Конспект уроку з української мови
Клас: 3
Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми «Дієслово»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про дієслово; формувати вміння вживати і правильно писати не з дієсловами; удосконалювати вміння працювати в парах і групах, знаходячи спільне рішення; збагачувати словниковий запас; розвивати комунікативні вміння, пам’ять, логічне і творче мислення, увагу, вміння зосереджуватися; формувати навички виразного читання; стимулювати активність кожного учня з метою розвитку їх здібностей; розвивати пізнавальну самостійність учнів; виховувати почуття любові до рідної мови, виховувати любов до живої природи.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями для роботи в групах, пазли з зображенням птахів, кубик, м' ч, підручник, картки (час дієслів), мікрофон, світлини із зображенням птахів, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організація класу.
одному всміхнулись.
Все на парті поскладали,
Тихо сіли, руки склали.
Помандруємо в світ знань.
Бажаю здійснення бажань
Та старанності для нас!
За роботу, в добрий час!
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Яким має бути урок? (цікавим, творчим, веселим, повчальним, продуктивним)
- Якими повинні бути ви? (активними, вихованими, уважними, розумними, старанними)
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
- Яку частину мови називають іменником?
- Яку частину мови називають прикметником?
- Яку частину мови називають числівником?
- Яку частину мови називають дієсловом?
- Яку частину мови називають прийменником?
-
2. Запис числа. Каліграфічна хвилинка.
а) С с, Ж ж, З з, Г г, П п.
б) Соловей, зозуля, жайворонок, горобець, перепілка.
Загадки для каліграфічної хвилинки:
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає.
(Горобець)
Лагідна, сіренька.
В небесах співає,
Сонце зустрічає.
(Жайворонок)
У сукні горобчика
Від трави не відрізниш
Дзвінким голосом кричить:
Іди-но полоти. Всі до роботи!
(Перепілка)
- До якої частини мови належать записані слова?
в) Зробіть звуковий аналіз слова «зозуля».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Вправа «Дешифрувальник».
Розшифруємо тему уроку. Літери у нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер.
3, 4, 3, 6, 4, 5, 2, 5.
- Яке слово розшифрували? (Дієслово)
VI. Узагальнення та систематизація знань.
- Як одним словом назвати жайворонка, перепілку, горобця, ворону, сороку? (птахи)
- Хто запише більше дієслів до слова «птахи» протягом 1 хвилини, той переможець конкурсу.
а) Дібрати дієслова з довідки й дописати.
Соловейко в гаї ... (тьохкає).
Жайворонок у полі … (дзвенить).
Зозулі в лісі … (кують).
Горобець під стріхою … (цвірінькає)
Голуби на даху … (туркочуть).
Перепілка в житі … (підпадьомкує).
б) Скласти пазл. Впізнати за малюнком птаха. Прочитати про нього повідомлення. Розказати про це іншим дітям.
в) Хвилинка милування (Перегляд відеофрагменту з птахами)
Завдання для 1 групи:
Станом на 2018 рік, офіційна кількість різновидів птахів складає 10699 особин. Колібрі частіше будь-якої іншої птиці махає крилами.
Страуси можуть жити тільки в парі.
Цікавий факт, що в одному курячому яйці одного разу знайшли цілих 9 жовтків.
Якщо ви захочете зварити яйце страуса, його доведеться кип'ятити протягом 2 годин.
Ківі є єдиним птахом на планеті, що не має крил.
Як правило, температура тіла птахів зазвичай на 6-8 градусів вище, ніж у людини.
Завдання для 2 групи:
Зазвичай пір'я птахів важить більше, ніж їх скелет.
Папуги, як і люди, дають імена своїм пташенятам і роблять вони це за допомогою цвірінькання. Цікаво, як вченим вдалося це зрозуміти?
Зозулі далеко не зразкові батьки для своїх пташенят. Вони часто підкидають власні яйця в чужі гнізда.
На сьогоднішній день вченим відомо 6 видів отруйних птахів.
А чи знаєте ви, що найпоширеніші птахи на землі - це не горобці або голуби, а кури?
Дудак має найбільшу вагу серед всіх птахів на планеті. Найбільш швидким плаваючим птахом є папуаський пінгвін.
Дивно, але кури, відчуваючи загрозу життю, можуть прикидатися мертвими.
Завдання для 3 групи:
За формою дзьоба можна визначити, який харчується їжею та чи інша птиця.
При певних обставинах, імператорський пінгвін може обходитися без їжі близько 2 місяців.
Найбільший пташиний мозок, по відношенню до тіла, у горобців. Так що не варто недооцінювати цих маленьких і спритних розбійників!
Білоголовий орлан, при бажанні, може летіти в повітрі, задерши вгору ноги.
Гланди чайок здатні фільтрувати сіль, тому ці птахи можуть спокійно пити морську воду.
Витончені колібрі з'їдають в день вдвічі більше їжі, ніж їх власна вага.
З-за того, що очі сови не можуть рухатися по сторонах, їй доводиться обертати голову.
Завдання для 4 групи:
Найбільший хижий птах є андський кондор.
У процесі польоту, лелеки можуть спати. Це не просто цікавий факт, а завидна особливість!
Сапсан є найшвидшим птахом у світі. Його швидкість може досягати 320 км/год, що лише трохи поступається швидкості звуку.
Чорний стриж здатний літати в повітрі без зупинки більше 3 років.
Самці страусів висиджують яйця частіше, ніж самки.
Фламінго набуває рожевий колір не з народження, а внаслідок поїдання рачків.
Колібрі має здатність літати задом наперед.
Завдання для 5 групи:
М'ясо птиці вважається дієтичним.
Незважаючи на те, що какаду пересуваються по землі повільно, літають вони дуже швидко.
Як відомо, пінгвіни не вміють літати, проте їм вдається здійснювати стрибки до 2 м вгору.
Синиця може годувати своє потомство близько тисячі разів в день.
Коли птахи співають, вони таким чином позначають свою територію.
Мозок страуса менший, ніж його очі.
Для повноцінного існування птахам необхідна гравітація, тому їм не вдалося б вижити в космосі.
Завдання для 6 групи:
Фламінго дійсно спить стоячи на одній нозі, тому в мультфільмах нас не обманювали.
Зір яструба у 8 разів кращий, ніж у людини.
На лапах всіх хижих птахів розташовується тільки 3 пальця.
У птахів відсутні потові залози, тому вони ніколи не потіють.
Найменші яйця несе птах колібрі. У мандрівного альбатроса найбільший розмах крил. Він може досягати 3 м.
У птахів погано розвинені смакові рецептори. Завдяки будові свого черепа, дятли здатні довбати стовбур дерева протягом 2 годин поспіль.
Фізкультхвилинка
- Які часові форми дієслова ви знаєте?
- Як визначити час дієслів?
(Співає, дзвеніла, щебече, куватиме, туркоче, буде дзвеніти, наспівала, цвірінькала).
(Учитель каже дієслово та передає м’яч дитині. Дитина називає антонім до цього слова. Гра повторюється, але вже між учнями. Діти один одному називають слова і перекидають м’яч.)
Доглядати -… (турбуватись, піклуватись)
Розмовляти - … (говорити, гомоніти, бесідувати)
Сміятися -… (реготати, гигикати, хихикати)
Стукати -… ( бити, бахкати, грюкати, гримати)
Думати -… (мислити, міркувати, гадати)
(Взаємоперевірка)
- Як пишеться не з дієсловами?
(Не нашкодити, не ображати, не ганяти, не лякати, не забувати.)
V. Рефлексія навчальної діяльності
1. Прийом «Продовж речення»
На уроці мені сподобалося….
На уроці я краще зрозумів…
На уроці мене здивувало…
На наступному уроці я хочу знову…
2. Самооцінка роботи на уроці:
- зрозумів, можу допомогти іншому
- зрозумів, але треба ще попрацювати
- потрібна консультація.
VI. Домашнє завдання. Підсумки.
1. Запис завдання. З тексту окремо виписати дієслова теперішнього, майбутнього і минулого часу.
2. Підсумок.
Збіг урок наш, як коротка мить.
Дуже швидко, справді, час летить.
Ще попереду у нас багато кроків,
Цікавих завдань та незвичних уроків.