Українська мова 3 клас ІІ семестр
За підручником: Українська мова та читання: підручник для 3 класу закл. загал. середн. освіти (у 2-х част.) : Ч.2 / Інна Большакова, Марина Пристінська. – Харків: В-во “Ранок”, 2020.
Тема. Поняття про числівник.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з новою частиною мови – числівником. Дати початкове уявлення про числівник, ознайомити з його функцією в мові, вчити розрізняти числівники в мовленні, правильно ставити до них запитання. Розвивати мовлення учнів. Виховувати любов до рідної мови, бажання її вивчати.
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: удосконалювати вміння приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати;
комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування;
інформаційної: формувати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної: формувати здатність працювати в парі, групі, з усіма членами колективу;
загальнокультурної: учити дотримуватись норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання. Мультимедійна дошка,відео казка про Числівник,підручники, цеглинки LEGO.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
- Яким ви уявляєте наш урок? Що це?
У – успіх, уважність, усмішка.
- Без чого ми не зможемо обійтись на уроці?
Р – радість, розуміння, рух, робота
- Що він нам принесе?
О – ознайомлення, океан знань, організованість.
- І наші очікування.
К – користь.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
— Діти, пригадайте лінгвістичну казку про Царицю Граматику і скажіть, на скільки частин мови Цариця поділилав сі слова. (На 10 частин мови.)
— Які частини мови ви вже вивчили і розпізнаєте серед інших слів? (Іменник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник.)
2. Гра «Відгадай і доведи».
— Визначте, до якої частини мови належать подані слова. Чому ви так вважаєте?
Вітер, дужий, поглянув, до, над, перед, а, але, і, сім.
3. Проблемна ситуація.
— То до якої частини мови належить слово сім
— Діти, в українській мові є багато слів, що називають числа, — це числівники. Такі слова об'єднані в окрему частину мови.
III. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Що ви уявляєте,коли чуєте слово «числівник»? Які асоціації у вас виникають?
IV. Оголошення теми і завдань уроку.
— Сьогодні ми будемо вивчати ще одну самостійну частину мови — числівник.
Послухайте відео казку про Числівник.
V. Вивчення нового матеріалу(первинне сприймання)
1.Введення в тему. Робота з підручником .
2. Опрацювання правила на с. 26
3. Гра «Числівники в назвах казок»
3. Поетична хвилинка.
Впізнайте і запам'ятайте числівники.
Число числівник назове, у світ лічби нас поведе,
ми навчимося рахувати, додавати, віднімати.
Одна на світі Батьківщина,і матір теж одна—єдина,
над нами сонечко одне, проміння шле нам золоте.
Земля одна, планет — багато, на небі — тисячі зірок.
Шість буднів тижня — одне свято,та безліч у полях квіток.
Число числівник називає,і всяк школяр це добре знає.
Один, два, три, чотири, п’ять —учімось, друзі, рахувать.
— Назвіть числівники, які ви почули у вірші.
VI. Осмислення нових знань.
Запишіть сьогоднішню дату та класна робота в зошиті.
Хвилинка каліграфії.
Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати,
Одна лиш хвилинка для цього дається,
Подивимось зараз, кому не вдається
Ч ч Чч чи сл ів ни к число числівник
Колективне виконання вправи № 1 – с. 26
- Знайдіть та випишіть числівники.
- Складіть речення з одним із них.
Щоденні 5. «Цікаве слухання»
— Числівник — чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків.
На шлях історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий класслів. У середині XVIII століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особливою частиною мови. Такими вони є і до сьогодні. За частотою вживання серед інших слів числівни кзаймає у нашому мовленні восьме місце.
Людині часто доводиться щось лічити: години, дні, гроші, роки тощо, тобто встановлювати кількість предметів, позначатиїї на письмі відповідними цифрами.
Звідки взялися цифри? Як виникла лічба? Виявляється, потребу у цьому породило сааме життя. Звичайно, первісна людина не користувалася такими словами: «один», «три», «чотири» тощо. Для того, щоб порахувати предмети, досить було показати їх на пальцях. Загнувши всі пальці на одній руці, переходили на другу. А коли пальців не вистачало, продовжували лічбу на тих же пальцях, але вже по другому колу. У сиву давнину люди рахували десятками. Вчені вважають, що десяткова система числення (якою, до речі, користуємося і ми) пішла від десяти пальців на руках.
Пальці були одночасно і лічильною машинкою. Щоб, наприклад, до п’яти додати два, достатньо загнути п'ять пальців на одній руці і два на другій. Загинаєш пальці — додаєш, розгинаєш — віднімаєш.
Подекуди робили по-іншому: якщо не вистачало пальців рук переходили до ніг, тобто лічили двадцятками. Так, наприклад, лічили індійці майя, що жили на території сучасної Мексики та Гватемали. Інші люди рахували дюжинами — по 12. Напевно, тому, що число 12 має багато дільників, тобто його можна подати як дві шістки, три четвірки, чотири трійки і шість двійок.
Хвилинка відпочинку
VII. Закріплення, систематизація та узагальнення знань.
Робота в парах
Вправа № 2 - с. 26
- Пограй у парі у гру «Числівники про мене».
- Називай числівник і розповідай, як він пов’язаний із твоїм життям.
.
Вправа № 3
- Порівняй малюнок і текст.
- Випиши числівники.
- Склади свій список продуктів, уживаючи числівники.
VIII. Контрольно-коригувальний етап.
Щоденні 5. «Письмо для себе».
Вправа № 4
- Запиши числівники за зразком.
1 – 11 (один - одина̍дцять) , 2 -12 (два - дванадцять)…
VІІІ. Підсумок уроку.
Гра «Незакінчене речення»
Числівник – це…
Числівник відповідає…
Слово « зима» - це……
Слова: шість, десять, дванадцять-це ……..
Рефлексія.
- Чого навчилися на уроці?
- Яке завдання вам принесло найбільшу радість?
Настав час підбити підсумки сьогоднішнього уроку. Візьміть цеглинки LEGO і оцініть свою роботу відповідною цеглинкою
працював/працювала на високому рівні
на достатньому рівні
- на середньому рівні
на початковому рівні
3. Домашнє завдання
Виконати вправу 5 (с.27)