О. Г. Радиш, учитель початкових класів вищої категорії, Рожнівський ліцей «Гуцульщина» імені Федора Погребенника
Матеріали до уроку з української мови
«Визначаємо рід і число іменників»
4 клас
Мета:
формування предметних компетентностей: продовжувати формувати поняття про рід іменників, вчити визначати рід іменників за закінченням; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати ціннісне ставлення до себе, сім’ї, праці та природи.
формування ключових компетентностей:
Обладнання: підручник «Українська мова 4 клас» (авт. О. Іщенко, А. Іщенко), таблиці, презентація, стрічка само оцінювання учня.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Щоб урок нам розпочати,
Треба вголос проказати:
«Я уважний і серйозний,
я розумний і кмітливий,
здобувать знання готовий».
ІІ. Мотивація начальної діяльності.
Слайд 1
Діти згадують, що вчили про цю частину мови, можливі асоціації: число, власні-загальні назви, істоти-неістоти, рід іменників, відмінювання.
Слайд 2
На слайді виведені слова: мама, тато, дитя.
- Чому ви змінили прикметник? (різні іменники)
- Чим вони відрізняються? (діти висловлюють свою думку).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Слайд 3
- Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над іменником. Ви побачили, що іменник має свою родину: чоловічий, жіночий і середній роди. Тож будемо визначати рід і число іменників.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Слайд 4
На слайді виведені правила роботи. Дібрати іменники до поданих слів. З одним із словосполучень скласти речення.
І група добирає іменники до слова цікавий.
ІІ група – до слова цікавий.
ІІІ група – до слова цікаве.
Час виконання 3 хв. Представники групи зачитують виконане завдання.
- А якими словами можна замінити ці іменнки? (відповіді дітей).
- Вірно, він, мій, цей, вона, моя, ця, воно, моє, це – це слова-помічники. З їхньою допомогою ми зможемо правильно і швидко визначити рід іменника. Окрім того, є таблиця на дошці, яка нагадуватиме закінчення іменників кожного роду.
(Робота за таблицею).
2. Хвилинка каліграфії.
Слайд 5
Дд рр три ня лю сі ин
Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.
- Які слова містять більше звуків, ніж літери?
- Доберіть риму до слова людина (родина, калина, дитина).
V. Фізкультхвилинка. (муз. «Україно»)
Слайд 6
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа 1 (с. 65) Коментоване письмо.
До поданих дієслів записати споріднені, назви істот чоловічого і жіночого родів та назви неістот. Укажіть рід іменників – неістот.
2. Вправа 2 (с. 65). Усно.
- У яких іменників рід визначити не можна?
- Доведіть свою думку.
- Запам’ятайте іменники, які мають тільки один рід.
Чоловічий рід: шампунь, біль, тюль, нежить, тунель, собака (рідко жін. рід).
Жіночий рід: туш (фарба), папороть, бандероль, ваніль.
3. Вправа 3. Письмово.
4. Робота в парах. Вправа 4 (с.59).
Розгляньте таблицю. Прочитайте слова один одному. Які слова пропущені в таблиці на місці знаків питання?
5. Вправа 6 (65).
Читання вчителем уривків з книжки Неллі Стерхової «Мій тато - блогер» (переклад О. Савостіної). Читання тексту самостійно учнями.
Словникова робота. Слайд 7
-Чи були в давнину згадані професії?
- Якщо були, то як вони змінилися?
6. Гра «Посели слова» Слайд 8
1 ряд – іменники чоловічого роду, 2 ряд – жіночого роду, 3 ряд – середнього роду.
VII. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»
- Чи справдилися ваші сподівання?
- Що вам сподобалось?
- Продовж речення Урок був … На цьому уроці мені …
- Оцініть свою роботу на уроці і свої враження на стрічці само оцінювання.
VIII. Домашнє завдання. Виконати вправу 7 (с. 66).