Матеріал можна використовувати як для проведення уроку, так і для практичного заняття з дослідженням в групах різних джерел інформації щодо змін в повсякденному житті європейців у ранньомодерну добу.
Повсякденне життя Західної Європи. Урок історії. 8 клас. Підготувала учитель історіїРодинської загальноосвітньої школи l – lll ступенів №35 Покровської міської ради Донецької області Гордієнко Світлана Миколаївна.
Номер слайду 2
Мета:дізнатися, як змінювалася забудова міст, кількість та побут населення Західної Європи в Ранній Новий час; зрозуміти причини зрушень у повсякденному житті; усвідомити, що мода є проявом змін, які відбуваються в суспільстві; працювати в групах, аналізувати джерела інформації та робити висновки;цікавитися історією ранньомодерної доби.
Номер слайду 3
План:
Номер слайду 4
Поміркуйте, чому середня тривалість життя становила 30 – 35 років?XVI ст. – 98 млн. XVII ст. – 128 млн. XVIII ст. – 195 млн. Чинники: Зростання народжуваності. Покращення умов життя. Зміни в раціоні харчування. Населення
Номер слайду 5
Міста. Переважно залишалися невеликими(3—5 тис. жителів). Нйбільшими були. Париж (300 тис.), Неаполь (270 тис.), Лондон (200 тис.), Антверпен (150 тис.), Рим, Генуя, Мілан, Брюгге, Прага, (100 тис.)Париж, XVIII ст.
Номер слайду 6
Змінюється вигляд європейських міст: з’являються багатоповерхові будинки, широкі прямі вулиці, що поділяли місто на окремі квартали. Найважливіші будівлі, церкви все частіше зводилися з каменю або цегли, вкриті черепицею, що робило їх менш уразливими для вогню. У вікна вставляли скло та робили вітражі. У XVII ст. в містах почали прокладати бруківку, на вулицях з’явилися масляні ліхтарі. У 1667 р. «Король-сонце» Людовик XIV видав указ про вуличне освітлення…
Номер слайду 7
Житло, хатнє начиння. Житло городян у цей час зазнало суттєвих змін. Підлогу в будинках заможні городяни вкривали кам’яною або керамічною плиткою, а найбагатші замовляли майстрам підлогу з паркету, викладеного орнаментом. У будинках з’явилися вітальні, де господар приймав гостей, спальні, їдальня, робоча кімната господаря та окремі приміщення для слуг.
Номер слайду 8
Меблі та речі свідчили про заможність господаря. Коштовний посуд виставляли на спеціальних полицях. Різноманітні речі та одяг зберігали у скринях, прикрашенихорнаментом і розписом. Італійські майстри першими почали ставити свої скрині вертикально. Так у XVI ст. з’явилася шафа. Був у будинку й звичайний стіл, оточений лавами. Біля нього для глави сім’ї ставили крісло.
Номер слайду 9
Житло, хатнє начиння. Селянські житла тривалий час не змінювалися, залишаючисьтакими, як у минулому. Усередині будинку окремих кімнат не було — усі члени сім’ї жили в спільному приміщенні. Для опалення та приготування їжі використовувалося вогнище. Меблів у селянській оселі було мало: простий стіл, лави, скриня для речей, один-два табурети та сінник замість ліжка. Їжу готували в казані, а їли переважно зі спільного посуду, мисок і кухлів на всіх не вистачало.
Номер слайду 10
Європейська кухня. Меню селян і городян стало більш різноманітним. На обід були каша,багато бобових, сир, яйця, хліб, олія і масло, а у свята з’являлися окости й ковбаси, риба під час посту. У XVI — I пол. XVII ст. почали споживати багато цукру, що надходив із колоній. Для бідних цукор став ласощами, а для заможних — повсякденним продуктом. Добрим додатком до столу були овочі, фрукти, ягоди та горіхи. Кофе, чайі шоколад проникли в Європу в I пол. XVII cт. ..
Номер слайду 11
РОБОТА В ГРУПАХЯким чином в побуті намагалися боротися з антисанітарією?Коли, де та хто запровадив в Європі звичні для нас сьогодні побутові зручності?
Номер слайду 12
РОБОТА В ГРУПАХЯкі види шпалер використовували в Європі в XV - XVI ст.? З чим пов’язані зміни у виготовленні шпалер в XVII ст.?
Номер слайду 13
РОБОТА В ГРУПАХЯкі овочі були завезені в Європу в XVI ст.?Що призвело до їхньої появи в раціоні європейців?Як європейці починали використовували заморські рослини?
Номер слайду 14
РОБОТА В ГРУПАХЯкі страви вживали європейці під час урочистого обіду?Що ви дізналися про використання столових приборів?Що змінилося під час бенкету порівняно з середньовіччям?
Номер слайду 15
Солонка «Салієра», XVI ст.
Номер слайду 16
Шлюб і сім’я. Церковний шлюб укладався один раз на все життя. Розлучення дозволялося церквою тільки в особливому випадку. Сім’я лишалася патріархальною з повною владою батьків над дітьми. Жінка залежна матеріально від чоловіка і була слабо захищена законом. До дитини ставилися як до наступника, що успадкує майно.. Дітей в забеспечених сім’ях часто навчали вдома та готували до продовження сімейної справи. Не вміти читати і писати вважалося неприпустими. Виняток становили діти бідняків.
Номер слайду 17
Зміни, що розпочалися в усіх сферах життя європейців, охопили й світ одягу. Основним правилом моди в Європі стала можливість змінювати гардероб відповідно до обставин. Ця звичка закріпилася в кін. XVII ст. Відтоді мода поширювалася у світі в новому значенні: не відставати від сучасності. Мода - нетривале панування певних смаків в одязі та інших сферах життя великих груп людей.
Номер слайду 18
Напр. XV - на поч. XVI ст. законодавицею моди вважали Італію, в якій поширювалися ідеали свободи і гуманізму.«Цокколі» (копитця) (14 – 60 см.)
Номер слайду 19
У XVI ст. набув популярності суворий, застебнутий до підборіддя чорний костюм, який носили мешканці католицької Іспанії, де панувала церква й інквізиція.
Номер слайду 20
На поч. XVII ст. поширився голландський стиль — комір із мережива та високий капелюх. Він уособлював економічне зростання буржуазного пуританського суспільства.
Номер слайду 21
Франція – законодавиця моди з сер. XVII ст. на пишний і яскравий костюм епохи утвердження абсолютизму.
Номер слайду 22
Кількість населення країн Європи в XVI — I пол. XVII ст. постійно зростала. Проте ще великими залишалися втрати через епідемії різних хвороб та війни. У Ранній Новий час змінився вигляд європейських міст, які почали набувати риси сучасних. Харчування більшості європейців покращилося. Часи Середньовіччя, коли голод був звичним супутником людей, залишилися в минулому. Наслідування моди поступово перетворилося з примхи на стимул розвитку суспільства. Завдяки їй виникали нові підприємства й виробництва, розвивалася торгівля. Чи погоджуєтеся ви з висновками та чому?
Номер слайду 23
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Опрацювати матеріал підручника. Готуємося до підсумкового уроку за QR-кодом: