Урок з української мови у 2 класі Г.Деменко "Калинка"

Про матеріал
Метою уроку літературного читання у 2 класі є розвивати навички виразного читання,поглиблювати уявлення про етику стосунків,визначати головну думку твору.На уроці застосувала інноваційні технології навчання,робота у групах,творча робота,інсценування.
Перегляд файлу

Мета: вдосконалювати навички виразного читання; навчати дітей помічати красу і неповторність природи, сприймати змальовані словами образи природи рідної землі у віршованих і прозових текстах; розвивати комунікативні здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження; розширювати знання учнів про символи України; виховувати  любов до Батьківщини.

 

Обладнання: малюнки з зображенням калини, кетяги калини,презентація,малюнки,сніжинки

 

Тип урок інтегрований урок

 

Проблема. Чому треба оберігати калину? Що може статися, якщо забудемо про народні символи?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І Організаційна частина

- Щоб день хороший розпочати

Треба разом привітатись:

«Добрий день!»

Вліво, вправо поверніться,

Своїм друзям посміхніться:

«Добрий день!»

Усміхніться квіточці,

Хай вона росте,

Усміхніться гілочці,

Пташці і траві.

А тепер ви подаруйте усмішку й мені.Із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях і розпочнемо наш урок.

Спочатку сідає- краса і ніжність,а потім –сила і мужність.

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.

  1. Створення ситуації.

Якось одного осіннього ранку, коли на вулиці йшов дощ, потрібно було йти до школи. Соломія прокинулась із поганим самопочуттям. Матуся, оглянувши дівчинку, зрозуміла, що та захворіла.

 Лікаря викликали негайно, а до того, як прийде допомога, взялась за лікування сама традиційними народними засобами.Слайд 2

  • Що можна запропонувати хворій дівчинці?(Хворій дівчинці можна запропонувати випити чай із липи,чай з лимоном)

Який ще  чай корисний при застуді?(При застуді корисний калиновий чай)

Калина вважається найкращим помічником (серед відомих народних методів) в лікуванні простудних захворювань.

Увага! На екран!

-Чим корисний чай із калини? Слайд 3

(Зміцнює,заспокоює,оздоровлює організм )

Хвилинка кулінарії.

зернятко.

 Яка на смак ягідка? (терпкувато – солодка)

  Яку форму має зернятко калини? (має форму сердечка)

А зараз спробуємо приготувати цілющий чай з калини.

Чай з калини готується дуже просто.

Візьміть стаканчик з 100 мл окропу і додайте в нього 2 ч.л. перетертої калини з цукром (можна за смаком). Чай п’ють в теплому або гарячому вигляді.

Прошу,представників кожної групи підійти до столу і приготувати друзям чай.

Слайд 4(музика)

Приготували.А тепер прошу представників кожної групи підійти до своїх груп і прогостити друзів цілющим напитком,який ви приготували.Приємного смакування!

Вправа «Закінчи речення».Слайд 5

Ваші враження?

-Мені сподобався чай,тому що….(це –натуральний продукт)

-Мені приємно пити чай з калиною(бо її вітамінний склад покращує настрій)

-Калиновий чай на смак…(гіркувато-солодкий)

-Коли я п’ю чай з калиною …( я

зміцнюю імунітет і не буду хворіти)

-Я буду пити калиновий чай при застудах для того….(щоб швидше одужати)

Калинові ягоди – гарні ліки при різноманітних захворюваннях.

У них міститься багато цінних кислот ,у тому числі і аскорбінової кислоти,вітамінуС.Жоден з осінніх плодів не має такого цілющого впливу на імунітет людини.

Повідомлення теми і мети уроку.

«Перша квіточка – наша родинонька, друга квіточка – рідна сторона» – так співає Ніна Матвієнко у пісні про калиновий цвіт.

Майже у всіх народів є улюблені рослини-символи.

-Діти! А тепер увага на екран!Слайд 6

Гра«Розшифруйте прислів’я».

-Роз’єднайте слова,прочитайте прислів’я.

