Урок з української мови для 4 класу "Визначаємо рід і число іменників"

Про матеріал
Урок формування навичок і вмінь. Рід іменників.Застосування на уроці технологій критичного мислення та інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

О. Г. Радиш, учитель початкових класів вищої категорії, Рожнівський ліцей «Гуцульщина» імені Федора Погребенника

 

Матеріали до уроку з української мови

 «Визначаємо рід і число іменників»

4 клас

Мета:

формування предметних компетентностей: продовжувати формувати поняття про рід іменників, вчити визначати рід іменників за закінченням; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати ціннісне ставлення до себе, сім’ї, праці та природи.

 

формування ключових компетентностей:

  • комунікативної (успішно володіти мовою в процесі спілкування);
  • уміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його);
  • загальнокультурної (поважати думку кожного члена групи, зв’язно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючи норм культури мовлення);
  • соціальної (конструктивно розв’язувати конфлікти, відповідати за наслідки вчинків).

 

Обладнання: підручник «Українська мова 4 клас» (авт. О. Іщенко, А. Іщенко), таблиці, презентація, стрічка само оцінювання учня.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

  1. Психологічний тренінг.

                   Щоб урок нам розпочати,

                   Треба вголос проказати:

                   «Я уважний і серйозний,

                   я розумний і кмітливий,

                   здобувать знання готовий».

 

  1. Мотивація діяльності. Вправа «Очікування».
  • Яким сьогодні має бути урок? Продовжте речення: « Я хочу …»
  • А я хочу, щоб ви були уважними і старанними та активно працювали на уроці.

 

ІІ. Мотивація начальної діяльності.

Слайд 1

  1. Створення «асоціативного куща» до слова «Іменник».

 

Діти згадують, що вчили про цю частину мови, можливі асоціації: число, власні-загальні назви, істоти-неістоти, рід іменників, відмінювання.

 

  1. Проблемна ситуація.

Слайд 2

На слайді виведені слова: мама, тато, дитя.

  • Що об’єднує дані слова ? (це іменники, назви істот).
  • Додайте до них прикметник найкращий, щоб утворилося словосполучення (найкраща мама, найкращий тато, найкраще дитя).

- Чому ви змінили прикметник? (різні іменники)

- Чим вони відрізняються? (діти висловлюють свою думку).

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Слайд 3

- Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над іменником. Ви побачили, що іменник має свою родину: чоловічий, жіночий і середній роди. Тож будемо визначати рід і число іменників.

 

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

 

  1. Робота у групах.

Слайд 4

На слайді виведені правила роботи. Дібрати іменники до поданих слів. З одним із словосполучень скласти речення.

І група добирає іменники до слова цікавий.

ІІ група – до слова цікавий.

ІІІ група – до слова цікаве.

Час виконання 3 хв. Представники групи зачитують виконане завдання.

 

- А якими словами можна замінити ці іменнки? (відповіді дітей).

- Вірно, він, мій, цей, вона, моя, ця, воно, моє, це – це слова-помічники. З їхньою допомогою ми зможемо правильно і швидко визначити рід іменника. Окрім того, є таблиця на дошці, яка нагадуватиме закінчення іменників кожного роду. 

(Робота за таблицею).

2.  Хвилинка каліграфії.

Слайд 5

 

Дд рр три ня лю сі ин

Дерево тримається корінням, а людина сім’єю.

- Які слова містять більше звуків, ніж літери?

- Доберіть риму до слова людина (родина, калина, дитина).

 

V. Фізкультхвилинка. (муз. «Україно»)

Слайд 6

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

 

1. Вправа 1 (с. 65) Коментоване письмо.

До поданих дієслів записати споріднені, назви істот чоловічого і жіночого родів та назви неістот. Укажіть рід іменників – неістот.

  

2.  Вправа 2 (с. 65). Усно.

- У яких іменників рід визначити не можна?

- Доведіть свою думку.

- Запам’ятайте іменники, які мають тільки один рід.

Чоловічий рід: шампунь, біль, тюль, нежить, тунель, собака (рідко жін. рід).

Жіночий рід: туш (фарба), папороть, бандероль, ваніль.

   

3. Вправа 3. Письмово.

 

4. Робота в парах. Вправа 4 (с.59).

Розгляньте таблицю. Прочитайте слова один одному. Які слова пропущені в таблиці на місці знаків питання?

 

5. Вправа 6 (65).

Читання вчителем уривків з книжки Неллі Стерхової «Мій тато - блогер» (переклад О. Савостіної). Читання тексту самостійно учнями.

Словникова робота.   Слайд 7

-Чи були в давнину згадані професії?

- Якщо були, то як вони змінилися?

 

6. Гра «Посели слова»      Слайд 8

1 ряд – іменники чоловічого роду, 2 ряд – жіночого роду, 3 ряд – середнього роду.

 

VII. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші сподівання?

- Що вам сподобалось?

- Продовж речення    Урок був … На цьому уроці мені …

- Оцініть свою роботу на уроці і свої враження на стрічці само оцінювання.

 

VIII. Домашнє завдання. Виконати вправу 7 (с. 66).

 

 


 

 

 

 

 

docx
Додано
23 січня 2022
Переглядів
2566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку