Українська мова 4 клас
Тема . Порівняння прикметників та іменників. Зв’язок прикметників з іменниками в реченні.Роль прикметників у мовленні. Складання усної розповіді про прикметник за поданим планом.
Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови;
Обладнання:малюнки, таблиці, картки, таблиця – опора на правило.
I Організація класу.
Діти промовляють хором:
Продзвенів дзвінок,
починається урок,
Будем дружно працювати.
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти-просто молодці.
II Мотивація навчальної діяльності.
1.Метод «Збери слово».
На початку уроку дітям роздаються картки із літерами «С» «Х» «У» «І» «П» .
Пропоную відповісти на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом; відповідь повинна починатися з отриманої букви (наприклад, старанним, хорошим , інформованим, приємним ,уважним тощо.)
Далі з поданих літер складається слово «УСПІХ», вчитель і учні бажають один одному успіху на уроці.
уважними
розумними
організованими
кмітливими
ІІІ.Перевірка домашнього завдання.
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
М’ячик, діти, не простий.
М’ячик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
(Учитель кидає м’ячик комусь із дітей і задає запитання, учень відповідає , повертаючи м’яч.)
IV.Актуалізація опорних знань.
Тема нашого уроку звучить так: «Зв'язок прикметників з іменниками в реченні». Як ви вважаєте, чи є ця тема важливою для нас? Навіщо її подали до вивчення?
2.«Діаграма Ейлера-Венна»
Учням пропонується зобразити 2 круга, що перетинаються. 1-ий круг – це «Прикметник», 2-ий – «Іменник». У кругах діти записують ознаки , притаманні певній частині мови. На території перетину, учні записують спільне для обох частин мови.
V. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з прикметниками, будемо вчитися визначати рід і число прикметників; розглянемо, що спільного і відмінного між прикметниками та іменниками.
VІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1.Каліграфічна хвилинка.
ий ій а я е є
— Доберіть прикметники з такими закінченнями і запишіть їх. Визначте рід прикметників. Зіставте, яке закінчення у прикметників кожного роду.
Висновок. Рід прикметників можна визначити за такими формальними ознаками як родові закінчення.
2 . Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87)
— Про що ви дізналися з тексту вірша?
— Яка його головна думка?
— Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський)
Отчий (ч.р.) дім, у високім (с.р.) житі, рідна (ж.р.) хата.
— Як ми визначаємо рід прикметників?
3.Робота в парах.
1.Робота з казкою.
– Прочитайте казку. Доповніть її, уставляючи на місці пропусків слова.
Двоє друзів, Іменник і Прикметник, вирішили погратись у гру «Сполучи слова». Для цього вони приготували свої приклади.
– Пілот, – почав Іменник, а Прикметник додав:
– Відважний, чудовий, видатний, хороший, військовий, цивільний.
– Квітка.
– Велика, маленька, …, …, … .
– А тепер пограємось у зміну форми, – запропонував Іменник. – Спочатку за числами, а потім – за відмінками.
– Пісня, – першим почав він.
– Весела, дзвінка, …, …, … .
– Пісні.
– Веселі, сумні, …, … .
– Мед, – продовжував Іменник.
– Смачний, свіжий, …, … .
– Меду, – запропонував Іменник.
– Смачного, …, … . – А тепер позмінюймо наші слова за родами, – запропонував і собі Прикметник.
– Не розумію тебе, відповів Іменник, як це я зможу змінити свої слова за родами?
– Чому Іменник не зрозумів пропозиції Прикметника? (Бо іменники мають рід, але не змінюються за родами). Поясни на прикладах основну відмінність між іменником і прикметником.
|
Ч. р. |
Ж. р. |
С. р. |
прикметник |
залізний |
залізна |
залізне |
іменник |
стіл |
столиха (Ні!) |
столеня (Ні!) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фізкультхвилинка (гра «Пантоміма»)
4.Робота в групах
Впр. 170, с. 89
– Складіть усну розповідь за таким планом:
(Прикметником називають самостійну частину мови, яка вказує на ознаку предмета. Відповідає прикметник на питання який? яка? яке?
Найчастіше в реченні він пов'язаний з такою частиною мови як іменник. Прикметник змінна частина мови. Він змінюється так як і іменник: з числами, відмінками, а в однині і за родами (хоча іменник не змінюється за родами, але має рід).
Прикметники чоловічого роду, у називному відмінку однини, мають закінчення - ий, - ій; жіночого роду – - а, -я; середнього роду – - е, -є. За цими закінченнями можна дізнатись, до якого роду належить прикметник.)
5.Вивчення правила
6.Гра «Перетвори іменник у прикметник»
Радість, тишина, сум, хоробрість, зелень, залізо
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
1. «Порушена послідовність»
(1) Прикметник – це частина мови, що називає ознаку предмета (4) і в початковій формі відповідає на питання (5) який? яка? яке? (6) Прикметник завжди стоїть у тому числі, роді та відмінку, (2) що й іменник, (9) від якого він залежить. (11) Змінюється прикметник за (10) числами, (8) відмінками, (3) а в однині й за (7) родами.
2. «Рюкзак»
Кожен з учнів стисло записує на папері відповідь на запитання «Які з тих знань, умінь, що отримали на уроці, вони візьмуть із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи тощо?». Папірці з відповідями складають у «рюкзак». Вибірково знайомляться з відповідями.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Впр. 173, с. 89.