До розіграшу
залишилось:
22 дні
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок з української літератури у 8 класі. "Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч». Характеристика об¬разу Герасима Калитки"

Про матеріал

Тема уроку Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч». Характеристика об­разу Герасима Калитки

Мета: навчити учнів аналізувати драматичні твори, характеризувати персонажів з твору; розвивати навики роботи з текстом, виховувати в учнів почуття ненависті до будь-якого шахрайства, жорстокості, егої­зму, жадібності.

Тип уроку комбінований

Обладнання: портрет І. Карпенка-Карого, , підручник, ілюстрації з твору, фрагменти із кінофільму.

Цілі:

Учні знатимуть:

-про події часів 80-90 років 18 століття;

-яким було життя простих людей в ті часи;

-зміст п'єси .

Учні вмітимуть:

-переказувати зміст твору;

-характеризувати образ головного героя Герасима Никодимовича Калитки;

-висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

Перегляд файлу

Тема уроку Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч». Характеристика об­разу Герасима Калитки

Мета: навчити учнів аналізувати драматичні твори, характеризувати  персонажів з твору; розвивати навики роботи з текстом, виховувати в учнів  почуття ненависті до будь-якого шахрайства, жорстокості, егої­зму, жадібності.

Тип уроку комбінований  

Обладнання:  портрет І. Карпенка-Карого, , підручник, ілюстрації з твору, фрагменти із кінофільму.

Цілі:

Учні знатимуть:

  • про події часів 80-90 років 18 століття;
  • яким було життя простих людей в ті часи;
  • зміст п’єси .

Учні вмітимуть:

  • переказувати зміст твору;
  • характеризувати образ головного героя  Герасима Никодимовича Калитки;
  • висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

“Я взяв усе від життя!”
І.Карпенко-Карий

Хід уроку:

I.  Оголошення теми й мети уроку

Доброго дня! Сьогодні ми з вами продовжуємо працювати над творчістю             І. Карпенка–Карого , а саме над його п’єсою “Сто тисяч”. Спробуємо оха­рактеризувати головного персонажа твору, проаналізувавши його риси ха­рактеру з тексту та фрагментів фільму. Висловлюватимемо свої думки, по­чуття. Отже, тема нашого уроку: Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч».  Хара­ктеристика образу Герасима Калитки.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

*Літературний диктант

З’ясувати кому належать слова, записати тільки прізвище або ім’я
  1.               “Ох, земелько, свято земелько - приобрітав би тебе без ліку”(Герасиму Калитці)
  2.               “Чув я, що Жолудь нечисті гроші має, від самого, не при хаті згаду­ючи, сатани. Тільки ж де вони з ним познайомились і як? От що цікаво!” (Савці)
  3.               ... у всякого своя комерція. У нас фабрика на весь світ, другой такой нема; ми продайом тисячу за п’ятдесят рублей”(Невідомому).
  4.               “Неділя, свята , а ти ні світ, ні зоря вже й жереш! Не пропадеш, як до обіда попостиш хоч раз у тиждень”(Калитці).
  5.               “Бий, бодай тобі руки посохли! У ззамолоду з синяків не виходила, бий і на старість! Харциз – коняку жаліє, а жінку бить збира­ється...”(Парасці).
  6.               “Не журіться, я зумію заховать, аби було що”(Савці).
  7.               “Буде здоров’я, будуть і гроші, а я навіки від них одрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіти більше, ніж Бог дає”(Савці).
  8.               “Обікрали... ограбили..Пропала земля Смоквинова! Нащо ви меня зняли з Верьовки? Краще смерть, ніж така потеря”(Калитці).
  9.               “Сором людям в очі дивиться! Та ми ж пышки поспыэмо на шапкобра­ння. Так буде, як у ту неділю: люде з церкви, а ми в цер­кву”(Параска) .
  10.          “Одразу ж не можна! Ви візьміть прімєр з свині: от вона ходить на по­двір’ї – худа, обдряпана, а закинули ви її в саж, стали харчі кращі да­вать, то вона помалу й отягнеться, а там і сало наростає – так і ви... Опит – велікоє діло! “(Копач).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя

Жадоба до збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. Це доводили і Бальзак, і Мольєр, і багато інших майстрів художнього слова. Не лишався і осторонь І.Карпенко-Карий. Він  ставив за мету піддати са­тирі ті негативні явища, які побутували у 80-90 роках 18 століття. 

«Сто тисяч» – новий значний крок на шляху творчого зростання І. Карпенка-Карого як комедіографа-сатирика. Комедія стала першою схо­динкою в зображенні великого ряду образів глитаїв, які намагалися розба­гатіти за рахунок зубожіння більшості селян. Одним з таких представників став Герасим Калитка – головний герой комедії.

«У театрі повинні грати тільки справжню літературну драму, де страждання людської душі тривожить камяні серця»

«Комедію нам дайте комедію, що бичує сатирою страшною всіх і смі­хом через сльози сміється над пороками, і заставляє людей, мимо їх волі, соромитися своїх лихих учинків.»

2. Характеристика головної дійової особи Герасима Никодимовича Калитки

 Робота з текстом, фрагментами фільму.

Яким постає перед нами герой твору? Хто він такий?

  1. Герасим Никодимович Калитка – реалістичний тип куркуля –нагрома­джувача грошей і «преобладателя земельки».
  2. Зовнішність і портрет.

Герасим Калитка - дріб’язкова людина, що трясеться над капіталом, як той Кощій, що «над златом чахне». Багатій втрачає спокій і сон, зривається на наймитах, дружині, слідкує за ко­жною крихтою хліба, бере в заставу волів кума, бо «так надежні-ше». А в результаті стає жертвою «жидівської» афери, бо бажання легкої наживи, заздрість до свого сусіда Жолудя просто засліплюють йому очі.

  1. Риси характеру та  його оточення,:

Перегляд фрагменту 1 (4.00 -6.11)

а) жадібність і заздрість;

 Знайдіть з тексу ще приклади, які висвітлюють подані риси характеру головного героя (стр. 194, 196, 200).

б) зажерливість, сліпа любов до землі, єдиний сенс життя – гроші;

    На який ризикований вчинок пішов Калитка заради своєї мети? Яка мета, засіб?

в) здатність на ризик, шахрайство;

Як Калитка ставиться до членів своєї родини? (фрагмент1 19.10- 20.00)

до робітників? (фрагмент 2 00.00-1-45)  Наведіть уривки з тексту твору (стр. 188, 190, 193)

 г) лицемірство, деспотизм, грубість, черствість, скупість, безглузда економія;

У чому виявилася хитрість Калитки при здісненні афери з Невідомим? Як Герасим ділили гроші?

д) хитрість.

Що виявилось в мішку замість грошей? Як відреагував Калитка на свою «потерю»? (фрагмент 4 1.25 – 2.23)

4.Значення образу Герасима Калитки в українській літературі.

Цей образ не втрачає своєї актуальності і за наших часів, адже за­раз ми зустрічаємо людей, для яких знецінилось одвічне, істинне, для яких гроші затьмарили все. Цей твір є одвічним нагадуванням про те, що є дійсною цінністю для всіх нас.

потрібно пам’ятати, що справжнім багатієм є не той, хто має вдо­сталь грошей, а той, хто має здоров’я, друзів, свободу, має можли­вість спілкуватися з рідними, жити чесно, просто, зростати духовно. Такі багатства неоціненні і коштують набагато більше, ніж сто ти­сяч.

Висновок

У комедії "Сто тисяч" викривається патологiчна зажерливiсть багатiя Герасима Калитки, який добре розумiє, що його багатство створюється працею наймитiв, їх нещадною експлуатацiєю, проте шкодує для них по­живно? страви, навiть шматка хлiба. Він зовсім засліплений жадобою до грошей, тому легко стає жертвою досвідчених шахраїв-фальшивомонетни­ків. Кожна думка, вчинок підпорядкований здійсненню мети, жалкує гро­шей для своєї родини, годує своїх робітників як собак. Він безмежно зра­дів, що йому пощастило розкрити секрет як багатіють його конкуренти, тому й погодився на шахрайські махінації. Образ Калитки наскрізь сати­ричний. Уже саме прізвище говорить за себе

Що воно означає? (гамак, шкіряна сумка для грошей) відповідає його суті користолюбця, власника.

  Як ви гадаєте, чи є у такої людини позитивні риси характеру?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Висловіть власну думку. « Чи може змінитися Герасим Калитка і повернути ті духовні цінності, які повинна мати людина?»

VІ Підбиття підсумків

VІІ. Домашнє завдання

Підготувати цитатну характеристику Калитки:

  1. Калитка і земля;
  2. Герой-експлуататор;
  3. Господар і гроші.
Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
11 січня
Переглядів
1231
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку