Урок з української мови " Антоніми . Української героїко-фантастичні народні казки . "Котигорошко "" "

Про матеріал
Урок розроблений за підручником Большакової І . Пристінської М " Українська мова та читання " Тема : "Антоніми . Українські героїко - фантастичні народні казки " "Котигорошко "
Перегляд файлу

Урок української мови у 3-му класі за підручником

Інни Большакової, Марини Пристінської “Українська мова та читання”

Тема. Антоніми. Українські героїко-фантастичні народні казки. “Котигорошко”

Мета. Розширити уявлення учнів про антоніми, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставляння контрастних явищ навколишньої дійсності.

Поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості, поповнити знання учнів про тематику казок, збагачувати словниковий запас дітей; розвивати читацький інтерес до казок, усне мовлення, логічне мислення, пам’ять, уміння творчо підходити до розв’язання проблеми, уміння аналізувати, уміння будувати “Асоціативний кущ”; акторські здібності; виховувати прагнення до справедливості і добра.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, підручник “Української мови та читання”  , виставка чарівних казок.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

  1. Організація класу.
  • Доброго дня! Посміхніться один одному; подумки побажайте один одному гарного дня. І я вам бажаю гарно попрацювати на уроці і успіхів на цілий день.
  1. Повідомлення теми, завдань уроку.
  • Пропоную познайомитись із жителями іншого міста. Це дивне місто. В ньому живуть 2 брати. Послухайте казочку про них.

Два брати жили на світі, був один з них працьовитий, а другий ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Якщо перший брат вставав, другий спати мерщій лягав. Той стоїть, а то сидить. Той мовчить, а той кричить. Той хоробрий і правдивий, той брехливий полохливий. Той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Хоч брати вже помирились, після них слова лишились. Дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.

Сьогодні на уроці ми познайомимось саме з антонімами. Навчимося знаходити ці слова в реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Поринемо у світ українських героїко-фантастичних народних казок.

У зошитах посередині запишіть тему сьогоднішнього уроку Антоніми.

  1. Робота над темою уроку.
  1. Метод “ Мікрофон”
  • Антоніми. Що це за слова? Як дібрати антоніми? (це пари слів, що належать до однієї частини мови та відповідають на одне і те ж питання).
  1. Доберіть антоніми до слів, що на дошці і запишіть

Плач - …, сумувати - …, важкий… .

  1. Ігрова вправа “ Скажи навпаки “ (доберіть антоніми) (на слайдах).
  2. Творча робота (Подумайте, як треба змінити виділенні слова, щоб похмура картина природи змінилася на протилежну) (на слайді).

 

Осінь

Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.

  1. Робота з підручником с.64
  • Прочитайте правило. Утворіть пари слів – антонімів і запишіть їх ( вправа 1).

 

 

 

Фізкультхвилинка

  1. Актуалізація опорних знань
  • Ви давно знаєте і любите казки. Бо вони прийшли з маминих чи бабусиних вуст, з гарної книжки, з екрана. Казка веде вас у дивовижний світ.

У казках мудрість, хочу вам сказати.

І кожен з вас повинен їх читати.

Бо, кажуть,казка вчить,як на світі жить.

  • А народилися казки у сиву давнину. Вони не стільки розважали людей, скільки пояснювали світ і застерігали від помилок.

Казкові історії раніше передавалися з уст в уста, адже український народ завжди був багатий на талановитих оповідачів. Саме від них і записували вчені і письменники тисячі чудових казок.

Пригадайте, на які 2 групи поділяються всі казки в залежності від того, хто їх створив? (народні та літературні).

  • Що таке народні/ літературні?
  1.  “Асоціативний кущ”  (на слайді)

 

 

Дитинство                             мрії

 

 

 КАЗКА Добро

Свято Чудеса

 Диво

 

  1. Прочитайте слова з максимальною швидкістю в порядку зростання

Та3               В4               Казка1              Зрозумій8         Щось6

Вигадка2     Ній5           Повчальне7    

  • Запишіть вислів:

Казка вигадка, та в ній – щось повчальне зрозумій.

(Поясніть)

У казках завжди добро перемагає зло. Є злотворці (назвіть цих персонажів). Є добротворці, найвідоміший з них – Котигорошко.

  1.       Робота над казкою.
  1. Переказ казки
  2. Читання в особах
  3. Бесіда за змістом казки.
  • Яку вічну проблему висвітлено у казці? (Двобій добра і зла)
  • Хто у казці був втіленням зла/добра?

Вікторина “Чарівний кошик” (у кошику знаходяться речі з казок.

Я буду по черзі діставати якусь річ, а ви говоритимете, у якій казці вони зустрічаються: яйце, солома, пір’я, рукавичка, колосок, шапочка, тарілочка).

Підсумок уроку

Робота з деформованим реченням – прислів’ям

МАЛЕНЬКІ ДОДАЮТЬ КАЗКИ БАГАТО РОЗУМУ

(Маленькі казки додають багато розуму).

  • Продовжіть речення:

Антонімами називають слова…

Слова в антонімічній парі відповідають на…

Антоніми роблять наше мовлення…

 

Домашнє завдання: С.64, вивчити правило, С.65-67, виписати з казки уривок, що найбільше сподобався, знайти слово до якого можна дібрати антонім, записати пару,що склали

Для тих, хто гарно працював,

Хто часто руку піднімав,

Хто зусилля докладав,

Слова добрі, слова гарні,

Не казкові,а реальні.

Ви – великі молодці!

Мови рідної знавці.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
2262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку