Рід іменників. Іменники спільного роду

Про матеріал
Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду.   Мета. Повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати пізнавальний інтерес і кращі людські риси. Тип уроку: комбінований.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Дата: ____________                                                                                                   Клас:____

Тема. Рід іменників. Іменники спільного роду.                                                        
Мета. Повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати пізнавальний інтерес і кращі людські риси.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, картки, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   - Доброго дня усім! Привітаймося з нашими гостями.

   Розпочати наш урок мені хочеться із невеликої казки. Ось послухайте! (Слайд 1)                                                             

   Не за синіми морями, не за темними лісами, а зовсім поруч є невелике село. І славиться воно своїми чистими та цілющими джерелами, які напували своєю водою озеро Щастя. Перше джерело – Доброти, друге – Пам’яті, третє – Дружби, четверте – Праці, п’яте – Кмітливості, шосте – Знань, а сьоме – Мудрості. Але одного разу люди помітили, що озеро обміліло, джерела замулилися.                                                                    
     І вирішили мешканці села їх почистити, стати на захист рідної землі та її природи. А розпочали з джерела Доброти. Бо лише на добро земля обізветься добром. Але селяни не змогли прочистити джерело самотужки, тому попросили допомоги. Давайте ми їм допоможемо і просто усміхнемось один одному.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок                                                                     .                                                                                                                                                                                                               Усяку роботу легше виконувати гуртом, тому давайте ще допоможемо мешканцям села почистити і джерело Пам’яті. Перевіримо  ваші знання засвоєнні із попереднього уроку. Для цього проведемо бліц - опитування.   

1.Бліц - опитування «Так – ні».   

-Імeнник - це  частина мови, яка має значення дії предмета. –

-Iменники бувають власнi й загальнi. +

-До власнux iменникiв належать тiльки iмeнa та прiзвища людей. –

-Власні назви пишуться з маленької літери, а загальні з великої. –

-Назви книг, газет, кінофільмів записуємо у лапках. +

2.Словниковий диктант. (Слайд 2)

   Газета «Слобідський край», Міністерство освіти, Леся Українка, Верховна Рада України, озеро Байкал, День знань, сузір’я Велика Ведмедиця, Мурчик, цукерки «Червоний мак».

   Ото ж і джерело Пам’яті ми теж з вами очистили!

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності                           .                                                                                                                                                                                         
      Для того, щоб почистити третє джерело Дружби, нам треба виконати наступні завдання.

1. Проблемна ситуація (Слайд 3).

- Що об’єднує подані слова? (Усі вони – іменники, назви істот).

Хлопчик

Дівчинка

Дитятко

 - Додайте до них прикметник малий, щоб утворилося словосполучення. (Малий хлопчик, мала дівчинка, мале дитятко) (Слайд 4)

- Чому довелося змінити  прикметник? (Тому, що різні іменники).

- Чим вони різняться? (Діти висловлюють свою думку).

   Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про роди іменників. Запишіть у зошити дату та тему уроку. Тема та мета на дошці. (Слайд 5-6).                                             

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1.  Повідомлення вчителя

      Кожному іменникові властивий граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняється стать і вік істот: хлопець — дівчина, голуб — голубка — голубеня. Майже всі іменники, за невеликим винятком, належать до певного роду: чоловічого, жіночого чи середнього.

        Іменники чоловічого роду співвідносяться із займенником – він (заєць, оборонець, батько). (Слайд 7).

     Іменники жіночого роду співвідносяться із займенником – вона (майстриня, земля, ніч). (Слайд 8).

     Іменники середнього роду співвідносяться із займенником – воно (море, сонце, вікно). (Слайд 9).

     В іменниках, що мають форму тільки множини, рід не розрізняють.  НАПРИКЛАД:  ножиці, двері.

2. Розподільчий диктант (робота на картках). (Слайд 10)

    Виписати іменники у таблицю, розподіливши їх за родами. Позначити закінчення в іменниках.

    Перепелиця, син, осика, вікно, олівець, ручка, перо, зошит, книжка, серце, малюнок, поле.

    Перевірка виконаного завдання (Слайд 11).

3.Завдання- задача. (Слайд 12)

   На перерві Тарас запропонував своїм друзям таку цікаву задачу: «У лікаря є брат Антон, але

в Антона брата немає. Ким же тоді Антонові доводиться лікар?»

- Такого не може бути,- мовив один із друзів.

- Ні ,може , -заперечив Серій, - адже іменник лікар…

Завдання. Як ви думаєте, що сказав Сергій?(міркування дітей)

4. Доповнення вчителя.                                                                           
    Є іменники чоловічого роду, що можуть позначати осіб і жіночої статі. З такими іменниками прикметники і займенники узгоджуються в чоловічому роді.                                      
                       Молодий лікар Лісова пішла у відпустку.                                                  
                       Молодий лікар Лісовий пішов у відпустку. (Слайд 13)

   З такими іменниками  прикметники  й  займенники  узгоджуємо тільки в  чоловічому  роді.

   Це треба знати!!! Не треба плутати іменники спільного роду з іменниками назвами професій, посад, звань, якими називають осіб жіночої статі: суддя, учитель,                      директор. (Слайд 14)

     Деякі іменники мають паралельну форму роду: зал – зала, сусід – сусіда.

5. Робота біля дошки (Слайд 15)

    Від поданих слів утворіть іменники жіночого роду.

Поет — ... (поетеса), письменник — ... (письменниця), німець — ... (німкеня), англієць — ... (англійка), індієць — ... (індіанка), лев — ... (левиця), заєць — ... (зайчиха), індик — ... (індичка), ткач — ... (ткаля).

6. Слово вчителя

    Іменники, які можуть мати то чоловічий, то жіночий рід, називають іменниками спільного роду: сирота, староста. (Слайд 16).

    Отож ми з вами дружно попрацювали над темою нашого уроку і водночас почистили джерело Дружби. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 86.

V. Закріплення та систематизація вивченого.                                                                           
     Нарешті ми можемо допомогти і джерелу Праці. Для цього виконаймо наступні завдання. 
1. Робота з підручником (робота в парах). (Слайд 17)

   Вправа 213 с. 87.

2. Словниковий диктант (Слайд 18)

Запишіть іменники, визначте рід кожного. Аргументуйте свій вибір. Яке слово зайве? Чому? 
    Дуб, береза, клен, сирота, осика, сніг, сонце, плакса, Карпати.

Слово вчителя. Молодці! Ще одне джерело почало наповнювати водою озеро Щастя. Допоможемо ще?  Отож, щоб почистити джерело Кмітливості, виконайте наступне завдання.                                                                                                                          

3. Творчий диктант.                                                                                                                                                                                          
     Замініть подані вирази одним словом – іменником спільного роду.                                                                                                              Неуважна людина -… (роззява)                                                                                         

Той, хто боїться фізичної роботи (білоручка)

Брудна, неохайна людина (замазура)

Людина,яка любить довго спати (соня)

Ледача людина (ледащо)

- Яке забарвлення мають записані слова (негативне чи позитивне)

- Чи хотіли б ви , щоб вас так називали?

- Що для цього треба зробити?                                                           

    Слово вчителя. А зараз давайте допоможемо почистити і джерело Знань. Для цього виконаймо таке завдання.

4. Ігрова хвилинка

Визначте рід іменників. Якщо чоловічий — підніміть ліву руку, жіночий — праву, середній — обидві руки, спільний — встаньте.

   Заєць, земля, вікно, потвора, оборонець, метелик, сорока, море, білка, плакса, серце, лялька, батько, сирота.

      Слово вчителя. Які ви сьогодні молодці! Ви дуже гарно попрацювали, і нам залишилося почистити лише одне джерело Мудрості. Для цього виконаємо тестові завдання. (Слайд 20)

VI. Підсумки уроку.                                                               
      Молодці! У вас усе вийшло! Ви почистили всі джерела, і тепер озеро Щастя знову стало повноводним. Давайте послухаємо, як хлюпочуться його хвилі, і ви поділитеся своїми враженнями про урок, заповнивши «Рефлексійну анкету» (усно). (Слайд 21)                                    
Завдання з розвитку мовлення.                                                                         
На уроці я:                                                                                              
- повторив…                                                                                                    
- дізнався…                                                                                                                         
- навчився…                                                                                                                                
- відчував труднощі…                                                                                                        
VIІ. Домашнє завдання. (Слайд 22)

Низький рівень: Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 25. Виконайте вправу 218 с. 87 з підручника.

Середній рівень: Тестові завдання (4-5) з вивченої теми

Достатній рівень: Написати твір-мініатюру «Не хочу вирости білоручкою».

Високий рівень: скласти й записати діалог, використовуючи іменники спільного роду.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Словниковий диктант Газета (С, с)лобідський (К, к)рай, (М, м) іністерство (О, о)світи, (Л, л)еся (У, у)країнка, (В, в)ерховна (Р, р)ада (У, у)країни, (О, о)зеро (Б, б)айкал, (Д, д)ень (З, з)нань, (С, с)узір’я (В, в)елика (В, в)едмедиця, (М, м)урчик, (Ц, ц)укерки (Ч, ч)ервоний (М, м)ак.

Номер слайду 3

Проблемна ситуація - Що об’єднує подані слова? Хлопчик Дівчинка Дитятко

Номер слайду 4

Проблемна ситуація - Чому довелося змінити прикметник? - Чим вони різняться? Малий хлопчик Мала дівчинка Мале дитятко

Номер слайду 5

Тема уроку «Рід іменників. Іменники спільного роду»

Номер слайду 6

Мета уроку Сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, дати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду у висловлюваннях; виховувати пізнавальний інтерес і кращі людські риси.

Номер слайду 7

Іменники чоловічого роду співвідносяться із займенником він Заєць оборонець батько

Номер слайду 8

Жіночого роду – із займенником майстриня ніч земля вона

Номер слайду 9

вікно море Середнього роду – із займенником воно

Номер слайду 10

Розподільчий диктант Перепелиця, син, осика, вікно, олівець, ручка, перо, зошит, книжка, серце, малюнок, поле. Виписати іменники у таблицю, розподіливши їх за родами.

Номер слайду 11

Розподільчий диктант Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід син перепелиця вікно олівець осика перо зошит ручка серце малюнок книжка поле

Номер слайду 12

Завдання- задача На перерві Тарас запропонував своїм друзям таку цікаву задачу: «У лікаря є брат Антон, але в Антона брата немає. Ким же тоді Антонові доводиться лікар?» - Такого не може бути,- мовив один із друзів. - Ні ,може , -заперечив Серій, - адже іменник лікар…

Номер слайду 13

Молодий лікар Лісова пішла у відпустку.   Молодий лікар Лісовий пішов у відпустку.

Номер слайду 14

Це треба знати! Не треба плутати іменники спільного роду з іменниками назвами професій, посад, звань, якими називають осіб жіночої статі: суддя учитель директор Це іменники чоловічого роду

Номер слайду 15

Робота біля дошки

Номер слайду 16

плакса Окрему групу слів становлять іменники спільного роду (приналежність їх до чоловічого чи жіночого роду можна встановити лише в реченні, контексті) сирота

Номер слайду 17

Робота з підручником

Номер слайду 18

Словниковий диктант Запишіть іменники, визначте рід кожного. Аргументуйте свій вибір. Яке слово зайве? Чому?  Дуб, береза, клен, сирота, осика, сніг, сонце, плакса, Карпати.

Номер слайду 19

Ігрова хвилинка Визначте рід іменників. Якщо чоловічий — підніміть ліву руку, жіночий — праву, середній — встаньте, спільний — сядьте.

Номер слайду 20

Тестові завдання

Номер слайду 21

«Рефлексійна анкета» На уроці я: - повторив… - дізнався… - навчився… - відчував труднощі…  

Номер слайду 22

Домашнє завдання Низький рівень: Опрацювати теоретичний матеріал параграфа 25. Виконайте вправу 218 с. 87 з підручника. Середній рівень: Тестові завдання (4-5) з вивченої теми Достатній рівень: Написати твір-мініатюру “Не хочу вирости білоручкою”. Високий рівень: Скласти й записати діалог (12 реплік), використовуючи іменники спільного роду.

zip
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку