Урок з української мови в 4 класі "В гості до Займенника"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови в 4 класі "В гості до Займенника" за підручником М.С.Вашуленко
Перегляд файлу

Тема: ПОДОРОЖ ДО ЗАЙМЕННИКА

Мета: продовжити знайомити учнів із займенником; удосконалювати навички правопису займенників; розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки;

розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;

виховувати працелюбність, бажання допомогти один одному, прагнення співпраці з іншими учнями, вміння висловлювати власну думку, поважати думки інших.

Обладнання: девіз уроку, запис на дошці речень, картки із завданням

 

«Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас».

Хід уроку:

І. Організація класу

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун – дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

У мене діточки -

Як ті квіточки.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови рідної знавці.

 

ІІ. Психологічний тренінг

1. Завдання: Я читатиму рядочки із займенником  ІІ особи множини, а ви замінюватимете його займенником І особи множини. Хто повторить завдання?

(ви – ми)

ВЧИТЕЛЬ       УЧНІ

Ви – найкращі      Ми - найкращі

Ви – активні      Ми - активні

Ви – розумні      Ми - розумні

Ви – ерудовані      Ми – ерудовані

Ви – винахідливі      Ми – винахідливі

Я люблю Вас!      Ми любимо Вас!

 

2. Позначення настрою на уроці на полях зошита, (зошити не збирати) запис числа, класної роботи.

- Побажайте один одному удачі на уроці, потисніть руку товаришеві.

3. Інтерактивна гра «Очікування»

 

ІІІ. Перевірка Д/З.

- Сьогодні ми здійснимо подорож до вже знайомої вам з попереднього уроку частини мови. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному. Бо девіз нашого уроку такий: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас».

А мандруватимемо ми на веселому поїзді. І перша наша станція – « Домашня».

 

  1. Станція «Домашня»

1. Перевірка Д/З:

  • Яку ж частину мови ми почали вивчати?
  • Що це за частина мови?
  • Чому ця частина мови називається саме займенник? (Тому що вживається замість імені, тобто іменних частин мови)
  • Наша мова була б нудна і довга, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники. Це, ніби «запасні гравці» на футбольному полі чи «дублери» в театрі.
  • Яку вправу виконували вдома? (44) Що потрібно було зробити? (Списати, підкреслити особові займенники)
  • Назвіть, будь ласка, що ви підкреслили. (Я, ти, ми, вас, нас, ви, ми, ти, ти, я)
  • Що потрібно було виписати? (Слова, в яких звуків більше, і слова, в яких букв більше)
  • Хто прочитає першу групу слів? (я, вечірняя, щоб, щасливі, як, заспіваю, гаєм)
  • Хто прочитає другу групу слів? (зіронько, зелененький, козаченьку, молоденький)
  • І останнє завдання було дібрати спільнокореневі слова до виділених. (Ночувати: ніч, ніченька, нічний, переночувати. Щасливі: щастя, ощасливити, щасливчик)
  • Виставте на полях оцінку самі собі за правильність виконання Д/З.

 

2. Станція «Пограйко».

1. Гра «Упіймай займенник»

Якщо у реченнях ви почуєте займенник, плескайте в долоні. Хто помилився, вибуває з гри.

 Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла й шукала затишку. Діти відчинили кватирку. Пташка влетіла в хату. Діти нагодували її. Вони – друзі птахів.

2. Письмо з пам’яті.

 На дошці ви бачите речення, в яких пропущені займенники. Вам потрібно їх вставити.

  … люблю свою Батьківщину.

  … знаєш, яка красива наша країна?

  … любить читати книжки.

  … завжди говоримо правду.

 - А зараз запам’ятайте одне із речень.

- Запишіть його з пам’яті.

- Перевірка написаного.

 

3. Станція « Каліграфічна»

МММ Мм мм люб имо ідн олу шко

Ми любимо рідну школу.

  • Визначте основу цього речення.
  • Назвіть частини мови.

ІV.Повідомлення теми й мети уроку.

4. Станція «Пізнайко»

 1. Тема уроку.

 - Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство із займенником. Але увага наша буде зосереджена тільки на займенниках І особи. А які це займенники?

2. Робота з підручником.

- На ст. 28 є таблиця відмінювання займенників «я» і «ми». Давайте разом її прочитаємо.

- Яку особливість помітили? (Повністю змінилася форма слова)

- Читаймо правило.

 

5. Станція «Всезнайко»

 1. Впр. 46. Виписування на дошці займенників І особи, визначення числа та відмінка. (ми, про себе, серед нас, мені, мене, нам) Як пишуться займенники із прийменниками? (окремо)

 2. Правило, ст. 29.

 

6.Станція «Відпочивайко»

 Фізкультхвилинка «Театр займенників». Вчитель читає віршик. Діти демонструють почуте.

  Я вишень тобі приніс.

  Ти – задер у гору ніс.

  Він – дивився із вікна,

  Де ж поділася вона?

  Посміхалося воно,

  Як летіли ми на дно.

  Принесли ви кавуни,

  А поїли їх вони!  

 

7. Станція «Закріпляйко»

 1. Впр. 49 Коментоване письмо.

 2. Впр. 50. Усно.

 3. Д/З: впр. 51. Розбір. Запитання. Запис.

 

8. Станція «Дружна». Робота в 2-х групах.

 1. Емоційний настрій: вказівним і середнім пальцем «підійдіть» по руці сусіда до плеча, похлопайте і скажіть: «Не хвилюйся! Я тобі допоможу!»

2. Робота на картках. Прочитайте в групах речення. Спишіть текст, замінивши займенники ІІІ особи однини на займенники І особи однини.

  Вона любить малювати природу.

  Що йому не кажи, а він знову за своє.

     Він допомагає мамі.

     Хоч і дощ йде, а він на долоні плює.

 

9. Станція « Творча». Твір – мініатюра

- Напишіть про себе і про ту несподіванку, яка трапилася за поданим зачином.

- Запис під диктовку: «Учитель просить мене прочитати домашній твір. Я розгортаю зошит, а там…»

- Запис продовження розповіді учнями.

- Зачитування фантастичних розповідей.

 

10. Станція « Жартівлива». Завдання-жарти

- Займенник – це дуже цікава частина мови. Жарти-загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники, бо відгадки складатимуться лише із займенників.

1. Які два займенники псують дороги? (ями)

2. Що треба зробити з руками, щоб вони стали чистими? (ви-ми-ти)

3. Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова «війна». (Мир)

4. Я – спереду, я – в кінці, а посередині назва породи коня (маленького). Разом буде назва країни. (Я – поні –я)

5. Хто швидше назве займенники з двома буквами «е» ? (Мене, тебе, себе)

6. До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі? (Яр)

7. Хто швидше здогадається, у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? (у нього, у ньому, його, йому)

8. Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? (Зоя)

9. У якому іменнику сім займенників І особи однини (Сім’я)

 

11. Станція «Фокуси займенника»

Це невигадана історія, яка трапилася років тридцять тому. Молодий художник вперше приїхав у незнайоме село, щоб написати кілька портретів. Того ж дня й почав працювати. Зібрався чималий гурт, подивитись на роботу хлопця. Одна бабуся досить голосно спитала: «Що воно там малює?»

Художник почув цю репліку й мовчки всміхнувся. Портрет вдався на славу, всі говорили, що жінка, яку малював художник, на портреті була як жива, тільки ще гарніша.

Минуло кілька тижнів. У клубі, ще без рамок, просто на підлозі стояли картини молодого художника. А він усе малював. Якось нагодилася та сама бабуся, тільки спитала вона вже інакше: «Що він сьогодні малює?»

А згодом, побачивши в клубі цілу галерею портретів та бабуся спитала: «А кого вони ще малюватимуть?»

Чому ж бабуся вживала щоразу нові займенники, називаючи одну і ту ж саму людину?

Висновок: повагу людей треба заслужити, займенник «Ви» може вживатися при зверненні до однієї особи (ти) як засіб вираження ввічливості й пошани. Тоді його пишемо з великої букви.

 

12. Станція « Підсумкова» Прес – конференція

1. Самооцінка своєї роботи на уроці.

2. Оцінка роботи друзів. Діти обирають знавця Займенникових наук, якому кореспонденти будуть задавати питання з даної теми.

Учень сідає за учительський стіл і відповідає на запитання однокласників. Якщо відповіді були правильними, то учень отримує відзнаку – додаткові бали за роботу на уроці.

  1. Оцінки вчителя.
  2. Підсумок. Ось ми і закінчили урок з теми «Займенники І особи». Позначте на полях зошита свій настрій в кінці уроку. Чи змінився він? Чому?
  3. Рефлексія.
  • Чи сподобався урок?
  • Чим саме?
  • Що з’ясували для себе?
  • Чого раніше не знали?
  • Що б хотіли ще узнати?
  • Чи допомагала вам ваша дружба?
  • Висновок: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас».
doc
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
1934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку