Урок з української мови на тему: " Неозначені і заперечні займенники, їх утворення і відмінювання. Дефіс у неозначених займенниках.Ні в заперечних займенниках"

Про матеріал
План-конспект уроку ознайомлення учнів із заперечними і неозначеними займенниками, особливостями їх утворення та відмінювання, правописом цих розрядів займенників
Перегляд файлу

Неозначені  і заперечні займенники, їх утворення і відмінювання. Дефіс у неозначених займенниках.                                                            НІ в заперечних займенниках

Мета: ознайомити шестикласників із заперечними й неозначеними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні тощо; удосконалювати загально пізнавальні вміння знаходити займенники цих розрядів у тексті, визначати їх морфологічні ознаки, правильно відмінювати; розвивати творчі вміння утворювати займенники цих розрядів від відносних; за допомогою  мовленнєво – комунікативного  дидактичного матеріалу сприяти шанобливому ставленню школярів до оточуючого середовища.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

Внутрішньопредметні  зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів  і народних висловів, до складу  яких входять заперечні й неозначені займенники.

Обладнання: підручник, таблиці, схеми.

   Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданням уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 1.Фронтальне опитування учнів.

- Яка частина мови називається займенником?

- Які займенники називаються питальними, а які – відносними?

- Як відмінюються питальні  і відносні займенники?

 2.Списати поданий текст. Підкреслити в ньому займенники. Визначити розряд за значенням.

Знай, що в житті нашому є речі, які ні з чим не можна порівняти і зіставити. Це рідний народ, наша любима Вітчизна.

 Самовиховання – це насамперед  виховання в собі мужнього патріота. Той, хто по-справжньому  любить Батьківщину , - в усіх відношеннях справжня людина.

      (В. Сухомлинський)

ІІІ Сприйняття  й розуміння учнями нового матеріалу.

 1.Творче конструювання

* З’ясувати  групу за значенням і відмінок займенників. Утворити від них : а) заперечні займенники; б) неозначені займенники.

 Кого, яким, що, скількох, чия, чому, хто, чийому, ким, чиє, котрого.

Довідка: нікого, будь-кого, ніщо, хтозна-що, ніскількох, скількох-небудь, нічия, абичия, нічому, чому-небудь, ніхто, хтось, нічийому, чийому-небудь, ніким, абиким, нічиє, чиєсь,нікотрого, котрого-небудь.

*Дослідити, які частки беруть участь в утворенні заперечних і неозначених займенників.

Робота з теоретичним матеріалом

Неозначені займенники вказують на існуючі, але невідомі, неозначені особи чи предмети, їх якості та властивості; значення неозначених займенників не розкривається навіть у контексті.

 2.Прочитати подані неозначені займенники, пояснити, як вони утворились.

Дехто, дещо,деякий, хтось, щось, якийсь, хто-небудь, що-небудь, який-небудь, будь-хто, будь-що, будь-який, абиякий, казна-хто, хтозна-що.

Висновок:  неозначені займенники утворюються від питальних займенників за допомогою префіксів чи суфіксів.

 3.Розглянути таблицю написання неозначених займенників.

  Написання неозначених займенників

Разом

Через дефіс

Абихто, абищо, дещо, деякий,хтось, котрийсь, чийсь, якийсь

Хто-небудь, що-небудь, який-небудь, чий-небудь, казна-що

Висновок: неозначені займенники, утворені за допомогою префіксів будь-,  хтозна-, казна- і суфікса –небудь, пишуться через дефіс: будь-що, будь-хто, хто-небудь.

Увага! Якщо між складовими частинами  неозначених  і заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо: будь у кого, казна з ким.

4.Розглянути таблицю відмінювання неозначених займенників

Відмінок

Однина

Множина

Н.в.

Р.в.

Д.в.

Зн.в.

Ор.в.

М.в.

якийсь

якогось

якомусь

якийсь,якогось

якимсь

на якомусь, якімсь

якась

якоїсь

якійсь

якусь

якоюсь

на якійсь

якесь

якогось

якомусь

якесь

якимсь

на якомусь, якімсь

якісь

якихось,якихсь

якимсь

якісь,якихось

якимись

на якихось, якихсь

Висновок: неозначені займенники відмінюються так само, як і питальні, від яких вони і утворені.

 5.Слово вчителя

Заперечні займенники утворюються від питальних з допомогою частки НІ , що має заперечні значення і виступає у займеннику префіксом. Відмінюються вони так само, як питальні чи  відносні займенники.

Заперечні займенники вказують на повну відсутність предмета або  його ознаки.

 6. Заперечні займенники  ніщо, ніхто, ніякий, нічий розібрати за будовою. Відповісти на запитання :

1)Якою значущою частиною є частка  НІ в заперечних займенниках?

2)Який спосіб творення  заперечних займенників?

 7.Провідміняти займенники ніхто, ніщо, ніякий, нічий.

Вказати на особливості їх відмінювання.

 8.Записати слова, розкриваючи  дужки.

Ні/з/ким, ні/ким, де/чому, де/в/ чому, яка/небудь, будь/який, казна/для /кого, хтозна/з/ким.

 9. Списати , ставлячи замість крапок відповідні займенники; визначити , якими вони є членами речення.

Нехай посміє … загрожувати  країні, де є такі батьки, де є такі сини. Людина безперервно створює …. Ми готові виконати  …. завдання.

Для довідок: будь-яке, хтось, щось.

 10. Творча робота на зіставлення мовних одиниць

Користуючись довідкою, до слів і сполучень слів дібрати синонімічні фразеологічні звороти із заперечними  й неозначеними займенниками.

 Робити з великим напруженням, завжди, досить непогано, безперечно, ніщо,  незважаючи ні на що.

Довідка: не жаліти нічого, нічого не скажеш, нічого собі, ніяка сила, будь-якою ціною, у будь-яку хвилину.

ІV. Систематизація й узагальнення знань з теми

Запитання до учнів:

-Які займенники називаються неозначеними, а які -  заперечними?

-Від яких займенників вони утворюються?

-Яким способом вони утворюються?

-Навести приклади

- Поясніть правопис неозначених  і заперечних займенників?

V. Підсумок уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці, окреслення перспектив подальшої роботи.

VІ. Домашнє завдання

1.Виписати  5-6 прислів’їв чи приказок, у яких уживаються заперечні й неозначені займенники. Визначити синтаксичну роль цих займенників й указати на їх морфологічні ознаки.

2. Провідміняти займенники хто-небудь, абичий, ніщо.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2022
Переглядів
6135
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку