24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Урок з української мови на тему : «Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей. Вимова і написання слова черговий»

Про матеріал

Мета: навчити учнів правилу написання з великої букви імен, по батькові та прізвища, розвивати мовлення, вміння аналізувати і доводити, виховувати повагу до письменників, видатних людей.

Перегляд файлу

Тема: «Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей. Вимова і написання слова черговий»

Мета:  навчити учнів правилу написання з великої букви імен, по батькові та прізвища, розвивати мовлення, вміння аналізувати і доводити, виховувати повагу  до письменників, видатних людей.

Обладнання: портрети письменників та видатних людей, плакат «Правопис слів», казка про велику букву.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організація класу.

Всі сідайте тихо, діти,

домовляймось не шуміти,

на уроці не дрімати,

а старанно працювати.

  • Діти, пам’ятаєте, що на попередній урок до нас приходив зайчик Антон Семенович? Так ось, йому настільки сподобався наш урок, те як ви працювали, що він вирішив показати своєму колезі котику Роману Івановичу, теж вчителю лісової школи, як ви працюєте, бо той йому не вірить, що є такі гарні, слухняні, розумні діти в педагогічній гімназії. То доведемо котику, що ми найкращі? Тож почнемо наш урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

  • Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що?  (означають назви предметів)
  • Як вони називаються? (іменники)
  • Скільки предметів вони можуть означати? (один і багато) Наведіть приклади.
  • Тож, що таке іменник? (Слова, які відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів. )

 

 

2. Каліграфічна хвилинка.

Ч   ч    чер   го   вий 

  • Пропишіть у своїх зошитах велику і малу літеру «ч», та ці три склади.
  • Яке слово можна утворити з цих складів? (черговий)
  • Запишіть це слово у зошит, зробіть його звукову модель, поділіть на склади і поставте наголос.(-0- -0-0=, чер-го-вий, наголос на [и])

3. Списування з дошки.

  • Спишіть, вставляючи пропущені букви е або и.

В…дмідь, д…ктант, д…ван, м…даль, кр..ниця.(вЕдмідь, дИктант, дИван, мЕдаль, крИниця )

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети

уроку.

  • Діти, відгадайте загадку!

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя мене людина,

А відгадайте-но, що я таке? (Ім’я)

  • Діти, як ви вже знаєте, усі предмети, що нас оточують, мають своє ім'я. Тобто «книжка» — це не зошит, бо зошит має своє ім'я... Так і люди. Як тільки маленька дитина народжується, їй дають ім'я.
  • Які імена хлопчиків і дівчаток ви знаєте? Так, Дмитрик, Настя, Олег — це імена.
  • А от літніх людей, ваших батьків, учительку кличуть не просто по імені, а й по батькові. (Лариса Михайлівна, Ірина Володимирівна)
  • Кожна людина має своє ім'я, по батькові, прізвище. Спробуємо дослідити, як правильно пишуться вони, чому саме так. Навчимося правильно писати ці іменники, бо грамоти вчиться — завжди знадобиться. Для людини її ім'я звучить найсолодше, тому імена тих, хто гарно працюватиме, міркуватиме, буде красиво писати, правильно сидіти, даватиме цікаві відповіді на питання, звучатимуть найчастіше. Це буде найкращим визначенням його хорошої роботи на уроці.

IV. Сприймання й усвідомлення нового навчального матеріалу.

  • У нас в класі є кілька хлопчиків і дівчаток, які мають однакові імена. Якщо я назву тільки ім'я, то невідомо, до кого саме я звертаюсь. Тому, крім імені, я називаю й прізвище учня.(Наприклад, в класі є дві Насті – Чабан і Ружина, два Івана Захарченко  і Словцов). А коли ви виростите, вас будуть називати ще й по батькові, як вчителя або ваших тата й маму: Дмитро Сергійович, Катерина Василівна. Отже, кожна людина має своє ім’я, по батькові, прізвище.

1. Гра «Мікрофон». Вправа 296

  • А зараз давайте перевіримо, як ви знаєте свої, ваших батьків та друзів прізвища, імена, по батькові.
  • Тож відкрийте підручник на сторінці 114 та знайдіть вправу 296.

Спробуємо дати відповіді на запитання цієї вправи за допомогою чарівного мікрофона. На запитання відповідають лише ті діти, у яких в руках є мікрофон. Тож передаємо мікрофон по черзі, ланцюжком.

  • Назви своє ім’я та імена кількох своїх друзів.
  • Назви ім’я та по батькові своєї вчительки , мами, тата.
  • Назви своє прізвища та прізвища свого однокласника.

2. Казка про велику букву.

  • Діти, а чи знаєте ви, звідки з’явилась велика буква? А зараз я вам розповім.

Як маленька буква стала дорослою.

Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

— Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні?! — жалілася дядькові Алфавіту.

— Ти маленька, тому й не помічають,— поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую-но я із середини речення переміститись на початок».

І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям,річкам та морям, горам та долинам. Після цього її почали шанувати ще більше. Але і цього їй було мало. Задумала вона прилаштувалась до імен, по батькові, потім стала на перше місце в прізвищах.

Пішла про неї слава по всій Мовляндїї. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, в які вона потрапила, пишуться з великої букви.

— Які правила вживання великої букви названі в казці?

Заучування правила на ст. 114 (Імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви.)

3. Робота з підручником.

Вправа 297

  • Прочитайте і спишіть. Підкресліть прізвища.
  • Поясніть, чому слова написанні з великої букви.
  • Прізвища яких письменників ви ще можете назвати? (Т. Г. Шевченко,

В.О. Сухомлинський, Ліна Костенко, Андрій Самійлович Малишко)

4. Гра «Упіймай ім’я»

  • Діти, зараз я вам зачитаю віршик, а вам необхідно уважно його слухати, і коли ви почуєте будь-яке ім’я, то вам необхідно плеснути в долоні.

Мав Сергійко десять слив,

Ними друзів пригостив:

Дві – Наталочці віддав,

Три – одержав Ярослав.

І Тимку дісталось двійко.

Скільки сливок з’їв Сергійко? (3 сливки)

  • Як ми  напишемо ці імена? (з великої букви)

Фізкультхвилинка «Встань — велику букву дістань».

  • Я називаю слова. Якщо ви почуєте слово, що означає ім’я, по батькові чи прізвище, ви повинні встати, якщо інші слова, то присісти.

V. Осмислення нових знань .

1. Робота з підручником.

Вправа 298 с. 114-115

  • Прочитайте текст.
  • Випишіть імена  та прізвища людей, про яких говориться в тексті. Що ви про них знаєте?

Григорій Савич Сковорода посідає унікальне місце в історії української культури. Він – відомий філософ, поет, педагог.

Богдан Хмельницький – український військовий, політичний і державний діяч. Гетьман Війська Запорізького, голова козацької держави в Україні з1648 по 1657 роки.

Устим Кармелюк  – український національний герой, керівних повстанського руху на Поділлі проти національного і соціального гніту поміщиків.

2. Гра «Загубилась буква»

  • Діти, вам не обхідно вставити пропущені букви, пам’ятаючи правило яке ми сьогодні вивчили.

…етяна  

…рина

…офія

…ндрійович

…асильович

…ихайлівна

…ранко

…евченко

…коворода


  • Що ми записали в першому стовпчику? (імена) В другому? (по батькові) В третьому? (прізвища)
  • Як ми пишемо всі ці слова? (з великої букви)

3. Гра «Інтерв’ю»

  • А зараз уявімо, що ми з вами на телепередачі «Сім’я від А до Я». І як ведуча цієї програми візьму у вас інтерв’ю.
  • Усім добрий день, рада вас всіх бачити на моїй телепередачі! Тема нашого випуску «Мої мама і тато». Розкажіть про своїх батьків. Як їх зовуть? Де вони працюють? Як проводять з вами час?  (2-3 учня дають відповідь)

VI. Підсумок уроку.

  • Що ми сьогодні вивчали на уроці? (правило написання імен, по батькові, прізвищ)
  • Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей? (з великої літери)

VII. Завдання додому.

С. 115, вправа 299

  • Діти, а хто хоче виконати цікаве завдання на наступний урок? Вам необхідно буде знайти інформацію про те, що означає ваше ім’я та як виникло ваше прізвище.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
1151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку