Урок з української мови у 3 класі Пряме і переносне значення слів.

Про матеріал

Конспект уроку допоможе вчителеві дати повне уявлення учням про пряме і переносне значення слова; закріпить уміння самостійно вживати слова із прямим і переносним значенням у своєму мовленні;

закріпить відомості про головні члени речення, зв'язок між словами у реченні,уміння працювати в групі; формувати вміння зіставляти, аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати любов до рідної мови

Перегляд файлу

          Предмет              Української мова

           Клас                    3 клас

Тема уроку: Слова з прямим та переносним значенням.

Мета уроку:

  • Формувати уявлення про пряме і переносне значення слова;
  • вчити самостійно вживати слова із прямим і переносним значенням у своєму мовленні;
  • розвивати зв’язне мовлення учнів.
  • закріпити відомості про головні члени речення, зв’язок між словами у реченні.
  • формувати компетентність вміння вчитися;
  • навчально-організаційні: включатися в роботу відразу після вказівки

вчителя;

  • уміння працювати в групі;
  • формувати вміння зіставляти, аналізувати, порівнювати, робити висновки;
  • виховувати любов до рідної мови

Обладнання: картки для роботи в парах, ілюстрації про осінь.

                                                                   Хід уроку.

1) Психологічний настрій на урок:

 

  Встаньте, діти, усміхніться,

   До сусіда поверніться.

  Один одному всміхніться.

  Гостей наших привітаймо

  І навчання починаймо

 

2. Гра „Пароль”:

— Може одержати перепустку на урок той, хто назве слова, що означають терміни, які ми використовуємо на уроках рідної мови. Наприклад:  іменник, присудок...підмет

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 Гра «Доповни речення»

  • Група  слів звязаних між собою  за змістом  це...
  • Речення  виражає ......
  • За метою висловлювання речення  бувають...
  • За інтонацією речення бувають..
  • Основу речення становить....
  • Підмет  це...
  • Присудок  це..

 

3.Пояснювальний диктант ( . Запис  речень на дощці. Визначити яке це речення за метою висловлювання, інтонацією. Визначити основу речення.

Загорнувся у листячко  їжачок.( Розповідне, неокличне)

Діти, оберігайте   мурашники!( Спонукальне, окличне)

Пташки перестали співати у лісах?( Питальне, неокличне)

 

31...Каліграфічна хвилинка

Урок почнемо  без  зупинки  з каліграфічнох  хвилинки

Пп пр пш еш   ця ни

Сл. робота  Кросворд   ПШЕНИЦЯ,

Складіть словосполучення золота  пшениця.

3.2. На полі достигли золоті колоски  пшениці. (Синтаксичний  розбір  речення)

4.ЛІТЕРАТУРНА    ХВИЛИНКА

4.1.Загадка

Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. (Осінь).

— Розгляньте ілюстрації про осінь і знайдіть зайву. (Зайва ілюстрація про літо).

                                                Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка  Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі – четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам свої щедрі дарунки полів, садів, лісів та чарує нас своїм осіннім золотом.

— Чому осінь називають золотою?

— Який із осінніх кольорів нагадує золото?

— Чи насправді вони золоті? Чому їх так називають.

Яку властивість металу (золота) перенесено на листя дерев?(жовтий колір)  на колір  пшениці.

5. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

На ці та інші   питання  допоможе  відповісти   тема , яку ми сьогодні розпочинаємо вчити.

Ми вирушимо до чудової мовної країни Лексикології, а править тією країною Слово.  Лексикологія – наука про слова.(познайомити  дітей  з розділами   , які   будуть вивчатися.)

 Помічником у правителя Слова є слова з прямим і переносним значенням. Слова відіграють   у нашому мовленні  важливу роль.  Ми можемо  висловити свої  думки, своїї емоції,  враження від побаченогоі почутого.  А ось  слова вжиті в переносному і прямому значенні нам допомагають  у цьому, роблячи наше мовлення красивим, милозвучним і мелодійним.

Цей урок навчить нас:

1) знаходити слова у прямому і переносному значенні;

2) вживання їх у своєму мовленні;

3) працювати в парах;

4) любити свою рідну мову.

5.1.Слухання вірша про  СЛОВО з програми Розумник 

5.2.Пояснення значень  словосполучень: каштанове листяі каштанове волосся( РОЗУМНИК)( н-д пшеничне   колосся і  пшеничне   волосся)

Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому і переносному значеннях. У словосполученні каштанове листя — тобто листя з дерева каштана — слово вжито у прямому значенні; а у словосполученні каштанове  волосся — тобто волосся кольору каштанових  плодів  — у переносному значенні.

— Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова,  золота осінь  

6.Осмислення (Робота над новим матеріалом).

6.1.  Робота з мовним матеріалом підручника впр. 77 -78

Списати. Підкреслити підмет і присудок.  Пояснити  вякому  значенні вжиті словосполучення

6.2. Робота з правилом у підручнику.

6.3. Робота в парах за картками.

Створіть павутинку: (з’єднати стрілочкою словосполучення з його значенням).

 золота ложка                                                солодкий мед

 золоті руки                     Переносне               весела дівчина

 веселі сніжинки             значення                 гострий ніж

 золотий ланцюжок        Пряме                     сумує небо

 гострий ніж                  значення                  сумує мама

Складемо  речення з одним із словосполучень

У моєї  мами   золоті  руки .

Веселі сніжинки пурхали  за вікном.

ФІзкультхвилинка

6.4. Гра „ Третій зайвий".( Впіймати   і  записати  зайве словосполучення )

1) сумує ліс, сумує дитина, сумує небо;

2) золота прикраса, золоті руки, золота обручка;

3) срібний голос, срібна ложка, срібне волосся.

6.5. Вибірковий диктант.( письмово)

— Дівчатка виписують словосполучення, у яких слова вжиті у прямому значенні, а хлопчики – в переносному.

Гострий ніж, гостре слово, гостра коса, солодкий цукор, плаче небо, плаче дитина, висока гора, високі  досягнення, вишневе варення, вишневе плаття.

7. Закріплення вивченого матеріалу.

7.1.. Робота в парах(на картках)

 Підкреслити словосполучення вжиті в переносному значенні.

— Прочитайте текст.

Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези ті стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують. (За В. Сухомлинським)

— Діти, а хто (або що) може прийти? (Люди прийшли),

7.2.. Гра „Перевтілення”.

— З чим можна порівняти осінні листочки?

— Уявіть себе листочком. Листочком якого дерева ви хотіли б стати? Чому?

(Я б хотіла стати листочком_________ тому, що ...) .

8.КОНСОЛІДАЦІЯ   - закріплення . Спробуємо  побути  в ролі  автора  і скласти загадку,   вживаючи  слова в переносному значенні.

8.1. Складання загадки.  ( про листочок)    Прийом «Два, чотири, всі разом.»

— Попрацюйте знову в парах і складіть загадку про осінні листочки.

Золоті___________ (метелики, сережки, пір’їнки)

З дерева летять.

Крильцями своїми

Весело __________ (шелестять шарудять, мерехтять ).

Назвіть    словосполучення  вжиті  в переносному  значенні , ( крильцями   мерехтять)

8.2. Підсумок уроку.

Діти, хочу вам зізнатися, що дуже пишаюся вами. Мені подобається ваша старанність на уроці.

РЕФЛЕКСІЯ  Прийом «Скринька знань»

Я навчилась добре визначати....

 Я  розібралася....

 Я н евмів, а тепер умію...

  Я змінив свою думку...

 Я запамятав....

6. Домашнє завдання.

С.   40 Вправа 79 .

Спасибі всім, хто працював,
Уважно слухав, відповідав.
Хто мені у всьому помагав,
Та тим, хто в гості завітав.

 

docx
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
7324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку