Тема. Зображення Землі на глобусі та географічній карті.
Формування предметних компетентностей:
- закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус;
-формувати уявлення про поняття “географічна карта”;
- вчити читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб;
- розвивати спостережливість, уважність; виховувати активну пізнавальну діяльність; розширювати кругозір;
- виховувати любов до природи, екологічну культуру.
Обладнання. Карта півкуль, глобус, презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Продзвенів і стих дзвінок. Починається урок. То ж тепер часу не гаймо
Працювати починаєм.
ІІ.ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК
У коло всі разом ставайте
І посмішку передавайте.
На сусіда подивіться
Та йому ви посміхніться.
Промінь сонця візьміть у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притуліть.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошліть. (Передавання серденька по колу).
Девіз уроку нашого уроку:
“Успіх приходить лише до того, хто його прагне”.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
–– Отже з хорошим настроєм та бажанням дізнатись чогось нового, пропоную перевірити, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку.
Для цього проведемо тестову перевірку.
1. Фронтальне опитування
- З якою темою знайомилися на минулому уроці?
2. Написання тесту
Тест «Як зображують місцевість на плані»
1.План – це…
а) точне креслення вигляду предметів зверху;
б) малюнок предметів;
в) фотографія предметів.
2.Як накреслити план великого предмета?
а)зменшити справжні розміри;
б) збільшити справжні розміри;
в) накреслити на весь аркуш.
3. За допомогою чого на плані зображують зображення?
а) малюнків;
б) умовних знаків;
в)підписують словами.
4. Чим план місцевості відрізняється від малюнка?
а) місцевість може бути відображена по-різному: збоку або згори;
б) місцевість показана тільки згори.
5. Хто користується планом місцевості?
а) геологи, будівельники, агрономи;
б) будівельники, вчителі, агрономи;
в) агрономи, геологи, продавці.
6. Як розміщені предмети на місцевості?
а) населені пункти виділені іншим кольором;
а) відповідно до розміру;
б) відповідно до сторін горизонту.
7. Що можна визначити за допомогою масштабу?
а) відстань між предметами на місцевості;
б) відстань від сонця до предмета.
-А зараз прошу обмінятися картками з товаришем по парті і проведемо взаємоперевірку. Правильну відповідь позначте «+», а неправильну – «-».
Тепер візьміть кожен свій аркуш і оцініть свої знання, помноживши кількість правильних відповідей. Підніміть руку, в кого 6 правильних відповідей, 5- правильних відповідей, 4- правильні відповіді.
Я дуже задоволена результатами перевірки і переконана, що ви готові дізнаватись та засвоювати нові знання.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Ми навчилися з вами читати місцевість, яку зображено на плані. Але план охоплює невелику територію. А якщо ми захочемо зобразити країну? Що нам потрібно взяти?
- Відгадайте загадки.
Країна без людей.
Міста без будинків.
Ліса без дерев.
А моря без води.
Де так буває? ( На географічній карті)
Одноногий я стою,
Знаю службу я свою:
На моїй нозі сповна
Куля держиться земна. (Глобус)
- Діти, тема нашого уроку написана на дошці. Прочитайте її.
“Як зображують поверхню Землі на глобусі та на карті”
- Отже, як ви думаєте, які завдання сьогодні ми повинні вирішити, знаючи тему уроку?
(відповіді дітей)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- У мене в руках глобус.
- Пригадайте, що таке глобус
( Глобус — зменшена модель Землі.)
- Яку форму має глобус?
- Отже, як і Земля, глобус має форму кулі.
- До уроку деякі учні підготували повідомлення про глобус.
3-й учень. Не можна не згадати, що глобус найбільш точно передає форму Землі. Тому тільки на ньому обриси географічних об’єктів відповідають їх справжньому вигляду. Це означає, що на глобусі не спотворюється відстань між окремими точками. Ось чому при вивчені Землі вчені давно використовують глобус. Він вкрай необхідний для навчальних і наукових цілей.
Розповідь вчителя із запитаннями
- Географічна карта — це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків.
Робота з картою
Розповідь про кольори, якими позначають сушу і водойми на карті.
На глобусі і карті ми бачимо лінії, що йдуть від одного полюса до іншого, покажіть їх. Вони називаються меридіанами.
Майстер-клас від мандрівників «Як працювати з картою»
1. Біля карти слід стояти справа, щоб не заступати її собою. Вказівну паличку солід тримати у лівій руці.
2. Показувати потрібно не назву міста, а умовний знак, яким місто позначене.
3. Щоб показати море, озеро, гори, потрібно обвести вказівною паличкою по береговій ліній та межі гір.
4. Річку починають показувати із витоку і закінчують там, куди вона впадає.
5. Коли показують міста, гори, річки, називають їх місце знаходження (на півночі, південному заході…).
Робота з картою
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Порівняйте карту та глобус. Для цього намалюйте кола Венна.
Робота в групах.
2. Презентація робіт учнів
VII. ПІДСУМОК УРОКУ-
VIII. РЕФЛЕКСІЯ
-А тепер визначіть свій градус успіху.
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