Урок розвитку зв’язного мовлення в 3 класі
СКЛАДАННЯ РОЗПОВІДІ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ «КАЛИНА ПІД МОЇМ ВІКНОМ»
Мета. Вчити дітей складати і записувати розповідь з елементами опису за планом. Розвивати усне та писемне мовлення; уміння описувати рослину, зокрема, калину, використовуючи прикметники, порівняння, слова, вжиті в переносному значенні ; пізнавальну діяльність, творчі здібності. Виховувати бережливе ставлення до калини , як лікарської рослини, оберегу, символа України. формувати естетичну культуру-соціальну компетентність.
Обладнання: тлумачні словники, роздатковий дидактичний матеріал, ілюстрований матеріал з зображенням куща калини в різні пори року, вишивки , домотканий столітній рушник з вишитим орнаментом калини ; пучки кетягів калини; випечений коровай прикрашений калиною ; аудіозаписи пісні « Ой єсть в лісі калина» репродукції картин М. Приймаченко «Калиновий гай» та К. Білокур «Натюрморт з колосками і глечиком».
Методики: «Прогнозування», «Кубування», «Понятійна таблиця», «Сенкан»,метод «Мікрофон».
Зміст уроку
І. Організація класу.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні в нас урок розвитку зв’язного мовлення. І наприкінці уроку станеться диво,якщо ви мені допоможете.
1. Актуалізація опорних знань.
- Відгадайте загадку, і ви дізнаєтесь, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку
( Методика прогнозування).
За хатою у садочку
У зеленому віночку,
У червоному намисті
Дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти
Щоб на неї поглядіти,
За намисто кожен смик
Та й укине на язик.
- Так, звісно, це калина. Які слова допомогли відгадати об’єкт? Які ще знаєте загадки про калину?(
Відповіді учнів)
2.Робота в парах, групах.
Про калину в народі складено не тільки загадки, а й прислів’я. Калина в народі порівнюється з дівчиною у вінку зі стрічками. Зараз ви попрацюєте в парах. Ви повинні скласти зі словосполучень прислів’я.
Кожний учень шукає собі пару. Пишна та красива,.....як кетяги калинові.
Убралася в біле плаття,...як над ставом калинонька.
Щоки червоні,.....як калина в білий цвіт.
Стоїть у дворі дівонька,...нема України.
Без верби та калини....як червона калина.
Метод «Акваріум»
Сядьте на стільчики і поясніть як ви розумієте останнє прислів’я.
2.Повідомлення теми і мети уроку.
-Наш урок присвячується цій неперевершеній дівчині- красуні, надзвичайно чарівному кущику – калині. Наше завдання – написати розповідь на тему « Калина під моїм вікном», що включатиме опис калини, за планом( план записаний на дошці ) :
1) Що таке калина?
2) Де росте калина?
3) Яка калина на вигляд?
4) Кого приваблює кущ калини навесні, восени? 5) Яку користь приносить вона людям?
6) Як народ величає калину?
ІІІ.Робота по підготовці до написання твору.
1. « Мозковий штурм» ( Метод « Кубування»).
- Давайте згадаємо все, що ми знаємо про калину. І допоможе нам в цьому наш куб.
1грань. Що таке калина?. Яка на вигляд? ( діти розповідають, зачитують інформацію зі словника та з роздаткового матеріалу).
2 грань. Де росте калина? ( Діти розповідають , потім зачитують уривки з віршів та пісень, поданих в роздатковому матеріалі).
1) Доримувати вірш про калину( недописаний вірш);
2) Написати « Сенкан» про калину. ( Наприклад: Калина Розкішна, чепурна Біліє, червоніє і горить, Лікує від недуг вона- Родинний оберіг.)
3 грань. Як виглядає калина в різні пори року?(« Понятійна таблиця»).
1.Навесні 2. Влітку 3. Восени 4. Взимку
Листя,мов тризуб, смарагдове темно- зелене багрянее
Безлиста, засмучена, одинока.
Цвіт, мов фата нареченої Квіти білі, дрібні, як сніжинки
Ягоди, мов червоне намисто, як краплинки крові.
Кетяги, мов розжарені вуглинки як горошини червоні, овальні, соковиті, терпкувато- кислі грона важкі, розкішні, червоні морожені – кисло- солодкі кетяги жевріють, як жар
(За допомогою складеної таблиці діти описують калину, поширюючи речення порівняннями. Скласти таблицю допомагає ілюстрований матеріал.).
4 грань. Використання калини. - Як люди використовують цю рослину? ( Діти пригадують з власного досвіду і зачитують з роздаткового матеріалу).
5 грань. Як народ величає цей лікарський кущ? ( Діти згадують пісні, легенди, казки, , а вчитель демонструє показ вишивок, репродукції картин М. Приймаченко « Калиновий гай» та К. Білокур « Натюрморт», столітнього домотканого рушника з вишитим орнаментом калини, .)
6 грань. Чим подобається тобі ця рослина? Запропонуй аргументи « за» і « проти». Метод «Мікрофон»
Фізкультхвилинка.
- Яку народну пісню про калину ви знаєте? Наспівайте, будь ласка, пісню « Ой є в лісі калина». ( Діти співають , а вчитель вмикає аудіо запис цієї пісні ,співаючи, діти повторюють за вчителем ритмічні танцювальні рухи або на свій смак танцюють).
ІV. Робота над складанням твору.
1) Робота з планом до твору. - Діти, перечитайте план і скажіть, на яке питання ми не давали відповідь? ( Кого приваблює кущ калини навесні, восени?) ( Учитель пропонує дітям переглянути ілюстрації з зображенням комахи на цвіті калини та горобця на червоному кетязі , що допомагає учням сформулювати відповідь на запитання.)
2) Робота над будовою тексту. - Пригадайте, з яких частин складається текст? Відповіді на які запитання будуть зачином, основною частиною, кінцівкою?
3) Словникова робота. - Як уникнути повторень слів у творі? ( замінити синонімами, іншими словами ). Як ще можна назвати: калину- ( чарівний кущ, лікарська рослина, красуня, українське диво, родинний оберіг, символ України); кетяги- (грона, китиці); недуг-( хвороба). - Увага, діти, правопис слів: навесні, восени, взимку, влітку.( Усі слова зі словникової роботи записані на дошці.)
4) Усне складання твору за планом. ( В парі або групі діти вголос складають твір, у класі слухають 1 або 2 учнів, коректують розповідь.)
Хвилинка релаксації.(діти нахилили голівки)
Вмієм слухать тишу,
Чуєм вітер, бурю,
На калині листя шарудить
– Ми чуєм!
Десь в гаю зозуля
Все кує, кує.
Все це ми почуєм,
Якщо тиша є!
V. Письмова робота.( 10- 15 хвилин).
Заходить дівчина- Калина.
Добрий день вам, любі діти!
Добрий день і гості милі! З
авітала я до вас,бо почула новину,
Що ви розповідь про мене
Написали , й не одну.
Тож зачитуйте хутенько, А я слухаю гарненько.
VІ. Слухання творів дітей.
Калина. Я вам принесла свій зошит, в який ви наклеїте свої твори про мене. А ще за роботу на уроці я вам дарую ось цей духмяний коровай.
Наклеювання творів у Калинчин зошит.
VІІ. Підведення підсумків.
Діалог « Розмова по телефону»
- Привіт, Катю!
- Привіт! -
Я хочу з тобою поговорити про сьогоднішній урок української мови.
- Давай поговоримо.
- Що в сьогоднішньому уроці сподобалось найбільше?
- Найбільше сподобалось...( відповідь в кожного своя)
- Де можна використати набуті знання, уміння?
- На уроках довкілля, читання, в медицині.
Додаток
1. Роздатковий дидактичний матеріал
1)Калина-кущова рослина, заввишки до 5 м. Росте в чагарниках, заростях, особливо у заплавах рік, в підлісках, на схилах, в ярах. Часто висаджують в парках, на подвір’ї. Поширена повсюдно. Листки крупнозубчасті, зверху майже голі, зісподу дещо опушені. Квітки білі, зібрані майже в плоскі щитовидні зонтики, крайові значно більші за серединні, п’яти пелюсткові. Цвіте в травні, червні місяці. Плоди-овальні ягоди, терпкувато-кислі. Використовують в народній медицині: • Кору для загоювання ран, при кровотечах. • Квіти як чай від простудного кашлю та гарячки. • Ягоди при шлункових хворобах, сухому кашлі, для пониження тиску.
2)Вірші:
1. Зацвіла в долині червона калина.
2. Тече вода з-під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина. (Т.Г.Шевченко)
3. Що таке Батьківщина? За віконцем калина. (П.Бондарчук)
4. Наша хата під горою край долини У вишневому садочку та в калині. (Я.Щоголів)
5. Ми дуже любимо наш край і любим Україну. Її лани і зелен гай, в саду рясну калину. (М.Познанська)
6. Пісні: Ой, єсть в лісі калина… Ой, у лузі червона калина похилилась… При дорозі кущ калини… У полі калина, у полі червона… Одна калина за вікном…
7. Прислів’я: Та дівчина, як калина. Пишна і красива, мов калина червона. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте. Гарна дівчина, як у лузі калина. Вбралась в біле плаття, як калина в білий цвіт. Щічки червоні, як кетяги калинові. Без верби і калини нема України.
3) Доримувати вірш: Під вікном моїм ________________
І розкішна, й _________________.
Ніби юная _________________ __________ ____________ одягла.
(Білу сукню, калина, дівчина, запашну)
А як _____________ її подівся,
Кущик_______________вкрився.
Кислі ягідки, _________________
Кісточки – серця ________________.
(Смачні, цвіт, малі, ягодами)
Я люблю свою ______________,
Цю красуню ____________
Коли _____________ дозріли,
Я _______________ не віджену.
(Чепурну, пташок, ягоди, калину)
Хоч і терпкий в неї ________________,
Взимку радий кожен ____________.
Людей вона ________________ від застуди,
В _______________ є вона усюди.
(Птах, лікує, смак, Україні)
Бо калина –то є ________________
Життя, роду і краси.
І калину ти, як _____________,
Любий друже, _____________!
(Бережи, символ, мати).
Диво калинове
Солов’ї на калині, н
а ялині зозуля.
Через гори й долини
лине пісня з Посулля.
Мова в ній калинова,
Древа сонячна гілка,
серця тиха розмова,
калинова сопілка.
І мости калинові до братів , до народів,
в сім’ї вольній і новій всьому світу на подив.
І на кручах дніпрових травня повінь
зелена на мостах калинових калинові знамена.
Д. Білоус
Зимова калина
Вже жахав мороз калину:
- Побілієш ти, як сніг,
Заморожу до загину.-
Заморозити не зміг.
Червоніла, пломеніла,
Грона жевріли, як жар,
Не лякалась, не біліла
- Не калина, а пожар.
А коли прибігли діти,
Любо мовила вона: -
Ви мене в коші беріте,
Я морожена смачна. З
устрічали з пиріжками
Свій новий щасливий рік…
І солодкими цівками
Лився їм на губи сік.
П. Воронько