Урок з української мови для 2 класу на тему: "Склад. Наголос. Наголошені і ненаголошені склади"

Про матеріал
Цей урок має за мету навчити учнів визначати наголошений склад в словах, розуміти поняття «наголошений склад», «ненаголошений склад», закріпити вміння ділити слова на склади; розвивати уяву, вміння відповідати на запитання; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Склад. Наголос.

Наголошені і ненаголошені склади.

Тема: Склад. Наголос. Наголошені і ненаголошені склади.

Мета: навчити учнів визначати наголошений склад в словах, розуміти поняття «наголошений склад», «ненаголошений склад», закріпити вміння ділити слова на склади; розвивати уяву, вміння відповідати на запитання; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: презентація до уроку «Склад. Наголос. Наголошені і ненаголошені склади», вірш про осінь на індивідуальних картках, завдання для роботи в парах.

Клас: 2.

Хід заняття

  1.               Організація учнів до заняття.

Коли минула ніч і день новий настав,

Клас дружній наш дітей усіх зібрав.

Тож девіз на весь урок:

«До новий знань зробити крок!»

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Я сьогодні зранку дізналася дуже цікаву інформацію. Виявляється, що до нас на урок проникли таємні агенти. Але хто вони та чому до нас завітали ви дізнаєтеся коли вивчите сьогоднішню тему та виконаєте всі завдання уроку. Ось перше завдання, яке вони нам підкинули.

  1. Вивчення нового матеріалу.

3.1. Створення проблемної ситуації.

Діти подивіться і спробуйте прочитати, що тут написано.

                      Білказнайшлагоріх.

3.2. Пояснення вчителя.

Щоб прочитати, що тут написано, потрібно це повідомлення розділити на слова і тоді отримаємо речення.

                      Білка_знайшла_горіх.

Поділіть ці слова на склади.

                      Біл/ка знай/шла го/ріх.

Скільки складів у кожному слові? Як розділити слово на склади? Що таке склад?

Склад – це частинка слова, яку ми вимовляємо одним поштовхом повітря.

Розділіть усно, за допомогою голосу слово «телефон» на склади.

Те_ле_фон

А тепер, уважно, послухайте як я вимовлю слово «телефо´н». Чи помітили ви, як я вимовила останній склад?

Я вимовила останній склад з більшою силою голосу, а інші склади з меншою силою голосу.

Послухайте ще інші слова і назвіть склад який я вимовлю з більшою силою голосу. (молоко´, їжачо´к, кни´га, ша´фа, парасо´ля, черепа´ха, шко´ла, де´рево, ра´нок).

Отже, можна зробити висновок, що кожне слово має один склад який ми вимовляємо з більшою силою голосу, його називають «наголошений склад», а решта складів є ненаголошеними.

Щоб правильно визначити який склад у слові є наголошеним потрібно уявити, що це слово потрібно сказати другу який перебуває далеко від вас. І його потрібно сказати голосніше, щоб друг почув.

Спробуйте визначити наголошений склад у слові «бабуся».

3.3. Первинне закріплення. Робота в зошиті.

Каліграфічна хвилинка.

Відгадайте загадку і напишіть рядочок першої літери слова-відгадки.

Жовте листя вже опало

І дощі пройшли рясні,

Тільки він вмостився вдало

І прокинеться аж навесні.

Він не мерзне у морози

І не боїться хуртовин.

В теплий мох сховає ніс,

І сопе на цілий ліс.

В шубі спить із колючок,

Здогадались, хто це? (їжачок)

Яку літеру ви запишете? Запишіть рядочок великої і маленької літери «Її».

3.4. Фронтальна робота з класом.

А тепер подумайте, як позначити наголошений склад на письмі. Запишіть слово «бабуся». Ми визначили, що наголошений склад у цьому слові «бу». Вимовте цей склад. Який звук ми найголосніше і найдовше промовляли? Голосний звук «у». Отже саме його ми позначимо наголосом. «бабу´ся».

3.5. Самостійна робота учнів.

Перепишіть віршик про осінь та визначте у кожному першому слові рядка наголошений склад та позначте його.

О´сінь золота настала,

Дощі´ рясні пролила.

Ві´тром буйним листя зняла,

Пташо´к у вирій провела.

3.6. Аналіз самостійної роботи учнів, формулювання висновку.

Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши виконане завдання? Наголошеними можуть бути різні склади в слові, як на початку «о´сінь», «ві´тром», так посередині «бабу´ся», так і вкінці «дощі´», «пташо´к».

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Закріплення знань, формування вмінь та навичок учнів.

5.1. Робота в парах.

А тепер попрацюємо в парах. Пригадайте правила роботи в парі.

(1. Аргументовано доводити свою думку. 2. Уважно слухати товариша. 3. Поважати думку іншого. 4. Робити спільні висновки).

Вставте пропущені наголошені склади, користуючись довідкою.

           Жура__´ль,     __´нан,   бу__´нок,   кора__´ль,    шоко__´.

Довідка: бе, лад, ба, ди, ве.

5.2. Робота з підручником.

С. 36-37 (опрацювання виділених правил до теми)

С. 37, впр. 1. (читання вірша і переказ його змісту)

5.2. Гра «Плутанка».

Прочитайте слова та знайдіть ті, в яких неправильно поставлений наголос, виправте помилки та запишіть їх в зошит, саме вони будуть назвами наших таємних агентів, щоб їх розсекретити використайте всі знання, які ви здобули під час уроку.

ва´за, со´бака, рома´шка, капу´ста, ве´дмідь, виногра´д, зо´шит, моро´зиво, жи´раф, вихідни´й, і´грашка.

То ким же виявилися таємні агенти? (собака, ведмідь, жираф).

  1. Рефлексія.

Ці тварини завітали до нас із певним завданням, перевірити як ви засвоїли дану тему, адже і вони самі по різному сприйняли і зрозуміли цей урок.

Собака запевняє нас, що вона все про наголошені та ненаголошені склади знає і розуміє. Швидко і легко вміє визначити наголошений склад. Всі завдання виконує без проблем.

Ведмідь каже, що чув про наголошені та ненаголошені склади в словах, але йому важко їх відрізняти. Завдання він може виконати, але допускає кілька помилок.

Жираф каже, що зовсім не зрозумів даної теми і не може визначити наголошений склад в слові. Йому потрібне додаткове пояснення вчителя.

 

docx
Додано
26 вересня 2021
Переглядів
10193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку