8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Конспект заняття з української мови. 3 клас. Однозначні та багатозначні слова

Про матеріал
Тема. Однозначні і багатозначні слова. Мова твору. Мета. 1) Предметні компетентності: поглибити знання учнів про лексичне значення слова; закріпити поняття про однозначні та багатозначні слова; формувати вміння розрізняти такі слова; доречно використовувати їх у мовленні; 2) Ключові компетентності: а) уміння вчитися впродовж життя; б) культурна компетентність: розуміння власної національної ідентичності; в) комунікативна компетентність: вміння усно висловлювати думки, почуття, поняття рідною мовою; г)соціальна компетентність: уміння працювати в команді, вирішувати навчальні задачі.
Перегляд файлу

Заняття 59, с. 14-15

Тема. Однозначні і багатозначні слова. Мова твору.

Соціокультурна тема тижня. Мандрую Україною.

Мета. 1) Предметні компетентності: поглибити знання учнів про лексичне значення слова; закріпити поняття про однозначні та багатозначні слова; формувати вміння розрізняти такі слова; доречно використовувати їх у мовленні; 2) Ключові компетентності:  а) уміння вчитися впродовж життя;

б) культурна компетентність: розуміння власної національної ідентичності;

 в) комунікативна компетентність: вміння усно висловлювати думки, почуття, поняття рідною мовою; г)соціальна компетентність: уміння працювати в команді, вирішувати навчальні задачі.

 

Тип заняття. Формування та вдосконалення умінь та навичок  (опрацювання сприйнятого і застосування опрацьованого матеріалу).

Обладнання. Презентація, політична карта України, фотоілюстрації міст України, ребус, картки, світлофори.

Методична складова (методи, технології, прийоми та форми роботи):

Інтеграція навчальних предметів (української мови, літературного читання, природознавства), інтерактивні технології, ігрова діяльність, методи критичного мислення (елементи); розвиток пізнавальної діяльності; групова робота, індивідуальна, колективна; самоперевірка, самооцінювання, рефлексія.

 

Хід заняття

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Поетична хвилина.

 

Сьогодні у нас незвичайне заняття,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

Ця країна зветься … Лексикологія.

І ми нині разом з вами

Побуваємо у ній.

Де є вулиці і площі,

І маєтки словників.

  •       Отже, ми з вами помандруємо чарівною країною Лексикологією, разом з нашими  Лаксиками, яких ми щозаняття навчаємо, познайомимося з її незвичайними жителями, скарбами.
  •       Щоб вирушити у казкову мандрівку, давайте спочатку проведемо мовну розминку, озброївшись необхідними знаннями та вміннями з теми «Лексичне значення слова».

 

2. Актуалізація опорних знань. Інтерактивна – гра «Лото – фан».

(Діти витягують із скриньки скручені папірці, на яких записане питання, читають його, і відповідають)

  • Для чого потрібне людині слово?
  • Про що ми дізнаємося в тлумачному словнику?
  • Що важливіше, знати багато слів, чи вміти їх використовувати у власному мовленні?
  • Якими бувають слова за значенням? (однозначні і багатозначні)
  • Які це однозначні слова? ( слова, що мають одне лексичне значення)
  • Наведіть приклади (українець, сім)
  • Які це багатозначні слова? (слова, що мають кілька лексичних значень)
  • Наведіть приклади (ключ, ручка)
  • Отже, тепер можемо вирушати до країни «Лексикологія»

 

ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1.Оголошення теми і мети заняття.

 

- Розгадайте слово в ребусі. ( земля )

 

D:\! Ирины документы (синхронизированные)\На крилах успіху\2клас\Шаблони букв\Alfavit-ukrstyl-ridne\м.png

ребуси 

 

 

 

 

  • Як на вашу думку це слово однозначне чи багатозначне? (діти висловлюють свої припущення)
  • Отже, сьогодні працюємо над темою «Однозначні і багатозначні слова»

(слайд 1)

  • А допоможе нам у цьому розібратися наш журнал.

 

- Діти, ми заздалегідь об’єдналися в групи і ви визначили, хто з вас буде «Лаксоучем», т.б. хто буде презентувати результати діяльності групи. Лаксоучі, підніміть зелені світлофори!

2. Робота в журналі.

2.1 Виконання №1с.14 в групах

- Прочитайте формулювання завдання і виконайте його: читай назви міст і називай слова за зразком: поясни лексичне значення цих слів.

 

  • Діти, працюємо в групі. У кожної групи є картка з трьома словами, ви читаєте назви міст і називаєте слова за зразком. Слова – записуєте на картці. Коли група буде готова, «Лаксоуч» піднімає зелений світлофор. Перевірку здійснюємо таким чином: «Лаксоуч» читає по одному слову, ви уважно слухаєте. Якщо прозвучить неправильна відповідь – піднімаєте червоний світлофор, і озвучуєте свій варіант відповіді. І остаточна перевірка – за презентацією)

 

(1 група: Львів – львів’яни, львів’яни, львів’янка; Запоріжжя – запоріжці, запоріжець, запоріжчанка; 2 група: Одеса – одесити, одесит, одеситка; Полтава – полтавчани, полтавчанин, полтавчанка; 3 група: Суми – сумчани, сумчанин, сумчанка; Рівне – рівненчани, рівненчанин, рівненчанка; 4 група: Тернопіль – тернополяни, тернополянин, тернополянка; Черкаси – черкащани, черкащанин, черкащанка; для всіх груп: Івано-Франківськ – івано-франківці, івано-франківець, івано-франківка.)

- Діти, ми справилися з цим завданням, і навчили Лаксиків.

- А тепер оцініть свою роботу, розфарбувавши пелюстки квітки 1.

 

2.2 Виконання №2 с.14

 

- Отже, як одним словом можна назвати слова: Київ, Львів, Запоріжжя, Одеса, Полтава, Суми, Рівне, Тернопіль, Черкаси, Івано – Франківськ ? (міста)

- А якої країни? (України)

- Чим є для кожного з нас Україна? (Батьківщина, Вітчизна, рідний край)

Діти, Україна – дивовижно красива країна. Кожне місто і село варті того, щоб їх відвідати.

(На дошці прикріплена Карта України)

 

Похожее изображение 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що зображено на малюнку? (карту України)
  • Діти, я пропоную Вам спробувати себе у картографії.
  • А ви знаєте, хто такі картографи?
  • Заштрихуйте на малюнку область, в якій мешкаєте. (Всі учні працюють в журналі, 1 учень біля дошки)
  • Зараз ми здійснимо віртуальну подорож по Україні
  • Діти, що значить віртуальну? (уявну)
  • Тож читаємо текст №2 с.14 по абзацах.

 (Читає текст учитель. Читання супроводжується мультимедійною презентацією, слайди 12 - 48)

  • Позначте на карті міста, про які розповідається в тексті. (Діти працюють в журналі, 1 учень біля дошки. Позначають на карті міста: Київ, Житомир, Запоріжжя, Івано – Франківськ, Одеса)
  • Прочитайте текст ще раз мовчки і визначте стиль тексту. (Це текст публіцистичного стилю, це медіатекст)
  • Доведіть, що це медіатекст. (Містить повідомлення рекламного характеру – з метою залучення туристів).
  • Діти, оцініть свою роботу, розфарбувавши пелюстки квітки 2

 

 

Фізкультхвилинка

 

(Діти рухами зображують слово «край»: 1 учень біля дошки, всі інші – біля парт).

  • Діти, будьте уважні! Я буду називати букви, а ви їх показувати. В кінці ви повинні назвати слово.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Застосування опрацьованого матеріалу.

 

  1. Робота в журналі.
    1.        Виконання завдання №4. Робота в групах.
  • Прийшов час повернутися до слова земля і перевірити наші припущення.
  • Прочитайте формулювання завдання.
  • В групі ви обговорюєте, яких значень набуває слово земля. А потім записуєте номери виділених слів відповідно до нумерації зазначених у довідці їх лексичних значень.
  • Група, яка виконала завдання, піднімає зелений світлофор. Пам’ятаєте, що робить це «Лаксоуч».

 

(Перевірка: Представник з кожної групи читає по одному реченню і пояснює, якого значення набуває слово земля).

  • Діти, у разі незгоди, «Лаксоуч» піднімає червоний світлофор.

 

 Земля обертається навколо сонця. (Земля – планета. В довідці воно записане під №2. Над словом Земля пишемо цифру 2).

Моряки побачили землю. (земля – суходіл. В довідці воно записане під №3. Над словом землю пишемо цифру 3).

Рідну землю називаємо матір’ю. (земля – Вітчизна. В довідці воно записане під №4. Над словом землю пишемо цифру 4).

Українські землі родючі. (земля – ґрунт. В довідці воно записане під №1. Над словом землі пишемо цифру 1).

Першопрохідці відкривають нові землі. (земля – ділянки. В довідці воно записане під №5. Над словом землі пишемо цифру 5).

 

 На дошці з’являється запис:

 

                         суходіл        Вітчизна 

        

планета             земля         ділянка

 

                          ґрунт

  • Отже, який висновок робимо, слово земля однозначне чи багатозначне?
  • Діти, оцініть свою роботу, розфарбувавши пелюстки квітки 4.

 

  1.        Робота в групах.

(У кожної групи завдання на картках).

  • Діти, ви отримали завдання на картках. Прочитайте його.
  • Виконайте в групі це завдання спочатку усно. Про готовність сигналізуйте зеленими світлофорами.

Для 1 і 2 групи

 

 

 

 

 

 

                           

                                          Для 3 групи

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Для 4 групи

 

 

 

  • Отже, всі усно виконали вправу, і готові озвучити відповідь.

(Кожна група презентує свою відповідь.).

  • А тепер запишіть у зошити утворені словосполучення / непоширені речення.
  • Діти, а тепер поясніть лексичне значення дібраних слів: йдуть, свіжий, рукав.
  • Допоможе вам у цьому гра «Пазли». Ви отримаєте картки, на яких записані, утворені вами словосполучення/непоширені речення і картки, на яких записані лексичні значення слів: йдуть, свіжий, рукав. Ваше завдання, з’єднати їх правильно.
  • Про готовність сигналізуєте зеленими світлофорами.

(Перевірка: кожен член групи, по черзі читає словосполучення і пояснює лексичне значення дібраних слів).

  • Діти, оцініть свою роботу, розфарбувавши пелюстки квітки 5

 

(Йдуть люди – пересуваються, йдуть пароплави – пливуть, йдуть годинники – працюють, йдуть листи – пересилаються поштою, йдуть перемовини – відбуваються)

 

(Свіжий журнал – новий, свіжий вітер – прохолодний, свіжий вигляд – добрий, повний здоров’я, сил, енергії, свіжий хліб – гарячий, теплий, м’який, свіжий погляд – не такий, як раніше, інший)

 

(Рукав сорочки – частина одягу, рукав ріки – водяний потік, що відійшов убік від головного русла, відгалудження ріки, рукав кулінарний – тефлонова плівка для готування їжі шляхом запікання)

 

  •  Отже, слова йдуть, свіжий, рукав - які за значенням? (Багатозначні)
  • Чому запис Йдуть люди є непоширеним реченням, а рукав ріки – словосполученням?

 

ІV. Підсумкова частина заняття. Рефлексія.

     Робота в групах

  • Діти, час заняття закінчується. Давайте разом з Лаксиками підведемо підсумок і створимо «квітку заняття». У вас у групі лежить пелюстка, на якій ви одним, двома  словами запишете відповідь на запитання, яке я вам задам.
  • (Запитання з’являються на слайді презентації і вчитель і ставить групам).
  • Запитання для 1 групи: Навіщо ми сьогодні вчилися пояснювати лексичні значення слів? (Щоб застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях і підготувати підґрунтя до нових відкриттів.)
  • Запитання для 2 групи: Що вам допомогло в засвоєнні навчального матеріалу? (Наполегливість, дружна робота, уважність).
  • Запитання для 3 групи: Чи все вам сьогодні вдалося, чи все було зрозумілим?
  • Запитання для 4 групи: Якщо у людини вдалася робота, які почуття у неї виникають? (Задоволення, радість, бажання виконувати інші завдання)

(По закінченню роботи, представник з кожної групи, виходить до дошки, озвучує відповідь на питання і прикріплює пелюстки).

  • Діти, чого не вистачає нашій квіточці? (Серединки).
  • А в серединці ми напишемо, де у нас протягом заняття виникали труднощі, над чим нам потрібно ще попрацювати? ( Діти говорять, а вчитель пише на серединці квітки, і прикріплює її на дошку в середину пелюсток).
  • Діти, дякую вам за роботу. Ви сьогодні були молодці!
  • Для селфі – треку ви обираєте одне із завдань на с. 15.
docx
Додано
7 листопада 2019
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку