Навчити учнів характеризувати Сонце, вітер як невичерпні джерела енергії; донести до свідомості дітей, що енергія є важливим компонентом серед потреб людини,пояснити необхідність збереження теплової і електроенергії у побуті, актуалізувати знання про властивості повітря, основні напрямки збереження корисних копалин, формувати вміння працювати з додатковою літературою, розвивати творчу активність, уважність, мислення, мовлення, увагу, сприяти розвитку інтересу до предмета; виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до об´єктів природи.
Тема: Використання енергії вітру
Мета: формування предметних компетентностей: навчити учнів характеризувати Сонце, вітер як невичерпні джерела енергії; донести до свідомості дітей, що енергія є важливим компонентом серед потреб людини,пояснити необхідність збереження теплової і електроенергії у побуті, актуалізувати знання про властивості повітря, основні напрямки збереження корисних копалин, формувати вміння працювати з додатковою літературою, розвивати творчу активність, уважність, мислення, мовлення, увагу, сприяти розвитку інтересу до предмета; виховувати любов до природи рідного краю, дбайливе ставлення до об´єктів природи. формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати вміння оцінювати свою роботу і роботу однокласників;
комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; робити висновки за допомогою вчителя, зв´язно й послідовно описувати побачене;
здоров´язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою; соціальної: удосконалювати навички продуктивної праці в команді.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: демонстраційний матеріал, роздавальний матеріал, ілюстрації
ХІД УРОКУ
Я всміхаюсь сонечку: «Здрастуй, золоте!» Я всміхаюсь квіточці – Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику –
«Лийся, мов з відра!» Друзям усміхаюся – Зичу їм добра.
Сьогодні урок буде теплим, ясним, радісним, як сонечко. Передайте його по колу і візьміть часточку тепла.
2. Фенологічна хвилинка.
Яка зараз пора року?
Який зараз місяць? А хто пояснить, чому він так називається?
Яка погода була сьогодні зранку?
Які зміни в природі ви помітили, коли йшли до школи?
Який стан неба?
Чи вітряно сьогодні?
Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло. Пам´ятайте: найважливіша – погода у вашому домі.
ІІ. Основна частина
1. Повідомлення теми уроку
Сьогодні закріпимо і продовжимо розглядати як людина освоює та використовує різні джерела енергії.
2. Фронтальне опитування «Мозковий штурм» Що надає тілам руху?
Джерела енергії
Яка енергія не забруднює навколишнє середовище? Відновлювальні джерела енергії Невідновлювальні джерела енергії.
Найпотужніше джерело енергії
Як сонячна енергія перетворюється на інші види енергії?
Чи є джерелами енергії людина, трактор, груша, хлібина?
3. Складання сенкану
Сонце
Ласкаве, привітне
Гріє, пече, випікає
Найголовніше джерело енергії на Землі Енергія Сонця абсолютно безкоштовна.
4. Робота зі схемами.
Сонце – соняшник - ? – діти
Що потрібно дописати на місці знака питання?
5. Бесіда
Чому люди прагнуть поступово замінити теплові електростанції на сонячні?
Чому Сонце вважають найважливішим джерелом енергії?
6. Складання таблиці «Переваги та недоліки використання енергії Сонця»
Переваги |
|
Недоліки |
Загальнодоступність і джерела |
невичерпність |
Залежність від погоди і часу доби |
Безпека для навколишнього середовища |
Потрібно використання великих площ землі під електростанції |
|
Екологічно чиста |
Висока вартість конструкції |
|
Надійність та довго тривалість у експлуатації |
Нагрівання атмосфери над електростанцією |
|
Простота монтування і розбирання |
Необхідність очищення дзеркальної поверхні від пилу та інших забруднень |
|
Стійкість до впливу природних факторів |
Через 30 років ефективність фотоелектричних елементів починає знижуватись |
Чи можуть переваги переважити недоліки?
З´єднай частини |
|
Вітер |
атмосфера |
Повітря |
вітер пустелі |
Хамсин |
газ, що є у повітрі |
Кисень 8. Загадка |
рух повітря |
Скрізь по світу я літаю,
Листя з дерева зриваю,
Хмари легко розганяю,
Бо енергію я маю. ( вітер )
Що таке вітер? ( це рух повітря)
Як він утворюється? ( холодне і тепле повітря міняються місцями) За якими властивостями можна охарактеризувати вітер? ( за силою, швидкість та напрямом )
Який прилад вказує напрямок вітру? ( флюгер)
Що знаєте про те, як вітер служить людині?( надимає вітрила,використовується для виробництва електроенергії, запилює рослини, приганяє дощові хмари,допомагає звірам ховатися від ворогів, сушить білизну …)
Наші пращури вірили, що їхнім життям керують різні боги. Ясна річ, і вітрами, за їхнім уявленнями, також опікувався спеціальний бог. Головного бога вітрів звали Стрибогом. Ось який міф вони склали про нього.
Жив він на плавучому острові в морі, мав високий палац і чималу родину – дружину, шість синів і шість дочок. Літав Стрибог по світу у величезних шароварах, мав велику бороду, а в руках батіг, щоб поганяти вітри. Допомагали йому рідні брати, що дули з усіх чотирьох сторін світу.
Сівер або Сіверко дув з півночі, зі сходу дув Стрига, повелителем західних вітрів був Хор, а південних – Південне вітрило.
С – сухий
Т – теплий
Р – рвучкий
И
Б – буревій
О – осінній Г – грайливий
Повідомлення вчителя
Перші найпростіші вітродвигуни застосовували в сиву давнину в Єгипті та Китаї. Пізніше вони з´явилися в Європі. Вітрові двигуни використовували для розмелювання зерна, піднімання води та надання руху верстатам. У селянських господарствах українців вітряки перемелювали половину врожаю.
Основна перевага вітрової енергії полягає в тому, що вона є буквально скрізь. Гідроелектростанції споруджують на багатоводних річках. Для атомних станцій теж потрібна велика кількість проточної води і, крім того, величезні замкнуті водойми. Теплові електростанції будують у районах залягання кам´яного вугілля, торфу, горючих сланців. Вітрові електростанції будують будь – де. Зникає потреба будувати високовольтні лінії передач, а також станції, що підвищують і знижують напругу електроенергії.
В Україні здавна використовували енергію вітру – за допомогою вітряків мололи зерно на борошно, на човнах встановлювали вітрила. А в країнах, розташованих на узбережжі морів, де дмуть постійні вітри, нині споруджено вітрові електростанції.
Людина використовувала вітер тисячі років, давні вітрильні кораблі пересувалися тільки завдяки силі вітру. А вітряки використовували для перекачування води та отримання борошна. 1917 року в Україні було близько 30 тисяч вітряків.
Переваги |
Недоліки |
Екологічна чистота |
Залежність від погоди |
Ергономічна ( вітрові електростанції займають мало місця і легко вписуються в будь – які ландшафти) |
Відносно невисокий вихід електроенергії |
Відновлювальна, невичерпна |
Висока вартість |
Краще розв´язання для важкодоступних місць, для віддалених місць |
Небезпека для дикої природи ( вітроелектростанції завдають шкоди птахам, якщо розташовані у напрямку масових міграцій і місцях гніздування) |
|
Шумове забруднення |
Чи можуть переваги переважити недоліки? Картки з фразеологізмами
Вітер у голові марно витратити
Вітра ганяти немає грошей
Пустити за вітром легковажний, несерйозний
Вітер у кишені байдикувати
Прикріпи вітрило
А ще говорять в народі «під носом вітер є». Як ви розумвєте цей вислів?
ІV .Узагальнення і систематизація знань.
Візьміть паперові сонечка, прочитайте на звороті побажання. Домалюйте сонечко так, щоб показати свій настрій
Домашнє завдання с. 67 – 68
На уроці мені сподобалось… Я дізнався про… Цікаво було….