Мета: навчити учнів правилу написання з великої букви імен, по батькові та прізвища, розвивати мовлення, вміння аналізувати і доводити, виховувати повагу до письменників, видатних людей.
Тема: «Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей. Вимова і написання слова черговий»
Мета: навчити учнів правилу написання з великої букви імен, по батькові та прізвища, розвивати мовлення, вміння аналізувати і доводити, виховувати повагу до письменників, видатних людей.
Обладнання: портрети письменників та видатних людей, плакат «Правопис слів», казка про велику букву.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація класу.
Всі сідайте тихо, діти,
домовляймось не шуміти,
на уроці не дрімати,
а старанно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
2. Каліграфічна хвилинка.
Ч ч чер го вий
3. Списування з дошки.
В…дмідь, д…ктант, д…ван, м…даль, кр..ниця.(вЕдмідь, дИктант, дИван, мЕдаль, крИниця )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети
уроку.
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина,
А відгадайте-но, що я таке? (Ім’я)
IV. Сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу.
1. Гра «Мікрофон». Вправа 296
Спробуємо дати відповіді на запитання цієї вправи за допомогою чарівного мікрофона. На запитання відповідають лише ті діти, у яких в руках є мікрофон. Тож передаємо мікрофон по черзі, ланцюжком.
2. Казка про велику букву.
Як маленька буква стала дорослою.
Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.
— Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні?! — жалілася дядькові Алфавіту.
— Ти маленька, тому й не помічають,— поважно відповів старий.
І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую-но я із середини речення переміститись на початок».
І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям,річкам та морям, горам та долинам. Після цього її почали шанувати ще більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона прилаштувалась до імен, по батькові, потім стала на перше місце в прізвищах.
Пішла про неї слава по всій Мовляндїї. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, в які вона потрапила, пишуться з великої букви.
— Які правила вживання великої букви названі в казці?
Заучування правила на ст. 114 (Імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви.)
3. Робота з підручником.
Вправа 297
В.О. Сухомлинський, Ліна Костенко, Андрій Самійлович Малишко)
4. Гра «Упіймай ім’я»
Мав Сергійко десять слив,
Ними друзів пригостив:
Дві – Наталочці віддав,
Три – одержав Ярослав.
І Тимку дісталось двійко.
Скільки сливок з’їв Сергійко? (3 сливки)
Фізкультхвилинка «Встань — велику букву дістань».
V. Осмислення нових знань .
1. Робота з підручником.
Вправа 298 с. 114-115
Григорій Савич Сковорода посідає унікальне місце в історії української культури. Він – відомий філософ, поет, педагог.
Богдан Хмельницький – український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорізького, голова козацької держави в Україні з1648 по 1657 роки.
Устим Кармелюк – український національний герой, керівних повстанського руху на Поділлі проти національного і соціального гніту поміщиків.
2. Гра «Загубилась буква»
…етяна
…рина
…офія
…ндрійович
…асильович
…ихайлівна
…ранко
…евченко
…коворода
3. Гра «Інтерв’ю»
VI. Підсумок уроку.
VII. Завдання додому.
С. 115, вправа 299