Тема: Прислів’я і приказки
Мета: Поглибити знання учнів про малі жанри фольклору – прислів’я та приказки, з’ясувати відмінності між ними, проектуючи на ситуації сучасного життя; розкрити уявлення про довколишній світ та ставлення до нього в прислів’ях та приказках.
Розвивати критичне й образне мислення, фантазію, комунікативні здібності учнів, їх активність.
Виховувати любов до мудрого слова та влучного висловлювання.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: експрес-зошит, ілюстрації до прислів’їв, предмети для літературного аукціону, збірки прислів’їв та приказок, презентація, маленький дзвіночок.
Ключові компетентності, що формуються: спілкування державною мовою, математична компетентність (перетворення інформації), соціальні та громадянські компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель.
Сядьде, діти, всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмімо
Й працювати розпочнімо.
Інтерактивна вправа «Графiчний настрiй». У спеціальній колонці вашого експрес- зошита обведіть кружечком свою готовність до уроку : смайлик усміхнений – настрій прекрасний і хочеться творити; смайлик задумливий – гарний настрій і я готовий до уроку, смайлик сумний – не дуже готовий до уроку, недобре почуваюся,
ІІ. Вступне слово вчителя. Оголошення теми й мети уроку.
Скільки написано поетичних рядків, складено мудрих висловів про людину і для людини, що пояснюють різноманітні явища життя, передають горе і радість, мрії і прагнення, життєвий досвід. І на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про мудрі прислів’я і приказки, що вміють веселити, допікати, остерігати і , звичайно, повчати.
На уроці поглибимо знання про малі жанри фольклору – прислів’я та приказки, з’ясуємо відмінності між ними, розкриємо уявлення про довколишній світ та ставлення до нього в прислів’ях та приказках і простежимо, як вони можуть використовуватись на різних шкільних предметах. А тому урок у нас буде незвичайний , а ваш робочий день у мініатюрі.
Працюватимемо за розкладом:
Про початок і кінець уроку нас буде сповіщати дзвоник. Перерви теж будуть незвичайні. Тож у добру путь!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Протягом багатьох віків український народ створив незліченні скарби народної творчості , до яких належать прислів’я і приказки. У них втілені найпотаємніші думки, надії, сподівання на краще.
Прислів’я та приказки належать до малих жанрів усної народної творчості.
Вправа «Літературознавчий дощ»
Вправа. «Мудрі намистинки». Розділити у першу колонку прислів’я, у другу- приказки.
Яблуко від яблуні недалеко падає; На ображених воду возять, а на добрих самі катаються; Де просто, там живуть років зо сто; Живи просто, проживеш років зо сто; Ганятися за двома зайцями; Життя любить того, хто за нього бореться, а нищить того, хто йому піддається.
Вчитель. Отже, прислів’я та приказки не потребують особливої обстановки і широкої аудиторії. Справді, ніхто спеціально не збирається в гурт, щоб послухати прислів’я, як слухають казки, думи, балади. Наче промінь прожектора, прислів’я вихоплює найсуттєвіше.
Лунає дзвоник.
Лунає дзвоник.
ІV.Осмислення знань учнями.
Слово вчителя. І не даремно ми згадали про минуле. Яка наука вивчає минуле нашого народу?
Саме прислів’я і приказки по-народному виражають історичні періоди, віхи життя українського народу. Багатовікова боротьба українського народу за свою волю, незалежність знайшла відображення в численних прислів’ях та приказках. Особливо багато їх пов’язано з образами видатних історичних осіб, зокрема Богданом Хмельницьким та його славними побратимами - козаками.
- Хто такий Богдан Хмельницький?
- Хто такі козаки?
Пропоную вашій увазі такі історичні прислів’я:
- Коли козак у полі, він на волі.
- Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
А). Якими козаки постали перед вами після ознайомлення із цими прислів’ями?
