Урок з всесвітньої історії в 7 класі

Про матеріал
Розробка уроку з всесвітньої історії для учнів 7 класу з теми "Китай та Японія". Додаток до уроку- презентація.
Перегляд файлу

Конспект уроку всесвітньої історії

Тема: Середньовічна Азія: Китай та Японія.

Мета уроку:

1.Сприяти формуванню знань про особливості Китаю та китайців, Японії та японців у середні віки.

2.Побачити взаємозв'язок народів у історичному процесі.

3. Розвивати загальнодидактичні вміння та навички по роботі з таблицею, відбору та систематизації фактичного матеріалу, що міститься на слайдах.

4. Сприяти розвитку пізнавальної активності через ІКТ на уроці та при виконанні домашнього завдання у формі повідомлень.

Тип уроку:  Урок засвоєння нових знань

Технологія навчання: Провідна роль теоретичних знань (актуалізуються теоретичні знання про Китай  та Японію у середні віки, розвиток країни, вплив войовничих сусідів, про винаходи і т.д.)

Системність і цілісність змісту (історія Китаю та Японії розглядається за всіма основними сферами життєдіяльності суспільства)

Великий обсяг та складність матеріалу обґрунтовують необхідність застосування: лекції, заснованої на мультимедійній презентації (вчитель) – пошук додаткової інформації з історії середньовічного Китаю та Японії.

Створити умови для формування уявлень про середньовічні держави Азії: Китай і Японія, особливості розвитку та основні досягнення їх культури; ознайомити з поняттями: монголи, хан, орда, пагода, самураї, бусідо, сьоґун, сьоґунат, буддизм.

 Обладнання: презентація, мапа, роздатковий матеріал, атласи, підручник, зошит

Хід уроку.

1. Організаційний момент

Підведення до теми:

Щоб зрозуміти, про що ми говоритимемо сьогодні на уроці, пропоную вам взяти по одній картці, з тих, які лежать у вас на столах, і пояснити, що їх об'єднує, тобто об'єднати слова по групах: пропоную вам вийти і прикріпити їх на дошці. Діти називають державу, вчитель прикріплює на дошці назві КИТАЙ та ЯПОНІЯ, діти приєднують слова до назв держав)

КОНФУЦІЙ

Самурай

ВЕЛИКА СТІНА

Острівна держава

СИН НЕБА

Кодекс честі

ІЄРОГЛІФИ

Фудзіяма

ХУАНХЕ

ПОКЛОНИ

ЯНЦЗИ

КРАЇНА СОНЦЯ, ЩО СХОДИТЬ

КОМПАС

 

ПІДНЕБЕСНА ІМПЕРІЯ

 

ОТЖЕ, ЧОМУ ВИ ОСВІТЛИ САМЕ ТАКІ ГРУПИ? (ПОНЯТТЯ ОБ'ЄДНАЮТЬСЯ ЗА ОЗНАКАМИ КОЖНОЇ З ДЕРЖАВ)

- Оголошують тему уроку: (можлива відповідь) – Китай, Японія.

- У якій частині світу знаходяться ці держави? - В Азії

- Добре! Значить, ми говоритимемо про Азію, а який період?- в Середні віки

- Чудово! Ми будемо говорити про Азію в Середньовіччі і саме про Китай і Японію. Тоді як звучатиме тема нашого уроку? - «Середньовічна Азія: Китай та Японія». (на дошку прикріпити назву теми)

- Діти, а тепер спробуйте сформулювати мету нашого уроку. (Про що ми говоритимемо, що вивчати). - Познайомитися з історією цих країн в епоху середньовіччя, дізнатися,як вони розвивалися.

 - Молодці! Так, ви праві. Мета нашого уроку познайомитись з історією, особливостями розвитку та досягненнями країн середньовічної Азії.

 - Діти, як ви вважаєте, ці держави розвивалися однаково з європейськими країнами? Можлива відповідь -Ні

- Чому? - Ці країни були закриті від європейців у Середні віки і розвивалися своїм власним шляхом.

3. Добре, тоді давайте подумаємо, а чи однаково вони розвивалися між збою?

 Ставимо проблемне питання: ЧИ ЗГОДНІ ВИ, ЩО ЧКЩО ЦІ ДЕРЖАВИ ОБИДВІ ЗНАХОДЯТЬСЯ В АЗІЇ, ТО ВОНИ ДУЖЕ СХОЖІ І РОЗВИВАЛИСЯ ОДНАКОВО?

- Справді, народи, які проживали за межами Європи, розвивалися в середньовіччі вкрай нерівномірно. І кожен народ мав свої чудові особливості.

Постановка проблемного питання( сл. 2)

-Чи можна стверджувати, що Середньовіччя в країнах Азії проходило інакше, ніж у Європі, і не мало з ними нічого спільного? Сьогодні протягом уроку ми дамо відповідь на це запитання.

 - А зараз ви попрацюєте із таблицею. (У вас на столах лежать робочі листи з таблицею)

(Для полегшення сприйняття великого обсягу інформації вчитель пропонує учням протягом уроку заповнювати таблицю «Країни середньовічної Азії»).

«Китай»( слайди 3-7) Текст на картках

Завдання 1: Використовуючи текст, дати характеристику основним заняттям, перерахувати назви держав або династій та титулів, які носили правителі Китаю.

         На початку 7 століття країні утвердилася династія Тан. Єдину державу очолив імператор із необмеженою владою: він вважався Сином Неба, а імперія – Піднебесною. Китайська армія оволоділа Великим Шовковим шляхом до середньої Азії. Населення займалося землеробством, торгівлею та ремеслом. Для полегшення перевезень у країні було споруджено Великий канал. А для захисту від північних кочівників китайці продовжували зводити Велику Китайську стіну. Ослаблена повстаннями і війнами, династію Тан було повалено і 960 року утвердилася династія Сун. Її правління відзначено боротьбою із сусідами та народними повстаннями. У 1211 році до Північного Китаю вторглися монголи на чолі з правителем Чингісханом. З 13 століття Китай став частиною Монгольської держави, на чолі якої стояли хани.

 Завдання 2: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у науці та освіті Китаю.

 

Китайці вивели понад 70 сортів рису, навчилися друкувати книги раніше за європейців. У 8 столітті у столиці Китаю почала виходити щоденна газета «Столичний вісник». У Китаї було винайдено порох, рушниці у вигляді бамбукових трубок, металеві гармати. Китайські моряки раніше за інших почали застосовувати в мореплаванні компас, китайці винайшли порцеляну. Для управління країною потрібно було багато грамотних людей, для цього створювалися спеціальні школи для чиновників

 Завдання 3: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у літературі та мистецтві Китаю.

 8-9 століття були золотим віком китайської поезії. Архітектори будували пагоди – буддійські храми. Головним видом мистецтва був живопис. В основному зображували пейзажі, які китайці називали гори і води. Окрім пейзажів художники писали ніжні квіти, звірів, птахів. Такі картини називалися «квіти та птахи».

 Завдання 4: Використовуючи текст, дати характеристику основним заняттям, перерахувати назви держав або династій та титулів, які носили правителі Японії (сл 8-11)

- Японія - острівна держава в Східній Азії, розташована на великому архіпелазі біля тихоокеанського узбережжя. Основними островами архіпелагу є: Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю. Характерною рисою архіпелагу є гори. Вони вкривають 71% суші. Гору Фудзіяма японці вважали за священну. Річки в Японії переважно гірські та невеликі. Це визначило особливості її розвитку. Основними заняттями мешканців були мореплавання та рибальство. У VI-VIII ст. у Японії виникає Нарська імперія. На чолі держави стояв імператор. Вся земля була державною власністю та лунала в оренду селянам, які сплачували за користування нею податки та податки.

  Однак згодом земля опинилася в руках знаті – буси (у Європі їх називали самураї). У самураїв склався свій кодекс честі – бусідо. У XII столітті один із могутніх кланів проголосив правителем країни свого вождя - сьоґуна. Фактична влада була в руках сьоґунів, а імператори виконували священні ритуали.

 Завдання 5: використовуючи текст скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у науці та освіті Японії.

 Великий вплив на духовну культуру Японії зробив буддизм, що прийшов з Китаю. Вже з VIII століття почали з'являтися школи для дітей знаті, зокрема дівчат. У середині IX століття було винайдено японське лист (ієрогліфи позначали літери та склади). Вважали, що освічена людина має вміти складати вірші, малювати та грати на музичних інструментах.

Завдання 6: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у літературі та мистецтві Японії.

 У XIV – XV століттях виник японський театр. Було створено особливий жанр театральної вистави, коли записувався лише сюжет, а актори самі по ходу вистави вигадували свої рухи та тексти. Головна тема мистецтва – природа та єднання людини з нею.

 «Країни середньовічної Азії»

Назва країни

Основні заняття жителів

Назва держав або династій середньовіччя

Титули, які носили правителі

Найвідоміші досягнення в науці та освіті

Найбільш відомі досягнення у літературі та мистецтві

Китай

Землеробство, торгівля, ремесло.

Династія Тан,

Династія Сун, Монгольська держава

Імператор,

Хан

Вивели понад 70 сортів рису; навчилися друкувати книги раніше за європейців, виходила щоденна газета «Столичний вісник»; порох, рушниці, металеві гармати, компас, порцеляна; школа для чиновників

Буддійські храми – пагоди, розвиток поезії, живопис «гори та води», «квіти та птахи».

 

 

Час вийшов. Розкажіть, що ви маєте?

 - Дякую за роботу! Усі впоралися.

-Продовжуємо заняття.

Використовуючи текст підручника та наочність у презентації дати характеристику основним заняттям,

Перелічити назви держав або династій та титулів, які носили правителі Японії

6 група – використовуючи текст скласти план оповідання про найвідоміші досягнення в науці та освіті Японії.

 А тепер перевіримо, що вийшло у наступної групи.

Назва країни

Основні заняття жителів

Назва держав або династій середньовіччя

Титули, які носили правителі

Найвідоміші досягнення в науці та освіті

Найбільш відомі досягнення у літературі та мистецтві

Японія

Мореплавання рибальство

Нарська імперія.

Сьогунат

Імператор, сьогун

Існували школи, зокрема для дівчат; винайшли японське письмо, засноване на китайській писемності (ієрогліфи позначали літери та склади). Вважали, що освічена людина має вміти складати вірші, малювати та грати на музичних інструментах

Виник японський театр. Було створено особливий жанр театральної вистави, коли записувався лише сюжет, а актори самі по ходу вистави вигадували свої рухи та тексти. Головна тема мистецтва – природа та єднання людини з нею.

 

Розповідь вчителя:

У VII столітті у Китаї управління на себе бере динатсія Тан. Імператор має необмежену владу. Носить титул "Син Неба". У цей час розвивається господарство країни, Китай опанував найбільшу торгову магістраль на той час – Великий шовковий шлях. Крім того, будується Великий канал, який сполучав річки Янцзи та Хуанхе, продовжується будівництво Великої Китайської стіни.

Однак згодом династія Тан слабшає. Після зміни кількох династій у 960 році у Китаї затверджується династія Сун.

          В 1210 на Китай напали монголи на чолі з Чингізханом, і в 1234 династія Сун припиняє своє існування. Китай повністю входить до складу монгольської імперії, столицею якого було місто Пекін.

          Панування монголів у Китаї тривало понад сто років і закінчилося після повстання Червоних пов'язок. У 1368 році Китай знову здобув незалежність.

 Робота з картою.

  - Покажіть основні напрямки завойовницьких походів монголів;

 - Покажіть, де проходила Велика Китайська стіна?

 -Який із торгових шляхів на карті є Великим шовковим шляхом?

 Робота з картою. Покажіть на карті Китай. (Китай знаходиться у Східній та Центральній частині Азії) Назвіть та покажіть головні річки Китаю. (Хуанхе – Жовта ріка, Янцзи – Довга ріка).

Що об'єднує ці країни? Географічне становище, подібна культура, єдина релігія, єдина монголоїдна раса.

 Спільне:

1.Вплив монгольських завойовників.

 Розповідь вчителя:

До Китаю монголи прийшли в 1211 на чолі з Чингісханом і завоювали частину імперії Цзінь (столиця Пекін). Хан Хубілай зі 100 тисячами воїнів не зміг завоювати Японії і в цій битві їй допоміг тайфун.

 

2.Единая релігія – буддизм (Буддизм виник Китаї, коли вже давно існували конфуціанство і даосизм; Проникнувши Японію у середині VI в., вчення Будди виявилося зброєю у гострій політичній боротьбі знатних пологів влади.

 3.В основі лежить традиційне суспільство – суспільство, що регулюється традицією. Збереження традицій є у ньому вищою цінністю, ніж розвиток.

А відмінності? Японія - природні умови, вплив Китаю на культуру та господарське життя країни.

Китай – створення великих імперій (династія Тан – правили 300 років, Сун – об'єднання), правителі яких були верховними власниками землі, релігійна толерантність і взаємодія релігій.

 Рефлексія

"Та ні"

1. На початку XIII століття Китай вторглися племена монг

2. У VII – VIII століттях у Японії виникла Нарська монархія.

3. Японія розташовується одному острові.

4. У Китаї пейзажі називали «гори та води».

5. Японський дворянин - граф.

6. У Японії в школах навчалися лише хлопчики.

7. Китайські та японські ієрогліфи, абсолютно, схожі.

ОТЖЕ, ФОРМУЛЮЄМО ВИСНОВОК: БАГАТО СПІЛЬНОГО В АЗІАТСЬКИХ КРАЇНАХ, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ ВОНИ ЗАЛИШАЮТЬСЯ САМОБУТНІМИ. НАЙЯСКРАВІША КРАЇНА З ВЕЛИКИМИ НАУКОВИМИ І КУЛЬТУРНИМИ ДОСЯГНЕННЯМИ – ЦЕ КИТАЙ. ЙОГО СИСТЕМА ВІДНОСИН ВЛАДИ І СУСПІЛЬСТВА ЗАЛИШАЛИСЯ НЕЗМІННИМИ ПРОТЯШГОМ ВСЬОГО ПЕРІОДУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

 ЯПОНІЯ ВІДЧУЛА ВЕЛИКИЙ ВПЛИВ КИТАЮ НА КУЛЬТУРУ І ГОСПОДАРСТВО.

Додатково, якщо залишиться час

Повертаємось до твердження: «Кодекс честі самураїв – «бусідо»? та аналізуємо його. Підручник

Шлях воїна - кодекс самурая, зведення правил, рекомендацій і норм поведінки справжнього воїна в суспільстві, в бою і наодинці з собою, військова чоловіча філософія і мораль, що сягає корінням у глибоку давнину.

docx
Додано
25 квітня 2023
Переглядів
1742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку