Урок з українського читання І. Франко "Лисичка і Журавель"

Про матеріал
Це конспект уроку з українського читання для учнів 2 класу. Мета ознайомити учнів із жанром літературної казки, вчити виділяти в тексті, вчити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику, вчити спостерігати за структурою та сюжетом казки, формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати почуття товарискості, бажання допомагати, гостинність, порядність.
Перегляд файлу

Мета: ознайомити учнів із жанром літературної казки, вчити виділяти в тексті, вчити виділяти в тексті  дійових осіб, давати їм характеристику, вчити  спостерігати за структурою та сюжетом казки, формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос; розвивати память, мислення, увагу; виховувати почуття товарискості, бажання допомагати, гостинність, порядність.

Обладнання уроку: мультимедійна дошка, проектор, індивідуальні картки, малюнки учнів до казки.

Хід уроку

І. Організація класу

Стали, діти, всі рівненько. 
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.

Працюватимем старанно

Щоб почути у кінці,

Що у нашім 2 класі

Діти просто молодці!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Відгадування ребусу

А що ми будемо робити?

Що ж ми будемо читати?

Ви й самі зможете сказати,

Як спробуєте ребус відгадати.

                К А З К А

2.Побудова асоціативного куща

- Які асоціації у вас виникають при згадуванні цього слова?

- Що таке казка?  (це вигадана історія із (як правило) щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом.)

- Які казки ви вже знаєте? (народні казки)

- Які казки бувають? (про тварин, чарівні, побутові)

- Чи подобаються вам казки?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну Казколяндію. Щоб нам не заблукати, будемо користуватися картою. Кожна зупинка позначена зірочкою.                                              ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Казок країна чарівна

У гості нас чека вона,

Отож, часу не гайте,

У подорож рушайте!

1.Мовна розминка

І зупинка –"Мовна розминка.

Гра “Слово навпаки ”.

- Я читаю слово зліва направо, а ви мені - справа наліво:

Куж, куж куж - ... (жук, жук, жук).

Жув, жув, жув - … (вуж, вуж, вуж).

Риж, риж, риж - ... (жир, жир, жир).

Абаж, абаж, абаж - ... (жаба, жаба, жаба).

- Який звук є у кожному слові?

2. Уточнення, розширення читацького досвіду учнів

Наступна наша зупинка - " Місто Загадок".

- Відгадайте загадку у якій сховалась казка.

1. Що втекло від баби з дідом —

Не сиділо на вікні,

А зустрілось з зайченятком

Й ну співать йому пісні?("Колобок")

 

2. Я бичок-третячок,

Смоляний в мене бочок,

- Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив. ("Солом'яний бичок ")

 

3. Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лиски півника забрати. (Котик і півник).

 

4. Що за хатка на узліссі?

Так вже тісно їм усім —

Вся ворушиться, дрижить.

Ось-ось-ось порветься дім.

Де не взявсь, кабан біжить.

Що за дім такий лежить —

Тут і вовк іде, й ведмідь.

І ворушиться, й дрижить?

Й кожен в хатці хоче жить. ("Рукавичка')

  • Яка тваринка проживає у кожній казці-відгадці? (Лисиця)
  • Хто автор цих казок? (народ)

- Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називати авторськими, або літературними.

Тому сьогодні на уроці ми почнемо знайомство з літературною казкою. Читатимемо казку І. Я.Франка «Лисичка та Журавель».

3. Робота над казкою “ Лисичка і Журавель ”

1) Підготовка до сприймання тексту.

Наступна зупинка - "Пізнавальна"

На цій зупинці ми познайомимось з життям і творчістю відомого українського письменника Івана Франка. А допоможуть нам у цьому наші учні - біографи.

Біограф 1. - Іван Якович Франко народився в с. Нагуєвичі у Львівській області 27 серпня 1856р. в родині коваля Якова Франка і Марії Кульчицької.

Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії.

Біограф 2. - В університеті почав писати і друкувати свої твори.

У літературній спадщині Франка помітне місце посідають казки для дітей. Це казки “Коли ще звірі говорили”, “Осел і лев”, “Фарбований лис”,  “Заєць і ведмідь”, “Заєць і їжак”, “Ворона і гадюка”.

-А ми познайомимось із казкою “Лисичка і журавель”                                                                     2) Первинне ознайомлення з казкою.

Читання казки вчителем.

3)Перевірка первинного сприймання                                                                                                      - Куди запрошували Лисичка і Журавель один одного?

3. Словникова робота.  

3.1.Колективна робота

- Давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрічаються у казці.

 

Призволяйся – пригощайся

 Пісним голосом – незадоволено

 Облизня спіймавши – ні з чим.

3.2.Робота в парах

У кожного  на парті лежить картка, вам треба прочитати слово і зєднати кожне слово з його поясненням

  1. Заприятелювали           -     подружилися
  2. Прошений                     -     запросили
  3. Призволяйся                 -     пригощайся
  4. Випорожнивши            -     все з’ївши      
  5. Зареклася                      -     дала собі слово

4.Читання казки учнями «ланцюжком».                                                                                 - Які страви готували приятелі один одному? Чому саме ці страви?

5.Вибіркове читання.

- Зачитайте, як Лисичка запрошувала Журавля до себе в гості?

-Прочитайте, яку страву Лисичка приготувала?

- Уявіть себе на місці журавлика, як він почувався в гостях у лисички? (Ображено, негостинно)

- Прочитайте, як відреагував Журавлик на Лисиччине частування?

- Прочитайте, яку страву Журавель приготував?

- Прочитайте, як відреагувала Лисичка на Журавлине частування?

- Чи приятелюють від того часу Лисичка з Журавлем?

- Від чого застерігає народ у цій казці?

 

 Фізкультхвилинка

Хто ж там, хто вже так стомився

І додолу нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Ми по вулиці ідем,

Гарно всі себе ведем

Ось і зебра – зупинись

Вліво, вправо подивись.

Вільно скрізь, машин нема

Йдем по «зебрі» прямо ми.

До театру ми прийшли,

Тихо в зал усі зайшли,

Зайняли свої місця

Почалась вистава ця.

6.Читання казки в особах

- Наступна зупинка - "Театральна".

- Яку виставу ми будемо дивитись?                                                                                                  - А в  який театр ми прийшли?                                                                                                                              - А що таке театр? (це приміщення, в якому показують вистави)                                                                                  - Перед тим, як виступати, артисти обовязково проводять репетиції, щоб знати коли, і хто і як говорить.                                                                                                                               1)Гра «Знайдемо слова» Лисички, а тепер слова Журавля. А крім Журавля і Лисички є ще дійові особи?

8. Робота в групах

- Діти, наступна наша зупинка - "Творча". Ви попрацюєте в групах.

1 група: Створити характеристику дійових осіб (Лисички та Журавля)

2 група: Розгляньте малюнки. Виберіть ті речення з тексту, що відповідають малюнку.

3 група: Придумайте продовження казки «Лисичка і Журавель – друзі»

4 група: Відшукайте помилку і прочитайте правильно.

 

V. Підсумок уроку.

1. Зустріч з репортером. Вправа «Мікрофон»

- Наступна наша зупинка - "Підсумкова".

- І от, уявіть собі, ви вийшли з театру і вас зустрічає репортер. Він хоче дізнатися вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на запитання:

- Як пригощала Лисичка Журавля?

- Чи подумала вона про нього?

-А чим віддячив їй Журавель?

- Чому розсердилася Лисичка на Журавля? (бо думала, що гарно поїсть).

-Чого навчає нас ця казка?

-Чи були Лисичка і Журавель справжніми друзями?

-Хто автор цієї казки?

2. Робота з прислів’ями.

З’єднати частини прислів’я так, щоб можна було його прочитати.

Яке частування -                                                    так і їстимеш.

Як посолиш                                                            чого сам не любиш.

Не роби іншому того,                                            таке й дякування.

VІ. Домашнє завдання.

Переказувати казку від імені Лисички або Журавля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку