Урок з Ядосліджую світ "Зображення Землі на глобусі та географічній карті"

Про матеріал
Урок розроблений для того, щоб закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус. Вчити читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб.
Перегляд файлу

Тема. Зображення Землі на глобусі та географічній карті.

Формування предметних компетентностей:

- закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус;

 -формувати уявлення про поняття “географічна карта”;

- вчити читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб;

 - розвивати спостережливість, уважність; виховувати активну пізнавальну діяльність; розширювати кругозір;

- виховувати любов до природи, екологічну культуру.

Обладнання. Карта півкуль, глобус, презентація, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Продзвенів  і стих дзвінок. Починається урок.               То ж тепер часу не гаймо  

Працювати починаєм.

ІІ.ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК

У коло всі разом ставайте

І посмішку передавайте.

На сусіда подивіться

Та йому ви посміхніться.

Промінь сонця візьміть у долоньку маленьку

Й до грудей своїх ніжно його притуліть.

Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,

А тоді їх до іншого серця пошліть. (Передавання серденька по колу).

Девіз уроку нашого уроку:

“Успіх приходить лише до того, хто його прагне”.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

––   Отже з хорошим настроєм та бажанням дізнатись чогось нового, пропоную перевірити, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку.

Для цього проведемо тестову перевірку.

1. Фронтальне опитування

 - З якою темою знайомилися на минулому уроці?

2. Написання тесту

Тест «Як зображують місцевість на плані»

1.План – це…

а) точне креслення вигляду предметів зверху;

б) малюнок предметів;

в) фотографія предметів.

2.Як накреслити план великого предмета?

а)зменшити справжні розміри;

б) збільшити справжні розміри;

в) накреслити на весь аркуш.

 

3. За допомогою чого на плані зображують зображення?

 а) малюнків;

 б) умовних знаків;

 в)підписують словами.

 

4. Чим план місцевості відрізняється від малюнка?

а) місцевість може бути відображена по-різному: збоку або згори;

б) місцевість показана тільки згори.

 

5. Хто користується планом місцевості?

а) геологи, будівельники, агрономи;

 б) будівельники, вчителі, агрономи;

 в) агрономи, геологи, продавці.

 

6. Як розміщені предмети на місцевості?

а) населені пункти виділені іншим кольором;

а) відповідно до розміру;

 б) відповідно до сторін горизонту.

 

7. Що можна визначити за допомогою масштабу?

а) відстань між предметами на місцевості;

 б) відстань від сонця до предмета.

 

-А зараз прошу обмінятися картками з товаришем по парті і проведемо взаємоперевірку.  Правильну відповідь позначте «+», а неправильну –  «-».

   Тепер візьміть кожен свій аркуш і оцініть свої знання, помноживши кількість правильних відповідей. Підніміть руку, в кого 6 правильних відповідей, 5- правильних відповідей, 4- правильні відповіді.

  Я дуже задоволена результатами перевірки і переконана, що ви готові дізнаватись та засвоювати нові знання.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

-  Ми навчилися з вами читати місцевість, яку зображено на плані. Але план охоплює невелику територію. А якщо ми захочемо зобразити країну?  Що нам потрібно взяти?

- Відгадайте загадки.

Країна без людей.

Міста без будинків.

  Ліса без дерев.

А моря без води.

 Де так буває?    ( На географічній карті)

 

Одноногий я стою,

Знаю службу я свою:

На моїй нозі сповна

Куля держиться земна. (Глобус)

- Діти, тема нашого уроку написана на дошці. Прочитайте її.  

           “Як зображують поверхню Землі на глобусі та на карті”        

     - Отже, як ви думаєте, які завдання сьогодні ми повинні вирішити, знаючи тему уроку?

(відповіді дітей)

 V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 - Що в мене в руках?

- У мене в руках глобус.

- Пригадайте, що таке глобус

( Глобус — зменшена модель Землі.)

- Яку форму має глобус?

- Отже, як і Земля, глобус має форму кулі.

- До уроку деякі учні підготували повідомлення про глобус.

  •                    1-й учень.  (розповідь супроводжується показом слайдів) Я покажу вам, діти, яку важливу роль відіграє в житті людини глобус. Глобус – об’ємна модель Землі. Стержень його показує, де і з яким нахилом проходить уявна земна вісь. Ті точки, де земна вісь входить і виходить із глобуса, називаються полюсами. Верхня точка – Північний полюс, нижня – Південний полюс. Відомо, що на Північному полюсі Полярну зорю видно прямо над головою. Посередині глобус оперізує темно-синя лінія – екватор. Слово “екватор” у перекладі з латини означає “рівнодільник”, тобто той, що поділяє на рівні частини. Екватор і справді поділяє Землю на дві півкулі: Північну (на глобусі – зверху), де ми з вами живемо, і Південну (внизу). На поверхні Землі ні полюси, ні лінія екватора ніяк не позначені. Як і земна вісь, вони існують лише уявно і можуть позначатися тільки на глобусах і картах. Глобус дає змогу уявити форму нашої планети, тому його і називають її об’ємною моделлю.
  • 2-й учень. Але ми повинні пам’ятати, що на поверхні глобуса зображено материки, острови, півострови, океани і моря,  зменшені в декілька мільйонів разів. Глобуси, як і плани місцевості, мають масштаб. Він показує, в скільки разів глобус менший за справжню Землю. На відміну від планів, на глобусах зменшення земної поверхні дуже велике. Наприклад, на глобусі з масштабом 1: 30 000 000 в одному сантиметрі уклалися 30 мільйонів сантиметрів (або 300 км) земної поверхні. Тобто всі земні об’єкти такого глобуса зменшені в 30 мільйонів р океанів, материків, островів і іншихазів.

3-й учень. Не можна не згадати, що глобус найбільш точно передає форму Землі. Тому тільки на ньому обриси географічних об’єктів відповідають їх справжньому вигляду. Це означає, що на глобусі не спотворюється відстань між окремими точками. Ось чому при вивчені Землі вчені давно використовують глобус. Він вкрай необхідний для навчальних і наукових цілей.

Розповідь вчителя із запитаннями

  • На глобусі можна знайти зображення будь-якого місця на Землі, але ним незручно користуватися. Уявіть ,що ви вирушаєте в далеку дорогу чи в подорож. Що ви з собою візьмете?
  • Правильно в подорожі люди зазвичай беруть із собою карту.
  • Але Земля має форму кулі, як же перенести її на плоский аркуш паперу?
  •   Як зображують Землю на площині?
  • Що таке карта?

- Географічна карта — це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків.

  • Вчені умовно поділили глобус  на дві півкулі і поверхню утворених півкуль зобразили на аркуші паперу. Так отримали географічну карту півкуль: західної і східної (демонстрування )
  •                                                                                                    Покажіть західну півкулю, східну півкулю. (Усі об’єкти діти показують на карті і глобусі.)             
  •  Покажіть Північний полюс; Південний полюс.
  • Чи все на глобусі і карті півкуль зображено однаково? (Так, однаково.)
  • Отже, який висновок можна зробити? (Зображення на карті і глобусі однакові.)

Робота з картою

Розповідь про кольори, якими позначають сушу і водойми на карті.

  •               На карті за допомогою різних кольорів зображена вся поверхня нашої планети.
  • Сушу на карті, як і на глобусі, позначають різними кольорами, бо по­верхня Землі не однакова, не рівна: низовини — зеленим, височини — жовтим, гори — коричневим. Водойми позначають синім кольором. А також за ко­льором можна дізнатися про глибину водойм: чим темніший синій колір, тим глибші місця; світлим кольором позначають мілкі місця. Аналогічно: чим вищі гори, тим темніше забарвлення на карті вони мають.

На глобусі і карті ми бачимо лінії, що йдуть від одного полюса до іншого, покажіть їх. Вони називаються меридіанами.

  • На глобусі і карті є інші лінії. Як вони називаються? (Паралелі)
  • Покажіть найдовшу паралель.
  • Де знаходиться екватор?

 Майстер-клас від мандрівників «Як працювати з картою»

1.  Біля карти слід стояти справа, щоб не заступати її собою. Вказівну паличку солід тримати у лівій руці.

2.  Показувати потрібно не назву міста, а умовний знак, яким місто позначене.

3. Щоб показати море, озеро, гори, потрібно обвести вказівною паличкою по береговій ліній та межі гір.

4.  Річку  починають показувати із витоку і закінчують там, куди вона впадає.

5.  Коли показують міста, гори, річки, називають їх місце знаходження (на півночі, південному заході…).

  Робота з картою

  •  Покажіть на карті західну і східну півкулю Землі.
  •  Визначте і покажіть,  де карті знаходяться Північний і Південний полюси,
  •     екватор; північна півкуля, південна півкуля.
  • Знайдіть і покажіть меридіани і паралелі. Які з цих ліній вказують на     напрям північ – південь, а які – захід – схід?
  •  Що означають умовні знаки в нижній частині карти7
  •  Яких кольорів більше на фізичній карті півкуль? Чому?
  •  Прочитайте масштаб карти у підручнику, в зошиті, на карті, що висить на
  •     дошці. Як ви зрозуміли прочитане? Де масштаб більше, аде менше?                     VI. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

VІІ.  ЗАКРІПЛЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Порівняйте карту та глобус. Для цього намалюйте кола Венна.

Робота в групах.

2. Презентація робіт учнів

VII. ПІДСУМОК УРОКУ-

  •  Ось і закінчився наш урок. Що вам сподобалося на уроці?
  • Що найкраще запам’ятали?
  • То чим же зручніше користуватися під час мандрівки різними країнами світу?

VIII. РЕФЛЕКСІЯ

-А тепер визначіть свій градус успіху.

  • В кожного учня на парті є гадус успіху. Ваше завдання позначити градус, який відповідає обізнаності з даної теми.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати статтю підручника с. 92-95, завдання в зошиті с. 42.

 

doc
Додав(-ла)
Гезун Наталія
Додано
30 березня 2023
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку