Урок з української мови для 4 класу на тему " Ознайомлення з відмінками і відмінковими запитаннями.Визначення відмінка іменника."

Про матеріал
Конспект уроку з засвоєння нових знань за підручником К.Пономарьової з теми " Дізнаюся більше про іменники"
Перегляд файлу

                                 Українська мова     4 клас                                                                         

Тема: Ознайомлення з відмінками і відмінковими питаннями. Визначення відмінка іменників. Вправляння у відмінюванні іменників.

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з відмінками іменників та їх питаннями та визначати відмінки іменників, розвивати зв’язне  мовлення учнів, уміння аналізувати, зіставляти; виховувати інтерес, любов до рідної мови;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

соціальної: формувати вміння продуктивно співпрацювати з учнями в парі;

загальнокультурної: формувати навички норм культурної поведінки;

здоров’язбережувальної: сприяти дотримуванню норм гігієни письма.

Очікувані результати: називати відмінки і відмінкові питання, визначати відмінки іменників, відмінювати іменники.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: К. Пономарьова підручник «Українська мова» 4 клас, презентація

Хід уроку

І. Організація класу

-Діти, погляньте один на одного, усміхніться. З цих промінчиків добра, що заяскрились на ваших обличчях, ми розпочинаємо урок.

        1. Каліграфічна хвилинка

Серед круч кремезних і борів зелених

У чарівнім замку прожива іменник.

У дзвінких криницях джерело співа,

Тут ночами сниться пісня солов’я.

У долинах -  квіти, птахи в високості

Поспішають діти до владики в гості.

(Валентина Кравець)

  •                       Хто проживає у чарівному замку?  (Іменник)
  •                       Що співає у дзвінких криницях? (Джерело)
  •                       У зараз розгорнемо зошити і напишемо сьогоднішнє число. Пишіть старанно, бо недарма кажуть: «Красиво писати – себе поважати».

д ддддд Д ДдДждж же ер ре елло

ІІ.  Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 -  Діти, можливо і ми завітаємо в гості у чарівне королівство Іменника? (Так!)

Щоб у мовне володіння пропуск мати,

Треба всі оці завдання дружно розв’язати.

1. Вправа «Незакінчене  речення» 

Іменники відповідають на питання…

Іменники називають…

З великої букви пишуться…

Іменники мають рід…

Визначити рід  допомогають  слова…

Іменники мають два числа…

        - Вони будуть пропуском у королівство Іменника

                 -Прочитайте, як називається сьогоднішня тема.

  •          Яке проблемне питання стоїть перед нами? Прочитайте. (Які відмінки є в українській мові? Що означає кожен із них?). 

         ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

-  Термін «відмінок» зустрічається вперше в підручнику для українських гімназій        в     1893 році. Є мови у яких всього два відмінки, а є й такі де відмінків декілька десятків.

          1.Виконання вправи 1, с.37

  •                       А зараз нас чекає цікаве завдання.
  •                       Відкриємо 37 сторінку підручника і знайдемо вправу 1.
  •                       Списати словосполучення, позначте закінчення у виділених словах, як змінилося слово природа.

2.Читання правила с.37

  •          Що ви дізналися із правила?
  •          3.Розповідь казки про відмінки.

- У славному царстві Частин мови, у графстві Іменника служили брати Відмінки. їх було сім: Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий, Кличний.

          1. Називний відмінок відповідав за назву предметів і ставився до всіх підозріло. Він весь час запитував: «Хто? Що?»

2. Родовий завжди стояв на варті і допитувався: «Кого? Чого? немає  в царстві?»

3. Давальний розподіляв їжу між мешканцями, і весь час чувся його голос: «Кому? Чому?, скільки чого дати?»

4. А Знахідного завжди гукали на допомогу, коли потрібно було знайти що-небудь у царстві. Він завжди запитував: «Кого? Що? треба знайти?» І завжди біг на допомогу.

5. Орудний керував військом. Він трішки недочував і перепитував: «Ким? Чим? питаєте, керую?»

6. Місцевий відав транспортом. Він завжди знав, На кому? На чому?  перевозять вантажі у царстві

7. А Кличний прислужував тоді, коли потрібно було когось погукати до його величності Іменника. Питань він ніяких не ставив. Він одразу кликав, кого треба.

Нарешті ось, зібрались всі

Сім братів, відмінків сім.

Бережуть в любові гідно

Нашу мову, діти, рідну.

  •                       А зараз ми повторимо з вами, як скорочуються відмінки. Дізнаємося про допоміжні слова, які допоможуть нам запам’ятати відмінкові питання.
  •                       Кличний відмінок не відповідає на запитання. Іменники в кличному відмінку вживаються у формі звертання.
  •                       І ще раз зверніть увагу, що в українській мові лише 6 відмінків відповідають на запитання.
  •                       До іменників істот ми ставимо питання: Хто? Кого? Кому? Кого? Ким? На кому?  До неістот ми ставимо запитання: Що? Чого? Чому? Що? Чим? На чому?

4.Виконання вправи 2, с.38

                    -       Розгляньте таблицю, запам’ятайте назви відмінків і питання  на  які         вони відповідають.

          5.Виконання вправи 3

         Гра «Відлуння»- хтось називає відмінок, а хтось- питання, на які він   відповідає.

           6.Фізхвилинка

          7.Виконання вправи 4

                         -   Списати словосполучення, поставивши питання до виділених       словосполучень, визначити відмінок цих іменників

          8.Виконання вправи 5

- Усно провідміняйте слова: сонце, земля, гори, користуючись таблицею                    9.Фізхвилинка(гімнастика для очей)

      ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів

      1.Виконання вправи  6

                          - Списати, визначити відмінок виділених іменників.

      V. ПІДСУМОК УРОКУ

1.Рефлексія.

  - Ось і завершилися наші гостини у королівстві Іменника.

  - Що ми сьогодні дізналися нового?

Бліц-турнір

- Як називається зміна іменника за запитаннями … (відмінюванням).

- Скільки всього відмінків в українській мові?  (Сім).

- Скільки відмінків відповідають на запитання? (Шість).

- В якому відмінку іменник вживається у кличній формі? (В кл. в.)

- У якому відмінку іменник завжди вживається з прийменником? (У М.в.).

2. Самооцінювання

  •          Приготуйте долоні. Плесніть у долоні якщо ви згодні зі мною.

На уроці ми дізналися, що іменники змінюються за відмінками.

На уроці мені було цікаво.

На уроці я працював (працювала) старанно.

         3. Домашнє завдання.

  С. 37, вивчити правило, вправа 8, списати, визначити відмінок виділених іменників

 

 

docx
Додав(-ла)
Сіроус Олена
Додано
3 жовтня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку