Тема: ПЧ Л.Українка. Улюблені поезії. Виразне читання віршованих текстів. Л.Українка «Мрії». Знаходження у тексті засобів художньої виразності.
Мета:
навчальна: формувати ключові компетентності (загальнокультурну, комунікативну, громадянську, спілкування державною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційну, вміння вчитися упродовж життя); поглибити знання школярів новими фактами з біографії Лесі Українки; ознайомити учнів з поезією «Мрії», формувати вміння аналізувати поезію, визначати тему та ідею, досліджувати художні засоби, з’ясовувати ідейно-художній зміст поезії;
розвивальна: розвивати вміння виразного читання та вміння аналізувати прочитане, розвивати асоціативне й логічне мислення, творчу уяву, збагачувати лексичний запас учнів;
корекційна: корегувати зв’язне мовлення, фонематичний слух, зорову і слухову пам’ять, образне мислення, навички логічного мислення, удосконалювати висловлювання власної думки з приводу прочитаного;
виховна: прищеплювати любов до літератури, цікавість до творчої спадщини Лариси Петрівни Косач, виховувати почуття співпереживання, прагнення бути мужнім, впевненим, цілеспрямованим, волелюбним.
Обладнання: дошка, на якій написано епіграф, портрет Лесі Українки; хмаринки тегів до творчості поетеси; картки для індивідуальної роботи, картка «Художній паспорт поезії «Мрії» для кожного учня, плакат з висловами про Лесю Українку, ромашки з побажаннями, виставка малюнків учнів на тему «Мої мрії», виставка творів Лесі Українки, презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований.
Найбільше багатство людини – міцність духу.
Й.В. Гете
Хід уроку
Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності.
Прийом «Спіймай мій настрій»
Учитель.
Доброго дня, дорогі діти. Подивіться один на одного і посміхніться. Спробуємо відчути,як посмішка зігріє кожного своїм теплом. Я щаслива бачити вас усміхненими і бадьорими .
Бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Почнемо наш урок.
Актуалізація опорних знань.
1. Продовжи думку:
1.На минулому уроці Леся Українка постала в моїй уяві як людина…
2. Коли і де народилася Леся Українка?
3. Де здобувала освіту Леся?
4.Хто для неї склав відповідну програму і був домашнім учителем?
5.Що найбільше полюбляла майбутня письменниця в дитинстві?
6. На якому музичному інструменті Леся навчилася грати ?
7. Який день для Лесі Українки став фатальним і назавжди змінив її життя?
8.Як називалася перша збірка Лесі Українки ?
9.Перелічіть мови , якими володіла поетеса ?
10. Як називається поезія , у якій є рядки…
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
2. Літературна гра «Розсипанка»
Учитель. Леся Українка любила в дитинстві дуже гратися. Ми зараз теж пограємося в літературну гру «Розсипанка». Гляньте на епіграф і відновіть вислів, який розсипався.
- духу, багатство, міцність, найбільше, людини. (Найбільше багатство людини – міцність духу)
Перебування на самоті спонукало Лесю до мрії й фантазування. Досить було побачити дівчинці якийсь малюнок чи світлину — і в її уяві складалася ціла історія.
Думки її постійно блукали високо – високо в небі між зір, глибоко – глибоко в глибинах морських, а сама вона дуже часто опинялася в ліжку, прикута хворобою. Яку ж силу духу треба мати, щоб не зламатися, не впасти у відчай, знайти в собі сили підтримувати інших ? Тому дуже часто поезію Лесі Українки називають мужньою.
Спогади про Лесю засвідчують, що в дитинстві вона була мрійливою дівчинкою.
Бавлячись серед руїн Луцького замку, уявляла себе мужньою Жанною Д'Арк, а своїх товаришів – відважними лицарями.
Про це ми поговоримо з вами на сьогоднішньому уроці.
ІІ Цілепокладання
Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація класного колективу.
Очікувані результати.
ІІІ Цілереалізація
Опрацювання навчального матеріалу.
Слово вчителя
Лицар - 1) Самовідданий захисник когось або чого-небудь.
2) Вихований, витончено чемний чоловік.
Лицарство - це кодекс поведінки й честі, яких офіційно дотримувалися за Середньовіччя. Лицарство походить із середньовічної Франції й Іспанії, згодом поширюється на всю Європу.
Можливо, саме в лицарів вона вчилася великої мужності, яка потім так потрібна була їй у житті, щоб боротися з власною недугою та різними негараздами.
Одну із поетичних збірок Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.
Мрія – це уява людини про майбутні події, настання яких вона бажає.
МРІЯ –
Вправа «Передай квітку мрій»
Діти, кожен одним-двома реченнями розкажіть про свою мрію, передаючи квітку мрій наступному.
Виразне читання поезії «Мрії» вчителем.
Відеопрезентація до поезії Лесі Українки «Мрії»
https://www.youtube.com/watch?v=ig3kgJQVPSg
Розминка для очей.
Самостійне читання твору.
Опрацювання змісту поезії Л. Українки «Мрії» за питаннями:
Читаючи поезію, ми зустріли слова, які ми не вживаємо у нашій мові.
Робота з підручником
«Будь уважним до слова». Стор. 73
(Леся багато знала про лицарство, однак "очарував розум" її не переможець, а переможений, той, що уже відчуваючи на своєму серці гострий кінець списа, не благав пощади, а безстрашно відповідав: «Убий - не здамся»)
Хто, на вашу думку, сильніший переможець чи переможений?
Переможець (злий, жорстокий, безпощадний, самовпевнений, бездушний, гордий)
Переможений (незламний, безстрашний, мужній, нескорений, вільнолюбивий, гордий)
(закута у кайдани невидимою рукою)
Леся Українка як лицар, не здається.
ПОРІВНЯННЯ:
Так і хочеться гукнути,
Наче лицар мрій дитячих
Мріє стеля надо мною,
Мов готичнеє склепіння
Роки любії, дитячі,
Як весняні води, зникли
А гілки квіток сплелися
На вікні, неначе грати.
МЕТАФОРИ:
Хай джерелом кров поллється
Корогва хрещата наша
Не шумить гарячка в жилах
ПЕРСОНІФІКАЦІЯ:
дитячі мрії грали
в крові гарячка грає
Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.
Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».
Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у перемозі.
Життєстверджуючий мотив твору.
Ти мене убити можеш,
Але жити не примусиш.
Висновок
Робота з епіграфом до уроку
- Давайте знову повернемося до епіграфу уроку.
- Якої життєвої мудрості вчить нас поетеса в своїй творчості?
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап
Складемо сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря.
Орієнтовний зразок:
- Бути сміливим.
Сенкан
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Дочка українського народу.
Самооцінювання.
Оцінювання учнів вчителем.
Домашнє завдання.
Виразно читати вірш «Мрії»;
зробити ілюстрації до твору (за бажанням).
Матеріали до уроку
Художній паспорт поезії
Назва поезії |
«Мрії» |
Історія написання |
Поезія написана поетесою в Ялті 18 листопада 1897 року |
Тема |
зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов'язково вірити в жадану перемогу. «Ти мене убити можеш, Але жити не примусиш». «Убий – не здамся», - девіз життя Лесі Українки. |
Головна думка (ідея) |
уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край». |
Художні образи |
епітети, метафори |