Вправи "Синтаксис у середній школі"

Про матеріал

У розробці зібрані цікаві інтерактивні вправи з розділу "Синтаксис". Вправи складені відповідно до програмних вимог вивчення цього розділу. Після кожної вправи вказано клас та етап уроку, на якому можливе використання цієї вправи.

Перегляд файлу
  1. Вправа «Диктор телебачення»
  • Часто під час перегляду телевізійних програм Ви можете помітити, що диктори чітко, вдало та легко промовляють слова, речення із різними інтонаціями. Цього досягти не так просто. Кожного дня їм слід вправлятися  у вимовлянні скоромовок, чистомовок тощо. Але також їм слід навчитися вимовляти речення із різними інтонаціями. Це зараз ми і будемо вивчати.
  • Ваше завдання прочитати ці речення із трьома інтонаціями: питальною, спонукальною та розповідною.

• Українці люблять свою землю.

• Перед їдою треба мити руки.

• За партою слід сидіти правильно.

• Люди повинні берегти рідну природу.

  • Чи важко було змінювати інтонацію речення?
  • Що було найлегшим?

(5 клас, етап уроку: формування вмінь та навичок)

  1. Вправа «Втрачені знаки»
  • Уважно подивіться на подані речення. Чого у них не вистачає? (кінцевих розділових знаків)
  • Трапляється так, що в поспіху письменники забувають поставити розділові знаки у реченнях. Хоча читач може поставити відповідні знаки, виходячи з контексту та слів у реченні.
  • Ваше завдання вставити кінцеві розділові знаки, враховуючи зміст та особливості речень.

Поглянь-но, як тут гарно

Стій і дивись, як ці кучматі дуби зачаровано зупинились перед полянкою

І хто зупинив цю горду парубочу міць

Оця єдина берізка

Стоїть вона біля стіжка, мов наречена, і сама ніяковіє

А ось від неї пробивається струмок (За М.Стельмахом.)

 ( 7 клас, етап уроку: актуалізація опорних знань)

  1. Вправа «Розірвана шпаргалка»
  • Часто, готуючись до написання контрольних робіт учні готують шпаргалки. Добре, якщо вона написана так, що все зрозуміло, але трапляються ситуації, в результаті яких шпаргалка може пошкодитися, наприклад розірватися. Ось така неприємна ситуація і трапилася із учнем 6 класу: його шпаргалка розірвалася.
  • Ваше завдання допомогти відновити написане.

Розповідні речення – це речення,

що містять одну граматичну основу.

Питальні речення – це речення,

що містять повідомлення.

Спонукальні речення – це речення,

що містять запитання.

Прості речення – це речення,

що містять заклик, наказ, прохання.

Складні речення – це речення,

що не виражають особливих переживань і вимовляються спокійним тоном.

Окличні речення – це речення,

що виражають емоційні переживання і вимовляються з окличною інтонацією.

Неокличні речення – це речення,

що містять дві і більше граматичні основи.

  1. клас, етап уроку: підсумок уроку)
  1. Пояснювальний диктант.
  • Запишіть речення. Вкажіть речення прості та складні, серед простих двоскладні та односкладні.

Ми обрали свій шлях. Тільки час і Вітчизну не владні обрати (С.Борщевський.) О, як то тяжко тим шляхом ходити, де люди всі отарою здаються… (Леся Українка.)  Певно, колючою буде дорога. А пригорнутись немає до чого. Душу на скніння не  приневолюй! На Україну! Додому, додому! (М.Самійленко.)  Не така, на жаль, дорога випала (В.Забаштанський.) Так, я буду крізь сльози сміятись! (Леся Українка.)  Ні, ні! Не стишу рвійних кроків  і не заллюсь сльозами я! (П.Василенко.) Так, найстрашніші на світі із втрат – втрата Любові і втрата Надії (В.Вітт.)

(8 клас, етап уроку: актуалізація опорних знань)

  1. Вправа «Розпізнай, перебудуй».

— Ось послухайте жарт і перебудуйте питальне речення в спонукальне.

Не розгубився

На уроці географії учитель розповідає про кліматичні умови Англії і пояснює, що в Лондоні часто бувають густі тумани. Наступного уроку викликає до карти учня, щоб той показав Лондон.

Учитель. Ну, довго ще шукатимеш?

Учень. Лондон саме в тумані, тому я його не бачу.

(5 клас, етап уроку: підсумок уроку)

  1. Вправа «Відповідність»
  • Часто у житті трапляються ситуації, з яких треба шукати вихід, шукати відповідні шляхи розв’язання. Ваше завдання знайти відповідності до лівої колони у правій.

                 Складне речення                                        Приклад

  1. Складносурядне         А Дитинству все казковим видається – не

                                        збіднюйте ж душі його красу!

  1. Складнопідрядне        Б Клекіт млина термосить пітьму, а вона чіпляє

                                        тендітні зірки, що зриваються і стрімко 

                                                           линуть десь на заставську соснину.

  1. Безсполучникове         В Вода хлюпотіла, розливалася через верх

                                        кількома живими цівками.

  1. Складне з різними       Г Пам’ятай, що легко нам усім буває сплутать 

видами зв’язку                 щирість і підступність.

                                    Д Підбилися в зеніт Волосожари, і каже казку       

                                                           зірка до зорі.

(9 клас, етап уроку: підсумок уроку)

  1. Вправа «Зміна конструкції»
  • Українська мова, на відміну від багатьох інших, може похвалитися вільним формулюванням речень. Часто трапляється так, що письменники шукають способи переформулювати речення відповідно до контексту. Тому зараз Ви матимете змогу спробувати себе у ролі письменника.
  • Перебудуйте речення так, щоб утворилися безсполучникові складні конструкції.

Я пам’ятаю, що на Дніпрі од берегів так пахли трави. Ми стукали, але нікого не було вдома. Наука вчить багато, а життя – ще більше. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!

Зразок: Я пам’ятаю, що на Дніпрі од берегів так пахли трави. – Я пам’ятаю: на Дніпрі од берегів так пахли трави.

(9 клас, етап уроку:актуалізація опорних знань)

  1. Вправа «Цікаві сполучники»
  • Сполучник – це частина мови, що має велику цінність під час формування речень. Тому такі «маленькі слова» не варто упускати, що, на жаль, зробив ще недосвідчений майстер пера. Виправіть помилки цього письменника-початківця.
  • Поставте між частинами складного речення потрібні сполучники та розділові знаки.

Земля не може жити без сонця … людина без щастя. Гуде пташиним співом ліс … найгучніше в ньому гулі виводить іволга свій свист. Самій не довго збитися з путі … трудно з неї збитися в гурті. Стояв травень … було душно, як улітку. Дерево стояло голе … на віттях його вже починалось пташине життя. Важкі темні хмари облягали небо … на сході тремтить і виграє вузька золотава смуга сонця.

Слова для довідок: і, а, й, та, проте, а, та, але.

(9 клас, етап уроку:формування знань, умінь та навичок)

  1. Вправа «Додай слова»
  • Ви вже знаєте, що обов’язковими компонентами для кожного речення є підмет і присудок. Але не менш важливими і потрібними є другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. Без них речення є менш цікавими.
  • Ваше завдання поширити подані речення другорядними членами, утворивши твір-мініатюру.

 Підкралася осінь. Дерева прибралися. Вітерець погойдує. Листячко шелестить. Хмарки розповзлись. Курличуть журавлі.

(5 клас, етап уроку:формування знань, умінь і навичок)

  1. Вправа «Кубування»

(На гранях ігрового кубика написані запитання. Учні, кидаючи кубик, вибирають запитання і дають відповідь на нього)

Запитання:

1) Що означає підмет? (Підмет означає предмет, ознака якого виражена присудком.)

2) На які питання відповідає? (Підмет відповідає на питання хто? що?)

3) З яким членом речення пов’язаний підмет? (У реченні підмет пов’язаний з присудком.)

4) Чим може виражатися? (Підмет виражається будь-якою частиною мови, кпім прислівника, а також сполученням слів.)

5) Складіть речення, у якому слово ‘‘веселка’’ виступало б підметом. (На осінньому небі виступила кольорова веселка.)

6) Складіть речення, у якому слово ‘‘дощ’’ виступало б підметом. (Літний дощ приносить радість.)

(8 клас, етап уроку: сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
2774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку