Урок з української мови. Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми, багатозначні слова.Вживання дієслів у прямому і переносному значеннях.

Про матеріал
Вчити учнів добирати до поданого дієслова 2–3 синоніми, антонім; пояснювати пряме і переносне значення дієслів, 2–3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання; розвивати мовлення та мислення учнів.
Перегляд файлу

Тема:ДІЄСЛОВА-СИНОНІМИ, ДІЄСЛОВА-АНТОНІМИ, БАГАТОЗНАЧНІ ДІЄСЛОВА. ВЖИВАННЯ ДІЄСЛІВ У ПРЯМОМУ І ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННЯХ                                                                                                                          Мета: вчити учнів добирати до поданого дієслова 2–3 синоніми, антонім; пояснювати пряме і переносне значення дієслів, 2–3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання; розвивати мовлення та мислення учнів; збагачувати їх словниковий запас; виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ                                                                                                                         II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ                                                                                   1. Перевірка домашнього завдання   Вправа 264                                                                    — Прочитайте текст і заголовок до нього.                                                                           — Прочитайте міркування про необхідність збереження живої природи.                          — Назвіть дієслова.                                                                                                                          2. Робота над прислів’ями                                                                                                              — Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова.                                                                          1) Лежачого хліба нема ніде. 2) З малого пагінця виростає велике дерево. 3) Доброго моряка пізнають у погану погоду. 4) Від щирого слова світ радіє. 5) Терпіння і час роблять із шовковичного листка атлас.                                                       3. Каліграфічна хвилинка                                                                                                              Ди сц пл ін дисципліна                                                                                                               — Поясніть значення слова. Утворіть від поданого слова прикметник, розберіть його за будовою.                                                                                                                                 III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ                                                                        — Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про дієслово.                                                                IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ                                                1. Спостереження за мовним матеріалом                                                                                                        Слухання казки К. Д. Ушинського                                                                           СУПЕРЕЧКА                                                                                                                                                              Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: «Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені у місто їздить». А корова говорить: «Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім’ю молоком годую». Собака як заговорить: «Ні, мене. Я хазяйське добро стережу». Почув чоловік цю суперечку і говорить: «Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці».                           — Що в цьому тексті вам не сподобалося?                                                                                     — Якими словами потрібно замінити дієслово говорити? (Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати)                                                                                                    — Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми)                                              — Дієслова, протилежні за значенням,— антоніми.                                                          — Чи відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує?                    — Так, своїм смисловим навантаженням.                                                                     — Слова, які мають кілька лексичних значень, називають багатозначними: земля, глухий, іти.                                                                                                      Порівняйте:                                                                                                                                      - Щонеділі жінки ідуть до церкви (відвідують).                                                                      - Автобус іде до вокзалу (рухається в напрямку).                                                                    - Іде вже другий тиждень канікул (минає).                                                                                — Багатозначні слова можуть мати і пряме, і переносне значення. Порівняйте: хор співає — душа співає.                                                                                                           — Слова з переносним значенням найчастіше вживають у художніх текстах. Наприклад:                                                                                                                                       Літо в осінь забреда мрійною ходою. (С. Руднєв)                                                                        2. Робота за підручником (с. 136–137) Вправи 265–268                                                 Матеріали до вправи 267                                                                                                                        Навчати — передавати кому-небудь знання, уміння, досвід; давати поради, вказівки; наставляти.                                                                                                             Навчатися — набувати яких-небудь знань, вивчати, опановувати щось; виховувати, виробляти в собі певні якості, риси, уміння.                                                                                                  Говорити: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передавати думки.                                                                            Прочитайте:                                                                                                                   говорили           базікали                                                                                                                            розмовляли   торочили                                                                                                      розповідали   патякали                                                                                                бесідували           ляпали                                                                                                   повідомляли   пащекували                                                                                                              — Чому ці слова записані у два стовпчики?                                                                           3. Фізкультхвилинка                                                                                                                           V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ                                           1. Робота в парах                                                                                                                          — Прочитайте байку. Знайдіть у тексті синоніми.                                                                   ШВИДКА РОБОТА                                                                                                               Сім діб по воду до ставу йшов Рак.                                                                                                                                 На восьмий день придибав так-сяк.                                                                                               Її він доволік до хати.                                                                                                    Збагачуємо мовленняІти — прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати, кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати, тюпати.

— Уведіть у речення дієслова-синоніми відповідно їх лексичного значення.

                                                     за вітром (пропасти)

                                                     за водою (зникнути)

Піти                                              на свій хліб (самостійно)

                                                     світ за очі (далеко) 

2. Робота в групах     Добирання синонімів до дієслів                                                           Бігти — мчати, нестись, летіти;                                                                                          думати — мислити, міркувати;                                                                                                        йти — крокувати, плентатись, сунути, шкандибати;                                                доглядати — турбуватись, піклуватись.                                                                                  3. Робота в парах Добирання антонімів                                                                           Заплести — розплести;                                                                                                              в’янути — цвісти;                                                                                                        заходити — виходити;                                                                                                                           піднімати — опускати;                                                                                            з’єднувати — роз’єднувати;                                                                                          загадувати — розгадувати, відгадувати.                                                                                 4. Поетична хвилинка                                                                                                                       — Знайдіть слова, які вимовляються однаково, та визначте, до якої частини мови вони належать.                                                                                                            Песик шишку з лісу ніс                                                                                                                       І поранив собі ніс.                                                                                                                      Довелось Трезора звати,                                                                                                              Щоб наклав пов’язку з вати.                                                                                              Проти ночі по травиці                                                                                                                     У курник повзе лисиця.                                                                                                Напоролася на вила,                                                                                                                 Цілу ніч від болю вила.                                                                                                              5. Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях                                                                        — Відгадайте загадку.                                                                                                                                                                                 - Старий дід мости помостив.                                                                                                              Молода прийшла — мости рознесла. (Мороз і весна)

Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка — весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні.      Наприклад: мороз — тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо; весна — прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо. Складання (усно) спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи дібрані дієслова.                                                                                                                              6. Самостійна робота                                                                                                                  — Замініть подані слова протилежними за значенням.Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.                                                                                                 VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ                                                                               — Чи сподобався вам урок?                                                                                                      — Чого ви навчилися на уроці?                                                                                               VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   Вправа 269 (с. 137).

 

docx
Додав(-ла)
Ганцева Ольга
Додано
10 березня 2019
Переглядів
1820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку