Конспект уроку української літератури у 8 класі
(реалізація наскрізної змістової лінії
“Підприємливість і фінансова грамотність”)
Тема: Трагікомедія «Сто тисяч» – класичний взірець українського «театру корифеїв». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.
Мета:
Забезпечити засвоєння :
розвивати:
виховувати:
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет І.Карпенка-Карого, постери з висловами про гроші.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
Гра «Національна валюта»
Необхідно підібрати фото відомого історичного діяча, який зображений на лицьовому боці відповідного номіналу: 500 грн (Г.Сковорода), 200 грн (Леся Українка), 100 грн (Т.Г.Шевченко), 50 грн (М. Грушевський), 20 грн (І.Франко), 10 грн (І.Мазепа), 2 грн (Ярослав Мудрий), 1 грн (Володимир Великий )
2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань
- Прочитайте цитати відомих людей та визначте, яка думка об’єднує ці вислови:
П. Декурсель вважав: «Гроші для людей розумних є засобом, для дурнів - ціллю».
Фр. Бекон наполягав: «Якщо гроші служать не тобі, то вони почнуть панувати над тобою».
«Немає нічого святого, щоб гроші не змогли зіпсувати, нічого настільки сильного, чого не можна було б осилити грошима», - вважав Цицерон
3.Повідомлення теми
- Сьогодні ми поговоримо про сутність грошей та їх вплив на людину.
4.Цілевизначення і планування. Ознайомлення із загальними, визначення індивідуальних цілей
ІІ. Операційно – пізнавальний етап уроку
1)Герасим Калитка – господар, землевласник?
2) Герасим Калитка- жадібний стяжатель?
Порядок проведення:
Герасим Калитка – господар, землевласник
там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колоситься жито; і все то гроші, гроші, гроші...»
3) «Обікрали... ограбили…Пропала земля Смоквинова! Нащо ви меня зняли з Верьовки? Краще смерть, ніж така потеря»
4) «Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю»
5) «Їдеш день — чия земля? Калитчина! Їдеш два — чия земля? Калитчина! Їдеш три — чия земля? Калитчина!.. Диханіє спирає…»
Герасим Калитка- жадібний стяжатель
1) «Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки... Приобрітав би тебе без ліку».
2) «Кусочками, шматочками купував, а вже і у мене набралося: тепер маю двісті десятин — шматочок кругленький! Але що ж це за шматочок! Он у Жолудя шматочок — так-так, — однієї шпанки ходить дванадцять тисяч, чотири чи п'ять гуртів випасаєт».
3) «Хіба послухать жидка, піти на одчай, купить за п'ять тисяч сто тисяч фальшивих і розпускать їх помаленьку: то робітникам, то воли купувать на ярмарках».
4) «Хто ж тепер, куме, не лупить? Лупи та дай».
5) «Ви ударяйте на гроші— гроші всьому голова».
6) «Зараз сват Іван зчепився з батьком, щоб давали обіщане придане, а батько одмовили своєю поговоркою: обіцянка — цяцянка...»
7) «І тобі не гріх? Неділя свята, а ти ні світ ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч раз у тиждень. Однеси хліб назад. Стара, Параско!»
8) «Це так, це так! Однеси зараз назад — гріх у неділю снідать».
9) «З грішми, сказано ж і чорт не брат».
10) «Ой Пузирі! Глядіть, щоб не полопалися, а замість вас Калитку розіпре грошового».
3. «Економічна хвилинка». Обговорення «Калитка-підприємець».
Підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарча діяльність із метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Підприємництво- це первинна ланка економіки, де відбувається поєднання факторів виробництва, а ресурси перетворюються у блага.
4. Робота в парах.
- Які риси властиві сучасному підприємцю?
- Які з цих рис властиві Калитці?
Висновок: Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. Цю аксіому доводили і Бальзак, і Мольєр, і багато інших майстрів художнього слова. Не залишився осторонь і український драматург Іван Карпенко-Карий.
Калитка (дуже символічне прізвище) – суто український глитай. Він розуміє, як саме потрібно заробляти гроші – працею, і як їх не спустити, подібно до самодурів-панів – заощаджувати на всьому. У Герасима Калитки – в крові ментальне побожне ставлення до землі. Українці завжди вирізнялись працьовитістю, бажанням господарювати, вони глибоко зв’язані з краєм, у якому народилися. Герасим Калитка – образ доволі суперечливий. Захоплений жадобою накопичення капіталу будь-якою ціною, фанатично націлений на скуповування землі («хворий на землю») настільки, що всі думки, внутрішні поривання, побут, звички запрограмовані на збагачення. Герасим мріє стати багатим поміщиком. У нього вже є двісті десятин землі, але цього замало для здійснення мрії: він марить придбати ще 250 десятин збанкрутілого пана – сусіда Смоквинова, а потім – скупити всю землю навкруги. Жадібність, захланність головного героя є своєрідною алюзією на загальновідомі маркери українського менталітету. Заради здійснення заповітної мрії чоловік ладен відмовитися від усього. Найперше його цікавить матеріальне, а духовне — повністю знецінюється.
ІІІ. Рефлексія. Підсумок уроку
Проблема влади грошей — наскрізна і «вічна» проблема у світовому мистецтві. Психологічний тип людини, одержимої жадобою до збагачення давно відомий у літературі — Скупий лицар у О. Пушкіна, Плюшкін у М. Гоголя, Гобсек — в О. де Бальзака, Гарпагон — у Мольєра. Та якщо названі письменники лише роблять припущення про те, що призвело їхніх героїв до певного психологічного стану, абсурдності дій, то І. Карпенко-Карий розкриває проблему детально.
Метод «Відкритий мікрофон»
Учні висловлюються за схемою:
На уроці я…
ІV. Оцінювання. Аргументація оцінок.
V. Домашнє завдання.
Напишіть есе, у якому необхідно відобразити своє розуміння висловів: