Урок з теми "Незвичайні пригоди Алі в країни Недоладії"

Про матеріал

« Елементи незвичайного в повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії"

Перегляд файлу

БЕРДЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №1

БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку української літератури в 5-В класі

 

 

 

 

з теми «Елементи незвичайного в повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в      країні Недоладії»

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель

української мови та літератури,

російської мови та літератури,

зарубіжної літератури

Масна А.А.,

бакалавр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бердянськ, 2019

 

Тема:

Елементи незвичайного в повісті-казці «Пригоди Алі в країні  Недоладії»

Мета:

Навчальна: формувати предметні компетентності:

власне читацьку:

  • уміння характеризувати образи головних персонажів твору;
  • уміння оцінювати їх вчинки.

комунікативно-мовленнєву:

  • уміння висловлювати власну думку;

інформаційну:

  • уміння самостійно та продуктивно працювати з друкованими матеріалами.

Розвивальна: розвивати ключові компетентності:

          спілкування державною мовою:

  • уміння обговорювати прочитаний твір;
  • уміння відстоювати власну думку;
  • розуміти україномовні тексти.

уміння вчитися впродовж життя:

  • визначати мету і цілі власної діяльності й розвитку;
  • планувати й організовувати їх;
  • здійснювати задумане;
  • рефлексувати й оцінювати результати.

       Виховна:

  • виховувати любов до книги та рідного краю.

Реалізація наскрізних ліній:

 «Здоров'я і безпека» (НЛ–3):

  • використовувати набуті знання і вміння для забезпечення безпеки своєї й інших;
  • усвідомлення залежності й впливу власної поведінки на здоров’я і безпеку свою й оточення.

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

     - зміст прочитаного твору;

     - які наявні елементи незвичайного в казці.

Учні повинні вміти:

     - аргументовано і грамотно висловлювати власну думку;

Учні повинні розуміти:

     - потреби виховання наполегливості в досягненні поставленої мети.

 

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: експрес-зошити, сигнальні картки, смайлики для оцінювання, карта з недомальованими персонажами та невистачаючі елементи малюнку, малюнок потяга, смайлики веселі і сумні

Методи, прийоми і форми: прийом «Перевтілення», таблиця знань «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», гра «Так чи Ні», гра «Чарівна павутинка», гра «Упізнай героя», тренінг «Найкмітливіший», прийом рефлексії «Потяг»

Випереджувальне завдання:

  • міні-сценка (учениця від імені Алі розповідає про те, що з нею трапилося)

 

ХІД УРОКУ

 І. Орієнтація, мотивація діяльності.

Вітаю вас, діти. Давайте привітаємося із гостями, що завітали до нас на урок.

Перед початком, я хочу прикріпити смайлик, який даруватиме вам гарний настрій для роботи на уроці. А ще – ці смайлики ваші зароблені бали. За кожну правильну відповідь та активну роботу ви будете отримувати смайлики, а в кінці ми підрахуємо їх – це і буде ваша оцінка за урок. А щоб заощадити час і охопити більше матеріалу, будемо працювати в експрес-зошитах, які лежать у вас на партах, давайте швиденько підпишемо їх.

Однак, діти, у нас незвичайний урок – це урок-подорож до загадкової країни Недоладії. Ось перед вами карта маршруту, де визначено зупинки, до яких ми потрапимо потягом. Вам треба бути дуже уважними і пам’ятати, що з однієї станції до іншої ми рушимо тільки в тому випадку, якщо впораємось з усіма завданнями.

Подивіться, до нас хтось завітав, як Вас звати?
Аля: Привіт. Мене звати Галя, але батьки називають мене Алею. Я вже до цього звикла. Я не люблю доводити справи до кінця! Все мені дуже швидко набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Про те, що зі мною трапилося, дізналася письменниця Галина Малик і написала повість-казку про мої пригоди. Я хочу додому, допоможіть повернутися.
-Як ви думаєте, діти, ми зможемо Алі допомогти?

 ІІ. Цілепокладання.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

На попередніх уроках ми вже ознайомилися з повістю-казкою, тож сьогодні на уроці ми помандруємо слідами дівчинки Алі та з’ясуємо, які саме елементи незвичайного та реального описуються у казці.
Тема сьогоднішнього уроку: Елементи незвичайного в повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Щоб не гаяти час, тема вже записана в ваших-експрес зошитах, які ми потім вкладемо в ваші робочі зошити.

  1. Визначення очікуваних результатів.

Слово вчителя

У ході уроку пропоную заповнити таблицю знань «Знаю. Хочу дізнатися. Дізнався», яка знаходиться у ваших експрес-зошитах.

Зараз заповніть першу й другу колонку таблиці, а до третьої ми повернемося в кінці уроку для того, щоб порівняти очікувані результати з досягнутими.

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

  • життєвий і творчий шлях Галини Малик;
  • визначення повісті-казки;
  • проблематику твору.
  • які наявні елементи незвичайного в казці;
  • чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця.

 

 

Колективна робота з таблицею.

Отже, діти, прокоментуйте, що ви записали в першій колонці.
Я знаю…
Чого ви хочете дізнатися на уроці?
Я хочу дізнатися…

Визначення очікуваних результатів (слайд)

А зараз ми подивимося, чи співпадають ваші очікувані результати з моїми?

  • на уроці ми пригадаємо зміст твору;
  • визначимо, які елементи незвичайного та реального наявні в казці.
  • з’ясуємо, чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця.
  1. Мотивація пізнавальної діяльності.

Ви повинні сьогодні старанно попрацювати і уважно слухати, щоб досягти очікуваних результатів, допомогти Алі повернутися додому та відповісти на проблемне питання:

Чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця?

 ІІІ. Цілереалізація.

  1. Актуалізація і корекція опорних знань

Всі ви прочитали повість-казку, тому сьогодні ми більш детально поговоримо про Алю, яких внутрішніх змін зазнала вона продовж своїх мандрів. Знання, які ви здобули раніше сьогодні знадобляться у роботі. Адже зараз ми пограємо в гру «Так чи ні». Необхідно підтвердити або спростувати запропоновану думку. У вас на партах знаходяться сигнальні картки: якщо ви підіймаєте догори червону – це означає, що ви згодні з думкою, якщо синю - то відповідно – не згодні.

1) Дівчинка Аля жила в великому місті. (Так)

2) Аля на день народження бабусі вишила гарний рушник. (Ні)

3) В озері Недоладії зовсім не було води. (Так)

4) Недочеревик ходив у великих зелених черевиках. (Так)

5) На старовинному годиннику була лише годинна стрілка. (Ні)

6) Король Недороль боявся першого Недорадника. (Так)

7) Недорадник попросив Алю намалювати йому голову. (Ні)

8) У будинку Недочеревика не було дверей. (Так)

9) Алю з темниці випустив стражник Недоборода. (Так)

10) Недоладько зібрав друзів, щоб визволити Алю. (Так)

11) Аля відмовилась допомогти недоладянам. (Ні)

12) Дівчинка назавжди залишилася в країні Недоладії. (Ні)

Молодці, ви впоралися із завданням на відмінно! Але, щоб наш потяг рушив до першої зупинки, нам потрібно промовити чарівні слова. Повторюйте за мною!

Недо-роби!
Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!
І недо-пий!
І в Недоладію мерщій!

 

  1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу.

Нарешті, ми дібралися до першої станції «Розташувань».

Але Карлик Недочеревик та Перший Недорадник хочуть збити нас зі шляху. Щоб іти правильним маршрутом, потрібно розплутати «павутинку»: розставити події, які відбуваються у творі у правильній послідовності.

Один учень виконує біля дошки, інші – у своїх експрес-зошитах.

(біля дошки на сайті https://learningapps.org/display?v=pz65ctaen19)

Дівчина потрапляє до чарівного будинку карлика.

4

Перший недорадник кидає Алю в підземелля.

5

Аля щаслива повертається додому.

9

Перший Недорадник за гратами.

7

Знайомство дівчинки з Недоролем Десятим.

3

Недопопелюшка визволяє дівчинку.

6

Аля потрапляє в Недоладію.

2

Прикрий випадок під час святкування дня народження бабусі.

1

Дівчинка допомагає жителям країни змінитись.

8

 

Наша наступна зупинка «Портретна».

Тут ми будемо впізнавати незвичайних персонажів твору за описом та уявимо себе художниками, доробивши незакінчені справи.

Гра «Упізнай героя»

(На екран поступово з’являються уривки з казки, у яких є опис героїв. Учитель зачитує, а діти повинні відгадати про кого йде мова)

Правильна відповідь – 2 бали. Але ви повинні пам’ятати, що потрібно підвести ручку і тільки потім, як вас спитають – відповідати.

Опис 1. «З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було. Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямочка на підборідді не на своєму місці. Та незважаючи на це, губи весело всміхалися, очі дивилися лагідно».

Відповідь: Недоладько.
Учитель. Скажіть, чому Недоладько має такий вигляд?  (Його недомалював хлопчик).
Улюблена фраза Недоладька? («От такий компот»).

Будь ласка, візьми невистачаючий елемент і прикріпи його на потрібне місце.


Опис 2. «Прихилившись до одвірка, на порозі недотелю стовбичив якийсь товстун у шкіряній безрукавці. Одна холоша його штанів була довга, а друга сягала лише до коліна».

Відповідь: Недоштанько.
Учитель. Хазяїном чого був Недоштанько? (Він керував Недотелем)
Яка особливість цього Недотелю? ( Є кімнати без дверей, без ліжка, без опалення, без світла, стелі, без стін. Є кімнати без телефону).

Будь ласка, візьми невистачаючий елемент і прикріпи його на потрібне місце.


Опис 3. «Обличчя незнайомки було вимазане попелом. Одягнена вона була до пояса у старий лантух. Зате від пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом. З –під неї виглядали маленькі ніжки. Права взута у кришталевий черевичок, ліва – у важкий дерев’яний». 

Відповідь: Недопопелюшка.
Учитель. Чому Недопопелюшка не стала принцесою і мала такий дивний вигляд? (Двоє дівчаток розповідали казку про Попелюшку молодшій сестрі, потім вони посварилися. Одна доводила, що сукня у принцеси повинна бути білою, а друга – рожевою. Так вони і недоказали казку).

Будь ласка, візьми невистачаючий елемент і прикріпи його на потрібне місце.


Опис 4.«Кожен ранок приходить сюди і прилаштовує шолом собі на плечі, замість голови. А увечері ставить його назад».

Відповідь: Перший Недорадник.
Учитель. Чому Перший Недорадник був без голови? ( Його намалювала Аля спочатку з головою. Потім та голова їй чомусь не сподобалась і вона стерла її гумкою . А іншу так і не намалювала).
А як Недорадник шукав собі голову? (Наказував відрубувати голови, а потім приміряв їх).

Будь ласка, візьми невистачаючий елемент і прикріпи його на потрібне місце.

Опис 5. «Але я не мотлох! Я – король! У мене тільки корона зламана».

Відповідь: Недороль Десятий.
Учитель. – Чому у Недороля була зламана корона? (Вовці з другого класу доручили полагодити корону для шкільного лялькового театру, але він забув і засунув короля з короною у віддалений куток майстерні.

Будь ласка, візьми невистачаючий елемент і прикріпи його на потрібне місце.

Молодці!

  1. Фізкультхвилинка.

Щоб трішки перепочити ми рушимо на станцію «Спортивну».

Під мовний супровід учителя діти виконують вправи:

Встали рівно біля парт.

Починаємо наш старт.

Руки вгору, руки вниз,

Подивились пильно скрізь.

Головою покрутили,

Потім разом всі присіли.

Піднялись, понагинались

І здоровими зостались.

І ось нам вже час рухатися далі. І на нас чекає, мабуть, найважливіша станція, станція «Дружби».

Складання таблиці «Друзі-вороги»

Ми з вами згадали незвичайних персонажів твору, а зараз нам потрібно з’ясувати, хто ж був другом для Алі, а хто – ворогом. І назвати їх головні риси характеру. Для цього ви заповните табличку, запропоновану в ваших експрес-зошитах. А деякі учні попрацюють біля дошки. За це завдання ви можете отримати аж 3 бали.

(біля дошки https://learningapps.org/display?v=p1esi9yuk19, https://learningapps.org/display?v=pqbvp9v6j19)

Друзі

Риси характеру

Вороги

Риси характеру

Недоладько

Щирий

Недороль

Боягуз

Недопопелюшка

Смілива

Недорадник

Злий

Недоштанько

Спостережливий

 

 

 

Молодці! Тим часом наша мандрівка завершується і ми рухаємося до останньої станції «Дороблених справ».

І тут ми проведемо тренінг «Найкмітливіший». Будьте дуже уважні та активні, адже це ваш останній шанс отримати додаткові бали. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 3 бали.

Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

  • звільнити країну від першого Недорадника…(домалювати йому голову);
  • зробити приємне бабусі…(довишивати рушника);
  • допомогти недоладянам…(домалювати кожному те, чого не вистачало);
  • повернутись додому…(знайти стрілку і полагодити годинник);
  • зробити з Недоладька звичайного хлопця…(домалювати йому вухо, виправити обличчя);
  • що повинна була зробити Аля перед поверненням додому…(заплести косичку).

Чудово! Тепер, коли ми доробили всі справи до кінця, допомогли тим самим Алі, ми можемо повернутися додому і забрати її з собою. Але, на жаль, наш потяг зламався… Щоб його полагодити, потрібно промовити чарівні слова! Повторюйте!

І до-роби!
І до-пиши!
І до-почни!
І до-лиши!
І до-їдай!
І до-пивай!
Із Недоладії
ТІКАЙ!

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.

  1. Тепер, я впевнена, ви зможете легко відповісти на проблемне питання:

Чи потрібно доводити розпочаті справи до кінця?

  1. Рефлексія.

Перед вами потяг із вагончиками, на яких позначено етапи уроку. А у кожного з вас є ще по два жетони-смайлики, один веселий, інший-сумний. Я пропоную вам покласти «веселе обличчя» в той вагончик, що вказує на станцію, на якій вам було цікаво виконувати завдання, а «сумне обличчя» - у той, що символізує станцію, яка була не цікава для вас.

Картинки по запросу потяг з вагончиками малюнок Картинки по запросу веселый смайлик Картинки по запросу смайлик грустный

 

  1. Домашнє завдання

 

 

  1. Цінування, оцінювання.

На початку уроку, я вам повідомила, що смайли, які ви отримуєте впродовж уроку за правильні відповіді, це і є ваші бали. Тож давайте підрахуємо їх…

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
1368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку