Головченко К.С-3УА;
Конспекти уроків
1 урок
Частини мови
Тема уроку: Загальна характеристика частин мови .
Мета уроку:
Обладнання:
Підручник для 6 класу з української мови,зошит ,дошка ,мультимедійна дошка для перегляду презентації «Частини мови»
Тип уроку:
Урок систематизації та узагальнення знань.
Хід уроку:
1.Організаційний момент.
2.Оголошення теми й мети уроку.
3.Повторення та узагальнення раніше вивчених понять.
4.Повторення та систематизація основних теоретичних положень.
5.Узагальнення понять та відповідної системи знань.
6.Підсумок уроку.
1.Організаційний момент.
Дорогі діти –Добрий день !Рада Вас усіх бачити!
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші на уроці сьогодні такі: Ви повинні плідно працювати,старанно вивчати новий матеріал,бути уважними та готовими відповідати на цікаві запитання .
2.Оголошення теми й мети уроку.
Тема нашого сьогоднішнього уроку «Загальна характеристика частин мови».
Діти, скажіть будь ласка для чого нам потрібно вивчати рідну мову, вивчати частини мови?
Діти відповідають на запитання .
Правильно, щоб бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас, правильно складати словосполучення, речення, висловлювати власні думки тощо.
Адже в нашій мові дуже багато слів. І крім наявних, повсякчас народжуються нові й нові слова.
Проте для опанування мови не досить знати її словниковий склад, треба добре володіти граматикою, яку ще називають Царицею наук.
Таким чином, наша мова – це океан слів і граматика, мудрий господар, володар цього океану. Сила граматики в тому, що вона групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких найважливіших класів – частини мови. Можливо хтось скаже, який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови?
Так, правильно. Це – морфологія.
Морфологія – це розділ науки, який вивчає слово в частинах мови.
3.Повторення та узагальнення раніше вивчених понять.
Опрацювання опорного плакату “Дерево морфології”
Розділ науки про мову морфологію можна уявити деревом, його гілки – частинами мови, листя на гілках – словами.
Розглядаємо плакат, наводимо приклади слів на кожну з частин мови.
4.Повторення та систематизація основних теоретичних положень.
Опрацювання таблиці “Частини мови”. Робота в парах
– Скільки в українській мові частин мови?
– На які групи поділяються частин мови??
– Скільки самостійних частин мови?
– Чому ми ці частини мови називаємо самостійними? Чим вони характеризуються?
– Скільки службових частин мови?
– Яка роль службових частин мови?
– Як називається особлива частина мови, що не є ні самостійною, ні службовою?
5.Узагальнення понять та відповідної системи знань.
Отже, ми з’ясували значення в мові кожної частини мови, знаємо, що самостійні частини мови мають лексичне і граматичне значення: морфологічні і синтаксичні ознаки. А службові частини мови служать для зв’язків слів і частин складного речення, вираження зв’язків між словами в реченні, надають словам чи реченням додаткових відтінків або служать для творення деяких граматичних форм та нових слів.
Перевіримо, як ви вмієте розрізняти частини мови.
1. Лінгвістична гра.
Якщо ви правильно розподілите частини мови у колонки.
Знайомий, один, пахучий, обов’язок ,два, дев’яносто, спритний, думка, тридцятий, окуляри, сімсот, світанок, найкращий, вправна, великий, привабливі, дихання, вільний.
Іменник Прикметник Числівник
2. Лінгвістична фізкультхвилинка
Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник – піднімають руки вверх, прикметник – в сторони, дієслово – вперед, числівник – підносять до плечей, займенник – ставлять руки на пояс, на інші частини мови не реагують.
Мова, рідний, під, чарувати, одна, моя, сім, бо, твій, бринить, солов’їна, ой, колиска, щаслива, наша, говорімо, голосно, дванадцять, звук.
3.Вправа « Знайди зайве речення»
– Прочитайте фразеологізми. Поясніть значення кожного з них. Знайдіть числівники та «зайве» речення. Доведіть свою думку.
– Що таке числівник ? Наведіть приклади.
– Що таке фразеологізми? Наведіть власні приклади.
4.Вправа «Будь уважним»
Про яку самостійну частину мови не йшлося на уроці?
Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови? (Незмінний)
Знайдіть прислівник в усмішці:
– Яку фразу найчастіше говорять учні на уроці?
– Незнаю…
– Правильно!
– Складіть речення з даним прислівником.
5.Поетична хвилинка
Запишіть уривок з вправи підручника ,випишіть службові частини мови .
Невидимість; не великий, а малий; не друг, а ворог; недисциплінований; небезпека; невміння щось зробити; символ непохитності і відданості Батьківщині; нещастя; немилосердя;.
– Чому ці слова належать до службових частин мови?
– Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
6.Завдання «ОЙ»
Скласти з вигуком «ОЙ» 5 речень:
1.Дорікання.
2.Страх.
3.Переляк.
4.Горе.
5.Здивування.
Завдання 7.
Пригадайте і запишіть прислів’я, до складу яких входять числівники. (Кінь на чотирьох ногах і то спотикається. Сім раз відмір, один раз відріж. Хто в біді дав, дав два рази.) Група 3
Пригадайте і запишіть прислів’я, до складу яких входять займенники. (Не смійся з старих, сам такий будеш. Хто любить музику, той не може не любити життя. Де хто літував, хай там і зимує.)
Пригадайте і запишіть прислів’я, до складу яких входять прислівники. (Риба шукає, де глибше, а людина — де краще. Хто вище злізе, дужче падає. Близько лікоть, та не вкусиш.).
8.Підсумок уроку.
Вправа «Закінчи речення»
-Сьогодні на уроці ми засвоїли…..
-Мені важко далось засвоїти…..
-Мені сподобалось на уроці…..
-Я вивчив нове……..
Домашнє завдання.
Підготувати твір з урахуванням всіх частин мови.