Урок з всесвітньої історії "Доба "Просперіті." Новий курс Рузвельта."

Про матеріал
Урок з всесвітньої історії для 10 класу загальноосвітньої школи №8. м. Мирноград. вчитель Буторіна Н.О Тема: Доба «проспериті» у США. Прояви Великої Депресії. Економічні та соціальні засади «Нового курсу» Рузвельта.
Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 8

Мирноградської міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з використанням інформаційно-комунікативних технологій

в 10 класі з всесвітньої історії

 

 

 

Тема: Доба «проспериті» у США. Прояви Великої Депресії. Економічні та соціальні засади «Нового курсу» Рузвельта.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Вчитель історії

Буторіна Н.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020р.

Слайд №1

Тема уроку. Доба «проспериті» у США. Прояви Великої Депресії. Економічні та соціальні засади «Нового курсу» Рузвельта.

Мета: пояснити суть доби «проспериті», Великої депресії, «Нового курсу», з'ясувати значення і наслідки «Нового курсу», формувати вміння аналізувати, узагальнювати, систематизувати матеріал, складати портрет історичної особистості, доводити дієздатність політики втручання держави в економічні процеси в період кризи, розвивати історичне мислення учнів, виховувати активну життєву позицію.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда.

Вчитель. Діти, ми продовжуємо вивчати тему «Провідні країни світу в 20-30 роки ХХ століття. Прогляньте план тематичного блоку 3 і знайдіть місце нашого уроку.

Слайд №2

Після цього уроку ви зможете:

  • пояснювати суть доби «проспериті» і «Нового курсу»;
  • називати основні події в США в період Великої Депресії;
  • аналізувати причини і наслідки світової кризи;
  • застосовувати та пояснювати поняття: «проспериті», «Велика депресія», «масова культура», «Новий курс», «джаз».

А тепер давайте пригадаємо.

 

              Описание: IMG_3553Описание: IMG_3554

 

Слайд №3

1.Які країни світу ми можемо віднести до провідних в першій половині ХХ століття.(Англія, США, Франція, Німеччина, Італія)?

2. Чи торкнулася Перша світова війна Американського континенту? (військові дії не велися)

3.Чи зазнала країна масового руйнування? (ні)

4. Чи брала американська армія участь у війні? (так, з літа 1918 року)

5.Чи були людські втрати? (так, були, але у порівнянні з іншими країнами ця цифра незначна)

6.Чи брала участь США в роботі Ліги Націй? (ні, бо дотримувалася політики ізоляціонізму)

7. Чи можна стверджувати, що така ситуація сприяла тому, що США після Першої світової війни стала процвітаючою, розвинутою країною світу? (так)

Слайд №4

Тому не дивно, що темою уроку є саме період процвітання або «проспериті», який змінився Великою депресією і політикою «Нового курсу» Рузвельта.

Слайд №5

ІІІ. Сприйняття і первинне усвідомлення матеріалу.

Слайд №6

Проблемне питання: «Які з заходів «Нового курсу» Ф. Рузвельта заслуговують на те, щоб їх застосувати в нашій країні?»

Слайд №7

ПЛАН

  1.     Період «проспериті».
  2.     «Велика депресія».
  3.     «Новий курс» Ф. Рузвельта.

1. Період «проспериті».

Слайд №8

Слово учителя. «Проспериті» –  процвітання – це період найвищого економічного зростання США та піднесення стандартів життя в країні (1923-1929 рр.)

              Описание: IMG_3558Описание: IMG_3560

 

Період процвітання (1921-1929) тісно пов'язаний з президентами-республіканцями:

Вореном Гардінгом(1921-1923) і Келвіном Куліджем (1923-1929).

Президенти США у 1920-ті роки

Президент

Партія

Роки президентства

В. Вільсон

Демократична

1913-1921

У. Гардінг

Республіканська

1921-1923

К. Кулідж

Республіканська

1923-1929

Г. Гувер

Республіканська

1923-1929

 

 

 

Слайд №9

Велике зрушення сталося в розвитку матеріально-технічної бази американського капіталізму. Великі корпорації стали ініціаторами розвитку масового виробництва. В авангарді технічного прогресу були: автомобільна, хімічна, електротехнічна промисловості, виробництво побутової техніки. Конвеєрні лінії, уперше введені Генрі Фордом в 1914г. на автомобільному заводі в Мічігані, стали уособленням технічної і технологічної перебудови промислового виробництва. Потокові лінії, раціоналізація і інтенсифікація почали вводитися у виробництві побутової техніки.

Слайд №10

Проте, в цьому розвитку все гостріше з'являлася проблема збуту продукції через низьку купівельну здатність. Це була «п'ята Ахіллеса» американського процвітання. Це розуміли небагато підприємців. Генрі Форд наказав: «Понизьте ціни до купівельної спроможності», і завдяки новим методом ціна машини моделі Т знизилася до 290 доларів. Форд став національним героєм. Слайд №11. До 1925 р. Форд добився впускання 9000 машин в день. З 1927 року Форд пустив у виробництво модель А.

Слайд №12

У американського процвітання був красивий фасад: розвиток масової культури. До життя обивателя увійшов кінематограф, а з ним і кумири кіно Мери Пикфорд, Чарлз Чаплин. Щоденні газети виходили масовими накладами. Майже в кожному будинку з'явилося радіо. Кожен п'ятий американець мав автомобіль. Будувалися кінотеатри, стадіони для масових спортивних видовищ (футбол, хокей, бейсбол та ін.). Слайд №13. Широкої популярності набувають джазова музика, модні нові танці, демократизувався одяг, зачіски. Нова техніка міняла умови побуту. Слайд №14.

Уривок №1 Процветание (15)

 

           Описание: IMG_3566Описание: IMG_3567

 

Слайд №16

У 20-і рр. США – країна контрастів: чудові технічні нововведення, демонстрація величезних можливостей науки і техніки, але також і накопичення внутрішніх протиріч, соціальних контрастів багатства і бідності основної маси населення. Спекулятивний характер економічного процвітання породжував в правлячих кругах країни ілюзії в непорушність існуючого порядку. Навіть у роки економічного підйому 60% населення США не мали мінімуму коштів для існування. Чому? Обраний в 1928 р. президентом США відомий республіканський політик Герберт Гувер пообіцяв американцям покінчити з бідністю. Популярним став його девіз «Курчати – в кожну каструлю!»

2. «Велика депресія»

І коли цього ніхто не очікував, розпочалася економічна криза. Криза припала на президентство республіканця Гувера. Діти, ми з вами нещодавно пережили кризу, яку теж можна віднести до світової. До речі, що таке економічна криза? В чому ж вона виявилася?

Приблизна відповідь дітей: зростання безробіття, страйки, інфляція.

І тому не дивно, що й у США були аналогічні схожі процеси.

Період Великої Депресії започаткували події на Нью-йоркській біржі. Сучасники так описують те, що сталося: «Грім ударив 24 жовтня 1929 року. Курси акцій стали стрімко падати. Першого дня було продано 12.800 тис. акцій, а 5 днями пізніше – в один день продали 16 млн. акцій». А якже це починалося?

Уривок №2 Биржа (17)

Вразливим місцем ринкової економіки є так звані циклічні коливання. До 1825 р. вони були відомі, але мали сезонний характер, з 1825 р. – циклічні коливання відбувалися постійно. Лише у XX ст. в розвинених країнах заходу мали місце 12 криз (всього 21).

Слайд №18

Самостійна робота з комп’ютером. Клас ділиться на 4 групи і працює в Інтернеті за поданими посиланнями.

Завдання 1 групи – знайти основні фази економічного циклу виробництва. Дати поняття Великої депресії, визначити її дати. Для вас дано два посилання. (uk.wikipedia.org/wiki/Економічний_цикл і uk.wikipedia.org/wiki/Велика_депресія).

Завдання 2 групи – визначити основні причини Великої депресії (uk.wikipedia.org/wiki/Велика_депресія_у_США)

Завдання 3 групи – знайти карту США в 20-30 роки ХХ століття, яку ви знайдете на сайті нашої школи (zosch8.ucoz.ua/urok.jpg), відповісти на питання:

  1. Які штати були найбільше охоплені безробіттям?
  2. Як ви думаєте чому?
  3. В яких штатах відбувалися мітинги?

Завдання 4 групи – визначити наслідки Великої депресії (uk.wikipedia.org/wiki/Велика_депресія_у_США)

Презентації групової роботи

Слайд №19

  1. Економічний цикл – це рух виробництва від початку попереднього до початку наступного чергового спаду.
  2. Кожний цикл складається з 4 основних фаз: криза, депресія, пожвавлення, піднесення.
  3. Однією з причин кризи є протиріччя між зростаючими масштабами ви­робництва і відносним звуженням платоспроможного попиту населення.

