Урок з української мови " Префікси -роз, -без"

Про матеріал

Мета: формувати в учнів уміння писати префікси й прийменники; ознайомити з правилами вимовляння і правопису, переносу слів із префіксами роз-, без-, розширювати вміння застосовувати префікси у словотворенні; формувати життєво необхідні компетентності учнів; розвивати спостережливість, мовлення, літературну вимову, грамотність письма, орфографічну пильність до слова; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес до мови, почуття доброти, патріотичні почуття.

Перегляд файлу

Тема: Правопис префіксів роз-, без-.

Мета: формувати в учнів уміння писати префікси й  прийменники; ознайомити з правилами вимовляння і правопису, переносу слів із префіксами роз-, без-, розширювати вміння застосовувати префікси у  словотворенні; формувати життєво необхідні компетентності учнів; розвивати спостережливість, мовлення, літературну вимову, грамотність письма, орфографічну пильність до слова;  збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес до мови, почуття доброти, патріотичні почуття.

Обладнання: підручник, зображення зимового лісу (хатинки та ялинок) з гномиками роз-, без-, сніжинки, шишечки, мікрофон, «Чарівний кубик», предметні малюнки, перфокарти, роздаткові картки, шаблони сніговичка, м’ячик.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організація класу до роботи.

Учні (разом) Станемо рівненько.

                     Усміхнемося веселенько.

                     Ще один важливий крок

                     Зробимо за цей урок.

                     Глибше вивчимо ми мову

                     Солов’їну і чудову.

 1. Привітання з гостями

Добрий день! У добрий час!

Радо ми вітаєм вас.

Здоров’я, радості бажаєм

Урок рідної мови розпочинаєм.

Учениця: Рідну мову ми вивчаємо,

Любимо, не забуваємо,

Рідну мову будем знати,

Берегти і шанувати.

2.Визначення емоційного стану учнів

Посміхніться та лагідне і добре слово промовте один одному. Налаштуємось позитивно на урок, промовляючи девіз уроку:

  «Твій успіх іде на користь мені,

  А мій - на користь тобі».

 І так всі ми разом повинні дарувати людям добро.

   Бо від чого ж на краплинку щастя збільшилося в світі?

   Від чого ж на краплинку сонця збільшилося в світі?

   Від чого ж на краплинку радіснішим стало наше життя?

Лише від одного доброго слова, від однієї посмішки стає кращим наше життя. Підніміть смайлик, що символізує ваш настрій.

3.Вправа «Мікрофон». Я в ролі кореспондента газети хотіла б у вас запитати, якими ви повинні бути сьогодні на уроці?(відповіді дітей).

Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий,творчий, продуктивний, змістовний  урок і наприкінці уроку дізнаємось, хто в нас найактивніший знавець рідної мови.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Технологія «Кубування»

           Завітав сьогодні в клас

           На урок знову донас

           Кубик, діти, не простий,

           Кубик, діти, чарівний.

           Він доріжку прокладає,

           Знання ваші перевіряє. (На кожній грані куба висвітлюється запитання). Проаналізуємо завдання кубика, повторимо вивчене про будову слова.

- Яка частина слова називається префіксом?

-Що таке прийменник?

-Де у слові стоїть префікс?

-Як пишуться прийменники зі словами?

-Як пишеться префікс зі словами? Правильна відповідь висвітлилась вам на слайді. Завдяки нашому «Чарівному кубику» ми повторили вивчене про будову слова.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

-Діти, сьогодні ми здійснимо уявну мандрівку в зимовий ліс, покрокуємо стежечками країни Мованії, будемо вивчати «секрети» вулиці префіксів та  дізнаєтесь, як правильно вимовляти, писати і переносити слова з префіксами роз-, без-.

1.Запис дати в зошитах. Каліграфічна хвилинка

Урок почнемо без зупинки з каліграфічної хвилинки. А зараз ми з вами зустрінемось з префіксами –роз-, -без-, і каліграфічно запишемо в своїх зошитах ці з’єднання, бо після цього на вас чекає казкова зустріч.

2.Проблемне питання

Послухайте казку і запам’ятайте 2-3 слова з префіксами роз-, без-, каліграфічно їх запишіть.

3. Казка про префікси  Роз-, Без-.

    В чарівній  країні Мованії було містечко, де жили гноми. Серед них було два незвичайні гноми Роз-, і Без-. Вони не хотіли жити за давніми законами їхнього міста. Гномики  були талановиті та головне – у них були добрі серця. Щодня вони утворювали для інших нові слова. Гномик Роз любив все робити з розмахом, отже, він не просто писав, а розписував, не просто чесав русяве волосся, а розчісував, не просто малював, а  все довкола розмальовував яскравими фарбами. Він мав добре серце і все роздавав, розвеселяв, розділяв, роздарував.

     Другий гном Без- від нього теж не відставав і до всього свої руки докладав. Де не було межі, ставало безмежжя, де не було багато води, - стало безводним,  де не знали ціни – безцінний, де не чути мови – безмовний, де не знайшли коштовності – безкоштовний.

    От і сьогодні добрі гноми Роз і Без побувають у нашій мандрівці і допоможуть нам утворювати нові слова та правильно їх писати.

4. Відгадування загадки ( про зиму)

Зупинимось уявно на хвилинку. А чому так скрізь біло навкруги в лісі? Замініть одним словом вислів, яка для наших гномиків «найхолодніша пора року». Так, діти, адже, прийшла до нас бабуся у білому кожусі,

Поля причепурила, і білим снігом вкрила. Хто це?

Тож, яка пора року багата на свята? Недарма в народі кажуть: «Зима іде-свята несе».   Коли ми говоримо про зиму, то які спадають вам на думку?

5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1.Робота за варіантами. Правопис префіксів роз-, без-. Гра «Утвори слова».

Всі ви, я знаю, любите, той край, де ви народились, бо це для вас рідна і люба серцю земля. Наші гномики теж полюбляють мальовничі краєвиди зимового лісу, тому й  присіли перепочити під розкішними ялинками, і  помітили, що на ялинкових  прикрасах написані слова, які стосуються нашого уроку.  Просять вашої допомоги. Вставте відповідні префікси в слова:

1 варіант- виписує слова з префіксами Роз-  (--------

а 2 варіант –з префіксами Без-.(-----------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      ...бив,                                                         ...хмарний,

                      ...голосий,                                                 ...казати,

                      ...плести,                                                    ...шумний,

                      ... межний.                                                 ...мовляла.

 

Роздивився навкруги безтурботний гномик Роз- , і навіть розвеселився від такої краси зимової природи, і для свого безкорисливого дружка Без- вирішив приготувати сюрприз. Йому захотілося зліпити, як ви гадаєте кого? (Сніговика). Взявся до праці, активно працював. Дуже подібний вийшов, але чогось йому не вистачає. Чого? Очей, носика, ротика, рук, ніг, мітли.

- Якщо у нього всього цього нема, то який сніговичок?

2.Коментоване письмо слів з префіксом Без-. (безокий, безносий, безротий, безрукий)

Як ви гадаєте, гномик Без- розсміявся з такого сніговичка.

Чи шкода вам його? Ніколи, діти, не потрібно сміятися з товариша, якщо в нього щось не виходить. Тут також потрібна ваша увага, підтримка, вчасно сказане добре слово.

Якщо ви були уважні, то помітили, що якась частинка слова у першому і другому стовпчиках повторюється. Яка? ( Роз-, Без-). Що це? Ви, гадаєте, що це префікс? Добре.

3.Запис слів з префіксами  Роз (позначення префіксів роз-, без-).

4. Формування і читання правила про правопис префіксів роз-, без-.

а) хорове читання правила

Рубрика «Запамятаймо»

У префіксах роз-, і без-

Не буває букви «с»

Букву «з» завжди пиши:

Безкоштовний, розкажи.

б)Читання правила з підручника

5. Фізкультхвилинка

Вчитель: Саме час-дружно відпочити.

 І знайому фізкультхвилинку в гості запросити.

Діти: Ми мандруємо, мандруєм,

Україною крокуєм,

Ось побачили Карпати,

Як вершину нам дістати?

Синевір стрічає нас,

Та до дна дістати зась!

Далі ми йдемо поважно,

Шлях долати нам неважко.

Порівняйтесь, посміхніться,

Батьківщині усміхніться,

Обійшли країну колом,

Повертаємось до школи.

Раз присядем, два присядем і за парти тихо сядем.

6. Дидактична вправа «Віднайди і спіймай українське»

Рушаймо далі. Кожен пишається, діти, своєю рідною землею, завжди хоче сказати про неї найкращі слова, бо людина найбільше любить  той край, де народилася і живе. Поміркуйте і спіймайте те, що з цього, що я буду читати є в Україні: Амазонка, гори Карпати, Париж, Чорне море, Дніпро, Жовте море, Говерла, розквітчані сади, Хрещатик, безкраї степи, Прага, озеро Світязь, заквітчані луги, безмежні поля, майдан Незалежності.

Учитель: Слова, які зустрічалися вам, характеризують нашу рідну землю, тому й до вас звучать такі слова заклику:

 - Пам’ятай, не забувай,

Батьківську стежину,

Прикрашай, шануй свій край,

Дім свій – Батьківщину.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1.Робота з підручником. Виконання вправи 186 (усно) на с.80

у вигляді гри « Лінгвістичний волейбол»

Гномики Роз, Без просять вас трохи їх розігріти їх в зимовому лісі – розважати, розвеселити, і зіграти в рухливу гру «Лінгвістичний волейбол». Будемо утворювати нові слова за допомогою префіксів роз, без.

(учні передають один одному маленький м’ячик, називаючи при цьому слова з  відповідними орфограмами)

2.Вступна бесіда до вправи 187.

- А якою буває природа?(жива і нежива). Які гори є в нас на Україні? Сьогодні-11грудня- Міжнародний день гір

Діти, такої мальовничої природи, як у нас на Україні ніде немає. Недарма, вважають Західну Україну маленькою Швейцарією.

До якої природи віднесемо вітер, сонце, небо, ранок, землю? (до неживої).

- А деревце, травичку, бруньки? (до живої)

- Що робить зимовий ліс взимку? Доберемо синонімічний ряд слів до слова спить (дрімає, відпочиває)

- В якому значенні вжиті ці слова? Про це прочитаємо казку з підручника (вправа 187).

Діти, на вас чекає нова казка, яка написана в підручнику, де ви повинні  прослідкувати за префіксами, які вивчаємо сьогодні на уроці. Ознайомтесь з цією казкою.

Завдання перед читанням: потрібно вставити префікси –роз-, без- в словах, і поділити їх (усно) для переносу.

Хлопчики ділять для переносу слово, яким було небо цього ранку? (без-хмар-ним). Дівчатка ділять слово, що робив теплий весняний вітер? (роз-гой-дав).

2. Виконання вправи 187 в зошитах та на дошці.

3. Читання учнем правила про перенос слів з префіксами з підручника.

Вчитель: - Гномик довго потягався,

нагинався, розгинався

Руки в сторони розвів,

Мабуть, правила не вчив.

4. Робота в парах.

 Гномики Роз, Без завжди люблять ходити разом. Ось і вам буде завдання попрацювати в парах, і якщо ви правильно виконаєте завдання, значить ви доліпите сніговичка, який зараз на екрані.

 Гра « Редактори» ( потрібно списати речення і вставити пропущені букви).

Люблю, коли вікно ро.крите, шумлять бе.турботно дерева.

Л. Українка

5. Енергізатор

Якщо ви знаєте, що треба берегти природу, економити чисту воду, - дайте один одному руку.

Якщо ви вважаєте, що кожен повинен любити і піклуватися про нашу Батьківщину – Україну, сплесніть у долоні.

Якщо ви переконані в тому, що наша Україна багата на ліси, пшеничні поля, чисту воду – підніміть руки вгору.

Якщо ви впевнені, що треба з пошаною ставитися до державних символів:  Прапора, Гімну, Гербу – встаньте.

Учитель: Так діти, треба всім вам пам’ятати, що до символіки України треба ставитися з глибокою пошаною. 

6. Робота в групах

- Діти, пригадайте прислів’я, без чого не буває України?

- Так, це і є народні символи України. Поділимося уявно на три групи під назвами: не просто верба «Вербиченька».

Не просто калина, «Калинонька» і «Соловейко».

 І пограємося в гру «Снігові кульки» (індивідуальні завдання для груп).

Учитель: Настали зимові сніжні дні, і всім вам потрібно  дотримуватися правил безпеки життєдіяльності на слизькій дорозі, на вулиці. Це небезпечно для вашого особистого життя.

Щоб світлою і безпечною була ваша дорога

Не грайтеся на вулиці, діти, ніколи

7.Творча робота

Гномики Роз, Без просять вас творчо попрацювати, бо вони хочуть дізнатися, хто з вас правильно засвоїв сьогоднішній матеріал.

Замініть словосполучення і речення словосполученням із префіксом без, позначте його в цих словах.

 - Зима без снігу – безсніжна зима.

 - Степи без краю – безкраї степи.

 - Небо, на якому немає хмар – безхмарне небо.

 - Комахи, що не мають крил – безкрилі комахи.

 - Тварини, які не мають хребта – безхребетні тварини.

 - Людина, яку нічого не турбує – безтурботна людина.

 - Пилосос, який працює без шуму – безшумний пилосос.

 - Острів, без людей – безлюдний острів.

8. Гра «Знайди помилку».  

Безтурботний гномик Без допустив помилку у написанні декількох слів. Вам потрібно ці слова віднайти і правильно записати їх в зошитах. Виділіть в словах префікси. (безголосий, безкоштовний, розповісти, розбити). Виконали ви завдання і зявилася мітла і відро на голові у нашого сніговита

Старе відро, морквина і мітла - сніговика зліпила дітвора

V.Домашнє завдання (в повітряних кульках- диференційоване; для групи «Вербиченька» в зеленій кульці, для «Калиноньки» в червоній кульці; а для «Соловейків» в сірій повітряній кульці)

VI. Підсумок уроку

1. Вправа «Мікрофон»

- Журналіст присутній у нас на уроці хотів би поставити вам пару запитань і передати вам свій мікрофон.

- Що ви робили сьогодні на уроці?

- Що найбільше запам’яталось?

- Що було найважчим?

2. Метод «Незакінчене речення»

- Під час уроку я зрозумів (-ла), що...

-  На уроці я навчилась(вся)...

3. Рефлекція «Асоціативний кущ»                                       Зрозумів

 

              Дізнався

 

  Навчився           Я         Запам’ятав 

 

                                                                                                    Виконав завдання

Повторив                                       Зробив сам

4. «Сонечко-миру і добра». Викладемо на дошці лагідне і усміхнене «Сонечко» (із наших смайликів), щоб воно завжди світило в наше віконечко, і щоб мирне блакитне небо було над вашими голівками, рідна земля під ногами. Бережіть себе і свою Україну!

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
2152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку