Тема. Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.
Мета.Формування в учнів навички писати з великої літери назви міст, сіл, вулиць, річок, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; поглиблювати знання про історію України; виховувати почуття гордості за Батьківщину.
Тема. Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.
Мета. Формування в учнів навички писати з великої літери назви міст, сіл, вулиць, річок, розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас; поглиблювати знання про історію України; виховувати почуття гордості за Батьківщину.
Вчитель:
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Учні:
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас!
Ми запрошуєм ласкаво
На урок в наш другий клас.
А) Створення проблемної ситуації
- Сьогодні, йдучи на роботу, я почула такий вислів: «Людина без Вітчизни, як соловей без пісні».
- Що це за вислів? (Прислів'я)
- Без чого не може жити соловей? Чому? (Якщо соловей не буде співати, то буде звичайною сірою пташкою. Бо саме спів відрізняє його від інших птахів).
- Без чого не може жити людина?
- Яким словом, близьким за значенням, можна замінити слово «Вітчизна»? (Батьківщина)
- А як називається наша Батьківщина?
- Відгадайте загадку-добавлянку.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна
Люби, шануй, оберігай
Наш край, що зветься ... (Україна)
Б) Каліграфічна хвилинка
- Назвіть перший звук у слові.
- Який він? Чому?
- Якою буквою на письмі позначається цей звук?
Літера У сьогодні іменинниця і тому я її запишу на дошці.
В)Гра «Мовне асорті»
Ук на жа край ра дер люблять ва діти свій ї
- Назвіть склади?
- Утворіть слова. Запишіть. (Україна, держава)
УУУ ууу Україна держава
- Що означає слово «держава»? (Країна)
- Як називається наша держава? (Україна)
- Що ще написано на дошці? (Слова)
- Що можна скласти зі слів? (Речення)
- Що виражає речення? (Закінчену думку)
- Складіть речення з цих слів.
Діти люблять свій край.
- Я вважаю, що кожна людина, у якій би вона державі не жила, повинна любити і захищати її та поважати її закони.
Г) Гра «Будь уважним!»
- Свою любов до рідного краю Т.Г. Шевченко і висловлював у віршах.
... Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люди, що одпочинуть.
А я дивлюсь... і серцем лину
В темний садок на Україну.
А) Вступне слово учителя
- Сьогодні ми будемо вчитися правильно писати: назви країн, міст (сіл), вулиць, річок. А щоб найбільше пізнати, я запрошую у подорож по Україні.
Щоб більше та краще роздивитися все, що зустрінемо на своєму шляху, ми помандруємо на повітряній кулі. А все, що побачимо і почуємо, будемо записувати у наших бортових журналах. Нас будуть супроводжувати капітани, які багато знають про наш край.
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь!
І про кмітливість не забудь!
Б) Актуалізація опорних знань учнів.
- Щоб піднятися в повітря, нам потрібно скинути зайвий вантаж. Кожна ваша правильна відповідь допоможе скинути на землю один із мішечків, які не дають нам змогу злетіти.
- Пригадайте з попередніх уроків, які слова ми пишемо з великої літери? Чому?
А) Робота з підручником
Б) Робота з таблицею
держави |
Україна, Польща, Канада, Латвія, Білорусь. |
міста |
Тернопіль, Київ, Харків, Чернігів, Черкаси, Львів. |
села |
Калинівка, Вишневе, Щасливе, Тополі. |
вулиці |
Руська, Дівоча, Хрещатик, Зелена, Глибока. |
річки |
Інгул, Дніпро, Дунай, Дністер, Прип’ять. |
V. Узагальнення і систематизація знань
А ) Коментоване письмо
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть,
Дніпро тече широкий,
Ворота Золотії
Стоять, мов чародії.
Ну, а хто з вас здогадається,
Як це місто називається? (Київ)
- Про історію цього міста знає …….
Столиця України – місто Київ. У легендах розповідається, що колись давно Дніпро був таким широким, що з одного берега ріки другого не було видно. Ось тоді і поселилися на дніпровських кручах три брати зі своєю сестрою. Старшого звали Кий, жив він на найвищій горі, середнього звали Щек, і жив він на іншій горі, молодшого – Хорив, і жив він на найменшій горі. Сестру – красуню звали Либідь. Брати дуже любили її за доброту і дзвінкий голос. На честь Кия назвали брати своє місто Києвом.
- Розгорніть підручник на сторінці 109. Знайдіть вправу 237. Уважно прочитайте текст вправи і будьте готові дати відповіді на мої запитання.
- Яке місто є нашою столицею?
- З якої букви написано слово? Чому?
- Яка назва центральної вулиці?
- Поясніть написання цієї назви.
Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс. Із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався по схилах глибокого і довгого яру, який перехрещувався з другим яром в тому називався «Хрещатим». Де саме був яр? Та звичайно ж, там, де зараз Хрещатик. Він тому так і зветься, що тут був колись Хрещатий Яр.
- Спишіть другий абзац вправи, коментуючи написання слів.
Б) Творча робота над вправою 234
- Цікаво! До яких міст ми потрапимо, коли розгорнемо книгу на с.108 і прочитаємо вправу 234.
- Рушаймо далі, і наступна зупинка буде у місті Харкові. Хто розповість нам легенду, звідки пішла назва міста?
Був собі козак Харко. Легенда розповідає, що уподобав він собі місце біля річки Харків і поселився там. І чи то від назви ріки вона пішла, чи від першого поселенця козака Харка — так і не відомо.
театрів, багато, у, бібліотек, Харкові, музеїв
(У Харкові багато музеїв,театрів, бібліотек .)
Фізкультхвилинка
В один з таких театрів вас запрошує Харків, пропонує відпочити і спробувати себе в якості артистів танцю.
В) Коментоване письмо, вправа 235, с.109.
- Ми продовжуємо нашу подорож. Погляньте униз. Що це за сині стрічечки звиваються на землі?
Отже, наша наступна зупинка - місто Чернігів. Історію назви цього міста підготував і розповість нам наш учень.
Історики пов'язують назву міста Чернігова з назвою Чорна гора. Вона й нині стоїть поблизу міста. Інша легенда твердить, що жила собі княгиня Чорна. Була вона гарна й горда, і от коли вороги напали на місто, вона викинулася з вікна замку. Ну, а в пам'ять про неї і назвали місто Чернігів.
Полтава — старе місто. Як засвідчує літопис, була колись у Ворскли притока-річечка, яку люди звали Лтава. Але історія цікава, бо від поселення «по Лтаві» і пішла назва — Полтава.
(Вінниця розкинулася на обох берегах річки Південний Буг.)
Г) Розвиток зв’язного мовлення
- Дітки, а ви любите своє рідне місто? Чому?
- Складіть речення про красу нашої Вінниці.
Д) Написання назв вулиць. Робота над словами, правопис яких потрібно запам’ятати.
- Пролітаємо над нашим рідним містом.
У населених пунктах два ряди будинків і простір між ними для проходу і проїзду, а також сам цей простір. Вулиця Івана Франка. Сільська вулиця.
Центральна вулиця Вінниці – Соборна.
Е) Написання назв сіл. Коментування домашнього завдання.
Там хати садами вкриті,
Срібним маревом повиті
Коло сіл стоять тополі
Розмовляють з вітром в полі. (У село)
- Знайдіть вправу 236. Прочитайте завдання до вправи на с. 109.
- Прочитайте вголос текст вправи.
- Поясніть , чому деякі слова написані з великої літери?
- Поясніть розділові знаки у реченнях. Це і буде ваше домашнє завдання.
VI. Підсумок уроку
- Наша повітряна куля набирає швидкості, і ми спробуємо відгадати, над якими містами, річками України ми пролітаємо. Запишемо ці назви у наших бортових журналах.
Хвилина розумової гімнастики
Жито і мир (Житомир)
Петро, Дніпро (Дніпропетровськ)
їв Микола (Миколаїв)
Іван Франко (Івано-Франківськ)
Яке місто повзає? (Ужгород)
Яка річка протікає у роті? (Десна)
Назва річки, в якій є число «5»? (Прип’ять)
Яку річку можна зрізати ножем? (Прут)
Робота в парах. Гра Знайди зайве слово»
- Ось і повернулися ми з подорожі до класу.
- Чи сподобався вам рідний край?
- Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
- Пригадайте речення, яке ми склали на початку уроку?
(Діти люблять свій край)
Поміркуйте! Перебудуйте речення так, щоб воно звучало як побажання. (Діти, любіть свій край!)
- Яке це речення за метою висловлювання?
- Запишіть речення на кольорових карточках, які лежать у вас на партах. А тепер давайте відправимо наші побажання всім мешканцям нашої країни. Нехай всі люди знають, як учні нашого класу шанують і люблять свій рідний край.
(Куля із кольоровими карточками відпускається у повітря)
Вправа 236, с.109. Вивчити правило, с.109.
1