«Безвербиікалининемаукраїни»(Без верби і калини нема України)Слайд 7

-Українці дуже люблять вербу і калину.Саме про калину ми будемо сьогодні говорити.Колись у сиву давнину вона пов’язувалась з народженням Всесвіту,вогненноїтрійці:Сонця,Місяця і Зорі.Тому і назву має від давньої назви Сонця-Коло-калина.А оскільки ягоди калини червоні,то й стали вони символом крові та невмирущого роду.

Асоціативний кущ

-Діти,скажіть ,будь ласка,які асоціації у вас виникають,коли ви чуєте калина?

(Дічина,кущ,ягідки,лікарська,червона ,милує,зачаровує)Слайд 8

Молодці! Про калину можна дуже багато сказати .

-Навіщо людям потрібна калина?

- Калина –це лікарська рослина.

З неї готують смачне варення,мармелад.

Калина –красивий кущ.

Ягодами калини прикрашають короваї на весіллі.

Її використовують у господарській діяльності.

Повідомлення теми й мети уроку

-Дітки,сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося

- Чому зернятко калини  схоже на серце і чому ця рослина має таку назву?

Про  все це довідаємось із казки «Калинка» яку написала Галина Демченко. Слайд 9

Галина Демченко (1922-1986)

Галина Олексіївна Демченко народилася в селі Олександрівна на Кіровоградщині, але дитинство її пройшло в селі Макіївка на Чернігівщині. Там батько став працювати агрономом, а мати вчила людей читати і писати..Дівчинка бігала за мамою „хвостиком”, тому й не дивно, що в шість років вона вже вміла читати й писати. Навчатися пішла зразу в другий клас. У шкільній стінгазеті появляються її перші віршики.

.Війна обірвала щасливе життя сім’ї: помирає батько, гине на фронті старша сестра, тяжко хворіє мати. Надовго довелося дівчині перервати навчання, а згодом треба було поєднувати навчання з працею. У неї був ще неабияки й хист до малювання. Та література перемогла– і Галина Демченко стала письмннницею, писала вірші і прозу для дорослих і дітей.

Складання передбачення.Словникова робота.

Увага,зараз ми попробуємо скласти передбачення за словами,які будуть на екрані.Слайд 10

Читання «луною».Читаємо луною(за мною)

I група –ваші слова зеленого кольору.Повторюємо за мною.

Ласкава дівчинка

Щире серце

Прошу,спробуйте передбачити ,про що буде розповідатися у казці?

(Жила собі ласкава  дівчинка  і мала вона щире серце).

II група-ваші слова синього кольору.Читаємо «луною»

Посадила край шляху

Носила та поливала

.(Посадила дівчинка край шляху деревце.Носила водичку і поливала його.)

Прошу III група.Ваші слова голубого кольору.

Іде подорожній

Пташки щебечуть.

Спробуйте за ключовими словами передбачити події.

 (Подорожній  ішов , і як втомився,то відпочивав під деревцем.І слухав як щебетали пташки)

4 група-ваш фіолетовий колір

Зернятко

Ім’я

Це ключові слова.Спробуйте передбачити,про що буде розповідатися у казці.

.(З маленького зернятка виріс кущик ,якому дали назву Калинка).

 

Молодці!А тепер уважно послухайте казку і скажіть чи справдилися ваші передбачення.- За що всі люди в селі любили  Калинку?

Робота над казкою

Читає вчитель.

- Чи справдилися ваші передбачення?

-А тепер ,скажіть,будь ласка

- За що всі люди в селі любили  Калинку?(Дівчинку любили за її добре серце)

-Як звати головну героїню казки?(Калинка)

-Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце?(Дівчинка хотіла принести людям радість)

-Молодці! «Довідкове бюро»Слайд 11

--Деякі слова в цьому тексті можуть бути незрозумілими.Прошу,прочитайте   і

Попробуємо поянити значення цих слів.

   - Слова бувають не тільки незрозумілими, а й важкими для читання. Читаємо за вказівкою по складах. Слайд 12

(Діти читають по складах за вказівкою вчителя слова: попідвіконню, тонюсіньке, привілля, стрепенувся).

 

 

   - Слова бувають не тільки незрозумілими, а й важкими для читання. Читаємо за вказівкою по складах.

(Діти читають по складах за вказівкою вчителя слова: попідвіконню, тонюсіньке, привілля, стрепенувся).

   -Поясніть, як ви розумієте значення цих слів.

Попідвіконню – під вікнами.

Тонюсіньке – дуже тонке.

Привілля – відкритий простір.

Стрепенувся – здригнувся.

Молодці,ви гарно попрацювали,а тепер прийшов час відпочити!

 

Фізкультхвилинка.Слайд 13

 

 

 

Робота над текстом казки

6) Читання частин тексту учнями

 - Зі скількох частин складається наша казка? (Із чотирьох).

 - Опрацюємо ці частини  і подумаємо, який заголовок (вибрати на слайді) можна підібрати до кожної з них. Слайд 14

а) Читання напівголосно

- Першу частину читаємо «бджілками» (напівголосно).

- Питання до прочитаного:

- Що любила Калинка? (Дуже вона любила квіти).

- За що любили її всі люди в селі? (Всі люди в селі любили Калинку за її добре і щире серце).

- Який із заголовків підійде до цієї частини? (Привітна і ласкава дівчинка).

б) Читання «Буксиром»

- Другу частину читаємо «Буксиром» (за вчителем), щоб навчитися читати правильно і швидко.

Питання до прочитаного:

   - Що вирішила дівчинка? (…посаджу тут щось, нехай росте).

   - Що робила Калинка, щоб прийнялось стебельце? (…аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).

   - В що перетворилось тоненьке стебельце? (…у великий крислатий кущ).

   - Який заголовок можна вибрати для цієї частини? (Тонюсіньке стебельце).

в) Читання «Ланцюжком»

-Третю  частину читаємо  «ланцюжком».

Питання до прочитаного:

- За що подякував перехожий?

- До чого були звернені його слова?

-Доберіть заголовок до третьої частини. (Вдячність перехожого).

г) Читання мовчки

- Четверту частину прочитайте мовчки.

Завдання перед читанням:

- Дівчаткам знайти і прочитати, на що були схожі зернятка? А хлопчикам, на що були схожі ягідки.(Ягоди - на намистинки, зернятка - на маленьке серце).

ґ) Бесіда після читання:

- Що здивувало дівчинку? (Звідки взялися зернятка, схожі на серце).

- Який заголовок підійде до останньої частини? (Пам'ять про добре серце).

 

Робота у групах

Діти,я прнинесла Вам ось цікаві завдання у конвертиках для роботи у групах.Зараз ви  виберете  конвертик з своїм кольором .Давайте пригадаємо,яких правил будемо дотримуватись,коли працюватимемо у групах.Слайд 15

Прошу,спікер  1 групи бере конверт.

Правила роботи.

1.Не шуміти.

2.Визначити ролі.

3.Говорити по черзі,не перебиваючи один одного.

4.Не викрикувати.

5.Дотримуватись правила піднятої руки.

 

 

Прошу,спікер  1 групи бере конверт.Прошу,працюємо у групах.

Завдання для 1 групи

Знайти і прочитати уривок казки,до якого вміщено малюнок у вашій книжечці.(Прийшла й Калинка до свогоулюбленця — і здивувалась. Звідкитакізернятка?
А кущ нахиляється до неї і шепоче:
    Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своєім’я, Калинко.)

Завдання для 2 групи.

-Хто це сказав? З’єднати лініями.

    Спасибі тим роботящим рукам, що цей кущик посадили, і тому доброму серцю, що його викохало!

«Дай,—,— посаджу тут щось, нехай росте».

 Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім’я, Калинко.

(Подорожній,Кущ,Калинка)

Завдання для 3 групи.

Встановити послідовність подій.(пронумерувати)

«Викопала в гущавинілісутонісінькестебельце і посадила край шляху.»

«Відтодівсі так і називають той кущ, ту рослину — калиною.»

«-Ну, як ти не сядеш тут перепочити?»

«Тут увесь кущикнемов од сну стрепенувся»

Завдання для 4 групи.

Доповнити приказки про калину.

Пишна та красива,як….(червона калина)

Убралась у біле плаття,як….(калина у білий цвіт)

Молода дівчина така гарна,як ….(калина)

Стоїть у дворі дівонька,як над ставом ….(калинонька).

Молодці,Всі групи гарно виконали завдання.

Розвиток мовлення.

А зараз ви попробуєте дати повні відповіді на запитання.Слайд 16

_Де росте калина?(Калина росте у полі,біля хати)

-Калина любить вологі місця,може рости у лісі,лузі,біля хати.

Яке у калини листя?Які квіти?Які ягідки калини?

(Листя зеленого кольору,квітки біленькі,ніжні.Ягідки мають кислувато-терпкий смак.)

-Це невисокий,але пишний кущ.Листя темно-зеленого кольору.Гілля у неї тонке,розгалужене.Цвіте білим цвітом,наче наречена у фаті.Ягоди мають кислувато-терпкий смак та цілющий сік.Красива калина в усі пори року.)

-Кого приваблює кущ калини навесні?(Бджілок).

Навесні кущ калини приваблює бджілок,які збирають нектар та запилюють цвіт.

-Якими стають ягідки калини восени?(Червоні,привабливі)

А восени кетяги калини приваблюють птахів.

-Кого приваблює калина взимку?(Пташок)

А взимку пташки люблять ласувати ягідками,бо стають ще смачнішими.

 Це лікувальна рослина)

Вона має лікувальні властивості.Чай з калиною допомагає при застуді.)Проводжаючи сина у дорогу,мати давала йому калиновий чай,а в дорогу-пироги з калиною.На честь народження доньки біля хати садили калину.Весільний коровай прикрашають гілочками калини.До віночка вплітали квіти та ягоди калини як символ дівочої краси.

Трудове навчання.

-Дітки,скажіть,будьласка,яка зараз пора року? (Зима).А яка калина взимку?(Гарна)Слайд 17

Взимку під білим покривало м снігу вона особливо гарна. Звеселяє червоним кольором ягід усе навколо. Закликає птахів поласувати ними. 

Після перших заморозків ягоди морщаться, протее стають дуже солодкими, тому їх полюбляють їсти пташки.

А ось цей кущик калини також хоче, щоб ми його прикрасили пухнастими сріблястими сніжиночками, бо укрив він землю своїми листочками, роздарував нам, людям, свої цілющі плоди. Тому, зараз ми прикрасимо кущик калини такими ніжними сніжинками,які ви вирізали на уроці трудового навчання.

-Прошу,1 група підійдіть до кущика,2,3,4.

Підсумок уроку

Що сьогодні ви нового дізнались про калину? (Калина-це рідна домівка,символ,окраса природи,здоров’я,Україна)

-Яку казку ми читали на уроці?(Г.Демченко «Калинка»)

Чого нас вчить казка?(Бути добрими,людяними,берегти природу)Слайд 19

-У наш час багато залежить від самих людей.Потрібно оберігати дерева,кущі.І калина заслуговує дбайливої уваги.Існує добрий давній народний звичай- садити калину біля кожної хати.Вона,кажуть,приносить щастя людям.Отже,щоб росла у вас червона калина,будьте гарні не лише зовнішньо,а й внутрішньо,будьте щедрими мнадобро,бережіть його у своїй душі.

  • У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо
    людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі — плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел- охоронець радів і завжди допомав у скруті.

( Дарує дітям і гостям ангелів-охоронців)

 

Пам'ятайте правила доброти:

  • Допомагайте слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.
  • Вибачайте помилки іншим.
  • Не будьте жадібними.
  • Жалійте інших.
  • Творіть добро і пам'ятайте, що ми —люди. (Діти отримують пам'ятки
    доброти від ангела-охоронця)

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку