Тема: Слова, які звучать , але мають різні значення
Мета: ознайомити учнів зі словами, які звучать і пишуться однаково; вчити виявляти у тексті такі слова; розвивати усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати уважність, спостережливість.
Хід уроку
1. Організація класу
2. Каліграфічна хвилинка
--- Сьогодні на хвилинку каліграфії я вам пропоную прописати літеру Кк та буквосполучення з нею
Кк кр кл ко
3. Малюнковий диктант
--- Я вам показую малюнки, а ви записуєте словами що на них зображено. Поставити наголос. Підкреслити орфограму
Абрикос ( назовіть приголосні дзвінкі звуки, приголосні глухі).
Заєць (скільки звуків позначає буква є, чому)
Верблюд, ґудзик (чого в цьому слові найбільше : букв чи звуків ---букв, чому)
Велосипед.
--- Що об ‘єднує ці слова? ( Вони словникові)
--- А чим особливі словникові слова?
--- Скаладіть із любим із цих слів речення.
4. Словникова робота
--- А ось ще одне слово. Що це? Криниця.
--- А що цікавого ви знаєте про криницю?
--- А давайте підберем близьке за значенням слово. Колодязь, джерело.
--- Люди завжди з великою повагою відносилися до криниці. З давніх давен для українців криниця є символом здоров’я, сили, багатства, родючості. Вони вважали, що кринична вода, взята до схід сонця, мала лікувальні властивості і творила дива. А поруч з нами теж є дива.Зовсім недалеко від нашого міста можна потрапитив казку. Живе ця казка у селі Великий Бобрик Краснопільського району, у тамтешньому лісі знаходиться криниця, яку називають «Образ». За переказами людей, кілька століть тому у лісовій криниці знайшли срібну ікону – Образ Святителя Миколая. Скільки не повертали її до Храму, але вона знову дивним чином опинялась біля криниці. Так і назвали це урочище «Образ». Є іще одне диво: температура води в криниці будь-якої пори року 4 градуси.
--- Це ще одне словникове слово написання якого потрібно запам’ятати. Ще одним словечком поповнилася наша галявина словникових слів. Поставте наголос. Виділіть орфограми.
Криниця
Чиста криниця
Чиста криниця зустрічає людей холодною водою.
--- Дуже багато прислів’їв та приказок складено про криницю. Давайте прочитаємо і запишемо одне з них . Але прислів’я у нас не просте , а зашифроване. Підберіть до нього ключик самі.
Не брудни криниці, бо схочеш водиці! ( Спонукальне, окличне)
--- Як ви розумієте це прислів’я?
5. Робота з підручником ст.43 впр.86
--- Прочитайте про себе мовчки вірш. А в голос зачитайте лише речення про криницю. А що означає слово «сніговиці»?
6 Колективна робота
--- А тепер прочитайте виділене речення з цього вірша.
--- Запишемо це речення і визначемо зв’язок слів між словами.
--- Чим ускладнене це речення? (Однорідними присудками) Доведіть це.
7 Оголошення теми і мети
--- Що цікавого ви помітили в цьому реченні? А чи однакове вони мають значення?
--- До яких частин мови належать ці слова?
--- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення.
8 Робота в парах
--- У вас на партах лежать листочки з завданням. Прочитайте завдання і виконайте його в зошитах.
З даних слів складіть і запишіть речення. Підкресліть однією лінією слова , які звучать і пишуться однаково , але мають різне значення.
1. У Наталки заплетена русява коса.
2.Біля хати стояла металева коса.
3. Перед нами розкинулась морська коса.( морська чи річкова мілина)
--- Поясніть значення цих слів. Такі слова називаються однозвучними. Наведіть приклади однозвучних слів.
--- Якщо я вам скажу слово ніс. Ви зрозумієте про що я вам хочу сказати. Складіть речення із словом ніс. ( Зачесавсь у мене ніс. Я відро з водою ніс.)
--- Чи можна зрозуміти значення слова однозвучних слів без сполучення з іншими словами? Ні. Значення можна зрозуміти тільки в сполученні з іншими словами.
-- Зачитаємо ,як про це сказано в підручнику.
9. Робота з підручником впр.88
--- Прочитайте текст. Перекажіть його. Знайдіть і випишіть речення з однозвучними словами.
--- Давайте поставимо наголос в цих словах. До якої частини мови належать ці слова.
--- А тепер виконаємо завдання яке позначено горішком, тобто завдання підвищеної складності.
10 Гра « Впіймай словечко»
Журавель цукерки ніс;
Ворон каже: “ От так ніс ”.
І важкий же старий віз!
Його коник ледве віз
Деревце також живе,
Не ламай нехай живе!
Вишила серветку Люба, це тобі, матуся, люба.
11 Робота в парах
--- А зараз в парах спробуйте самостійно скласти речення, в яких слова, що звучать і пишуться однаково мали б різне значення
12 Підсумок
- З якими словами ознайомилися на уроці? (З однозвучними)
- Наведіть приклади однозвучних слів
- Що на уроці вам сподобалося виконувати найбільше?
- Які завдання виконувати було важко?
13 Домашнє завдання
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.
1. У заплетена Наталки коса русява.
2. Біля стояла хати коса металева.
3. Перед розкинулася нами коса морська.