Українська мова 3 клас
Тема уроку: Слова, протилежні за значенням ( антоніми).
Мета: Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, Розвивати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи. Обладнання: мультимедійний проектор, виставка малюнків, виставка овочів, макети горіхів, малюнок дерева, малюнки листочків, м’яч, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Організація класу
Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми з вами поговоримо про осінь, виконаємо каліграфічну хвилинку, повторимо синоніми, а ось яку ми будемо вивчати нову тему, ви дізнаєтесь пізніше.
1. Активізація чуттєвих уявлень учнів (використання мультимедії)
Звучить музика. На фоні музики вчитель читає вірш
Падає, падає листя,
Листя в саду мерехтить,
Жовте, яскраве, вогнисте,
Тихо за вітром летить.
В вирій птахи відлітають
Гуси, граки, журавлі...
Ось і остання вже зграя
Сумно курличе вгорі.
2. Складання асоціативного куща
- Яку пору року ви уявили, слухаючи цей вірш?
- Який останній місяць осені?(Листопад)
— Що у вас асоціюється з місяцем листопадом?(падає листя, шурхіт, вітер, холод, жовтий колір)
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
1. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці нам буде допомагати друг листопада, а хто це ви довідаєтесь, розгадавши загадку.
Літає він часто довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніде, ніхто й ніколи
Його не бачив, не тримав. (Вітер)
— Так, це пустун - вітер, це він пропонує нам свою допомогу. Відкрийте свої зошити. Ми з вітриськом перевіримо як ви виконали домашнє завдання. Покладіть зошити похило, відступіть 1 строчку від останнього запису. Запишіть число
– Тринадцяте листопада. Класна робота
Вітер дуже полюбляє гратися осінніми листочками, то піднімаючи їх, то кидаючи на землю. В клас він теж приніс різнокольорове осіннє листя. Ці листочки не прості, на кожному – своє завдання. Ось і перший кленовий листочок .А завдання на ньому таке: виконати «Каліграфічну хвилинку» Листопад
1. Повторення вивченого матеріалу
— Але він не тільки пустує, полюбляє вітерець мандрувати і дізнаватись багато чого цікавого. От і проводжаючи мене сьогодні до школи, нашептав він, що випадково потрапив до цікавого міста. А живуть там слова, близькі за значенням. Що це за слова? (Синоніми) Так, ці слова у будиночках живуть не самі, а дружніми родинами.
2. Гра «Знайди родину» біля дошки з коментуванням.(Робота з картками) Великий дружній пахучий хата сумувати спати - Подивіться на екран. На екрані групи синонімів. Вони не можуть знайти собі будинок. Допоможіть їм. Великий - гігантський, здоровий, неосяжний). дружній –приятельський, товариський. Спати – куняти, дрімати сумувати - тужити, печалитися хата — дім, будинок, житло, квартира пахучий — запашний, духмяний, ароматний
III. Оголошення теми і мети уроку
- А тепер увага. Ми переходимо до вивчення нової теми
. — Вітер запрошує нас познайомитись із жителями іншого міста. Це дивне місто. В ньому живуть 2 брати. Послухайте казочку про них. Два брати жили на світі, Був один з них працьовитий, А другий ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Якщо перший брат вставав, Другий спать мерщій лягав. Той стоїть, а той сидить. Той мовчить, а той кричить. Той хоробрий і правдивий, Той брехливий, полохливий, Той розумний, той дурний, Той великий, той малий. День і ніч брати сварились І ніколи не мирились, Все, що перший будував, Другий миттю руйнував. Хоч брати вже й помирились, Після них слова лишились, Дуже горді, незалежні, Абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, Їх антонімами звуть? Сьогодні на уроці ми познайомимось саме з Антоніми. Навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. У зошитах на наступній строчці посередині запишіть тему сьогоднішнього уроку Антоніми.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Знайомство з теоретичним матеріалом Відкрийте підручники на сторінці 46. Познайомимось з правилом. Читаємо разом. - Так які слова називаються антонімами? - Наведіть приклади.
2. Фізкультхвилинка
Вітер далі не вщухає,
Він завдання нам шукає.
Відпочити нам вже час
– Фізкультпауза у нас.
Вітер в гору піднімає,
До землі нас опускає,
Вліво, вправо нахиляє,
Ще й присісти заставляє.
Покрутились, повертілись
І за парти тихо сіли.
1. Робота з прислів’ями с. 46 впр. 96.(Знайдіть антоніми, підкресліть їх та поясніть прислів’я. )
- Діти , а ось іще один лист. Це лист Каштана. Доречи, щоб ви знали що каштан – це символ нашої школи. А на ньому таке завдання. Виконати вправу 96 Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народ використовував слова антонімів в прислів’ях. Зараз ви переконаєтесь у цьому. Праця людину годує, а лінь марнує.
Хто влітку буде співати, той узимку буде танцювати.
Де багато крику, там мало роботи.
Все у світі здобувається людською працею: зводяться будинки, вирощується хліб . І все це для людини, щоб вона була сита, здорова, весела і щаслива. А от лінива вдача нікому не принесла щастя в житті Ми з вами проводимо наш урок напередодні свята. Завтра 14 лютого – День працівника сільського господарства. Це важка, але дуже корисна робота. А український народ завжди був працьовитим. А осінь – багатою та щедрою. Що доказує наша виставка дарунків осені.
V Закріплення нових знань
Робота біля дошки.
Діти, з якого дерева цей листочок? (Дуб). Дуб завжди символізує силу, здоров’я, довголіття. На ньому таке завдання Впишіть антоніми до слів Високий – низький Великий – малий Старий – молодий Одягнений –голий Товстий – тонкий Міцний - слабкий
Добираємо антоніми не до одного слова, а до словосполучення темна ніч — …., хвалять за працю — ., ., весняний ранок
— . А зараз ми позмагаємось. У нас є 2 команди: червоні та жовті листочки. Виходьте на свої місця. Є 2 горіхи. А горіх завжди асоціюється з розумом. Кажуть горішок знань. Ми з вами теж розколемо горішки знань Добираємо антоніми не до одного слова, а до словосполучення темна ніч — …., хвалять за працю — ., весняний ранок — , хворий старий Калина.
Щоб ми не хворіли нам треба вчасно і працювати і відпочивати. Тому зараз хай трошки відпочинуть наші оченята. Ми відпочили, а тепер пограємось «М’яч» Радість - горе Голосно - тихо Весело - сумно Чисто - брудно Важкий - легкий Білий - чорний Мороз - спека Високо - низько Босий - взутий Сміється - плаче Наздогнати - відстати Праця - лінь Цікаво - нудно Літо - зима Південь - північ Берізка завжди асоціювалась з грацією, красотою. А сьогодні вона стоїть сумна, тому що в неї нема ні одного листочка. А у вас березові листочки лежать на порті. Напишіть по парі антонімів, які ви запам’ятали. Вам найбільше сподобались і подаруємо їх берізці.
VI. Підсумок уроку
VII. Д/з