Урок з української мови "Повторення вивченого про прикметник, як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні"

Про матеріал

Урок з української мови в 4класі з теми "Повторення вивченого про прикметник, як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні".

Клас ділиться на групи. Під час роботи в групах, діти вчиться добирати прикметники до іменників, розрізняти їх у реченнях, спостерігати за їх роллю у мовленні, працювати над культурою письма.

Підсумок уроку проходить в ігровій формі, під час якої діти на "ялинкових кульках" записують компліменти ялинці, якими прикрашають її (малюнок на дошці).

Під час хвилинки-цікавинки діти діляться підготовленою інформацію про те, як святкували Новий рік у давні часи в різних країнах світу.

Перегляд файлу

Відкритий урок з української мови в 4 -Б класі

Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; з’ясувати роль прикметників у мовленні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до природи;  виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання.Опорні схеми, презентація, картки для роботи в групах; роздрукований вірш, малюнок ялинки, малюнки – прикраси для ялинки.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Створення емоційно-сприятливого настрою.

 

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок,

Нехай знання ідуть вам впрок.

 

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

2. Складання девізу уроку:

Не просто слухати, а й чути.

Не просто дивитися, а й бачити.

Не просто відповідати, а й міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

. Етап організації виконання плану діяльності.

1.Робота над загадкою

    …….., …. , 

Ця  ……  дівиця.

 …… сріблом землю вкрила ,

З……         ……  калину зробила.

- Чи можна дізнатися про що йдеться? Чому?

-  Прочитаємо ще один текст.

Білокоса, білолиця,

Ця холодная дівиця.

Білим сріблом землю вкрила ,

З гіркої солодку калину зробила. ( Зима )

2.Записати каліграфічно слово  зима

   ЗИ  ИМ  ЗМ   МА     ЗИМА           ( Записують каліграфічно у зошити)

 

- Яка орфограма в слові?  Як перевірити?

- До якої  частини мови  належить. Зробіть морфологічний розбір слова. ( схема)

- Доберіть до іменника зима спільнокореневі слова. ( усно)

Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька. (На презентації)

Доведіть, що вони спільнокореневі.

        -Чи є серед них слово, яке належить до прикметника?На яке питання  відповідє ?

-Які слова вам допомогли відгадати загадку? Поставмо  до них  питання.

-До якої частини мови належать ці слова. Доведіть свою думку.

 

3. Письмо з коментуванням.

-Випишіть  прикметники (Білокоса, білолиця, холодна, гіркої, солодку)

  •          Яка роль прикметників у даній загадці?

 

4. Оголошення теми і  завдань уроку

- Сьогодні ми помандруємо володіннями ще однієї частини мови,  вчитимемось добирати прикметники до іменників, розрізняти їх у реченнях, спостерігати за їх роллю у мовленні, працюватимемо над культурою письма.

5. Очікування від уроку.

 III. Повторення і систематизація основних теоретичних положень провідних ідей уроку.

1. Постановка проблеми

 - Діти, чи існує таке словосполучення зимова зима.  Чому?

- Допоможе дібрати прикметники з вірша « Зима»

 

2. Робота на віршем.

- Прочитайте мовчки  вірш, визначте настрій , який створює поезія?

 

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така чудова.

Міста чистенькі, білі села -

Зима і радісна й весела.

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима по-своєму  красива.

А вранці іній – от обнова!

Яка зима у нас казкова.

Гілок од інею не видно,

Тоді вона, звичайно  срібна.  

 Яка ж зима? Яка вона?

Вона весела і  сумна.

 

3. Робота в групах

  •          1гр.  У променеву таблицю впишіть прикметники до слова зима.Назвіть прикметники  близькі за значенням.

(Чудова, радісна. Весела, красива, казкова, срібна, весела, сумна)

2гр. У променеву таблицю впишіть прикметники до слова зима.Назвіть прикметники з протилежним значенням.

( Чудова, радісна. Весела, красива, казкова, срібна, весела, сумна)

3, 4гр. Доберіть  приметники  до слів

Сніг-

Мороз-

5,6.гр.- Вставити прикметники  , які найбільше підходять для вірша.

 

Що за ….         днина.

Сніг ……… блищить!

Вийшов….хлопчина.

Швидко із санками біжить.

(пухнастий,   сріблястий,  веселий., чудовая , сумний)

8. Звіт груп. 

4.Фізкультхвилинка.

5.Робота над текстом

1 група. Зима примчала на  коні у сади і парки.

( Білокоса чарівния зима примчала на срібному коні у парки і сади.)

- Прочитайте речення. Чи можна за цим реченням намалювати малюнок? Чому?

-Які слова прикрашають речення?

-Яка роль прикметників у мовленні?

-Запишімо з коментуванням.Підкресліть прикметники.

(Записати з коментуванням. Підкреслити прикметники. Граматичну основу.)

 

      2 група. Торкнуласячарівноюпаличкоюверхівокдерев.

 

  •          Роз’єднаймо слова.Прочитайте речення. Тренуємо пам’ять. Запишемо по пам’яті.

 

  •          Що ж відбулося  із деревами?

 

3 група. Заіскрились на них  (кришталеві,білі,пухнасті,срібні) шубки (пишні, срібні,кришталеві )  сукні.

- Із дужок доберіть прикметники, які найкраще підходять до цього речення і запишіть самостійно.

     4 група. Гордо і самотньо на галявині стоїть …. … ялинка.

- Самостійно запишіть речення про ялинку, доповнюючи його прикметниками.

-Прочитаймо запис. Що записали? Доведіть.

- Який це текст?

 -Що можна дібрати? Доберімо.

- Прочитаймо  текст, який записала я .      

 

Зима примчала на  коні у сади і парки. Торкнулася  паличкою верхівок дерев. Заіскрились на них    шубки   та сукні. Гордо і самотньо на галявині стоїть  ялинка.

 

6. Підсумок

- Який текст вам сподобався більше. Чому?

-   То  яка роль прикметників у  мовленні?   

 

   - Чому ялинка стоїть самотньо? Подивіться, зима забула прикрасити її.

-У вас на партах є ялинкові прикраси. Напишіть на них прикметник – комплімент ялинці і подаруйте їй.( прикріплюють до ялинки. )

 

   7. Хвилинка-цікавинка.

   Чому восени листя на всіх деревах опадає, а голочки на ялинці залишаються?

Річ у тому, що голочки – хвоїнки для ялинки – те ж саме, що й для інших дерев зелень. Але хвоїнок набагато більше. Коли б ялинка восени скинула своє колюче вбрання, то їй би не вистачило весни, щоб знову одягнутись густою хвоєю. Щоб повністю змінити старі голочки , ялинці потрібно 9 років.

– Як ялинка рятує пташок від холоду?

    Взимку в засніженому лісі зелена ялинка – перша красуня. Увійдеш в ялинковий ліс, а там, наперекір зимі, побачиш живу зелень. Зразу і про зиму забудеш! Густі ялинкові лати не пропускають сердитого вітру. Тому тут тепліше. У негоду птахи летять у ялинковий ліс.

 

8. Складання асоціативного куща.

– А що таке Новий рік для кожного з вас? Скажіть одним-двома словами.

9. Звіт груп

Зустрічати Новий рік люди почали давно. Зараз ми послухаємо повідомлення про особливості святкування Нового року в різних країнах світу.

1-ша группа. Коли святкували Новий рік у давні часи?

В Індії, Месопотамії, Вірменії Новий рік зустрічали 21 березня, у день рівнодення. З приходом весни починалися польові роботи, і люди святкували прихід Нового року, щоб отримати багатий урожай.

У Давній Греції Новий рік відзначали 22 червня, коли був найдовший день у році. Святкували його весело, з ходою в костюмах, оспівуючи бога виноробства Діоніса.

 от у Давньому Єгипті Новий рік зустрічали у вересні, на честь зірки Сіріус.

 

 

Цікаво, що римський імператор Юрій Цезар увів у дію свій календар з 365 днями, по 7 днів на тиждень. Саме по ньому почали вести літочислення.

2-га група. Цікаві звичаї святкування Нового року в різних країнах

В Англії про прихід Нового року сповіщає дзвін. В Індії на Новий рік потрібно збити паперового змія стрілою, що палає. Коли змій спалахує, свято можна вважати відкритим. У Японії просто необхідно придбати граблі – щоб було чим загрібати гроші в прийдешньому році. У Шотландії підпалюють бочки з дьогтем і котять їх вулицями – “спалюють” старий рік і освітлюють дорогу новому. Ранок Нового року в них ще відповідальніший, ніж власне новорічна ніч, адже від того, хто першим увійде до будинку цього дня, залежить благополуччя господарів. Вважають, що щастя приносить темноволосий чоловік, який прийшов з подарунком. А от у Китаї Новий рік святкують між 17 січня і 19 лютого, під час молодика. Тисячі ліхтарів запалюють під час процесій, щоб освітити шлях у Новий рік. Китайці вважають, що Новий рік оточений злими духами. Тому вони відлякують їх хлопавками і петардами. Іноді заклеюють вікна та двері папером, щоб не впускати злих духів.

3-тя група. Традиції святкування Нового року в Україні

Цікаво, що в Україні святкування Нового року було поділене на два періоди: святі вечори і страшні вечори. Вечори до 1 січня вважалися святими, а після – страшними. У давнину люди вірили, що в перші дні Нового року “нечиста сила” набуває особливої ваги, завдаючи всім неабиякої шкоди. Щоб хоч якось захиститися від зла, над дверима і вікнами ставили знак у вигляді хреста. Тому Новий рік викликав не так радість, як страх. Потім стали святкувати Новий рік 1 березня, у час, коли природа пробуджується, усе оживає. Але березневий Новий рік протримався недовго. Незабаром початок року перенесли на 1 вересня, бо вересень – дуже важливий місяць для віруючих, наповнений багатьма пам’ятними подіями. Лише з ХУІІІ ст. Новий рік святкують 1 січня.

IV. Підсумок уроку.

Гра «Продовжити речення»

  •          Прикметник відповідає ….
  •          Прикметник вказує на …
  •          Прикметники потрібні..

 V. Домашнє завдання (диференційовано).

- Виберіть завдання, яке було б цікаво вдома виконувати.

-   Списати дві загадки, прикметники підкреслити.

-  Скласти текст – опис  «Зимовий день »

  -Скласти казку про прикметник « Жив-був Прикметник. Одного разу …»

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 вересня
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку