Урок з української мови для дітей 6-го класу по темі іменник

Про матеріал
Пропоную матеріал вчителям, які викладають українську мову в школі .Тема уроку: іменник як частина мови. Цікавий матеріал допоможе з легкістю засвоювати учням знання про іменник.
Перегляд файлу

                                                                                       Головченко К.С-3УА;

                                   Конспект уроку

                    По темі : Іменник як частина мови .

Тема уроку: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники загальні і власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах.

Мета уроку: поглиблювати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; формувати уявлення про функціонування іменників - назв істот/неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників; розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес, усне та писемне мовлення; виховувати повагу до рідного слова.

Обладнання :Підручник для 6 класу, мультимедійна дошка,ноутбук,зошити.

Хід уроку :Оголошення теми та мети уроку.

                    Мотивація навчання школярів.

                    Сприйняття й засвоєння учнями шкільного матеріалу.

                    Завдання для учнів.

                    Вправи.

                    Робота з підручником

                    Творча робота.

                    Робота з зошитом.

                    Закріплення вивченого матеріалу.

                   Домашнє завдання.

1. Оголошення теми та мети уроку.

Отже діти темою нашого сьогоднішнього  уроку є іменник як частина мови: вивчити загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Іменники загальні і власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах.

Мета уроку: поглиблити знання  про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; формувати уявлення про функціонування іменників - назв істот/неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників; розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес, усне та писемне мовлення; виховувати повагу до рідного слова.

 

                    Мотивація навчання школярів.

Уявіть літню ніч, зоряне небо. Мружать очі міріади золотих іскорок. Місяць-пастух гуртує їх по безкраїх небесних просторах. Що це за хмара? (Чумацький Шлях). Вражає Чумацький Шлях, білою сіллю притрушений. Придивіться пильно, чи не побачите там невтомних зоряних трудівників-чумаків, які везли і везуть на скрипучих возах все, чим багатий наш український народ. Сьогодні ми з вами побудемо тими трудівниками-чумаками і продовжимо подорожувати Королівством частин мови - країною під назвою Морфологія, будемо досліджувати одне з міст цієї країни. На парту кожному із вас може впасти зірка. За допомогою цих зірочок ми визначимо в кінці уроку найактивнішого учня – найяскравішу зірку. Отож, вирушаймо!

 

Сприйняття й засвоєння учнями шкільного матеріалу.

Вправа «Парк Істот та музей Неістот» (Слайд)

Дорогі діти  ми завітали в місто іменник, а тут нас чекає парк Істот та музей Неістот. Поки ми з вами пригадаємо, що означають ці поняття, хтось із вас піде до парку і з’ясує, які істоти там знаходяться, а потім цю інформацію передасть нам. Для цього треба прочитати уривок із вірша «Алфавіт», написаний для сина Олександром Олесем, і вибрати назви істот, які можуть бути у цьому парку. (Один учень працює біля дошки).

…Ведмеді вулика знайшли, 
Вовки під деревом лягли.

Грак сидить на димарі, 
Голуб в'ється угорі.

Дельфін живе в морях, 
Дракон — лише в казках.

Жук до себе лізе в нірку. 
Жабка плигає на гірку.

Зайчик вибіг із лісочку. 
Зебра стала на горбочку….

А ми завітаємо до прекрасного музею. Розімнемо трішки свої руки: плескайте в долоні, коли чуєте назву неістоти.

Годинник, дівчина, олівець, мама, учень, дзеркало, гребінець, кіт, зошит, парта.

Учитель. На які питання відповідають іменники назви істот / неістот?

  • Заповнення таблиці: істоти/неістоти

Галерея МАЛО – БАГАТО

Вибірковий диктант (слайд)

Подорожуємо далі і завітаємо до галереї Мало – багато.

Із запропонованих слів виписати іменники: стояти, зелений, качка, небо, читав, діти, учень, книги, від, на, мама, вулиці, сміятись.

Самоперевірка (слайд). Визначити чи всі слова вжиті в однині. Зробити висновок про число іменників.

  • Заповнення таблиці: число.

Робота в парах

Один учень називає іменник в однині, інший – утворює множину.

 

Цікаве місто? Продовжуємо досліджувати його? А що це за площа з цікавою назвою? Площа Наш славний рід (слайд). Завітаємо сюди???

Лінгвістичне дослідження (слайд).

Пояснити, що є спільного для кожного стовпчика слів (слайд)

Гусак – гуска – гусеня

Вовк – вовчиця – вовченя

Кіт – кішка – кошеня

Кріль – кролиця - кроленя

Правильно рід. Отже, іменники можуть змінюватись за родами.

  • Заповнення таблиці: рід.

Хвилинка-цікавинка (слайд)

Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н.е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній  термін – «середній рід».

Гра “Знайди зайве слово”

Знайди, підкресли та поясни зайве слово (слайд)

Сонце, небо, батько.

Земля, Україна, поле.

Герб, прапор, пісня.

Жінка, калина, дуб.

 

  • Заповнення таблиці: відмінки.

Хвилинка-цікавинка (слайд)

Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

Редакція “Роман написав роман” (слайд)

Пояснювальний диктант

Записати речення, визначити іменники, пояснити правопис, зробити висновок.

Синок Омелько стояв біля матері. Мала Оленка побувала в Чернівцях.

  • Заповнення таблиці: загальні та власні назви.

Коментар учителя: Іменники можуть позначати власні та загальні назви. Загальний іменник – це узагальнене найменування предмета, що належить до певного класу подібних йому предметів (людей, тварин, явищ, речей). Наприклад: робітник, звір, веселка.

Власний іменник – це індивідуальна назва окремої особи чи одиничного предмета, наприклад: Україна, Коваленко, газета «Березанські відомості». Між власними й загальними іменниками немає постійної межі. Приналежність деяких іменників до розряду власних чи загальних назв визначається тільки в контексті. Наприклад: Земля (планета), земля (грунт); Орел (місто), орел (птах).

Пошуково-дослідницька робота (слайд)

Ви повинні до об’єктів дібрати власні назви, які бачите на дошці, та записати повні назви.

Банк                  Дніпро

річка                 Троїцький

храм                  «Аваль»           

вулиця              Адмірала Петренка

газета                «Вовк та ягня»

байка                 «Голос України»

Виставка “Конкретність та абстрактність” (слайд)

Коментар учителя: Іменники поділяються на конкретні та абстрактні. Це постійні граматичні ознаки. Конкретні іменники називають предмети, явища, які пізнаються органами чуття людини (книга, олівець, нога, вітер, цукор, зоря).

До абстрактних належать іменники, що називають поняття, властивості й ознаки, явища, почуття, одиниці міри та ваги, які не мають конкретного предметного значення (інтеграл, хоробрість, радість, цінність, кохання, гнів, тонна, грам, вольт).

  • Заповнення таблиці: конкретні та абстрактні іменники.

Мовна гра-розминка (слайд)

Хлопці – конкретні іменники, дівчата – абстрактні іменники, коли чуємо іменник своєї групи – присідаємо.

Деревій,крик, барвінок, гнів, ромашка, радість, вишня, плач, кохання, калина, мак).

Іменникова школа (слайд)

Визначити синтаксичну роль іменників у реченнях:

За річкою, за Дунаєм козаченько пісню грає.

Вишивала молоденька мати вишиванку.

Мова – краса спілкування.

  • Заповнення таблиці: синтаксична роль іменників.

Товариство юних поетів (слайд)

І на завершення нашого уроку я пропоную вам уявити себе в ролі поетів.

Завдання: додати іменники, утворивши вірш (слайд).

Людина починається з д……,

Із ласки і великої л…..,

Із батьківської хати і т….,

З поваги, що звучить у кожнім с…..

Знайдіть іменники, визначте їх рід, число, відмінок, вид за функціонуванням (істота/ неістота, власні/загальні, абстрактні/конкретні).

Підсумок уроку.

  • Яку тему ми сьогодні опрацювали?
  • Що досліджували?
  • Які морфологічні ознаки має іменник?
  • Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
  • Що найбільше сподобалось на уроці?
  • Який вид роботи викликав у вас труднощі? Чому?
  • Яке загальне враження від сьогоднішньої роботи? Покажіть за допомогою міміки.
  • Зверніться до епіграфа нашого уроку. Чи погоджуєтеся ви з цією китайською мудрістю? (слайд)

Домашнє завдання.

 Вивчити правила; виконати вправу за підручником.Створити табличку іменник –як частина мови.

 

 

docx
Додав(-ла)
Holovchenko Kristina Serhiivna
Додано
18 травня 2020
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку