Заняття 59, с. 14-15
Тема. Однозначні і багатозначні слова. Мова твору.
Соціокультурна тема тижня. Мандрую Україною.
Мета. 1) Предметні компетентності: поглибити знання учнів про лексичне значення слова; закріпити поняття про однозначні та багатозначні слова; формувати вміння розрізняти такі слова; доречно використовувати їх у мовленні; 2) Ключові компетентності: а) уміння вчитися впродовж життя;
б) культурна компетентність: розуміння власної національної ідентичності;
в) комунікативна компетентність: вміння усно висловлювати думки, почуття, поняття рідною мовою; г)соціальна компетентність: уміння працювати в команді, вирішувати навчальні задачі.
Тип заняття. Формування та вдосконалення умінь та навичок (опрацювання сприйнятого і застосування опрацьованого матеріалу).
Обладнання. Презентація, політична карта України, фотоілюстрації міст України, ребус, картки, світлофори.
Методична складова (методи, технології, прийоми та форми роботи):
Інтеграція навчальних предметів (української мови, літературного читання, природознавства), інтерактивні технології, ігрова діяльність, методи критичного мислення (елементи); розвиток пізнавальної діяльності; групова робота, індивідуальна, колективна; самоперевірка, самооцінювання, рефлексія.
Хід заняття
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Поетична хвилина.
Сьогодні у нас незвичайне заняття,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Ця країна зветься … Лексикологія.
І ми нині разом з вами
Побуваємо у ній.
Де є вулиці і площі,
І маєтки словників.
2. Актуалізація опорних знань. Інтерактивна – гра «Лото – фан».
(Діти витягують із скриньки скручені папірці, на яких записане питання, читають його, і відповідають)
ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Оголошення теми і мети заняття.
- Розгадайте слово в ребусі. ( земля )
(слайд 1)
- Діти, ми заздалегідь об’єдналися в групи і ви визначили, хто з вас буде «Лаксоучем», т.б. хто буде презентувати результати діяльності групи. Лаксоучі, підніміть зелені світлофори!
2. Робота в журналі.
2.1 Виконання №1с.14 в групах
- Прочитайте формулювання завдання і виконайте його: читай назви міст і називай слова за зразком: поясни лексичне значення цих слів.
(1 група: Львів – львів’яни, львів’яни, львів’янка; Запоріжжя – запоріжці, запоріжець, запоріжчанка; 2 група: Одеса – одесити, одесит, одеситка; Полтава – полтавчани, полтавчанин, полтавчанка; 3 група: Суми – сумчани, сумчанин, сумчанка; Рівне – рівненчани, рівненчанин, рівненчанка; 4 група: Тернопіль – тернополяни, тернополянин, тернополянка; Черкаси – черкащани, черкащанин, черкащанка; для всіх груп: Івано-Франківськ – івано-франківці, івано-франківець, івано-франківка.)
- Діти, ми справилися з цим завданням, і навчили Лаксиків.
- А тепер оцініть свою роботу, розфарбувавши пелюстки квітки 1.
2.2 Виконання №2 с.14
- Отже, як одним словом можна назвати слова: Київ, Львів, Запоріжжя, Одеса, Полтава, Суми, Рівне, Тернопіль, Черкаси, Івано – Франківськ ? (міста)
- А якої країни? (України)
- Чим є для кожного з нас Україна? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край)
Діти, Україна – дивовижно красива країна. Кожне місто і село варті того, щоб їх відвідати.
(На дошці прикріплена Карта України)
(Читає текст учитель. Читання супроводжується мультимедійною презентацією, слайди 12 - 48)
Фізкультхвилинка
(Діти рухами зображують слово «край»: 1 учень біля дошки, всі інші – біля парт).
ІІІ. Застосування опрацьованого матеріалу.
(Перевірка: Представник з кожної групи читає по одному реченню і пояснює, якого значення набуває слово земля).
Земля обертається навколо сонця. (Земля – планета. В довідці воно записане під №2. Над словом Земля пишемо цифру 2).
Моряки побачили землю. (земля – суходіл. В довідці воно записане під №3. Над словом землю пишемо цифру 3).
Рідну землю називаємо матір’ю. (земля – Вітчизна. В довідці воно записане під №4. Над словом землю пишемо цифру 4).
Українські землі родючі. (земля – ґрунт. В довідці воно записане під №1. Над словом землі пишемо цифру 1).
Першопрохідці відкривають нові землі. (земля – ділянки. В довідці воно записане під №5. Над словом землі пишемо цифру 5).
На дошці з’являється запис:
суходіл Вітчизна
планета земля ділянка
ґрунт
(У кожної групи завдання на картках).
Для 1 і 2 групи
|
|
Для 3 групи
|
Для 4 групи
|
(Кожна група презентує свою відповідь.).
(Перевірка: кожен член групи, по черзі читає словосполучення і пояснює лексичне значення дібраних слів).
(Йдуть люди – пересуваються, йдуть пароплави – пливуть, йдуть годинники – працюють, йдуть листи – пересилаються поштою, йдуть перемовини – відбуваються)
(Свіжий журнал – новий, свіжий вітер – прохолодний, свіжий вигляд – добрий, повний здоров’я, сил, енергії, свіжий хліб – гарячий, теплий, м’який, свіжий погляд – не такий, як раніше, інший)
(Рукав сорочки – частина одягу, рукав ріки – водяний потік, що відійшов убік від головного русла, відгалудження ріки, рукав кулінарний – тефлонова плівка для готування їжі шляхом запікання)
ІV. Підсумкова частина заняття. Рефлексія.
Робота в групах
(По закінченню роботи, представник з кожної групи, виходить до дошки, озвучує відповідь на питання і прикріплює пелюстки).