Урок з української мови "Написання власних іменників" 2 клас

Про матеріал

Тема. Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.

Мета.Формування в учнів навички писати з великої літери назви міст, сіл, вулиць, річок, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; поглиблювати знання про історію України; виховувати почуття гордості за Батьківщину.

Перегляд файлу

Тема. Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.

Мета.  Формування в учнів навички писати з великої літери назви міст, сіл, вулиць, річок, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; поглиблювати знання про історію України; виховувати почуття гордості за Батьківщину.

Хід уроку

 

  1. Організація учнів до уроку

Вчитель: 
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.

Учні: 
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас!
Ми запрошуєм ласкаво
На урок в наш другий клас.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів

А) Створення проблемної ситуації

- Сьогодні, йдучи на роботу, я почула та­кий вислів: «Людина без Вітчизни, як соловей без пісні».

- Що це за вислів? (Прислів'я)

- Без чого не може жити соловей? Чому? (Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів).

-  Без чого не може жити людина?

-  Яким словом, близьким за значенням, можна замінити слово «Вітчизна»? (Батьківщина)

- А як називається наша Батьківщина?

- Відгадайте загадку-добавлянку.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов'їна

Люби, шануй, оберігай

Наш край, що зветься ... (Україна)

 

Б) Каліграфічна хвилинка

- Назвіть перший звук у слові.

- Який він? Чому?

- Якою буквою на письмі позначається цей звук?

Літера У сьогодні іменинниця і тому я її запишу на дошці.

В)Гра «Мовне асорті»

Ук на жа край ра дер люблять ва діти свій ї

- Назвіть склади?

- Утворіть слова. Запишіть. (Україна, держава)

УУУ ууу Україна держава

- Що означає слово «держава»? (Країна)

- Як називається наша держава? (Україна)

- Що ще написано на дошці? (Слова)

- Що можна скласти зі слів? (Речення)

- Що виражає речення? (Закінчену думку)

- Складіть речення з цих слів.

Діти люблять свій край.

-  Я вважаю, що кожна людина, у якій би вона державі не жила, повинна любити і захищати її та поважати її закони.

 

Г) Гра «Будь уважним!»

- Свою любов до рідного краю Т.Г. Шевченко і висловлював у віршах.

... Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть.

А я дивлюсь... і серцем лину

    В темний садок на Україну.

 

  • Чому слово Україна написане з великої літери?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

А) Вступне слово учителя

- Сьогодні ми будемо вчитися правильно писати: назви країн, міст (сіл), вулиць, річок. А щоб найбільше пізнати, я запрошую у подорож по Україні.

     Щоб біль­ше та краще роздивитися все, що зустрінемо на своєму шляху, ми помандруємо на повітряній кулі. А все, що побачимо і почуємо, будемо записувати у наших бортових журналах. Нас будуть супроводжувати капітани, які багато знають про наш край.

  •            Перші згадки про виготовлення повітряних куль зустрічаються в рукописах карельських народів. Вони виготовляли їх  зі ... шкіри кита і бика! Згадується, що повітряну кулю мала практично кожна сім'я. Причому саме за допомогою таких куль стародавні карели долали відстані між населеними пунктами.
  •            Мандри — це не просто гра і відпочинок, а це робота під девізом:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь!

І про кмітливість не забудь!

Б) Актуалізація опорних знань учнів.

- Щоб піднятися в повітря, нам потрібно скинути зайвий вантаж. Кожна ваша правильна відповідь допоможе скинути на землю один із мішечків, які не дають нам змогу злетіти.

- Пригадайте з попередніх уроків, які слова ми пишемо з великої літери? Чому?

 

  1. Осмислення нових знань

 

А)      Робота з підручником

  • Прочитайте правило на с.109.
  • Чи правильний відповіді  ви давали ?

 

 

Б)       Робота з таблицею

держави

Україна, Польща, Канада, Латвія, Білорусь.

міста

Тернопіль, Київ, Харків, Чернігів, Черкаси, Львів.

села

Калинівка, Вишневе, Щасливе, Тополі.

вулиці

Руська, Дівоча, Хрещатик, Зелена, Глибока.

річки

Інгул, Дніпро, Дунай, Дністер, Припять.

 

  • Розгляньте таблицю. Прочитайте її. Який висновок ви можете зробити?
  • Чому слова, що в лівій колонці, написані з малої букви? (Тому що це назви предметів, а слова правої колонки – їхні імена.)

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

А ) Коментоване письмо

  • Кожна держава має головне місто, свою столицю, над якою ми зараз пролітаємо.

Воно відоме в світі,

Каштани в ньому квітнуть,

Дніпро тече широкий,

Ворота Золотії

Стоять, мов чародії.

Ну, а хто з вас здогадається,

Як це місто називається? (Київ)

 

- Про історію цього міста знає …….

 

     Столиця України – місто Київ. У легендах розповідається, що колись давно Дніпро був таким широким, що з одного берега ріки другого не було видно. Ось тоді і поселилися на дніпровських кручах три брати зі своєю сестрою. Старшого звали Кий, жив він на найвищій горі, середнього звали Щек, і жив він на іншій горі, молодшого – Хорив, і жив він на найменшій горі. Сестру – красуню звали Либідь. Брати дуже любили її за доброту і дзвінкий голос. На честь Кия назвали брати своє місто Києвом.

 

- Розгорніть підручник на сторінці 109. Знайдіть вправу 237. Уважно прочитайте текст вправи і будьте готові дати відповіді на мої запитання.

 

- Яке місто є нашою столицею?

- З якої букви написано сло­во? Чому?

-  Яка назва центральної вулиці?

- Поясніть написання цієї назви.

 

     Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс. Із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався по схилах глибокого і довгого яру, який перехрещувався з другим яром в тому називався «Хрещатим». Де саме був яр? Та звичайно ж, там, де зараз Хрещатик. Він тому так і зветься, що тут був колись Хрещатий Яр.

 

 

- Спишіть другий абзац вправи, коментуючи написання слів.

 

Б) Творча робота над вправою 234

- Цікаво! До  яких  міст  ми   потрапимо,   коли розгорнемо книгу на с.108 і прочи­таємо вправу 234.

- Рушаймо далі, і наступна зупинка буде у місті Харкові. Хто розповість нам легенду, звідки пішла назва міста?

 

     Був собі козак Харко. Легенда розповідає, що уподобав він собі місце біля річки Харків і поселився там. І чи то від назви ріки вона пішла, чи від першого поселенця козака Харка так і не відо­мо.

 

  • Харків – це перша столиця України. Це другий після Києва культурний центр України. Тут діють численні культурні заклади — театри, музеї, бібліотеки, центри розвитку і дозвілля.
  • Складіть і запишіть речення із «розсипанки слів».
  • Чому деякі слова ми написали з великої букви?

 

театрів, багато, у, бібліотек, Харкові, музеїв

        (У Харкові багато музеїв,театрів, бібліотек .)

 

 

Фізкультхвилинка

 

   В один з таких театрів вас запрошує Харків,  пропонує відпочити і спробувати себе в якості артистів танцю.

 

В) Коментоване письмо, вправа 235, с.109.

- Ми продовжуємо нашу подорож. Погляньте униз. Що це за сині стрічечки звиваються на землі?

  • На території України протікає близько 73000 річок. Наші предки любили мандрувати, займалися торгівлею. Це вони робили на човнах по річках, бо поїздів тоді ще не було. Тому більшість міст розташовані на берегах річок.
  • Виконавши вправу 235, ми дізнаємося, на берегах яких річок розташовані деякі міста України.

 

Отже, наша наступна зупинка - місто Чернігів. Історію назви цього міста підготував і розповість нам наш учень.

Історики пов'язують назву міста Чернігова з назвою Чорна гора. Вона й нині стоїть поблизу міста. Інша легенда твердить, що жила собі княгиня Чорна. Була вона гар­на й горда, і от коли вороги напали на місто, вона вики­нулася з вікна замку. Ну, а в пам'ять про неї і назвали місто Чернігів.

 

  • Спишіть перше речення вправи самостійно.
  • Ми незаба­ром будемо у місті Полтаві.

  Полтава — старе місто. Як засвідчує літопис, була ко­лись у Ворскли притока-річечка, яку люди звали Лтава. Але історія цікава, бо від поселення «по Лтаві» і пішла назва — Полтава.

 

  • Спишіть друге речення цієї вправи.

 

  •  На березі якої річки розкинулося наше рідне місто Вінниця? (Південний Буг)

 

  • Складіть про це речення і запишіть його в наших бортових журналах.

(Вінниця розкинулася на обох берегах річки Південний Буг.)

 

Г) Розвиток зв’язного мовлення

- Дітки, а ви любите своє рідне місто? Чому?

- Складіть речення про красу нашої Вінниці.

 

Д) Написання назв вулиць. Робота над словами, правопис яких потрібно запам’ятати.

-    Пролітаємо над нашим рідним містом.

  • А які вулиці є в нашому місті?
  • Як називається центральна вулиця міста?(Соборна)
  • На якій вулиці живете ви?
  • Як будемо писати назви вулиць?
  • Слово вулиця – словникове. Написання його слід запам’ятати.
  • Чи знайоме вам значення слова вулиця? Звернемося до тлумачного словника.

   У населених пунктах два ряди будинків і простір між ними для проходу і проїзду, а також сам цей простір. Вулиця Івана Франка. Сільська вулиця.

  • Запишіть речення під диктовку.

 

Центральна вулиця Вінниці – Соборна.

 

Е) Написання назв сіл. Коментування домашнього завдання.

 

  • Наша подорож триває.  Послухайте уважно і скажіть, куди запрошує нас українська поетеса Леся Українка.

Там хати садами вкриті,

Срібним маревом повиті

Коло сіл стоять тополі

Розмовляють з вітром в полі. (У село)

- Знайдіть вправу 236. Прочитайте завдання до вправи на с. 109.

- Прочитайте вголос текст вправи.

- Поясніть , чому деякі слова написані з великої літери?

- Поясніть розділові знаки у реченнях. Це і буде ваше домашнє  завдання.

 

VI. Підсумок уроку

 

- Наша повітряна  куля набирає швидкості, і ми спробуємо відгадати, над якими містами, річками України ми пролітаємо. Запишемо ці назви у наших бортових журналах.

 Хвилина розумової гімнастики

 

Жито і мир (Житомир)

Петро, Дніпро (Дніпропетровськ)

їв Микола (Миколаїв)

   Іван Франко (Івано-Франківськ)

   Яке місто повзає? (Ужгород)

   Яка річка протікає у роті? (Десна)

   Назва річки, в якій є число «5»? (Прип’ять)

   Яку річку можна зрізати ножем? (Прут)

 

Робота в парах. Гра Знайди зайве слово»

 

  1. Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса.
  2. Дунай, Десна,  Полтава, Дністер, Південний Буг.
  3. Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці.
  4. Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.

 

- Ось і повернулися ми з подорожі до класу.

   - Чи сподобався вам рідний край?

   - Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?

- Пригадайте речення, яке ми склали на почат­ку уроку?

(Діти люблять свій край)

Поміркуйте! Перебудуйте речення так, щоб воно звучало як побажання.        (Діти, любіть свій край!)

- Яке це речення за метою висловлювання?

-  Запишіть речення на кольорових карточках, які лежать у вас на партах. А тепер давайте відправимо наші побажання всім мешканцям нашої країни. Нехай всі люди знають, як учні нашого класу шанують і люблять свій рідний край.

(Куля із кольоровими карточками відпускається у повітря)

 

  1. Оцінювання

 

 

  1. Домашнє завдання

Вправа 236, с.109. Вивчити правило, с.109.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кошельна Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Форийчук Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1321
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку