мета публікації продовжити формувати поняття «птахи», визначати їх за істотними ознаками; розвивати вміння описувати птахів, мовлення дітей, спостережливість, мислення, пам'ять; виховувати любов і бережливе ставлення до пернатих друзів.
1
Мета: продовжити формувати поняття «птахи», визначати їх за істотними ознаками; розвивати вміння описувати птахів, мовлення дітей, спостережливість, мислення, пам’ять; виховувати любов і бережливе ставлення до пернатих друзів.
Обладнання: плакат «Птахи», комп’ютер, відеоролики: «Птахи України», «Птахи Червоної книги України», фізкультхвилинка «Танець маленьких каченят».
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
- Доброго дня, шановні діти!
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Будем працювати ми старанно,
Щоб не втратить часу марно.
II. Актуалізація опорних знань.
1.Хвилинка спостережень.
Вчитель: Надаю слово працівнику гідрометеоцентру . (Слайд № 2)
Учень :Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).
Вчитель:
- А чи знаєте ви прикмети, пов’язані з поведінкою птахів?
Учні:
- Горобці ховаються на мороз або на завірюху.
- Які зміни відбуваються в живій та неживій природі ?
2.Створення проблеми.
Вчитель: Перегляньте відеоролик і скажіть, будь ласка, про кого сьогодні піде мова?(Перегляд відео «Птахи України»).
Учень: Сьогодні ми будемо вивчати птахів. (Слайд №3)
III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Так, молодці, були уважними. Хто такі птахи? До слова запрошується кореспондент. (Слайд № 4)
Учень: (Слайд № 5) Птахи – це тварини, тіло яких вкрите пір’ям, а передні кінцівки видозмінилися в крила. З їх допомогою птахи літають. На Землі живуть близько 10 тисяч видів птахів.
IV. Сприймання , осмислення матеріалу. (Слайд № 6)
Робота за підручником (с. 109–112)
1. Бесіда (Слайд № 7).
Вчитель: Пригадайте істотні ознаки птахів.
— Запам’ятайте! Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові — дзьоб, за допомогою передніх кінцівок — крил — птахи літають. Подивіться на малюнки птахів і скажіть:
на які дві групи ви їх розділили б? (Плакат).
Учні: На дикі й свійські.
Вчитель: А тепер подивіться на групу диких птахів і подумайте:
- Чи можна їх поділити на групи? (Слайд № 9)
Учень: Так. На перелітні і зимуючі.
Вчитель: Чому деяких птахів назвали перелітними? (Слайд № 10)
Учні: Їм немає взимку корму, тому вони відлітають в теплі краї.
Вчитель: А як же для зимуючих? Хіба його вистачає?(Висловлюють свою думку).
Вчитель: Як ви думаєте, де вони зимують?
Учні: Перелітають з полів , лісів, лугів до тваринницьких ферм, до житла людей.(Слайд№ 11).
Вчитель: Як птахи підкорили повітряний простір? На це запитання дасть нам відповідь наш кореспондент. (Слайд№ 12)
Учень: Виявляється, у птахів не одне, а ціла низка пристосувань для польоту. По-перше, це пір’яний покрив. (Слайд № 13).Пір’я зменшило вагу птахів. Замість передніх кінцівок у них крила. По-друге, легкий та міцний скелет і гарно розвинені м’язи, які спричиняють змахи крил. По-третє, щоб летіти, доводиться витрачати багато енергії. Тому птахи дуже багато їдять. Завдяки здатності літати птахам легше знаходити їжу. Згори добре видно й дістатися будь-куди зручно. Живляться птахи по-різному.
Вчитель: Є птахи, яких мало залишилось і знищення їх призводить до зникнення. Таких птахів занесено до Червоної книги України (перегляд відеоролика «Птахи Червоної книги України»).
3.Фізкультхвилинка. (Слайд № 14)
(Відеоролик «Танець маленьких каченят»).
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Фронтальне опитування.
Вчитель: Яку тему ми почали вивчати ?
Учні: Птахи.
Вчитель: Для кращого засвоєння матеріалу пропоную до вашої уваги дати відповідь на запитання за допомогою тестів: (Слайд № 15)
1. Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають:
а) зимуючими;
б) перелітними.
2. Зимувати до нас прилітають :
а)сороки‚ галки;
б) снігурі, омелюхи;
в) синиці‚ ворони.
3. Не відлітають на зиму в теплі краї:
а) горобчики;
б) шпаки;
в)лелеки.
4. Що страшніше для птахів взимку ?
а) голод; б) холод
2.Загадки (Слайд № 16)
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Збудували собі хати. (Птахи)
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають…(Журавлі)
Маленький хлопчик у сірій світинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів - обід приніс,
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.(Лелека)
Жовтогруді щебетушки,
Мають чорні капелюшки,
Сірі лапки, білі щічки
Називаються…(Синички)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
(Слайд № 17)
Вчитель: Прочитайте висновки на с. 112.
За якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин?
— Яку будову мають птахи?
— Назви приклади осілих і перелітних птахів.
— Дослідіть: чим живляться птахи, яких ви можете спостерігати у своїй
місцевості. Наведіть приклади.
VII. Інтерактивна гра «Мікрофон»
Вчитель: Молодці! Всі гарно працювали!
VIII. Домашнє завдання.
Сторінка підручника 109-112 прочитати та намалювати будь-якого птаха. (Слайд № 18). Дякую за увагу!