Слайд №20

  1. Вели́ка депре́сія – загальносвітова потужна економічна криза, яка настала восени 1929 року та тривала до кінця 1930-х років. У різних країнах Велика депресія мала різні хронологічні межі, проте найбільш помітною була в країнах Західної Європи та США.
  2. По суті, Велика депресія – це світова економічна криза, а сам термін зазвичай вживається щодо Сполучених Штатів Америки.

Слайди №№21-25

Причини світової економічної кризи:

  1. Надвиробництво сільськогосподарської продукції
  2. Доступність дешевих кредитів
  3. Захоплення американців покупками
  4. Падіння приросту вугільної промисловості через широкого вживання газу та нафти
  5. Залізничний транспорт не витримував конкуренції з літаками і пароплавами
  6. Популярність виробів з синтетичних волокон, не знаходження ринку збуту виробів з вовни та бавовни
  7. Союзники і Німеччина заборгували великі суми
  1. Неспроможність Європи розрахуватись за американський імпорт
  2. Європейські країни закрили ринки збуту американських товарів у відповідь на прийняті у США закони, спрямовані на захист  американських виробників.

Висновок: розрив між виробництвом і споживанням й привів до кризи.

Слайд №26 (карта)

Слайд №27

  1. Закрилося більше 5 тис. банків
  2. Акції знецінились на 40 млрд. доларів
  3. Зросла інфляція і ціни
  4. Промислове виробництво скоротилося в 2 рази
  5. Виробництво машин скоротилося в 5 раз
  6. 12 млн. громадян стали безробітними
  7. Криза викликала шоковий стан серед населення Америки
  8. Загострення соціальних проблем. Наростання масових соціальних виступів
  9. Загострення міжнародних відносин

Слайд №28

Гостроту Великої депресії яскраво демонструє діаграма «Рівень безробіття в США».

3. «Новий курс» Ф.Рузвельта

Звісно, що така напружена ситуація не могла тривати довго, провалом республіканців скористалися демократи, які перемогли на виборах у 1932 році. Перемогу отримав Франклін Делано Рузвельт.  Уривок №3Последствия (29). 32 Президенту США судилося стати найвизначнішим із американських політиків ХХ століття. Отже, давайте познайомимось з ним ближче.

Слайд №30

Випереджувальне домашнє завдання. «Історичний портрет Рузвельта».

Завдання учням. Прослухавши доповідь, продивившись презентацію і кадри фільму, дати відповідь на запитання: «Чому американці, порушивши конституцію, обирали Рузвельта 4 рази президентом?»

Презентація учнів

Уривок №4 Присяга (31)

Приблизні відповіді учнів на питання.

  1.     Через його моральні якості, наполегливість, чітко поставлену мету.
  2.     Незважаючи на хворобу, став президентом наймогутнішої країни світу.
  3.     Здійснював реформи, що сприяли покращенню добробуту людей, зміцненню міжнародного авторитету.

Як вище зазначалося, апогеєм діяльності Рузвельта було запровадження «Нового курсу». Слайд №32. В основі курсу лежала теорія економіста Кейнса.

Держава збільшує державні витрати, знижує податки – Підвищення соціальних допомог – Підвищення купівельної спроможності – зростання попиту – Підприємці більше продають – Потрібні робочі руки – Підвищення купівельної спроможності.

Суть курсу – вжиття заходів, покликаних оздоровити економіку завдяки її докорінному реформуванню. ЇЇ наріжним каменем стало державне регулювання всіх галузей, а особливо фінансової.

Дітям роздаються картки, які потрібно заповнити. Слайд №33. Прослухавши мої пояснення, продивившись кадри хроніки, ви повинні заповнити таблицю «Основні заходи Нового курсу».

Складові курсу

1. Фінанси і банки

2. Сільське господарство

3. Промисловість

4. Соціальна сфера

Уривок № Програма новий (34)

Розповідь учителя.

Уривок № О банках (35)

Всі банки були закриті, відкривалися під пильним контролем держави, встановлювався контроль за ринком акцій, обов'язково страхувалися депозити дрібні і середні.

У сільському господарстві. Уведення закону про регулювання сільського господарства. Створення Адміністрації, яка скуповувала у фермерів продукцію по фіксованим цінам, виплачувала компенсації за скорочення виробництва. Фермерам надавалися кредити, метою державного регулювання сільського господарства стала боротьба за родючість грунтів. У штаті Теннесі був проведений успішний експеримент з модернізації гідроелектричних дамб для того, щоб здешевити електроенергію.

У соціальній сфері Рузвельт для допомоги 18-25 річним біло створено спеціальний Громадянський корпус (ССС), члени якого займалися лісонасадженням та ремонтними роботами, це забезпечило роботою близько 3 млн. молодих американців. Президент опікувався долею безробітних, престарілих, прийняв Конгрес рішення про забезпечення  пенсій  для літніх людей та інвалідів і страхування проти безробіття.

Уривок № Соц работи (36)

За наполяганням Рузвельта було прийнято Закон про відновлення національної промисловості (НРА), про зменшення безробіття, «Кодекси чесної конкуренції», регулювали заробітну плату й умови праці.

Уривок № Новий курс (37)

Праці підлітків була заборонена, система позик на будівництво і ремонт житла, доріг і мостів допомогла створити робочі місця й скоротити безробіття.

Учитель перевіряє опорні конспекти.

Слайд №38

Сфера

Основні заходи

Фінанси

  •       Впровадження екстреної системи рятування банків
  •       Створення Федеральної корпорації депозитів, страхування банківських внесків
  •       Уведення заборони на переказ капіталу за кордон та випуск незабезпечених акції

Сільське господарство

  •       Уведення закону про регулювання сільського господарства. Створення Адміністрації, яка скуповувала у фермерів продукцію по фіксованим цінам, виплачувала компенсації за скорочення виробництва
  •       Введення закону про допомогу фермерам

Соціальні відношення

  •       Створення трудових таборів для молоді та суспільних робіт
  •       Розширення прав профспілок
  •       Введення мінімального розміру заробітної плати та максимальної тривалості робочого тижня

Промисловість

  •       Впровадження «Кодексу чесної конкуренції», який обмежував можливості підприємця зменшувати об'єм продукції, підвищувати ціни, зменшувати розміри заробітної плати, збільшувати тривалість робочого дню

 

  •       Створення державної адміністрації відродження

В чому суть Нового курсу Рузвельта?

Учитель. «Новий курс» був зламом в історії США ХХ століття. Розпочаті президентом Рузвельтом перетворення були спрямовані на вихід із кризи і на піднесення економіки. Повністю  цієї мети не було досягнуто. Але основні важелі регулювання ринкової економіки держава отримала саме в ці роки, було призупинено спад виробництва, стабілізовано ціни, припинено зростання безробіття і падіння життєвого рівня населення.

ІV. Осмислення знань учнів.

Вирішення проблемного питання уроку.

Приблизні відповіді учнів.

  1.     Докорінне реформування економіки на основі державного регулювання фінансових, економічних, соціальних відносин.
  2.     Припинення зловживань у економічному і соціальному житті.
  3.     Ощадливе використання природних ресурсів.
  4.     Надання кредитів для розвитку фермерських господарств, тому що сільське господарство є дуже привабливим бізнесом і для цього є всі умови.
  5.     Соціальна допомого безробітнім, впровадження  громадських робіт.
  6.     Надання робочих місць молоді ( 18-25 річним), формування робочих таборів.
  7.     Розвивати додаткові енергоресурси.

V. Домашнє завдання.

Написати лист-звернення до президента з пропозиціями щодо покращення ситуації в країні, використовуючи реформи Рузвельта, вивчити § 15.

П

 

 

 

 

Г

Р

 

Е

О

 

Р

С

 

Д

К

 

I

В

Б

П

Ж

О

Н

I

Е

Е

К

А

Н

К

Ф

Л

Р

Р

У

З

В

Е

Л

Ь

Т

И

Л

 

Е

Й

Я

С

 

Т

I

Є

Н

Ц

О

I

Д

Р

С

I

Н

 

Ж

 

Я

 

  1.     Яку другу назву має період процвітання США?
  2.     Президент, з яким тісно пов'язаний, період процвітання?
  3.     Найпопулярніша музика періоду «проспериті»?
  4.     Завдяки чому стало можливим безперервне виробництво, уперше введене Генрі Фордом?
  5.     Прізвище автора теорії, покладеної в основу «Нового курсу».
  6.     Знецінювання грошей.
  7.     Президент США, який брав участь у Парижській мирній конференціі.
  8.     Iм’я президента США в період Великої депресії.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Titov Evgeny
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ерахтина Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Буторіна Надія
Додано
2 червня 2021
Переглядів
5482
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку