Урок з всесвітньої історії для 7-го класу на тему «Практична робота: описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента»

Про матеріал

Тема. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента

Мета: проаналізувати розвиток освіти у середньовіччі, охарактеризувати життя середньовічного студента; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв'язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 7-го класу

на тему

«Практична робота: описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента»

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2018

Тема. Описати (на основі доступних джерел) повсякденне життя середньовічного студента

Мета: проаналізувати розвиток освіти у середньовіччі, охарактеризувати життя середньовічного студента; розвивати увагу, пам'ять, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; виховувати зацікавленість до вивчення теми. 

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, ілюстрації до теми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: практична робота

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Розшифруйте анаграми.

ЛОКАШ – школа

СИРВЕНІУТЕТ – університет

ЛІЯБІБ – Біблія

ГІЛЕКОЯ – колегія

РОСФЕРОП – професор

  • Як всі ці слова пов’язані з освітою?
  • Яке відношення, на вашу думку, має до освіти Біблія?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Прочитайте невелике привітання. Але в ньому не вистачає головного слова, а саме – кого ж вітають та з яким святом. Спробуйте відгадати, якого ж слова не вистачає.

Професія «…» - це класно,

Хоча, нажаль, короткочасно:

Десять семестрів чи п’ять років –

Оце для нас законні строки,

Тож я спішу вас всіх вітати:

Із нашим днем!

Із нашим святом!   (Студент)

  • Що вам відомо про життя сучасних студентів?
  • А чи вірите ви в те, що середньовічним студентам суворо заборонялося голосно розмовляти?
  • Чи можливо, що середньовічні студенти вночі голосно співали релігійні пісні під вікнами городян, щоб ті від них відкупилися?
  • Сьогодні ми дізнаємося з вами про повсякденне життя середньовічного студента. В кінці уроку ви напишете твір-розповідь на основі отриманих протягом уроку знань.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

Більшість дітей у ранньому середньовіччі не вміли ні писати, ні читати. Книги та підручники їм заміняли казки, легенди та розповіді. Із виникненням імперії Карла Великого зросла потреба в освічених людях. З’явилися нові школи. Карл Великий писати не вмів, але міг читати. Він надавав великого значення розвитку освіти. Королівський двір називали «Палацовою академією», оскільки він став прихистком для поетів, філософів, істориків, богословів.

  1. Робота з історичним джерелом.

З указу Карла Великого 789 р.

Нехай утворюються школи для навчання хлопчиків читання. Псалми, ноти, посібники зі співу, лічби й граматики, богослужбові книги в монастирях і єпископствах мають бути виправлені, оскільки часто буває, що дехто, бажаючи молитися Богові, погано молиться за неправильними книгами. І не дозволяйте хлопчикам нашим псувати їх при читанні й письмі.

  • Які настанови надав Карл Великий?
  • Для кого наказував заснувати школи?
  • Які предмети мали викладатися у цих школах?
  1. Робота з таблицею.
  • Розгляньте таблицю та проаналізуйте, чого мали навчитися середньовічні діти?
  • Чому, на вашу думку, дітей навчали саме таких предметів?

https://history.vn.ua/pidruchniki/dyachkov-2015-vs-7-class/dyachkov-2015-vs-7-class.files/image172.jpg

  1. Розповідь учителя.

У школі і діти, і дорослі навчалися в одному класі. Жодної волі дітям не давали. Їм заборонялося голосно розмовляти, співати, Гратися. За найменшу провину їх суворо карали. Школярі самі добували собі шматок хліба. Інколи вони підробляли, але здебільшого – просили милостиню. Вночі вони голосно горлали релігійні пісні під вікнами, щоб підняти бюргера та змусити його відкупитися від страхітливої мелодії шматочком ковбаси чи хліба. Читати вчилися по Біблії, а за перевірку слугували диспути.

  1. Робота з ілюстрацією.
  • Розгляньте зображення.
  • Як карали школярів за проступки?
  • Чи ефективним, на вашу думку, було таке покарання?
  • А чи хотіли б ви зараз мати такі методи покарання? Чому?

https://history.vn.ua/pidruchniki/dyachkov-2015-vs-7-class/dyachkov-2015-vs-7-class.files/image173.jpg Покарання несумлінного учня. Із мініатюри XIV ст.

  1. Робота з текстом підручника (с. 203 – 204).
  1. Вибіркове читання.
  • Зачитайте всі речення, у яких зустрічаються:
  • університет;
  • географічні назви;
  • імена;
  • дати.
  • Зачитайте закінчення речення:
  • Ці об’єднання…
  • В університеті було…
  • Чіткого терміну…
  • Студентів…
  1. Дайте відповіді на запитання:
  • Де можна було здобути освіту в середні віки?
  • Що таке університет?
  • Який університет був першим у Європі?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст.

Життя й навчання середньовічних студентів.

Основою університетського навчання була лекція, під час якої студенти переписували й коментували вчені й богословські книги. Іноді лекція переростала в бесіду або диспут.

Перші університети зазвичай не мали власного приміщення. Тому місця для викладання могли бути несподіваними. Наприклад, лекції проводили на другому поверсі будинку, а на першому розташовувалася гучна таверна. Багато викладачів віддавали перевагу свіжому повітрю й читали лекції просто неба.

Потрапляючи до університету, школяр ставав членом нації — корпорації студентів, земляцтва. Нація захищала своїх членів, відстоюючи їхні інтереси, влаштовувала свята, допомагала хворим товаришам, ховала померлих.

Життя середньовічного студента було сповнене поневірянь і пригод. Більшість студентів ледве зводили кінці з кінцями. Життя у великих містах, книги, послуги переписувачів, їжа й одяг коштували дорого. Не випадково багато міських рад дозволяли студентам просити милостиню.

У гонитві за знаннями студенти часто змінювали викладачів, переходили з одного університету до іншого, що найчастіше розташовувався в іншій частині Європи. Так з’явився вислів «вічний студент».

  • Дайте відповіді на запитання:
  • Як було організоване навчання в середньовічному університеті?
  • Яку мету мали перед собою студенти університетів?
  • Чи суттєво змінилося за останні 800 років значення таких середньовічних понять: університет, факультет, ректор, декан, лекція, диспут?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Практична робота.
  • Написати стислий твір «Повсякденне життя середньовічного студента» за планом

План

  1. Де могли здобути освіту середньовічні студенти?
  2. Що вивчали у середньовічних університетах?
  3. З якими труднощами зустрічалися студенти у середньовіччі?
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 18 підручника.
  2. Створити малюнок на тему «Середньовічний студент» або підготувати повідомлення про один із середньовічних університетів.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Щерба Борис Миколайович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
24393
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку