Урок з української мови з елементами логіки 2 клас
Тема: Закріплення вивченого з теми «Апостроф»
Мета: закріплювати навички правильної вимови, написання та переносу слів
з апострофом; розвивати пам'ять, зв’язне мовлення, спостережливість;
виховувати працьовитість
Зміст уроку
Ι Етап орієнтації
Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній.
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій.
Тут треба так багато знати,
З дитинства правила учить.
На все життя запам'ятати
І мову понад все любить.
До якого уроку Ви приготувались?
ΙΙ Етап цілепокладання
Сьогодні Вас запрошує в гості бабуся, ім'я якої Ви зможете розшифрувати, переставивши букви у відповідності з цифрами ( Мар'яна). Які орфограми Ви побачили в цьому слові? (Апостроф, написання з великої літери). На уроці ми будемо виконувати вправи на вживання апострофа.
Бабуся Мар'яна прислала Вам відео. Увага на екран.
Допоможемо бабусі?
ΙΙΙ Етап проектування
Сьогодні на уроці ми:
ΙV Етап організації виконання плану діяльності
Бабуся розказала мені казочку. Чи відгадаєте Ви про кого вона? На сторінках книжок живуть братик і сестричка. Вони дружать між собою. Братик трішки гордовитий, бо пнеться до голови букв, а сестричка — скромна, все біля ніг. Але не всі слова дружать з гордовитим братиком. Його приймають слова після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї. Почав він називатися…як ви думаєте як? (Апостроф). А його сестричка зветься Комою.
На попередньому уроці ми ознайомилися з темою «Апостроф», давайте згадаємо?
Як переносяться слова з апострофом? (апостроф при переносі не відокремлюється від попередньої букви).
Діти, коли ви почуєте звук дзвіночка, це означає, що треба сісти рівно.
Запрошую Вас пройти каліграфічною стежиною.
Запишемо каліграфічно велику літеру М.
Починаємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії. Заокругливши піднімаємось вгору до верхньої міжрядкової. Не відриваючи руки, проводимо вниз пряму похилу паличку, біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч і ведемо вгору. Від верхньої міжрядкової лінії ведемо подовжену похилу паличку, яку заокруглюється праворуч.
Назвіть поняття, які б починались з прописаної щойно букви.
- конкретне (молоко, мандарин…)
- загальне (меблі…)
- збірне (магазин…)
- абстрактне (менше…)
- одиничне (Москва, Молдова…)
Запишемо з'єднання літер.
Яке слово ми можемо скласти з поданих з'єднань? (Мар'яна)
Ма ар р'я ян на Мар'яна
Відгадайте загадку.
Стоїть півень на грядках у червоних чобітках. (Буряк)
Спробуйте поєднати слово Мар'яна і буряк в одному реченні. (Наприклад: Бабуся Мар'яна виростила великий буряк).
Виконаємо звуко - буквенний аналіз слова Мар'яна ( учень виконує на дошці з коментуванням), слово буряк (учень виконує самостійно).
Після закінчення звуко - буквенного аналізу слів вчитель запитує:
що учні помітили? (після апострофа буква я позначає два звуки)
Скажіть, чому в слові Мар'яна ставиться апостроф, а в слові буряк – ні?
Підберемо слова – ознаки до слова буряк ( червоний, солодкий, смачний, салатний, борщовий, довгий, круглий, циліндричний, фіолетовий, червоний).
Буряк це загальне чи конкретне поняття?(конкретне). А Мар'яна - одиничне.
Стежина привела нас до орфографічного саду. Подивіться на чарівні яблука ростуть. Дозріли тільки ті яблука, слова в яких пишуться з апострофом давайте зберемо їх. Поділивши слова з апострофом для переносу.
Л.ялька, сім.я, здоров.я, пол.я, бур.ян, п.ята.
Сі - м'я, здо – ро – в'я, бур' – ян, п'я – та. Діти, чи є ще слова з апострофом? (Немає, бо в слова ми не чуємо твердої роздільної вимови звуків).
До слова яблуко ліворуч запишіть ширше за обсягом, а праворуч - вужче за обсягом поняття.
Фрукт - яблуко – Ґолден.
Наведемо лад на бабусиному подвір'ї.
Послухайте уважно текст.
До бабусі Мар'яни приїхали в гості онуки. Хлопці допомагали бабусі впорядковувати двір. Дівчата зривали червонобокі яблука у садку. Вони побачили бджіл, які кружляють над вуликами.
Виділені слова заміни словами близькими за значенням. Користуйся довідкою.
Слова для довідки: в'ються, подвір'я, рум'яні.
Скажіть, якими є внуки бабусі? (працьовитими). Я маю надію що ви теж є такими.
Визначте, чи є наведені речення судженнями чи твердженнями? Доведіть свою думку? (Це твердження).
Для того, щоб набратися сили, пропоную відпочити (фізкультхвилинка).
Для виконання наступного завдання пропоную об'єднатися в групи за емблемами (Овочі, фрукти, квіти).
Але спочатку повторимо правила роботи. Об'єднайтесь в групи, оберіть лідера, який підходить до мене і отримує завдання. Для роботи – 3 хв.
1 група
Прочитай. Склади прислів’я, з’єднавши частини стовпчиків. Поясни написання слів з апострофом.
Дружба, як дзеркало: а людина своїм ім'ям.
Пташка красна своїм пір'ям, розіб’єш не складеш.
Як ви розумієте прислів’я: Дружба, як дзеркало: розіб’єш не складеш (означає, шо дружбу треба берегти).
2 група
Прочитайте слова, знайдіть помилки та виправте їх.
Пять бубликів, подвіря біле-біле, пахне мята, компютер вимкнено, деревяний стіл, добрий Демян.
3 група
Скласти вірш про апостроф. Вставити пропущені слова. Користуйся довідкою.
Я такий же, як знак …
Я відомий усій …
Та в словах …. мови
Я пишусь …, а ….
Спробуй лише написати… –
Зразу стану… і я.
Довідка: розділовий, дітворі, української, не внизу, в горі, ім'я, потрібен.
Про який знак йдеться?
Прогуляємось сільською вулицею. Запишіть назви предметів, які будуть з'являтися на екрані (слайди). Перше слово пишемо з великої літери, далі слова пишемо через кому. Дев'ять, комп’ютер, м’ята, реп'ях, солов'ї.
Перевіримо ( на екрані з’являються правильно записані слова).
Діти, до поданих конкретних понять підберіть загальні.
Дев'ять (число), комп’ютер (техніка), м’ята (рослини), реп'ях(бур'ян),
солов'ї (птахи).
Урок добігає кінця. Давайте ще раз скажемо коли ставиться апостроф?
Ми допомогли бабусі. Передаючи мікрофон ланцюжком пропоную продовжити речення:
Запишіть домашнє завдання: с. 68, вправа 185.
Дякую всім за роботу!