Конспект уроку всесвітньої історії
Тема: Середньовічна Азія: Китай та Японія.
Мета уроку:
1.Сприяти формуванню знань про особливості Китаю та китайців, Японії та японців у середні віки.
2.Побачити взаємозв'язок народів у історичному процесі.
3. Розвивати загальнодидактичні вміння та навички по роботі з таблицею, відбору та систематизації фактичного матеріалу, що міститься на слайдах.
4. Сприяти розвитку пізнавальної активності через ІКТ на уроці та при виконанні домашнього завдання у формі повідомлень.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Технологія навчання: Провідна роль теоретичних знань (актуалізуються теоретичні знання про Китай та Японію у середні віки, розвиток країни, вплив войовничих сусідів, про винаходи і т.д.)
Системність і цілісність змісту (історія Китаю та Японії розглядається за всіма основними сферами життєдіяльності суспільства)
Великий обсяг та складність матеріалу обґрунтовують необхідність застосування: лекції, заснованої на мультимедійній презентації (вчитель) – пошук додаткової інформації з історії середньовічного Китаю та Японії.
Створити умови для формування уявлень про середньовічні держави Азії: Китай і Японія, особливості розвитку та основні досягнення їх культури; ознайомити з поняттями: монголи, хан, орда, пагода, самураї, бусідо, сьоґун, сьоґунат, буддизм.
Обладнання: презентація, мапа, роздатковий матеріал, атласи, підручник, зошит
Хід уроку.
1. Організаційний момент
Підведення до теми:
Щоб зрозуміти, про що ми говоритимемо сьогодні на уроці, пропоную вам взяти по одній картці, з тих, які лежать у вас на столах, і пояснити, що їх об'єднує, тобто об'єднати слова по групах: пропоную вам вийти і прикріпити їх на дошці. Діти називають державу, вчитель прикріплює на дошці назві КИТАЙ та ЯПОНІЯ, діти приєднують слова до назв держав)
КОНФУЦІЙ |
Самурай |
ВЕЛИКА СТІНА |
Острівна держава |
СИН НЕБА |
Кодекс честі |
ІЄРОГЛІФИ |
Фудзіяма |
ХУАНХЕ |
ПОКЛОНИ |
ЯНЦЗИ |
КРАЇНА СОНЦЯ, ЩО СХОДИТЬ |
КОМПАС |
|
ПІДНЕБЕСНА ІМПЕРІЯ |
|
ОТЖЕ, ЧОМУ ВИ ОСВІТЛИ САМЕ ТАКІ ГРУПИ? (ПОНЯТТЯ ОБ'ЄДНАЮТЬСЯ ЗА ОЗНАКАМИ КОЖНОЇ З ДЕРЖАВ)
- Оголошують тему уроку: (можлива відповідь) – Китай, Японія.
- У якій частині світу знаходяться ці держави? - В Азії
- Добре! Значить, ми говоритимемо про Азію, а який період?- в Середні віки
- Чудово! Ми будемо говорити про Азію в Середньовіччі і саме про Китай і Японію. Тоді як звучатиме тема нашого уроку? - «Середньовічна Азія: Китай та Японія». (на дошку прикріпити назву теми)
- Діти, а тепер спробуйте сформулювати мету нашого уроку. (Про що ми говоритимемо, що вивчати). - Познайомитися з історією цих країн в епоху середньовіччя, дізнатися,як вони розвивалися.
- Молодці! Так, ви праві. Мета нашого уроку познайомитись з історією, особливостями розвитку та досягненнями країн середньовічної Азії.
- Діти, як ви вважаєте, ці держави розвивалися однаково з європейськими країнами? Можлива відповідь -Ні
- Чому? - Ці країни були закриті від європейців у Середні віки і розвивалися своїм власним шляхом.
3. Добре, тоді давайте подумаємо, а чи однаково вони розвивалися між збою?
Ставимо проблемне питання: ЧИ ЗГОДНІ ВИ, ЩО ЧКЩО ЦІ ДЕРЖАВИ ОБИДВІ ЗНАХОДЯТЬСЯ В АЗІЇ, ТО ВОНИ ДУЖЕ СХОЖІ І РОЗВИВАЛИСЯ ОДНАКОВО?
- Справді, народи, які проживали за межами Європи, розвивалися в середньовіччі вкрай нерівномірно. І кожен народ мав свої чудові особливості.
Постановка проблемного питання( сл. 2)
-Чи можна стверджувати, що Середньовіччя в країнах Азії проходило інакше, ніж у Європі, і не мало з ними нічого спільного? Сьогодні протягом уроку ми дамо відповідь на це запитання.
- А зараз ви попрацюєте із таблицею. (У вас на столах лежать робочі листи з таблицею)
(Для полегшення сприйняття великого обсягу інформації вчитель пропонує учням протягом уроку заповнювати таблицю «Країни середньовічної Азії»).
«Китай»( слайди 3-7) Текст на картках
Завдання 1: Використовуючи текст, дати характеристику основним заняттям, перерахувати назви держав або династій та титулів, які носили правителі Китаю.
На початку 7 століття країні утвердилася династія Тан. Єдину державу очолив імператор із необмеженою владою: він вважався Сином Неба, а імперія – Піднебесною. Китайська армія оволоділа Великим Шовковим шляхом до середньої Азії. Населення займалося землеробством, торгівлею та ремеслом. Для полегшення перевезень у країні було споруджено Великий канал. А для захисту від північних кочівників китайці продовжували зводити Велику Китайську стіну. Ослаблена повстаннями і війнами, династію Тан було повалено і 960 року утвердилася династія Сун. Її правління відзначено боротьбою із сусідами та народними повстаннями. У 1211 році до Північного Китаю вторглися монголи на чолі з правителем Чингісханом. З 13 століття Китай став частиною Монгольської держави, на чолі якої стояли хани.
Завдання 2: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у науці та освіті Китаю.
Китайці вивели понад 70 сортів рису, навчилися друкувати книги раніше за європейців. У 8 столітті у столиці Китаю почала виходити щоденна газета «Столичний вісник». У Китаї було винайдено порох, рушниці у вигляді бамбукових трубок, металеві гармати. Китайські моряки раніше за інших почали застосовувати в мореплаванні компас, китайці винайшли порцеляну. Для управління країною потрібно було багато грамотних людей, для цього створювалися спеціальні школи для чиновників
Завдання 3: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у літературі та мистецтві Китаю.
8-9 століття були золотим віком китайської поезії. Архітектори будували пагоди – буддійські храми. Головним видом мистецтва був живопис. В основному зображували пейзажі, які китайці називали гори і води. Окрім пейзажів художники писали ніжні квіти, звірів, птахів. Такі картини називалися «квіти та птахи».
Завдання 4: Використовуючи текст, дати характеристику основним заняттям, перерахувати назви держав або династій та титулів, які носили правителі Японії (сл 8-11)
- Японія - острівна держава в Східній Азії, розташована на великому архіпелазі біля тихоокеанського узбережжя. Основними островами архіпелагу є: Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю. Характерною рисою архіпелагу є гори. Вони вкривають 71% суші. Гору Фудзіяма японці вважали за священну. Річки в Японії переважно гірські та невеликі. Це визначило особливості її розвитку. Основними заняттями мешканців були мореплавання та рибальство. У VI-VIII ст. у Японії виникає Нарська імперія. На чолі держави стояв імператор. Вся земля була державною власністю та лунала в оренду селянам, які сплачували за користування нею податки та податки.
Однак згодом земля опинилася в руках знаті – буси (у Європі їх називали самураї). У самураїв склався свій кодекс честі – бусідо. У XII столітті один із могутніх кланів проголосив правителем країни свого вождя - сьоґуна. Фактична влада була в руках сьоґунів, а імператори виконували священні ритуали.
Завдання 5: використовуючи текст скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у науці та освіті Японії.
Великий вплив на духовну культуру Японії зробив буддизм, що прийшов з Китаю. Вже з VIII століття почали з'являтися школи для дітей знаті, зокрема дівчат. У середині IX століття було винайдено японське лист (ієрогліфи позначали літери та склади). Вважали, що освічена людина має вміти складати вірші, малювати та грати на музичних інструментах.
Завдання 6: Використовуючи текст, скласти план розповіді про найвідоміші досягнення у літературі та мистецтві Японії.
У XIV – XV століттях виник японський театр. Було створено особливий жанр театральної вистави, коли записувався лише сюжет, а актори самі по ходу вистави вигадували свої рухи та тексти. Головна тема мистецтва – природа та єднання людини з нею.
«Країни середньовічної Азії»
Назва країни |
Основні заняття жителів |
Назва держав або династій середньовіччя |
Титули, які носили правителі |
Найвідоміші досягнення в науці та освіті |
Найбільш відомі досягнення у літературі та мистецтві |
Китай |
Землеробство, торгівля, ремесло. |
Династія Тан, Династія Сун, Монгольська держава |
Імператор, Хан |
Вивели понад 70 сортів рису; навчилися друкувати книги раніше за європейців, виходила щоденна газета «Столичний вісник»; порох, рушниці, металеві гармати, компас, порцеляна; школа для чиновників |
Буддійські храми – пагоди, розвиток поезії, живопис «гори та води», «квіти та птахи». |
Час вийшов. Розкажіть, що ви маєте?
- Дякую за роботу! Усі впоралися.
-Продовжуємо заняття.
Використовуючи текст підручника та наочність у презентації дати характеристику основним заняттям,
Перелічити назви держав або династій та титулів, які носили правителі Японії
6 група – використовуючи текст скласти план оповідання про найвідоміші досягнення в науці та освіті Японії.
А тепер перевіримо, що вийшло у наступної групи.
Назва країни |
Основні заняття жителів |
Назва держав або династій середньовіччя |
Титули, які носили правителі |
Найвідоміші досягнення в науці та освіті |
Найбільш відомі досягнення у літературі та мистецтві |
Японія |
Мореплавання рибальство |
Нарська імперія. Сьогунат |
Імператор, сьогун |
Існували школи, зокрема для дівчат; винайшли японське письмо, засноване на китайській писемності (ієрогліфи позначали літери та склади). Вважали, що освічена людина має вміти складати вірші, малювати та грати на музичних інструментах |
Виник японський театр. Було створено особливий жанр театральної вистави, коли записувався лише сюжет, а актори самі по ходу вистави вигадували свої рухи та тексти. Головна тема мистецтва – природа та єднання людини з нею. |
Розповідь вчителя:
У VII столітті у Китаї управління на себе бере динатсія Тан. Імператор має необмежену владу. Носить титул "Син Неба". У цей час розвивається господарство країни, Китай опанував найбільшу торгову магістраль на той час – Великий шовковий шлях. Крім того, будується Великий канал, який сполучав річки Янцзи та Хуанхе, продовжується будівництво Великої Китайської стіни.
Однак згодом династія Тан слабшає. Після зміни кількох династій у 960 році у Китаї затверджується династія Сун.
В 1210 на Китай напали монголи на чолі з Чингізханом, і в 1234 династія Сун припиняє своє існування. Китай повністю входить до складу монгольської імперії, столицею якого було місто Пекін.
Панування монголів у Китаї тривало понад сто років і закінчилося після повстання Червоних пов'язок. У 1368 році Китай знову здобув незалежність.
Робота з картою.
- Покажіть основні напрямки завойовницьких походів монголів;
- Покажіть, де проходила Велика Китайська стіна?
-Який із торгових шляхів на карті є Великим шовковим шляхом?
Робота з картою. Покажіть на карті Китай. (Китай знаходиться у Східній та Центральній частині Азії) Назвіть та покажіть головні річки Китаю. (Хуанхе – Жовта ріка, Янцзи – Довга ріка).
Що об'єднує ці країни? Географічне становище, подібна культура, єдина релігія, єдина монголоїдна раса.
Спільне:
1.Вплив монгольських завойовників.
Розповідь вчителя:
До Китаю монголи прийшли в 1211 на чолі з Чингісханом і завоювали частину імперії Цзінь (столиця Пекін). Хан Хубілай зі 100 тисячами воїнів не зміг завоювати Японії і в цій битві їй допоміг тайфун.
2.Единая релігія – буддизм (Буддизм виник Китаї, коли вже давно існували конфуціанство і даосизм; Проникнувши Японію у середині VI в., вчення Будди виявилося зброєю у гострій політичній боротьбі знатних пологів влади.
3.В основі лежить традиційне суспільство – суспільство, що регулюється традицією. Збереження традицій є у ньому вищою цінністю, ніж розвиток.
А відмінності? Японія - природні умови, вплив Китаю на культуру та господарське життя країни.
Китай – створення великих імперій (династія Тан – правили 300 років, Сун – об'єднання), правителі яких були верховними власниками землі, релігійна толерантність і взаємодія релігій.
Рефлексія
"Та ні"
1. На початку XIII століття Китай вторглися племена монг
2. У VII – VIII століттях у Японії виникла Нарська монархія.
3. Японія розташовується одному острові.
4. У Китаї пейзажі називали «гори та води».
5. Японський дворянин - граф.
6. У Японії в школах навчалися лише хлопчики.
7. Китайські та японські ієрогліфи, абсолютно, схожі.
ОТЖЕ, ФОРМУЛЮЄМО ВИСНОВОК: БАГАТО СПІЛЬНОГО В АЗІАТСЬКИХ КРАЇНАХ, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ ВОНИ ЗАЛИШАЮТЬСЯ САМОБУТНІМИ. НАЙЯСКРАВІША КРАЇНА З ВЕЛИКИМИ НАУКОВИМИ І КУЛЬТУРНИМИ ДОСЯГНЕННЯМИ – ЦЕ КИТАЙ. ЙОГО СИСТЕМА ВІДНОСИН ВЛАДИ І СУСПІЛЬСТВА ЗАЛИШАЛИСЯ НЕЗМІННИМИ ПРОТЯШГОМ ВСЬОГО ПЕРІОДУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
ЯПОНІЯ ВІДЧУЛА ВЕЛИКИЙ ВПЛИВ КИТАЮ НА КУЛЬТУРУ І ГОСПОДАРСТВО.
Додатково, якщо залишиться час
Повертаємось до твердження: «Кодекс честі самураїв – «бусідо»? та аналізуємо його. Підручник
Шлях воїна - кодекс самурая, зведення правил, рекомендацій і норм поведінки справжнього воїна в суспільстві, в бою і наодинці з собою, військова чоловіча філософія і мораль, що сягає корінням у глибоку давнину.