У розробці зібрані цікаві інтерактивні вправи з розділу "Синтаксис". Вправи складені відповідно до програмних вимог вивчення цього розділу. Після кожної вправи вказано клас та етап уроку, на якому можливе використання цієї вправи.
• Українці люблять свою землю.
• Перед їдою треба мити руки.
• За партою слід сидіти правильно.
• Люди повинні берегти рідну природу.
(5 клас, етап уроку: формування вмінь та навичок)
Поглянь-но, як тут гарно
Стій і дивись, як ці кучматі дуби зачаровано зупинились перед полянкою
І хто зупинив цю горду парубочу міць
Оця єдина берізка
Стоїть вона біля стіжка, мов наречена, і сама ніяковіє
А ось від неї пробивається струмок (За М.Стельмахом.)
( 7 клас, етап уроку: актуалізація опорних знань)
Розповідні речення – це речення, |
що містять одну граматичну основу. |
Питальні речення – це речення, |
що містять повідомлення. |
Спонукальні речення – це речення, |
що містять запитання. |
Прості речення – це речення, |
що містять заклик, наказ, прохання. |
Складні речення – це речення, |
що не виражають особливих переживань і вимовляються спокійним тоном. |
Окличні речення – це речення, |
що виражають емоційні переживання і вимовляються з окличною інтонацією. |
Неокличні речення – це речення, |
що містять дві і більше граматичні основи. |
Ми обрали свій шлях. Тільки час і Вітчизну не владні обрати (С.Борщевський.) О, як то тяжко тим шляхом ходити, де люди всі отарою здаються… (Леся Українка.) Певно, колючою буде дорога. А пригорнутись немає до чого. Душу на скніння не приневолюй! На Україну! Додому, додому! (М.Самійленко.) Не така, на жаль, дорога випала (В.Забаштанський.) Так, я буду крізь сльози сміятись! (Леся Українка.) Ні, ні! Не стишу рвійних кроків і не заллюсь сльозами я! (П.Василенко.) Так, найстрашніші на світі із втрат – втрата Любові і втрата Надії (В.Вітт.)
(8 клас, етап уроку: актуалізація опорних знань)
— Ось послухайте жарт і перебудуйте питальне речення в спонукальне.
Не розгубився
На уроці географії учитель розповідає про кліматичні умови Англії і пояснює, що в Лондоні часто бувають густі тумани. Наступного уроку викликає до карти учня, щоб той показав Лондон.
Учитель. Ну, довго ще шукатимеш?
Учень. Лондон саме в тумані, тому я його не бачу.
(5 клас, етап уроку: підсумок уроку)
Складне речення Приклад
збіднюйте ж душі його красу!
тендітні зірки, що зриваються і стрімко
линуть десь на заставську соснину.
кількома живими цівками.
видами зв’язку щирість і підступність.
Д Підбилися в зеніт Волосожари, і каже казку
зірка до зорі.
(9 клас, етап уроку: підсумок уроку)
Я пам’ятаю, що на Дніпрі од берегів так пахли трави. Ми стукали, але нікого не було вдома. Наука вчить багато, а життя – ще більше. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!
Зразок: Я пам’ятаю, що на Дніпрі од берегів так пахли трави. – Я пам’ятаю: на Дніпрі од берегів так пахли трави.
(9 клас, етап уроку:актуалізація опорних знань)
Земля не може жити без сонця … людина без щастя. Гуде пташиним співом ліс … найгучніше в ньому гулі виводить іволга свій свист. Самій не довго збитися з путі … трудно з неї збитися в гурті. Стояв травень … було душно, як улітку. Дерево стояло голе … на віттях його вже починалось пташине життя. Важкі темні хмари облягали небо … на сході тремтить і виграє вузька золотава смуга сонця.
Слова для довідок: і, а, й, та, проте, а, та, але.
(9 клас, етап уроку:формування знань, умінь та навичок)
Підкралася осінь. Дерева прибралися. Вітерець погойдує. Листячко шелестить. Хмарки розповзлись. Курличуть журавлі.
(5 клас, етап уроку:формування знань, умінь і навичок)
(На гранях ігрового кубика написані запитання. Учні, кидаючи кубик, вибирають запитання і дають відповідь на нього)
Запитання:
1) Що означає підмет? (Підмет означає предмет, ознака якого виражена присудком.)
2) На які питання відповідає? (Підмет відповідає на питання хто? що?)
3) З яким членом речення пов’язаний підмет? (У реченні підмет пов’язаний з присудком.)
4) Чим може виражатися? (Підмет виражається будь-якою частиною мови, кпім прислівника, а також сполученням слів.)
5) Складіть речення, у якому слово ‘‘веселка’’ виступало б підметом. (На осінньому небі виступила кольорова веселка.)
6) Складіть речення, у якому слово ‘‘дощ’’ виступало б підметом. (Літний дощ приносить радість.)
(8 клас, етап уроку: сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу)