Урок з української літератури І.Карпенко - Карий Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв».

Про матеріал
Метою уроку є ознайомлення учнів із сюжетом драматичного твору, театром корифеїв, допомогти глибше усвідомити особливості жанру, ідейно-художній зміст трагікомедії; розвивати образне та критичне мислення, навички роботи з драматичним твором, виділення головних епізодів сюжету; виховувати активну громадянську позицію, як прояв духовності.
Перегляд файлу

Галка Дар’я Валеріївна,

учитель української мови та літератури

Луганської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів

Бахмутської районної ради

Донецької області

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 8 КЛАСУ

Тема: Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв».

Мета: ознайомити учнів із сюжетом драматичного твору, театром корифеїв, допомогти глибше усвідомити особливості жанру, ідейно-художній зміст трагікомедії; розвивати образне та критичне мислення, навички роботи з драматичним твором, виділення головних епізодів сюжету; виховувати активну громадянську позицію, як прояв духовності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: мультимедійна презентація, аудіо запис пісні Дзідзьо «Гроші», відео «Театр Корифеїв».

Епіграф

З золотом, як з вогнем:

 і тепло з ним, і небезпечно.

(Народна творчість)

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

(Прочитати твір. Створити рекламу твору для майбутніх поколінь: в зошиті або відеофайл).)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(звучить пісня у виконанні Дзідзьо «Гроші»).

1.Слово учителя.

- Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку, як ви розумієте ці слова? Про теплоту та небезпечність цих грошей ми і поговоримо на цьому уроці.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово учителя.

Як і чому називають український театр кінця 19ст.?

Який твір називають драматичним?

Що таке трагедія, комедія?

2. Слово учителя. Пропоную переглянути мультимедійну презентацію.

3. Слово учителя. Сьогодні ми будемо працювати у групах. Пропоную пригадати правила роботи в групі і дотримуватись їх протягом уроку:

  1. Умійте слухати одне одного
  2. Говорити повинен хтось один
  3. Говорити слід  конкретно
  4. Висловлюватися піднявши руку
  5. З повагою ставитися до всіх без винятку
  6. Приниження гідності  неприпустиме
  7. Розподіліть обов’язки в групі
  8. Обговоріть отримані результати

4. Робота в групах.

Група «Історики». Історія створення трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого.

Одного разу Іван Карпенко-Карий почув історію про те, як багатого глитая обдурили шахраї, продавши замість фальшивих грошей прості папірці.

— Ото робота! Сто тисяч! — захоплювався меткий купчик, що не раз підсідав за стіл до Івана Карповича, запрошуючи його до себе в прикажчики.

«Ці люди напрошуються дійовими особами комедії, яку варто назвати вагомим словом “Гроші”, — ділився він думками з дружиною Софією Віталіївною.— Всюди гроші, гроші, гроші... Увірвалася у життя хлібороба хвороблива жадоба грошей, спотворюючи побут і людські взаємини. Треба писати комедію на цю тему, картати ненажер, моральних виродків. Без сатири не може бути прогресу!»

У 1889 році  на хуторі Надія І.Карпенко-Карий написав п'єсу «Гроші», яка згодом здобула популярність під назвою «Сто тисяч».

Через рік комедія була інсценізована. Головну роль Герасима Калитки (у першому варіанті п’єси прізвище героя було Капшук – торбинка з шнурочком для грошей) у п'єсі виконував автор.

Які особливості композиції трагікомедії «Сто тисяч»? (драматичний твір складається з 4 частин, кожна з яких поділена на яви).

5. Хвилинка мистецтва. Пропоную вам переглянути відео про театр Корифеїв https://www.youtube.com/watch?v=OnOZWCL7bJs

(перегляд відео на ютубі)

Бесіда:

  • Хто ж такі корифеї?
  • Хто заснував театр корифеїв?
  • Де починалася історія театру корифеїв?
  • Хто був засновником першого стаціонарного українського театру?

6. Група «Дослідники». «7 цікавих фактів про театр Корифеїв»

Театр корифеїв вважають однією із найяскравіших сторінок українського театру. Оскільки це перший професійний театр в Україні. Зазначимо, ще у 1881 році український театр під керуванням Марка Кропивницького відокремився від російського і польського, а через рік був заснований Театр корифеїв.

1.  Слово "корифей" походить від грецького "керівник хору" або "заспівувач". Втім, з часом слово "корифей" набуло переносного значення провідної особи, світила в будь-якій галузі.

2. Актори зобов'язані були грати вистави трьома мовами. У царській Росії тоді діяв указ, згідно з яким вистави українською або польською мовами повинні були йти тільки після виступу акторів російською мовою.

3. Засновником театру був Марко Лукич Кропивницький. Він був і драматургом, і режисером, і актором, і композитором, і музикантом, і художником, і педагогом, і керівником.

4. В репертуарі театру поєднували драматичне й комедійне дійство з музичними, вокальними сценами, включаючи хорові й танцювальні ансамблі. 

5. Серед найвідоміших постановок – "Запорожець за Дунаєм", "Катерина", "Галька", "Продана наречена" та "Енеїда".

6. "Театр корифеїв" користувався величезною популярністю не тільки в Москві, а й у Санкт-Петербурзі. Його вважали навіть кращим за імперський.

7. Театр проіснував сім років, до початку Першої світової, коли влада царської Росії закрила не тільки театр, а й усі українські газети, журнали та книгарні.

7. Робота зі словником літературознавчих термінів (запис у зошит).

* Трагікомедія — це драматичний твір, що поєднує в собі ознаки як комедії, так і трагедії: у ньому комедійний конфлікт набуває рис глибокого драматизму. В основу трагікомедії покладене відчуття відносності існуючих критеріїв життя; одне й те саме явище драматург подає і в комічному, і в трагічному висвітленні.

8. Робота з текстом.

Обмін  враженнями від п’єси

— Як ви зрозуміли, у які часи проходить дія твору, хто такі Невідомий, Копач, які стосунки існують між Романом та Мотрею?

Визначення елементів сюжету

Експозиція – знайомство з місцем дії, дійовими особами та обставинами, в яких вони живуть дійові, їхніми стосунками і прагненнями.

  1. Гра «Займи позицію». Аргументовано висловіть свою думку.

Бесіда:

  • Чого Герасим найбільше прагне? Чи можна назвати його фінансово грамотним і підприємцем?
  • У яких випадках нам може допомогти фінансова грамотність?
  • Як би ви вчинили на місці Калитки? Чи пішли б ви на шахрайство?
  • Про який громадський обов’язок це каже?
  • Яка риса характеру Калитки провокує події, що стали зав’язкою п’єси?

Зав’язка – восьма ява першої дії твору, коли Невідомий домовляється з Калиткою про те, що у визначений час він передасть йому на вокзалі за 5 тисяч справжніх грошей 100 тисяч фальшивих.

  • Як Калитка ставиться до нечесних шляхів придбання багатства?
  • Чому погоджується купити фальшиві гроші?

Розвиток дії – гонитва Калитки за наживою.

  • Чому Калитка вирішує послати виміняти фальшиві гроші кума Савку, а не йде сам?
  • Яку справу пропонує фактор Гершко Калитці?
  • Чому він пристає на це, не маючи грошей?

Кульмінація – замість фальшивих грошей Герасим купує пакунки паперу.

Розв’язка – Герасим у розпачі вішається, його рятує Банавентура.

  1. Метод «Асоціацій».

Герасим Калитка

 жадібність

Хитрість                                

                                         Хазяйновитість          підприємець

  1. Сенкан до образу Герасима Калитки.

          Герасим

Хитрий, жадібний

Б’є, купує, вішається

Має велику жагу до грошей

          Скнара

VІ. Підсумки.

Слово учителя. До чого призводить потяг до надмірного збагачення?  Звісно, руйнує душу людини.

(Відповіді учнів).

VІІ. Домашнє завдання.

Підготувати інсценізацію найцікавіших фрагментів твору.

VІІІ. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 травня 2021
Переглядів
2730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку