Урок з української мови"Порівняння прикметників та іменників. Зв’язок прикметників з іменниками в реченні.Роль прикметників у мовленні. Складання усної розповіді про прикметник "

Про матеріал
Урок з елементами критичного мислення.Актуалізує знання учнів про прикметник як частину мови.Розвиває вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачує словниковий запас учнів,розвиває критичне,творче мислення.Демонструє зв’язок іменників із прикметниками.Формує навички каліграфічного письма.
Перегляд файлу

Українська мова 4 клас

Тема . Порівняння прикметників та іменників. Зв’язок прикметників з іменниками в реченні.Роль прикметників у мовленні. Складання усної розповіді про прикметник за поданим планом.

 

Мета:  актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови;

  •                 з’ясувати роль прикметників у мовленні;
  •                 розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів,розвивати  критичне,творче мислення;
  •                 продемонструвати зв’язок іменників із прикметниками;
  •                 формувати навички каліграфічного письма;
  •                 виховувати любов до рідної мови. 

 

Обладнання:малюнки, таблиці,  картки,  таблиця – опора на правило.

Хід уроку

I Організація класу.

Діти промовляють хором:

Продзвенів дзвінок,

починається урок,

Будем дружно працювати.

Щоб почути у кінці,

Що у нашім  дружнім класі

Діти-просто молодці.

II  Мотивація навчальної діяльності.

1.Метод «Збери слово».

На початку уроку дітям роздаються картки із літерами «С» «Х» «У» «І» «П» .

Пропоную  відповісти на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом; відповідь повинна починатися з отриманої букви (наприклад, старанним, хорошим , інформованим, приємним ,уважним тощо.)

Далі з поданих літер складається слово «УСПІХ», вчитель і учні бажають один одному успіху на уроці.

  •                  Роботи у нас багато, тому, щоб усю її подолати, потрібно бути:

уважними

розумними

організованими

кмітливими

  • Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?
  •                   Якщо ви будете саме такими,  то урок пройде швидко і цікаво.

ІІІ.Перевірка домашнього завдання.

  1.               Бліц-опитування. Вправа з м’ячем.

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

М’ячик, діти, не простий.

М’ячик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

(Учитель кидає м’ячик комусь із дітей і  задає запитання, учень відповідає , повертаючи м’яч.)

  •    Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
  •    Що означає? (Ознаку предмета)
  •    На які питання відповідає? (Який?,Яка?,Яке?, Які?)
  •                  Яку роль відіграють прикметники у мовленні? (Прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше його описати, допомагають яскравіше уявити цей предмет. Без прикметників важко, а то й неможливо описати предмет або явище.)

 

IV.Актуалізація опорних знань.

  1.               Метод «Прес»

Тема нашого уроку звучить так: «Зв'язок прикметників з іменниками в реченні». Як ви вважаєте, чи є ця тема важливою для нас? Навіщо її подали до вивчення?

  1.               Позиція. Висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору. Почніть так: «Я вважаю, що…».
  2.               Обґрунтування. Поясніть, чому ви так вважаєте, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції. Почніть так: «Тому що,…».
  3.               Приклад. Наведіть приклад, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, назвіть факти, які демонструють ваші докази. Почніть так: «Наприклад…».
  4.               Висновки. Узагальніть свою думку, зробіть висновок, починаючи словами: «Отже…», «Таким чином…»

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\001.pngC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\002.png

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\003.pngC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\004.png

2.«Діаграма Ейлера-Венна»

Учням пропонується зобразити 2 круга, що перетинаються. 1-ий круг – це «Прикметник», 2-ий – «Іменник». У кругах діти записують ознаки , притаманні певній частині мови. На території перетину, учні записують спільне для обох частин мови.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\00d.jpg

 

V.    Повідомлення теми і мети уроку

        Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з прикметниками, будемо вчитися визначати рід і число прикметників; розглянемо, що спільного і відмінного між прикметниками та іменниками.

VІ.    Сприймання і усвідомлення нового матеріалу  

1.Каліграфічна хвилинка.

ий ій а я е є

— Доберіть прикметники з такими закінченнями і запишіть їх. Визначте рід прикметників. Зіставте, яке закінчення у прикметників кожного роду.

Висновок. Рід прикметників можна визначити за такими формальними ознаками як родові закінчення.

2 . Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87)

  • Виразне читання вірша учнями.

   Про що ви дізналися з тексту вірша?

    Яка його головна думка?

    Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський)

  • Вибіркове списування за другим завданням до вправи на с. 87.
  • Визначення роду прикметників.

Отчий (ч.р.) дім, у високім (с.р.) житі, рідна (ж.р.) хата.

     Як ми визначаємо рід прикметників?

3.Робота в парах.

1.Робота з казкою.

 Прочитайте казку. Доповніть її, уставляючи на місці пропусків слова.

Двоє друзів, Іменник і Прикметник, вирішили погратись у гру «Сполучи слова». Для цього вони приготували свої приклади.

 Пілот, – почав Іменник, а Прикметник додав:

 Відважний, чудовий, видатний, хороший, військовий, цивільний.

 Квітка.

 Велика, маленька, …, …, … .

 А тепер пограємось у зміну форми, – запропонував Іменник. – Спочатку за числами, а потім – за відмінками.

 Пісня, – першим почав він.

 Весела, дзвінка, …, …, … .

 Пісні.

 Веселі, сумні, …, … .

 Мед, – продовжував Іменник.

 Смачний, свіжий, …, … .

 Меду, – запропонував Іменник.

 Смачного, …, … . – А тепер позмінюймо наші слова за родами, – запропонував і собі Прикметник.

 Не розумію тебе, відповів Іменник, як це я зможу змінити свої слова за родами?

  1.               Питання до казки.

 Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? (Бо іменники мають рід, але не змінюються за родами). Поясни на прикладах основну відмінність між іменником і прикметником.

 

Ч. р.

Ж. р.

С. р.

прикметник

залізний

залізна

залізне

іменник

стіл

столиха (Ні!)

столеня (Ні!)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка (гра «Пантоміма»)

  •                   Покажіть як себе веде :
  •                   мокра курка під дощем,
  •                   успішний бізнесмен у своєму кабінеті,
  •                   чапля на болоті,
  •                   директор підприємства, що проводить нараду,
  •                   орел в польоті,
  •                   котик, що виліз на кактус,
  •                   учень, що слухає пояснення вчителя.

 

4.Робота в групах

Впр. 170, с. 89

 Складіть усну розповідь за таким планом:

  1.               Яку частину мови називають прикметником? На які питання він відповідає?
  2.               З якою частиною мови прикметник найчастіше пов'язаний у реченні?
  3.               Як змінюється прикметник? Чи так само як іменник?
  4.               Які закінчення мають прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду у називному відмінку однини?
  5.               Про що можна довідатись із закінчень прикметників?

(Прикметником називають самостійну частину мови, яка вказує на ознаку предмета. Відповідає прикметник на питання який? яка? яке? 
Найчастіше в реченні він пов'язаний з такою частиною мови як іменник. Прикметник змінна частина мови. Він змінюється так як і іменник: з числами, відмінками, а в однині і за родами (хоча іменник не змінюється за родами, але має рід).
Прикметники чоловічого роду, у називному відмінку однини, мають закінчення - ий, - ій; жіночого роду – - а, -я; середнього роду – - е, -є. За цими закінченнями можна дізнатись, до якого роду належить прикметник.)

5.Вивчення правила

 

6.Гра «Перетвори іменник у прикметник»

Радість, тишина, сум, хоробрість, зелень, залізо

 

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

1. «Порушена послідовність»

(1) Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета (4) і в початковій формі відповідає на питання (5) який? яка? яке? (6) Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді та відмінку, (2) що й іменник, (9) від якого він залежить. (11) Змінюється прикметник за (10) числами, (8) відмінками, (3) а в однині й за (7) родами.

2. «Рюкзак»

Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання «Які з тих знань, умінь, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи тощо?». Папірці з відповідями складають у «рюкзак». Вибірково знайомляться з відповідями.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Впр. 173, с. 89.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
4353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку