор, сатира, іронія, сарказм)
- З якою комедією як жанром ми ознайомилися? (соціально-сатиричною)
VI. Домашнє завдання