Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки, вчити виділяти в тексті, вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику, вчити спостерігати за структурою та сюжетом казки, формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати почуття товарискості, бажання допомагати, гостинність, порядність.
Обладнання уроку: мультимедійна дошка, проектор, індивідуальні картки, малюнки учнів до казки.
Хід уроку
І. Організація класу
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 2 класі
Діти просто молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Відгадування ребусу
А що ми будемо робити?
Що ж ми будемо читати?
Ви й самі зможете сказати,
Як спробуєте ребус відгадати.
К А З К А
2.Побудова асоціативного куща
- Які асоціації у вас виникають при згадуванні цього слова?
- Що таке казка? (це вигадана історія із (як правило) щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом.)
- Які казки ви вже знаєте? (народні казки)
- Які казки бувають? (про тварин, чарівні, побутові)
- Чи подобаються вам казки?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну Казколяндію. Щоб нам не заблукати, будемо користуватися картою. Кожна зупинка позначена зірочкою. ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Казок країна чарівна
У гості нас чека вона,
Отож, часу не гайте,
У подорож рушайте!
1.Мовна розминка
І зупинка –"Мовна розминка.
Гра “Слово навпаки ”.
- Я читаю слово зліва направо, а ви мені - справа наліво:
Куж, куж куж - ... (жук, жук, жук).
Жув, жув, жув - … (вуж, вуж, вуж).
Риж, риж, риж - ... (жир, жир, жир).
Абаж, абаж, абаж - ... (жаба, жаба, жаба).
- Який звук є у кожному слові?
2. Уточнення, розширення читацького досвіду учнів
Наступна наша зупинка - " Місто Загадок".
- Відгадайте загадку у якій сховалась казка.
1. Що втекло від баби з дідом —
Не сиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком
Й ну співать йому пісні?("Колобок")
2. Я бичок-третячок,
Смоляний в мене бочок,
- Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. ("Солом'яний бичок ")
3. Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати. (Котик і півник).
4. Що за хатка на узліссі?
Так вже тісно їм усім —
Вся ворушиться, дрижить.
Ось-ось-ось порветься дім.
Де не взявсь, кабан біжить.
Що за дім такий лежить —
Тут і вовк іде, й ведмідь.
І ворушиться, й дрижить?
Й кожен в хатці хоче жить. ("Рукавичка')
- Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називати авторськими, або літературними.
Тому сьогодні на уроці ми почнемо знайомство з літературною казкою. Читатимемо казку І. Я.Франка «Лисичка та Журавель».
3. Робота над казкою “ Лисичка і Журавель ”
1) Підготовка до сприймання тексту.
Наступна зупинка - "Пізнавальна"
На цій зупинці ми познайомимось з життям і творчістю відомого українського письменника Івана Франка. А допоможуть нам у цьому наші учні - біографи.
Біограф 1. - Іван Якович Франко народився в с. Нагуєвичі у Львівській області 27 серпня 1856р. в родині коваля Якова Франка і Марії Кульчицької.
Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії.
Біограф 2. - В університеті почав писати і друкувати свої твори.
У літературній спадщині Франка помітне місце посідають казки для дітей. Це казки “Коли ще звірі говорили”, “Осел і лев”, “Фарбований лис”, “Заєць і ведмідь”, “Заєць і їжак”, “Ворона і гадюка”.
-А ми познайомимось із казкою “Лисичка і журавель” 2) Первинне ознайомлення з казкою.
Читання казки вчителем.
3)Перевірка первинного сприймання - Куди запрошували Лисичка і Журавель один одного?
3. Словникова робота.
3.1.Колективна робота
- Давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрічаються у казці.
Призволяйся – пригощайся
Пісним голосом – незадоволено
Облизня спіймавши – ні з чим.
3.2.Робота в парах
У кожного на парті лежить картка, вам треба прочитати слово і з’єднати кожне слово з його поясненням
4.Читання казки учнями «ланцюжком». - Які страви готували приятелі один одному? Чому саме ці страви?
5.Вибіркове читання.
- Зачитайте, як Лисичка запрошувала Журавля до себе в гості?
-Прочитайте, яку страву Лисичка приготувала?
- Уявіть себе на місці журавлика, як він почувався в гостях у лисички? (Ображено, негостинно)
- Прочитайте, як відреагував Журавлик на Лисиччине частування?
- Прочитайте, яку страву Журавель приготував?
- Прочитайте, як відреагувала Лисичка на Журавлине частування?
- Чи приятелюють від того часу Лисичка з Журавлем?
- Від чого застерігає народ у цій казці?
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився
І додолу нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Ми по вулиці ідем,
Гарно всі себе ведем
Ось і зебра – зупинись
Вліво, вправо подивись.
Вільно скрізь, машин нема
Йдем по «зебрі» прямо ми.
До театру ми прийшли,
Тихо в зал усі зайшли,
Зайняли свої місця
Почалась вистава ця.
6.Читання казки в особах
- Наступна зупинка - "Театральна".
- Яку виставу ми будемо дивитись? - А в який театр ми прийшли? - А що таке театр? (це приміщення, в якому показують вистави) - Перед тим, як виступати, артисти обов’язково проводять репетиції, щоб знати коли, і хто і як говорить. 1)Гра «Знайдемо слова» Лисички, а тепер слова Журавля. А крім Журавля і Лисички є ще дійові особи?
8. Робота в групах
- Діти, наступна наша зупинка - "Творча". Ви попрацюєте в групах.
1 група: Створити характеристику дійових осіб (Лисички та Журавля)
2 група: Розгляньте малюнки. Виберіть ті речення з тексту, що відповідають малюнку.
3 група: Придумайте продовження казки «Лисичка і Журавель – друзі»
4 група: Відшукайте помилку і прочитайте правильно.
V. Підсумок уроку.
1. Зустріч з репортером. Вправа «Мікрофон»
- Наступна наша зупинка - "Підсумкова".
- І от, уявіть собі, ви вийшли з театру і вас зустрічає репортер. Він хоче дізнатися вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на запитання:
- Як пригощала Лисичка Журавля?
- Чи подумала вона про нього?
-А чим віддячив їй Журавель?
- Чому розсердилася Лисичка на Журавля? (бо думала, що гарно поїсть).
-Чого навчає нас ця казка?
-Чи були Лисичка і Журавель справжніми друзями?
-Хто автор цієї казки?
2. Робота з прислів’ями.
З’єднати частини прислів’я так, щоб можна було його прочитати.
Яке частування - так і їстимеш.
Як посолиш чого сам не любиш.
Не роби іншому того, таке й дякування.
VІ. Домашнє завдання.
Переказувати казку від імені Лисички або Журавля.