Пропоную зазначити свої відповіді у електронному додатку. А для цього потрібно дістати мобільні телефони і відсканувати кюаркод.( можна вивести на інтерактивну дошку або роздрукувати на листочку)
Оз
Ознайомлення із результатами опитування на інтерактивній дошці
Б) Завдання « Знайди пару»
- Завжди козаки вирішували у своєму житті складні завдання. Ось і вам одне з таких? Усі прислів ’я переплутанні. Перша частина одного прислів ’я
з ’єднана із іншою частиною прислів ’я, розплутай їх.
Хліб та вода - козацька їда Сміливого й куля не бере Козацькому роду нема переводу. Краще впадь, але не зрадь Терпи ,козаче, отаманом будеш. Поки Дніпро пливе, Україна не вмре Поки Дніпро пливе - й куля не бере |
Хліб та вода - Україна не вмре. Сміливого - нема переводу. Краще впадь - козача їда Терпи козаче - але не зрадь. Козацькому роду - отаманом будеш |
Вчитель. Отже, наш народ жив з оптимізмом, з вірою у здатність здолати ворога, творити добро і славу в самостійній незалежній державі.
Лунає дзвоник.
Я показуватиму вам предмети, а ваше завдання назвати прислів’я чи приказку
Камінь.. Найшла коса на камінь. Під лежачий камінь і вода не тече.
Ложка. Ложкою моря не вичерпаєш. Як мед, то ще й ложкою.
Перо. Не пером пишуть, а умом. Що написано пером, не вивезеш і волом.
Гроші. Хоч у голові пусто, аби грошей густо. Бідна душа без гроша.
Книга. Книга вчить, як на світі жить. Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать.
Хліб. Зима без снігу — літо без хліба. Хліб та вода — то козацька їда. Голодній кумі — хліб на умі. Хліб та вода — бідного їда. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі. На чорній землі білий хліб родить.
Лунає дзвоник.
3.Третій урок українська мова.
Слово вчителя. Рідна мова - це наш скарб. Вона зберігає у собі мудрість попередніх поколінь. Народна мудрість через віки прийшла до нас у фольклорі. Прислів’я і приказки - неоціненна скарбниця народної мудрості.
Вони завжди мають практичне значення, слугують готовими формулами, правилами для підтвердження певних думок, явищ, подій, повчають, застерігають, дають поради. Робота з прислів’ями та приказками сприяє розвитку зв’язного мовлення та логічного мислення. І сьогодні у нас розвиток зв’язного мовлення. І тема уроку «Складання діалогів»
Що таке діалог? Як називається висловлювання учасників діалогу?
Вчитель. Отже, чим більше мова насичена прислів’ями й приказками, тим вона образніша, яскравіша, тим сильніше емоційне враження справляє на слухача або читача. Адже в цих коротких рядках сконцентрована вікова мудрість нашого народу, його досвід, мораль.
Лунає дзвоник.
4.Перерва Гра «Незнайко». Автор, коли готував до друку книжечку українських прислів’їв та приказок, сильно наплутав, допоможімо знайти помилки.
Друзі пізнаються в дружбі ( біді)
Не май сто гривень, а май сто однокласників( друзів)
Товкти в ступі муку.(воду)
Ждати у річки погоди.(моря)
Слово не курка – вилетить не спіймаєш. (горобець)
Не знаючи броду, не лізь у шкоду. (У воду)
Лунає дзвоник.
5. Урок світової літератури .
А) Слово вчителя. Прислів’я та приказки можна зустріти не тільки у фольклорі українського народу, а й у фольклорі інших країн світу.
Б) Завдання. Знайти українські відповідники до прислів’їв та приказок інших народів світу. Зіставте їх. '
Прислів’я та прикази народів світу |
Українські відповідники |
1. Не знаючи курсу не піднімай вітрил (італійське). |
He знаючи броду не лізь у воду. |
2.Терпение и труд все перетрут (рос). Англ.: Diligence is the mother of good l |
Хто робить, той голий (голодний) не ходить.
|
3. Делу- время, потехе час (російське) |
На все свій час. |
4. Гілка завжди схожа на дерево, з якого виросла (іспанське). Яка лоза, такий і виноград, яка мати, така й дочка, (португальське). |
Яблуко від яблуньки недалеко котиться |
5. Сокіл шанує свої крила, а людина ім’я, {японське). |
Добре ім’я - найкраще багатство. |
6. У семи нянек дитя без глаза.(рос) |
Де багато баб, там дитя безносе. |
7. Live and learn (англійська). |
Вік живи - вік учись. |
8. A friend in need is friend indeed (англійська). |
Друзі пізнаються в біді. |
Вчитель. Діти, а який висновок ми можемо зробити, після виконання цього завдання?
Лунає дзвоник.
6. Перерва Прислів’я та приказки у слайдах.
А зараз я пропоную вашій увазі прислів’я та приказки у сучасній інтерпретації.
Прошу пояснити значення цього слова?
Інтерпретація; ж.- (лат., від роз'яснюю, перекладаю)
- А хто був уважний,
І запам’ятав, скільки було ілюстрацій? ( )
Лунає дзвоник.
7. Урок математики.
Слово вчителя. Характерною особливістю математики є те, що дана наука оперує цифрами. От і ми зараз з ними попрацюємо із ними.
А) Завдання « Математичний диктан»
Прочитати. Вставити відповідні цифри у прислів ’я.
День гуляє, три слабий, а на п’ятий — вихідний.
Один у полі не воїн.
Одним пальцем і голки не вдержиш.
Знаю, як свої п'ять пальців.
Сім раз відміряй, а один раз відріж.
Семеро одного не ждуть.
Вчитель. Отже, багато пов’язано з сімкою приказок і прислів’їв, казок і легенд. У стародавньому світі число 7 вважалося містичним, а інколи й священним. З давніх часів відомо чимало прислів’їв та приказок пов’язаним з цим числом. Як бачимо, навіть цифри український народ використовував у прислів’ях та приказках.
Лунає дзвоник.
Умієш працювати - умій відпочивати.
На сусіда подивись, йому щиро посміхнись.
Роки вгору підіймайте, щастя і добра бажайте.
Хто друзів багато має, той завжди перемагає.
За роботу берись дружно - тобі буде не сутужно.
Вчитель. Діти, а що нам дають фізкультхвилинки і взагалі заняття сортом?
І наступний наш урок «основи здоров’я »
Лунає дзвоник.
Вчитель. Український народ завжди приділяв велику увагу здоров’ю. І ця тема не могла не відобразитися в малих жанрах фольклору.
Б). Завдання. Вставте в прислів’я про здоров’я слова, яких не вистачає
1. У здоровому тілі - здоровий дух.
Було б здоров’я, а все інше наживем.
Найбільше багатство - здоров'я. .
Все можна купити , крім здоров'яя
Здоров'я - це те, що потрібно берегти.
Хто рано встає, той довше проживе.
Обід без фруктів, що свято без музики.
Рухайся більше - проживеш довше.
Вчитель.
Здоров’я - це ранок Зі свіжим повітрям. Це сонце, що гріє Ласкаво й привітно. |
Це хвилі Дніпра, Що нам сили дають. Бери це сміливо, Мій друже , і в путь. |
І знай, любий друже,- У цьому житті Чи бути здоровим Вирішуєш ти! |
Лунає дзвоник.
Язик до Києва доведе.
Без труда не буде і плота.
За двома зайцями поженешся, жодного не вміймаєш.
Лунає дзвоник.
V. Підсумок уроку.
Вчитель. Робочий день наш добігає до кінця. Полунав останній дзвоник. Як підсумок, хочеться сказати, що прислів'я та приказки — складова частина культури українського народу, його неоціненний скарб, яким він володіє з незапам'ятних часів і яким збагачує теперішні та молодші покоління людства.
Рефлексія «Сьогодні на уроці я ...» Учням пропонується усно закінчити речення , висловити свої думки щодо уроку.
VІ. Домашнє завдання. Виконати тести онлайн, відсканувавши кюаркод або перейшовши за посиланням.( Розміщене у гуглкласі)